Tekninen analyysi (ei kyselyitä)

Toivoisin itsekin lisää rakentavaa keskustelua tälle palstalle. XL postannut välillä yksinpuheluksi asti. MUTTA kuten todettua muidenkin suusta, niin monelle tärkeää dataa! Moni lukee ja seuraa aktiivisesti tätäkin ketjua. Itse olen erittäin kiinnostunut aiheesta ja TA:n perusteella mielestäni saa erittäin hyvää näkemystä muiden analyysien tueksi. Insinöörinä pidän dataa ja faktoja tärkeinä erilaisten päätösten tueksi. Dataa pitää olla osavuosikatsauksien ja taseiden päälle. :nerd_face:

Ihmiset seuraa, lukee ja kyselee, muttei monikaan varsinaisesti liity keskusteluun ja anna sitä rakentavaa analyysiä. Tai keskustele siitä. Johtuuko siitä ettei ole kokemusta tai ei uskalleta lähteä liian vähäisellä kokemuksella spekuloimaan graafien kehitystä täällä julkisesti? Itse varmastikin kuulun osittain tuohon jälkimmäiseen ryhmään, joka yrittää vielä imeä oppeja sisään.

Rohkaisen vahvasti, että harkitsisit mainitsemasi kiinnostavan tekstin tuottoa tänne!

14 tykkäystä

Maailman toiseksi isoin hedge fund Reneissance Technologies (Medallion rahasto) tekee juurikin tuota tietokonealgoritmein toimivaa päiväkauppaa, jossa koodiin muokataan jatkuvasti uusia anomalioita, joita markkinoilta löytyy ja niistä revitään hyöty irti. Reneissance Technologiesin perustaja on kommentoinut että häntä ei kiinnosta se miksi tälläisiä hyödynnettäviä anomalioita on markkinoilla, mutta niin kauan kuin niitä löytyy ne koodataan rahaston algoritmiin ja otetaan löysä raha pois pörsseistä. Kyseinen rahasto on tehnyt vuodesta 1988 saakka keskimäärin 66% tuottoa vuodessa, joka on ylivoimaisesti maailman parhaiten tuottanut hedge fund (tuotto on esimerkiksi noin kolme kertaa suurempi kuin Berkshire Hathawaylla)

15 tykkäystä

Toivotan ainakin täältä suunnasta herran (?) hyvin tervetulleeksi tähän keljuun, seuraajana olen ainakin taattu vaikkei välttämättä muuten taidot riitäkään kaikkien TA:n työkalujen kanssa postaamaan oikeaksi osoittautuvia patterneja

5 tykkäystä

Olen täysin samaa mieltä, mutta ymmärrän että itse herra XL:lle tämä ei anna niin paljoa kuin ehkä meille amatööreille koska vaikka ajatusten kirjoittaminen ehkä pakottaa miettimään ja sisäkautta jotain saisi niin ymmärrän miksi tuosta loppuisi innostus.Olen itsekkin Oppinut ketjusta paljon ja sisältö on timanttia, voisin jopa maksaa siitä hieman. Toivotaan että muutkin pro:t osallistuisi ja että tulisi xl: ja parille muulle arvoa näkemysten vaihdosta. Joskus mietinkin olisiko xl ja inderesillä joku yhteistyö jutska ku niin paljon jaksaa yksin tuottaa ketjuun analyysia ja vielä vastailla amatööreille ilmeisesti ihan hyvää hyvyyttään, onneksi on jaksanut ja jos ei muut lähde ketjuun mukaan niin kiitän tähänastisesta !

16 tykkäystä

Allekirjoitan. Sen verran korjaan, että omalla kohdalla ei ole kyse uskalluksen puutteesta vaan ehkä enemmän kunnioituksesta toisten aikaa kohtaan. Jokaisen kommentin lukemiseen menee aikaa ja itse yritän olla kirjoittamatta ihan jokaista ihmettelyä ja omaa mielipidettä, koska sillä ei ole mitään tietoarvoa. Paljon olen oppinut etsimällä lisää tietoa netistä näiden ammattilaisten kommenteista, joita en aina ymmärrä.

DayTraderXL kommentointia seuraisin vaikka pientä maksua vastaan. Ehkä nämä kokeneemmat voisivat järjestää meille innokkaille oppijoille Zoom kurssin ja maksu PayPal kautta? Tai jonkun viikkokatsauksen parin tuopin hinnalla? @DayTraderXL :wink:

13 tykkäystä

Näkisin, että olisi kaksi vaihtoehtoa. Tällainen “satunnainen” fiilispohjalta tehty TA-kommentointi ja sen jatkaminen tai sitten asian vienti palveluksi. En ole missään vaiheessa jälkimmäistä sen enempää miettinyt, kun olen vastaavan palvelun asiakas. Olen puhtaasti täällä esiintynyt tällaisella “vapaa lähdekoodi” ajatuksella.

