Tekninen analyysi (ei kyselyitä)

Erittäin kiinnostavaa juttua. Jatkakaa samaan malliin! Tulee luettua tämä ketju aina läpi

6 tykkäystä

Mä todella arvostan! Aina kiinnostanut kaikenlaiset analyysit muutenkin ja viime kesästä asti ‘opiskellut’ TA:ta. Nyt helmikuussa noiden hirveiden liikkeiden alettua ostin ensimmäiset sertifikaattini, tein niillä alkuun melkomoistakin tiliä mutta lopputulema on kuitenkin kaihertava tappio. ’
Eilen mulla oli jo mielestäni hyvin mielenkiintoinen chartti piirrettynä (en kehdannut sitä postata tänne, koska intoa on enemmän kuin osaamista kuitenkin vielä) ja s&p shortti vetämässä. Noh, lopputulemana myin tappiolla pois koska en halua viikonloppuna miettiä, miten tää nyt menee taas.

Tavallaan rauhoittavaa lukea, että myös osaajalla voi mennä tuon markkinan kanssa välillä ns ‘sormi suuhun’ eli en ehkä kuitenkaan ollutkaan ihan niin väärässä kuin kuvittelin sen TA:ni kanssa

11 tykkäystä

Nyt olis kiinnostavaa tietää miltä ens viikko näyttää teknisen analyysin perusteella?

Tähän väliin heitän tänne hyvän esimerkin wedgen käytöstä entryyn, case Nokia. Perjantaina seurasin Nokialla 15 min TF:llä tällaista kuvassa olevaa descending wedgeä, joka on merkki siitä, että bullish breakout voi olla tulossa. Tuo lopulta sitten toteutuikin hienosti, mutta samanaikainen SPY:n sivuttaisliike sai minut epäilemään breakoutia - ei olisi kannattanut, tuossa olisi prosentin napannut aika helposti noin vartissa:


Noksun liike päättyi tietenkin lopulta laskuun, mutta tuota desc. wedgen breakoutia olisi pitänyt hyödyntää. Hiukan jäi kismettämään kun en saanut entryä, mutta sain taas yhden mielikuvan muistiin siitä miten wedget usein breikkaa!

9 tykkäystä

Tarkastelussa Sasol lottolappuna. Kokonaisvaltaisen romahduksen jälkeen pohja on nähty 1.30 paikkeilla? nyt näyttäisi tekevän nousevaa trendiä. Jos yhtiö selviää korona/öljy kriisistä niin voidaan varmaan nähdä aika rajujakin ylöspäin suuntautuvia päiviä. Arvostushan ei ole kyllä kummoinen. Muilla mietteitä?

1 tykkäys

Sellaista olen vähän miettinyt, että eikös tämä tekninen analyysi ole käytännössä kuviontunnistamista?
Eli siis käytännössä pyritään tunnistamaan graafeista toistuvia kuvioita, jotka historiatiedon valossa ovat ennakoineet tietynsuuntaista kehitystä? Eikö tämä ole juurikin sellainen ongelma, jossa tekoäly on aivan ylivertainen ihmiseen verrattuna. Jos näin, niin miksei ole jotain suurta rahastoa jossa tekoäly tekee nämä analyysit paljon paremmin kuin kukaan ihminen ikinä voisi, ja siten poistaa kaiken arbitraasin mahdollisuuden?

Pahoittelut jos asia on jo jossain käsitelty, mutta tällaisen ajatusketjun nojalla itselle jäänyt vähän sellainen mielikuva että koko tekninen analyysi ei voi olla muuta kuin pseudo-tiedettä. Tarkoitus ei ole vittuilla, ja jos joku tällä konsistentisti tekee rahaa niin hyvä hänelle, ihmettelen vain miten sellainen mahdollisuus voi olla olemassa, ts miksi sitä ei ole koneiden avulla hyödynnetty maksimaalisesti.

5 tykkäystä

@V_Trader


Mun mielestä hyvin keskeistä ensi viikon kannalta on se, että saako bearit asetettua weekly LH:ta. Weekly LH:n asettaminen käytännössä vaatii päivätason nousutrendin rikkoutumisen, hahmottelin siitä tuohon ylös kuvan miten se noin karkeasti menisi (kohteena S&P:n futuuri SPX500USD). Tätä voisi nyt tukea tuo tiukkeneva ascending wedge, josta break bearish-suuntaan olisi enemmän kuin looginen.

Isossa kuvassa itse odotan weekly EQ:n muodostumista, koska pohjista on jo noustu niin paljon, eli karkeasti tuossa kuvassa esitetty kehitys on se mitä odotan (tuossa SPX kohteena):

Kaikista vähiten tällä hetkellä odotetaan täysmittaista V-shaped recoveryä suoraan huippuihin, ja sen toteutuminen itsessään on erittäin epätodennäköistä, koska jonkun tason konsolidaatiota tässä tarvitaan!

