Tekninen analyysi (ei kyselyitä)

Oot vähän pidempään ollut Koneen omistaja! Mimmosia fiiliksiä oli olla firman kyydissä finanssikriisin aikaan, tuliko osteltua lisää vai näyttikö maailman meno liian kauhealta silloin? Milloin yleensäkin aloitit sijoittamisen? Itse vasta muutaman vuoden ollut markkinoilla mukana niin ei ole kokemuksia näistä isommista rommailuista :smiley: vielä…

Aivan. Ostin Konetta useampaan otteeseen.

Näissä rytinöissä olen yleensä jättänyt ao-tilin seuraamisen pidemmäksi aikaa. Tiesin, että kurssit olivat pudonneet, mutta jos ei siihen keskity niin pärjää. Parempi olla vähän aikaa pois, ja tulla sitten vähän niinkuin ‘ai - täällähän on alennusmyynti menossa - mitähän ostaisi?’
Silloin, kun oma salkku on jo ehtinyt nousta, ei lasku tunnu niin pahalta, kun tietää, että sieltä se tulee taas ylös, kohta. Jos taas on juuri ostanut, ja sitten kaikki miinuksella, niin toki harmittaa. Joskus nuorena tyttönä tuli sellainen ‘virheostos’ heti myytyä, kun kurssi oli palautunut. Esimerkkinä Amer :disappointed: Olin sen verran harmistunut koko osakkeeseen. Nykyään osaa ottaa lungimmin :slightly_smiling_face:

Aloitin joskus jo alle kaksikymppisenä osakesijoittamisen hyvin pienillä panoksilla tosin. Opiskeluaikana sijoitin jonkun mummonmarkkatonnin opintolainalla. Sitten vähitellen enemmän, kun rahaa alkoi tienata. Mutta moni hyvä diili jäänyt välistä, kun en jo silloin ottanut asiaa vähän vakavammin.

Isäni oli se joka puhui aina sijoittamisesta meille tyttärilleen. Jo aika nuorena mietittiin kannattaako jotain ostaa vai ei. Tai meneekö joku firma nurin vai ei. Ja itse tein saman omien lasteni kanssa.

Ei näissä kannata hötkyillä. Välillä markkina tekee dippiä ja jos sen osaa arvata on tosi hyvä. Itse en yritä arvata Mr.Markkinan mietteitä. Enemmän firmoja ja ovatko ne solidilla pohjalla erityisesti pidemmän päälle. Silloin Koneenkin vähän (aluksi) pienemmältä tuntuva tuotto onkin aika hyvä juttu. Arpalippuihin lähden harvemmin. Mutta olen kyllä aika kateellinen niille, jotka osaavat tehdä lyhyttä kauppaa ja saavat salkkunsa moninkertaistumaan hetkessä.

Ja kysymykseesi, näyttikö maailman meno kauhealta…joo, se näyttää aika ajoin tosi kauhealta. 1990-luvulla hävisi yhtäkkiä miljardeja entisen Neuvostoliiton kaupasta ja Suomi devalvoi ja kaikkea oli myynnissä tooodeeella halvalla. Sitten kun teknot romahtivat 2000 oli aika kamalaa, ja pörssi mateli kaikkialla maailmassa pitkän aikaa. Kreikan kriisin muistattekin jotkut jo. Silloin meinasi koko Eurooppa mennä nurin. Ainakin monet pankit. Sitten niitä pelastettiin Euroopassa, Jenkeissä taas ei. Seuraavaksi Aasian kiinteistökupla puhkesi. Eikä markkinat tahtoneet oikein ollenkaan selvitä. Huh huh, tulee oikein hiki, kun näitä ajattelee. Mutta kaikesta on selvitty tähän asti :grinning:

Toivottavasti tämä avasi asiaa. Hyvä, että olet nuorena liikeellä :+1:
Tsemppiä sijoittamiseen. Muista, että se on mukavaa puuhaa ja tuottaa lähes aina.

Nyt tulee ehkä shittiä siitä, että tää ei ole ihan kliinisti ketjun aiheessa. Mutta armahtanevat lopulta :innocent:

14 tykkäystä

Hienoa luettavaa. Porukat ei ikinä valistanut minua sijoittamisesta, aina puhuttiin vain että töitä pitää tehdä, ja vähän ehkä säästää. Jostain syystä olinkin aina innokas säästämään, mutta vasta oltuani jo yli 20 tajusin, että noi säästöthän voisi pitää jossain muualla kun tilillä, ja aloin opettelemaan sijoittamista. Hetken kuitenkin kikkailin eka pankin rahastojen kanssa kunnes sitten perustin arvo-osuustilin joskus 23 vuotiaana. Rahastoihin en ole sen koommin enää koskenut.