Olisi aika helppo perustaa vastaava palvelu, jossa itse olen asiakkaana. Joko Inderesin alla tai ihan oman firman alla - ehkä jopa tuon jenkkifirman tytäryhtiönä. Suomi on kuitenkin aika pieni maa ja en tiedä, olisiko täällä kuinka paljon mielenkiintoa noin 1500e/v jäsenmaksua kohtaan. Joka sekin on ale-hinta verrattuna siihen, mitä asia keskimäärin jenkeissä maksaa.

Speksihän on todella loistava - 7/24H auki oleva oma kanava jäsenille - kurssitarjonta TA:n eri osa-alueista - tilanneanalyysit sentimentistä päivittäin - online chat joka päivä, kun pörssi auki. Suomessa tätä voisi laajentaa eri Euroopan osa-alueille sekä USA. Päivän aikana kolme online istuntoa: avaus - keskipäivä - päätös. Sen lisäksi erilaiset aihe-palstat. Eikä tällainen ole pelkästään intraday treidaajille, vaan myös swingeille (1 viikko - 1 vuosi). Mutta onko oikeasti sitten miten kiinnostusta?

En ole kuitenkaan aikonut tätä vapaaehtoista palvelua jatkaa kovin pitkälle - eikä tässä ole ollut mitään hyötytarkoitusta muuten kuin hakea tuntumaa, onko Suomessa TA:ta kohtaan mielenkiintoa. Ja en todellakaan ole jättänyt huomioimatta sitä, että lähes jokainen kommenttini on saanut yli 10 noottia. Pidän sitä isossa arvossa, kiitos kaikille! Niitä on muuten kertynyt aika paljon :heart_eyes:

69 tykkäystä

Raynor puhuu kirjassaan myös ennustamisesta ja ennakoinnista.

”Ennustaminen on tunnetusti erittäin vaikeaa, mutta ennakointi on paljon helpompaa. Termi ennakoimattomaan varautuminen kolahti kovaa. Kaikki osaavat korjata tekemistään tunnettujen muutosten mukaan, mutta miten varautua johonkin, joka ei ole ennusteissa mukana?”

Kirjassa puhutaan myös siitä, miten strategia ei saa olla jäykkä muutaman vuoden suunnitelma, vaan sen pitää joustaa tilanteen mukaan.

”Ketterä strategia vertaa alkuperäisiä tavoitteitaan jatkuvasti ympärillämme tapahtuviin muutoksiin ja korjaa toimintaa niin, että tavoitteet saavutetaan, vaikkakin keinoin, joita ei osattu ennakoida strategiaa luotaessa.”

Oli ihan pakko laittaa tänne tämä lainaus, koska tämä on kuin hyvän treidaajan filosofia. Olen lukenut kirjan ja on kyllä suositeltavaa luettavaa.

6 tykkäystä

Minusta pelkkä hyvä/ajantasainen uutispalvelu tuohon hintaan ei olisi liikaa eikä varsinkaan jos siihen kuuluu livepäivitystä ja kurssimatskua TA kommentointeja yms. Uskon että varmasti jonkun verran löytyy jo alkuun ja tyytyväisten asikkaiden jälkeen varmasti jatkuvasti vähän lisää! Tietty riippuu mikä olisi semmoinen porukkamäärä että tuon vaivan viitsit tehdä? Tee kysely kiinnostuneista, itse ainakin mahdollisesti voisin olla kiinnostunut jos palvelu on sen tapainen kun mielsin kirjoituksestasi.

4 tykkäystä

Oikeasti mietittynä asiaa voi pohtia vaikka uutispalvelun kautta - saisitko yhdellä uutisella tilaushinnan kuitattua? Enemmänkin tällaisen palvelun perustamisen ajatuksena on kuitenkin edelleen se “kukkahattuteoria”, jossa joku saisi sen verran hyötyä, että viitsii palvelua perustaa. Ja tässä se volyymi olisi sitten pohjana. Mutta Inderes ei taida hyväksyä tällaista haihattelua, joten muualta pitäisi hakea tukea.
Siinä palvelussa, jossa itse olen mukana, tilanne onkin vähän toinen. Jäseneksi ei pääse kuin kuukausien jonotuksella, koska palvelun järjestäjä haluaa rajata jäsenien max. määrän. Ei ole tarvetta tai aikaa palvella liian suurta määrä jäseniä. Itse olisin myös tämänkaltaisen ajattelun takana.

4 tykkäystä


Halving? Target - ei vaan se, että näistä osaa ottaa treidit kiinni. Itse myin hälyn jälkeen puolet pois ja loput “let the bulls run”. Lopputulos voi olla vain pieni voitto, mutta halving mahdollisuus voi olla huikea. Sry spämmäys, jos ei tunne kryptojen taustoja.