15 tykkäystä

@captain


Nopeasti vilkaistuna Sasol on edelleen tuntitasolla laskutrendissä, yrittää rikkoa LH:ta arvossa 3,52 ja toisaalta väliaikaista pienen konsolidaation huippua arvossa 3,42. Niin kauan kuin siirtyminen 1H nousutrendiin ei vahvistu, niin longaaminen menee trendiä vastaan, eikä siten välttämättä ole viisain ratkaisu teknisessä mielessä.

Päivätasolla tilanne tosin näyttää hiukan paremmalta, niin kauan kuin syntynyt HL arvossa 2,91 pitää, niin trendi säilyy nousevana. Kannattaa seurata tuota 1H- ja 4H-tason kehittymistä, koska jos siellä kehitys ei ole rohkaisevaa, niin riskinä on myös päivätason nousutrendin menettäminen!

2 tykkäystä

Joo, vähän ohi aiheen sikäli, että tuolla ketjun alussa käytiin vähän debattia siitä, mitä TA on ja onko siinä mitään ideaa. Noista tekoälyboteista tai softan käytöstä analyysiin on oma ketju, joka on tosin tainnut olla aika hiljainen.

Jos asia olisi noin yksinkertainen, kuin mitä kuvasit, ei yhtään voitollista treidaajaa olisi markkinoilla. Karrikoidusti. On toinen asia hahmottaa erilaisia patterneja ihmisenä ja softana. Tässä softa toimii vielä kohtuullisen hyvin ja tähän botit/algot perustuukin. Ja toisaalta, tähän myös itse TA perustuu. Toimitaan tiettyjen hinta-tasojen perusteella. Sitten kun siirrytään price actioniin online, tilanne muuttuukin todella paljon. TA:ta käyttävä treidaaja analysoi tilannetta reaaliaikaisesti ja pystyy sen mukaan analysoimaan tilannetta koko ajan. Pidemmän aikavälin analysoinnissa taas ihminen ja botti on jo eri tasolla, koska fiksut ihmiset on parempia kuin softat toistaiseksi. Se on eri asia, mitä algot tekee päivän sisällä kuin mitä ne vaikuttaa vaikka kuukausitasolla.

Mutta ihan hyvä kysymys, vähän huono foorumi. Täällä uskotaan ja/tai käytetään TA:ta päivittäin ja tiedetään, että sillä voi tehdä rahaa :heart_eyes:

Oletko softaihmisiä? Esimerkiksi tuollaisen H&S patternin logiikan koodaaminen ei muuten ole ihan simppeli asia. Softat hakee enemmän pivot-pisteiden, fibonaccin, EW:n kautta asioita, jotka on matemaattisesti helpompi toteuttaa.

13 tykkäystä


Hyvä esimerkki treidaajan näkökulmasta - kun 175.29 rikkoontui ylöspäin, sai parissa minuutissa 4$ profitin. Toki softakin voi tuon tehdä.

3 tykkäystä

Ta on enimmäkseen muuta kuin kuvion tunnistamista. Ainakin omani on.

Itse olen tehnyt ta:ta vuodesta 2007. Uskoakseni sitä käytetään enenevässä määrin, ja siksi osa strategioista on käynyt kelvottomiksi. Myös monet sellaiset jutut mitkä toimi vielä muutama vuosi sitten ei enää toimi samalla tavalla. Pitää pystyä kehittämään systeemejään koko ajan.

Meidän ta:n käyttäjien onneksi on vielä paljon niitä jotka pitävät sitä humpuukina. Se auttaa paljon, kilpailu robotteja vastaan ei ole vielä aivan toivotonta.

11 tykkäystä

Tuo alempi kuvio on juuri se miten itsekin odotan tällä hetkellä S&P500 kehittyvän. Isossa kuvassa haettaisiin uudet pohjat tuolta jostain edellisten pohjien seutuvilta josta range pikkuhiljaa alkaisi normalisoitumaan. Tuloskausi alkaa vasta käynnistyä kunnolla mistä uskon tulevan lisää negatiivista dataa tukemaan bear-skenaariota.

Fib 0.618 tason oletan olevan viimeistään se resistanssi mihin helpotusralli tyssää, tosin ollaan hyvin hankalasti ennustettavassa markkinassa kun välillä Trump twittaa kurssit nousuun ja välillä taas FED heittää muutaman triljoonan lisää rahaa kiukaaseen.

6 tykkäystä

Hyvä kommentti, erityisesti siksi, että pitää koko ajan pystyä mukautumaan tilanteisiin. Itsekin pyrin koko ajan hakemaan erilaisia asioita lähinnä sieltä, mitä ihmisen aivot pystyy mieltämään - indikaattorit eivät ole hirveästi muuttuneet enkä pyri niitä lisäilemään. Toivoisin sinunkaltaisilta kommentteja tänne, onnistuuko? Olen muuten vähän aikeissa poistumaan palstalta ja keskittymään omiin juttuihin. Loputtomiin yksin puhelussa ei ole mieltä.

