Tekninen analyysi (ei kyselyitä)

Kuinka lähellä/kaukana on seuraava tukitaso?

Lisäsin sen tuohon kuvaan, weekly 57.68

3 tykkäystä

1 tykkäys

Metsäyhtiöt alkaneet kiinnostamaan kurssilaskujen myötä.
Mitä tuumaatte miltä oston ajoitus näyttäisi teknisen analyysin näkökulmasta?
Kiinnostavimpina Metsä Board ja Stora Enso.

1 tykkäys


Itsellä Stora seurannassa. Tukitasoja pitää hakea monthly-näkymästä.
Higher Low on 9.217, joka on lähellä Fib 0.236 tasoa siten, että pohjat on asetettu arvoon 6.5 (2016).
2016 aloitti nykyisen nousukauden ja selkeitä tukitasoja on vaikea hakea, joten monesti tällaisessa tilanteessa on paras hakea psykologisia tasoja tasaluvuista 9.0 ja 8.0.
Koska metsäteollisuus on syklisenä selvässä laskukaudessa fundamentaalisesti, niin ainoa tapa yrittää löytää näin pitkästä laskusta pohjia on päivätason suunnan muutoksesta.

  • tämä tarkoittaa sitä, että pitää syntyä HL,LH,HL,LH sarja päivätasolla. Jos pohjat olisi 9.217, niin LH olisi tässä skenaariossa 9.82. Close-kurssi on tämän päivän jälkeen 9.486, joten nyt syntyvä HL pitäisi jäädä tuon pohjan 9.217 yläpuolelle. Sen jälkeen seuraava LH pitäisi rikkoa tuo LH 9.82 riittävän selkeästi ja riittävällä volyymilla.
  • muuten laskevaan trendiin ostaminen pitää osata skaalata selkeän suunnitelman avulla, jossa ostoerät on mitoitettu esim. 6.5 pohjaan saakka. Toiset skaalaa tasaerillä, toiset kasvattaen aina jollain kertoimella suuremmaksi, mitä alemmaksi mennään. Ilman skaalaamista ostaminen perustuu lähinnä tuuriin tai siihen, että ei ole kiinnostunut pohjien löytämisestä ja luottaa siihen, että aika korjaa kurssin vihreälle, jos lasku jatkuu

Metsäsektorista on vaikea löytää fundamentaalisia perusteita, milloin sen pohjat on nähty. Sellun hinta lienee yksi indikaattori, mutta kyllähän suomalaiset metsäyhtiöt elää muustakin. Sitten tulee erilaisia investointipäätöksiä, jotka esim. Storan tapauksessa oli uutisoinnin yhteydessä luokiteltu beariksi. Pitäisi olla näkemystä myös siitä, että onko maailman talous riittävän voimakas jatkamaan tasaista kasvua, eikä päätyä laskusuhdanteeseen/lamaan. Siinä tapauksessa vaikea uskoa, että metsäsektori olisi vahvoilla.

Tom DeMark indikaattori muuten merkkasi 13-sarjan päättyneeksi tuohon pohjaan 9.17. Tämä on yksi mahdollinen signaali pohjien löytymisestä, mutta tähän ei pelkästään voi luottaa.
Jos weekly RSI putoaa <30, niin se on vahva ostosignaali itselle. Tällä hetkellä 32.8.

Miten itse arvotat metsäsektoria?

3 tykkäystä

Itse treidailen tällä hetkellä Metsä Boardia, luotan toistaiseksi siihen, että Helsingin pörssiin kohdistuu ostopainetta (etenkin syklisiin alaslyötyihin fundalta kohtuulliselta näyttäviin yhtiöihin, esim. Metsä Board, Stora Enso, Outotec, jne.) Jenkkien nousun jäljiltä eiliseltä, DAX-futuurit olivat ainakin eilen nousussa Jenkkien sulkeutuessa. Metsä Boardilla on myös Inderesin positiivinen suositus takanaan, jos markkinalla alkaa enemmän rytisemään ja fundapohja putoaa väliaikaisesti lähes kaikilta osakkeilta. Eilinen nousu aamupäivänä tosin näytti, että myös ostopainetta MB:lle on tarjolla, käsittääkseni bull-volyymi muutenkin kasvussa tällä hetkellä MB:lle (?).

4 tykkäystä

Itse olen aika pessimistinen vielä tällä hetkellä näiden metsäosakkeiden suhteen. Suositukset perustuu tiettyihin kasvulukuihin ja tällä hetkellä on vaikea ainakaan itse nähdä, että miten metsäteollisuus oikeasti pärjää näissä olosuhteissa. Q2 tulokset kertoo paljon enemmän, siihen asti hold-your-horses, ellei selvää trendin vaihdosta näy.