2 tykkäystä

En ole vielä käynyt kauppaa. Lynxin kautta on tarjoilla SSL, Sasol ADR, ISIN US8038663006. Lynxin välityspalkkio $0.01/osake on näille senttiosakkeille korkea.

Nordnetin kautta on myös tuo sama SSL tarjolla ja lisäksi SASOF Pink OTC-markkinalla. Epäilen vaan, ettei SASOF kauppa oikeasti onnistu Nordnetin kautta, koska hinta on alle $5. Miten voin käydä kauppaa listaamattomilla osakkeilla? (OTC-osakkeet) | Nordnet

Mandatumin kautta onnistuisi SOL suoraan Johannesburgin pörssistä.

2 tykkäystä

Nordeassa pystyy ostamaan jenkeistä

Onko teillä tiedossa tekoälyyn perustuvia treidauspalveluita? Trade Ideas Holly AI on ainakin yksi skanneri, mutta siitä ei anneta kovin mairittelevia komentteja. https://www.reddit.com/r/Daytrading/comments/bim10d/trade_ideas_holly_ai/

Norjalainen www.investtech.com myy automatisoitua TA:ta. Käytin tuota noin kymmenen vuotta sitten, mutta en jostain syystä saanut sillä ylituottoja aikaiseksi. Tosin silloin olin laiska ja seurasin markkinoita vain viikottain.

Nykyisin kun seuraan joka päivä (tai tunti :sweat_smile:), niin koen mielekkäämmäksi tehda itse TA:n. Vähitellen olen oppinut kuvioita ja indikaattoreita. Jatkuvaa itsensä kehittämistä. Olen noviisitasolla. Täytynee postailla tänne enemmän omia analyyseja. Analyysien haastot ja kehitysajatukset ovat hyvin tervetulleita.

9 tykkäystä

Mandatun tarjoilee näitä analyysejä. Ei ole tullut seurattua miten ne osuu mutta helppo ottaa longeja ja shortteja algoritmin neuvojen mukaan,

4 tykkäystä

tässä daxiin ennustetta ensiviikolle.

8 tykkäystä

Onko palstalla kenellekään tuttu Arora Report https://thearorareport.com ?
Vaikuttaa asiansa osaavalta mutta tuntuu meikäläisen pääomilla kalliilta kun joutuu maksamaan muistakin informaatiopalveluista.

Ei ole tämä palvelu tuttu, lyhyesti katselin läpi tuota ketjua. Olen varmaan skeptikko ohjelmointitaustani vuoksi, jotta uskoisin siihen, että ihmisen kirjottama algoritmi olisi parempi kuin sen tekijä.

Ensimmäinen kosketus ns. neuroverkkoihin on 90-luvulta, kun yksi kolleega näistä sai palkkansa ja yritti meitä muita sivistää. Sinänsä oli aikaansa edellä kyllä ja pitää myöntää, että on päästy niin pitkälle, että itseä jopa pelottaa. Elon Musk ei turhaan ole kommentoinut, että tämä on suurin uhka maailmalle. Siinä vaiheessa kun softa rakentaa itseänsä datan perusteella ja kehittää tätä tilastoälyänsä, ollaan pisteessä, josta ei ole paluuta. Meidän aivotoiminta on kuulemma jo mallinnettu - voiko näin oikeasti olla ja toisaalta, mikä on sen mittari - hyvä vai huono?

Treidaamisen osalta sen sijaan en ole lainkaan huolissani. Pitää vaan muuttaa omaa ajattelua ja tyytyä joko vähän pidempään aikajänteeseen (swing) tai todella lyhyeen skalppaamiseen isolla pääomalla. Tässä ajattelumallissa ollaan lähellä pokerista tuttua Omahaa, jossa variaatiot on isoja ja riittää, että yli 60% on oikeita päätöksiä. Tämä on kuitenkin henkisesti rankkaa, minkä vuoksi TA:n tuki toimii paremmin vähän isommalla aikajänteellä. Bottien toimintamalli tulee silloin paremmin esille. Tähän keskityn itse ja pidän skalppaamisen vain niillä tasoilla, jossa tuntee kohteen ja sen käyttäytymisen.

Olisiko meillä Suomessa mahdollisuus kehittää parempaa osaamista vrt nykyisiin lähteisiin?

6 tykkäystä

Eipä ole itselle tuttu palvelu. Aika vähän kerrotaan sisällöstä TA:n osalta:

Skeptikko astuu heti peliin, mikä tuon takana on se konkreettinen lisäarvo?

2 tykkäystä

Mitä tuo palvelu maksaa? En saanut selvää sivustolta.

1 tykkäys

Se on ilmainen ja saatavilla mandatumtrader go sovelluksen kautta.

1 tykkäys