En ole vihainen kenellekään, mutta itse aion toimia kasvatuksen suhteen hieman toisin kuin vanhempani. Jos pitäisi 3 asiaa saada taottua poikani kaaliin, ne olisi: opiskele, löydä oma juttusi elämässä ja opettele sijoittamaan. Opiskeluakaan ei meidän perheessä kauheesti paasattu. Ihmettelin vain yläasteella, kun kavereita pakotettiin lukioon koska jokaisella suvussa oli lakki.

Mutta joo. Olen tämmöinen noususuhdanteen noviisi vielä. Sen olen kyllä yrittänyt omaksua, että epävarmuutta on ja tulee aina olemaan maailmassa poliittisella tai talousrintamalla, ja sijoittajana se vain täytyy hyväksyä. Harvoin maailma näyttää täydelliseltä. Liiallisen ennustamisen ja ajoittamisen olen pyrkinyt jättämään muille. Uskon, että vahvuuksiini kuuluu tietynlainen kylmäpäisyys. Mutta aika näyttää omat vahvuudet ja heikkoudet, sijoittamisessa on se mielenkiintoinen puoli vaurastumisen lisäksi, että siinä voi kehittyä monin eri tavoin, oppia niin ikään miljoonia asioita ja aina voi yrittää opetella pois niistä heikkouksista. Mutta kiitos tsemistä!

2 tykkäystä

Juu, en tiedä oonko itekään hyvä tässä sijoittammisessa, mutta 2006 aloitin ja sen jälkeen on epäonnistumisiakin riittänyt. Nyt alkaa oma tyyli olla löytynyt.

Oon opetellu: ostamaan nousevia kursseja, tekemään osto-ohjelmia laskeviin kursseihin, hajauttamaan, kestämään laskevia kursseja (kun yleisesti lasketaan, käteisen kera) ja myymään tappiolla olevia positioita (se on hankalaa mulle).

Sijoittamista helpottaa minimi tavoitteeni: 2-3 vuoden päästä mieluusti n. 4% osinkovirtaa (tai 5% oikeastaan, kun verot pois). Mieluusti yhtiöitä joiden osingonjako% ei ole lähellä 100% tai että osinko tällöin on korkea ja muuten asiat kunnossa. Sijoittamista helpottaa myös melko vuolas käteisen lisääntyminen yritystoiminnan kautta, jolloin paukkuja on aina enenemässä määrin.

Jotta tämä liippaisi ketjun aihetta, oon oppinu vähän kattelemaan noita käppyröitäkin, mutta usein katson kokonaiskuvaa pidemmällä ajalla ja suhteuttaen niiden aikojen syklin vaiheisiin. Välillä kyllä käyn kauppaa päivän sisällä tai muutamien päivien horisontilla (peesaten vähän foorumia, kuten Nordean Q4 jälkeen)

1 tykkäys

Teliassa käänne tapahtumassa viimeinkin myyntiputken jälkeen, omaan viivotin analyysiin perustuen. :slight_smile:

Tuli lisäiltyäkin hieman pohjalta ja sattui hyvin pohjille :smile:

3 tykkäystä

Voiko hienompaa asiaa lapselleen opettaa :smiling_face_with_three_hearts:

Olen käynyt yhden TA-kurssin, jossa sain perusymmärryksen TA:iin. Mutta koskaan en ole perehtynyt asiaan niin hyvin, että olisin oikeasti käyttänyt TA:ta sijoittamisessa. Näitä experttejä on hienoa kuunnella, ihmeellisen hyvin sillä voidaan ennakoida kurssien käyttäytymistä lyhyellä tähtäimellä. Nyt jos pitäisi myydä salkku kerralla, niin sitten varmaan kannattaisi kysyä asiantuntijalta, jotta saisi myyntihetken optimoitua.

Ja muuten Viljo. Ei ole helppoa saada osinkotuottoa nettona yli 5%, jos hajauttaa sijoituksia myös huimat 6-10% (bruttona) maksavien ulkopuolelle. Mutta sen sijaan toinen juttu, jos hakee juuri tällaista jenkkisijoittajien ihannesalkkua, joka elättää eli tuo kuukausittain osinkotuottoa, niin sellainen on nyt tehtävissä suomalaisillakin osakkeilla. Ainoastaan tammikuu, elokuu ja marraskuu jäävät hiljaisemmiksi.

1 tykkäys

TA-tiimi: näkyykö superputoajien eli Nordean tai Nokian kurveissa mitään laskun loppumisen merkkejä? Trendin käännettä tms.? Nokiahan on tullut vähän ylös, mutta se ei vielä mitään merkitse.

Jos olisin Koneen omistaja, niin saattaisin harkita osakkeista luopumista ? sen verran kurssi keulii.