9 tykkäystä

Menee sen verran off-topic että otan vaan tän yhden viestin kantaa tähän botti/algo-asiaan. Mun mielestä algojen/bottien lisääntyminen markkinoilla ei tule pilaamaan ihmistreidaamista suoraan, koska se mikä alkaisi pilaamaan esim. trendien mukana ratsastamista olisi algot/botit ja lisäksi todella iso määrä volyymia lyhyessä ajassa. Tuota volyymia vastaan ihmisen on todella vaikea taistella, jos liike on vahvasti johonkin suuntaan, kun volyymia tulee niin äkisti, että hinnan nousut ja laskut nopeutuu merkittävästi. Niin kauan kuin algot ja botit on ohjelmoitu pääosin pivotien perusteella, niin ihmisellä on ihan yhtä hyvä mahdollisuus treidata trendin mukana kuin algoillakin. Totta kai fakeoutit on aina mahdollisia, ja niiden määrä voi kasvaa, mutta fakeout esim. trendinkäännöksessä ei aina ole ison rahan intressissä, jolloin trendinkäännös on vielä hyödynnettävissä myös ilman algoja retailin toimesta! Tässä siis yksinkertaistettu näkemys.

6 tykkäystä

Niinkin yksinkertainen asia kuin korkeampi pohja on yllättävän vaikea mallintaa aukottomasti tietokoneen ymmärtämäksi. Itse en ole siinä onnistunut. Ihminen taas näkee sen ensivilkaisulla, koska hahmottaa kontekstin heti. Nyt kun tekoäly on edistänyt visuaalista hahmontunnistusta, voi olla, että se otetaan käyttöön graafianalyysissakin.

7 tykkäystä

Kyllä - itsellä pitkä ohjelmointitausta ja pari kertaa harjoitellut näiden koodaamista ja lopettanut kesken. Vaatisi valtavan työmäärän. Hyvä harjoitus siitä, miten mahtavat meidän aivot on. Osaa ne koodata, mutta paljon paremmin ne osaa visualisoida ja analysoida ison määrän dataa 15 sekunnissa, jos tietää, mitä katsoa. Sellaista algoa ei vielä ole. Kiitos kontribuutiosta, sulla olis paljon annettavaa tähän ketjuun. Onnistuuko?

12 tykkäystä

Kiitos XL. Liityin palstalle äskettäin ja ihan hakusessa on mihin ketjuihin, mitä asioita ja minkä verran olen aikeissa kirjoittaa. Joten en tiedä. Lähinnä olen haahuillut etsimässä kiinnostavaa luettavaa.

7 tykkäystä

Kiitokset vastauksista. Minulla oli mielessä nimenomaan tuollainen neuroverkko-algoritmi, jolle vain näyttäisi valtavan määrän historiadataa pörssistä. Edelleen jotenkin ajattelisin, että jos tietynlaisen kuvion jälkeen kurssi menee jollain luotettavuudella ylös/alaspäin, niin neuroverkko olisi erittäin helppoa opettaa ne tunnistamaan, koska oppimisessa käytettävää mallidataa on käytännössä äärettömästi saatavilla (kaikki tallennettu pörssikurssien historia).

Ehkä pitää joskus ottaa huviprojektiksi toteuttaa tuollainen, niin näkee miksi se ei toimi. :slight_smile:
Mutta tosiaan jos tällä ihmiset onnistuneesti tekevät konsistenttia voittoa niin selvästi arbitraasia on hyödynnettävissä, ja tämä koneajatus on niin ilmeinen että varmasti sen olisi joku suuri finanssitalo toteuttanut jos se olisi niin yksinkertaista kuin naiivisti ajattelen…

6 tykkäystä

Sasolilla (SSL) on pandemiaa edeltävä laskutrendi elokuulta 2018 alkaen ja edellinen huippu vuonna 2014. Laskutrendikanava näkyy kuvassa sinertävänä. Ollaan siis reilusti kanavan alareunan alapuolella.

Olen kytännyt pitkää (yli kuukauden) longia 7.4 pompun jälkeen. Take profit olisi laskutrendikanavan alarajan tasolla (nyt 6.70).

23.3 pohjien jälkeen muodostunut 1H nousutrendi (paksu keltainen) ja 7.4. alkean falling wedge (ohuet keltaiset), josta eilen breakout 3.11 tasolla. Volyymit on wedgessä laskevat, mikä tukee kuviota. Olisin ottanut longin 3.17 tasolta.

2 tykkäystä

Millä tuotteella käyt kauppaa SSL:illä?