Tekninen analyysi (ei kyselyitä)


Kova ralli on päällä - Don’t fight the Fed (and President Trump). Pitkä salkku kiittää rakettinoususta.
Pitää kiittää myös itseään varovaisuudesta, olisi yön aikana viikon treidiansiot kadonneet taivaan tuuliin. Aikaisempi H&S pattern meni rikki, mutta uusi pää on mahdollisesti syntymässä.
NYSE:n osakkeiden osalta näyttää olevan aika paljon vaihtelua NYSE:n closen jälkeen, mitkä nousi ja mitkä laski. Vaikuttaa, että “stay at home” kohteet on saaneet vähän hittiä. GILD:in uutiset kannattelee markkinoita, mutta vaikutti aika pump&dump -raportilta omaan silmään, joten isolla varauksella sen osalta, että “silver bullet” on löytynyt.

Katselin samalla hieman pitemmällä perspektiivillä tilannetta ja sain ascending wedgen piirrettyä riittävillä kosketuksilla, joten otan tuon nyt seurantaan. Tällä on tapana tiukentua, mitä ylemmäksi noustaan ja sitten rikkoontua alaspäin. Tämäkin on vain pattern, joten ei mikään kristallipallo.
Olen edelleen samaa mieltä kuin aikaisemmin, että konsolidoituminen on edessä enkä olisi yllättänyt, että se tapahtuisi kohti iltaa mentäessä, viikonlopun edessä.

Tässä on myös yksi syy, miksi vierastan noita Nordean leverage-tuotteita SPX:lle ja futuureille- kun ne eivät seuraa suoraan emokohteen kurssihintoja eivätkä ole yhtäaikaa auki emokohteen kanssa, ei pysty tekemään tällaisissa tilanteissa mitään, ennenkuin niiden vaihto aukeaa Suomessa. Se on vähän sama kuin treidaisi BTC-futuureita (NYSE:n aukioloajat) vs. BTC coinia (24H auki).

Aika selvää, että Euroopassa avataan korkealle ja taitaa Noksu lentää raketin lailla.

20 tykkäystä


Erkki on enää noin 3% päässä helmikuun huipuista, tässä on hieno V-shape recovery tapaus.

14 tykkäystä

Itse sain piirrettyä tällaisen asc. wedgen päivätasolla:


Ei ole ihan optimaalinen, mutta ei silti ainakaan 100% riko sääntöjä :smile:

6 tykkäystä


6H:lla tästä sai itseasiassa vielä nätimmän!

12 tykkäystä

Jos tarkastelee Helsinki PI 1h timeframella niin voidaanko sanoa, että olisi ascending wedge muodostunut? Vai onko 16.3. liian korkea pohja, kun 23.3. oltiin lähes samoissa lukemissa?


PI on kyllä “choppy”, siinä on niin paljon gappejä yms. Hyvin harvoin sitä katselen, lähinnä H25:sta.

4H on minusta selkein - pitkä 4H nouseva trendi takana, joka meni rikki, kun 7889.8199 breikkasi.
Breikin voi tosin laskea wickiksi, jolloin trendi olisi vieläkin voimassa.
Trendiviivoilla katsottuna muodostaa megaphonea, tosin vain kahdella kosketuksella.

Itse seuraisin tuota 4H:ta.


1H:lla on noussut tänään takaisin ema12(pun)/26(vihr) yläpuolelle ja tehnyt bull crossin (sininen piste).
Lähenee BB:n ylälaitaa, MACD bull cross tapahtui päivän avauksessa.

  • edit: en näe asc wedgeä


Tuollaisenkin voi hahmottaa.

7 tykkäystä

Kiitos näkemyksistä! Täytyykin seurata palataanko takaisin 7889.

Katsoin 1h timeframella ilman kynttilägraafia huiput ja pohjat. Pohjista suoraan ei lähdetä nousuun ja on tosiaankin paljon gappeja ym. Halusin saada ammattilaisen näkemyksen asiasta. :grin:

edit: ja lisänä keskimääräinen vola laskussa

3 tykkäystä

Ok, ymmärrän, sun näkemys ihan ok. Yritin hakea vain validia wedgeä, joten totesin vaan, että mennyt rikki. Tuokin voisi vahvistaa tuota mahdollista H&S:ää.

4 tykkäystä



Aika kapeassa rangessa ollaan liikuttu päivän aikana ja muodostunut tukitaso 2856 on sikälikin tärkeä avausta ajatellen, että sen alla on pitkä pätkä tyhjyyttä 2770 tasolle saakka.