1 tykkäys

Odottelen sitä, että Kone muutaman M&A:n jälkeen taas aloittaa splittaamisen :hocho:
Mutta en myy sittenkään. Vaikka olisi yliostettu :wink:

juu, koitan hakea näitä Talenom. QT, Revenio (ekat 29 eur hinnalla, tosin jo useasti myyty ja ostettu takas, ollut splitti, olis varmaan jo osinko ekoille kohdallaan) , Kamux, Gofore, Vincit, Avidly jne. kasvavia firmoja joissa osinko on nyt alle, mutta osingon jakosuhde ei niin kamalan korkea. Toki QT tosiaan katsoo pidemmälle. Näitä yhdistää myös se että niillä ei pahemmin ole velkaa! Verkkokauppakin lukeutui tähän joukkoon, metta möin puolet (juuri kun laskenut kerssi saavutti osinkotason), tavallaan vähän väärällä tyylillä…

Toki tässä on tullut Talenomeille eka erille jo 200% arvon nousua ja QT myös n. 100% että kyllähän siitä vois vähän lohkaista myynneillä. Ajatuksena on että kuietnkin katsotaan 2-3 vuoden päähän ja annetaan firmoille aikaa parantaa. Mukana on sitten ollut Cityconia, Capmania (edelleen) EQ, Sampoa jne., mutta en ole ajksanut holdata, kun on saanut ihan kivaa tuottoa myymällä välillä.

1 tykkäys

jep jep. minä varmaan miettisin osan myymistä ja paluuta jos kaupat ei toteudu, mutta en osaa muuten sanoa tuosta kurssista. muistan vaan kun harkitsin vuodenvaihteessa n. 40 euron hinnalla, se näytti normaalia alhaisemmalta.

TA:t osaavat sanoa, mutta minulla sellainen mutu, että Kone tehnyt niin pitkään kuin muistan sellaista 10% ja joskus vähän enemmänkin sahausta. Lyhellä kaupalla olisi voinut tehdä paljonkin :moneybag:.

Itse myin alussa, kun Kone nousi ja pankista kehotettiin moneen kertaan myymään, kun paino oli kuulemma liian iso. Myin, onneksi pieniä siivuja, mutta Kone on pitkässä salkussa. Verottaja tulisi jaolle ja joutuisin kyttäämään tosissaan uutta ostopaikkaa. Aika ei riitä ja tästä tulisi vain lisästressiä. Voisi raha huonommassakin paikassa olla vai? Kohta meillä on Thyssenin kruununjalokivet :wink:

3 tykkäystä

hmmmm :face_with_monocle:

6 tykkäystä

:sunglasses:

8 tykkäystä


Nokia meni läpi MA20 tasosta aika kirkkaasti, voikohan se tarkoittaa sitä, että nousu jatkuu vieläkin :wink:
(tosin kvartaaliosinko irtoaa huomenna, joka saattaa mahdollisesti tehdä nousun jatkumisesta hankalampaa. Tosin, jos nousu jatkuu, niin sitten voisi jopa olla merkki siitä, että kovaa lähetään tavoittelemaan MA50 tasoa)

Mitään ajatuksia missä paikkeilla teslan lasku voisi pysähtyä näin teknisestä näkökulmasta? (koska siis kannattaa ostaa)
Kiitos jo valmiiksi tietäjien vastauksille:)

Kuulostaa aika riskaabeliltacosakkeelta se tesla

Kukaan ei tiedä.
Näkemyksiä potentiaalisista kohdista, joissa ostajia saattaa ilmaantua sitävastoin treidariyhteisöissä on paljonkin.

180-190$ tienoo on nyt yksi treidarien seuraama taso, ilmestyykö ostopainetta vai ei. Sitä kannattanee seuraavaksi seurailla.

Siitä jos mennään alaspäin, teknisesti tilaa pudota lisää on taas kymmeniä prosentteja.
Alimmat tasot mitä treidariyhteisössä silmiin pisti oli jopa alle 60$.

Kukaan ei oikeasti tiedä, missä kääntyy, mutta tasot, joissa markkinan käyttäytymistä voi fokusoitua tarkkailemaan on treidareilla kyllä mietitty.
Itse haluan kyllä katsoa miten osake käyttäytyy ostajien ja myyjien ristitulessa tuossa 180-190$ välillä.

2 tykkäystä

Jokohan tänään tarttuu Nordeaa nippu salkkuun… 2 sentin päässä pilkistä on jo käyty.

4 tykkäystä

Tesla putosi eilen äkisti noin 186 dollariin, josta ostajat aktivoituivat yhtä nopeasti lennättäen osakkeen rakettina kohti 200 dollaria. Konsensus löytyi lopulta 195 euron tienoilta.

Taso käydään mahdollisesti testaamassa vielä uudelleenkin, Teslan haasteet tietäen ei ole kovin todennäköistä, että markkina kirmaisi tästä nyt suorilta rakettina kovinkaan korkealle.