Omasta näkökulmasta ihanteellinen skenaario olisi, että oltaisiin tuon tukitason lähellä avauksessa ja siitä tehtäisiin nousupyrähdys wedgen ylälaitaan. Joka kimmottaisi kurssin loppupäiväksi laskuun ja päivätason konsolidoitumiseen. Tämä olisi paljon terveellisempi liike jatkoa ajatellen kuin se, että noustaan liian nopeasti ja liian ylös. Puun latvasta tippuu alas aina siten, että seurauksena on iso vahinko. Puolivälistä jää vielä henkiin :crazy_face:

16 tykkäystä

Alas taitaa matka kääntyä?

juu, yrittelen tässä myös tuumia samaa ja näyttäisi ainakin päivätason laskua olevan edessä.


SPY:llä 5 min laskutrendi ja käytännön double top 285,68 5 min TF:llä

2 tykkäystä

Nyt olisi hyvin tilaa tulla alas…

Joo en ottanut kumpaankaan suuntaan aamulla treidiä kun en osannut tarpeeksi vahvaa kantaa saamaan itsekseni. Onneksi kun longia ounastelin aamulla

1 tykkäys

Itse ounastelin shorttia, mutta oli liikaa muita asioita seurata tarkemmin markkinaa joten lähinnä jätin pitkän salkun täyttelyn aamulla väliin ja en lähtenyt “ralliin” mukaan. Katsotaan jos maanantaina olisi tarjouksessa jotain :smiley:

3 tykkäystä

Välillä parempi istua käsillä jos ei oikeasti ole mahtavaa ostopaikkaa!

Joka päivä ei tarvitse treidata! Itse en ole itseasiassa tehnyt yhtään treidiä tällä viikolla. Seurannut olen, pari paikkaa olen harkinnut - yksi olisi ollut aika hyvä diili jos olisin iskenyt kiinni. Harkitsin myös eilisillan hesan sulkeutumisen nurkilla vähän pitkän salkun täyttämistä mutta kun ei ollut kristallipalloa jolla olisi tiennyt että jenkkiclosen jälkeen pompataan kunnolla ja edelleenkin kaivelee se että tässä ollaan heikoilla jäillä kun tuloskausi etenee.

Seuraillaan. Osakkeita on sen verran salkussa että jotain jää käteen jos nousee - AMD-siivu on jo yli +30% ja vauhtia tuntuu riittävän. Ja sitä käteistä on millä kauhoa jos tulee sopiva dippi. Ja vaikkei tässä kiirusta pitäisi niin jo nyt on vuoden tuotto tuplat vs koko viime vuosi eli jo nyt pääsee vero-:bear: kiittämään vaikka tässä ei hirveästi edes veivaisi.

5 tykkäystä



Päivän sisäinen liike ja logiikka on kyllä sekavaa, koska edelleen mennään alas-ylös-alas-ylös -tyylillä.
Tekee treidaamisesta vaikeaa. Loppuun tuli taas melkoinen algo-run, joku äly tähän täytyy liittyä.
Tällä kertaa pelaan trendiä vasten tuon wedgen ohjaamana ja otan tappion ulos maanantaina, jos bullit jatkaa juoksuaan. R&R isompi molempiin suuntiin.

17 tykkäystä

Olisko mahdollista saada lisää aktiivisuutta palstaa seuraajilta tähän aiheeseen, ettei menisi yksin puheluksi? Muutama rohkelikko on jo uskaltanut laittaa kommenttia, arvostan. Olin ajatellut, että pidän aktiviteettiä yllä pahimman karikon yli, mutta olisi hyvä saada mukaan näkemyksiä myös muilta. Suomessa täytyy olla TA-ihmisiä ja toivoisin, että muidenkin kanavien aktiivit tulisi mukaan. Sitä kautta hyöty olisi paljon suurempi.

Olikohan @jonnyb yksi, joka kommentoi, että nämä ei ole mitään faktisia totuuksia, miten TA:ta voi tulkita. Paljon enemmän toivoisin tätä kontraamista. Anyone?

44 tykkäystä

Joku taisi jokin aika sitten jonnekin tuonne ylemmäksi kirjoittaakin, että kyllä näitä luetaan. Me, joilla ei ole kompetenssia osallistua itse keskusteluun, saamme noista kyllä paljon irti ja ainakin itseäni auttavat oppimaan itse aiheesta enemmän ja syvällisemmin. Joten jos välillä tuntuu, että menee yksinpuheluksi, niin kannattaa muistaa, että kyllä meitä lukijoita aina on. Tuskin olen ainoa vastaavalla tavalla ajatteleva.

27 tykkäystä