2 tykkäystä

On tällä Johannes-pojalla niin kovat treidit piipussa koko ajan, ettei taida ehtiä edes aloittaa lääkäriopintoja, kun jo miljonääriä pukkaa. Ihan tulee Warren ja sedän nuoruus mieleen…

Ja hyvä niin. Maailma on pullollaan huonoja tai keskinkertaisia lekureita, mutta itseansaituista miljonääreistä on jatkuva pula :slight_smile: Ja miljonäärit pelastavat maailman - niin ilmastonmuutoksesta kuin ruokapulasta.

Masse-setä, FA, elämänuraneuvonnan dosentti Lontoo Medical Schoolissa

1 tykkäys

Minä en ole niinkään tutustunut, mutta ajattelin, että katselen p/b lukujen pohjalta kärsivällisesti, josko vielä päästään alemmaksi ja seuraan kursseja, josko laskutrendi alkaa näyttää vähäisemmältä. Sitten jossain vaiheessa aloitan jokusen portaan sisältävän osto-ohjelman jossa ostan kaikkia 3 yhtiötä.
En vielä omista yhtiöitä.
Itsessään osingot näyttävät nyt hyvältä, mutta kuinka kestävällä pohjalla ne olisivat taantumassa. Tutustun tarkemmin jos asettamani kurssien hälytys rajat alkavat piippailla kännykässä

4 tykkäystä

Masse, nythän ei vielä edes ole kovimmista mahdollisista treideistä kyse, kun Nokiat toistaiseksi vielä vähän roikkuu :wink: Mutta joo, tällä hetkellä joutuu oikeastaan viikkotason treidejä tekemään/hakemaan, ja luottamaan vaan siihen, että Inden analyysit siivittävät kursseja nousuun, TA:ta hieman apuna käyttäen :slight_smile: @DayTraderXL, kun sanoit noista suosituksista, niin siksi käytän suosituksia tässä markkinatilanteessa apuna, koska luotan siihen, että suositusten fundamenttipohja on kestävä (ts. Inderesin suositukset ovat todennäköisemmin oikeita kuin vääriä) :slight_smile: Ennen Q2 voi hyödyntää mahdollisia yliosto-pomppuja syklisten yhtiöiden kohdalla, kun vähä väliä vaikuttaa markkina nyt sahaavan aikalailla.

1 tykkäys

Lyhytaikaisia treidejä nimenomaan voi hyödyntää, mutta ei juuri muuta toistaiseksi. Sun MB ostohinta oli hyvä, mutta monesti kannattaa ottaa suht nopeasti voitot ulos, kun yleinen vola on näin korkea.

2 tykkäystä

analyysit taitaa sinällään olla ihan oikeinkin valideda, mutta varmasti ajateltu eniten nykyisen tai ennustetun yleisen markkinakehityksen mukaisia etenkin syklisillä yhtiöillä (mitä muutakaan voisi olla). siksi kai pitää miettiä myös vaihtoehtoa, että yleinen kehitys ei mene kuten on ajateltu ja olla myös myynti-, (tai osto) nappula valmiina?

Jos kauppasota yms italiat eskaloituu saattaa sykliset yhtiö äkkiä happamoitua käsiin? Vaikka oikeasti pidemmällä aikavälillä varmasti saattaa silti olla hyviä sijoituksia, jos jaksaa pitää ja jonkinlaista perus osinkovirtaa on tarjolla odotellessa (esim. mulla Ramirentistä sellainen ajatus = ei mikään jätti positio).

1 tykkäys

Olen innolla seurannut täällä käytyä keskustelua teknisestä analyysistä ja itsekin yritän perehtyä aiheseen.
Etenkin @Johannes_Sippola ja @DayTraderXL avaavat hyvin treidejä, kiitos siitä.

Sitten asiaan. Olen miettinyt jos ottaisi Long position Outoteciin. Perusteina viimeisin uutinen tilauksesta ja yleinen markkinasentimentti.

Mitä olette mieltä TA mielessä. Jos Outetec ylittää päivätasolla 3,70 voisiko olla longin paikka.

Täältä ilmoittautuu myös yksi metsäyhtiöitä mielenkiinnolla seuraava. Excel huutaa jo osto-nappia painamaan, mutta ainakin seuraamani Stora ja Metsä ovat olleet yli kuukauden päivätasolla niin hyvässä laskuputkessa, että ei vielä houkuta trendin puolesta lähteä ostoksille.

en osaa sanoa, eikä mulla ole juuri nyt Outotecia, mutta jos sen kurssi on lähellä 3 euroa ja huoltoa kasvaa ja uusia kauppoja julkaistaan, niin tuskin se nyt kauhean huono on… T: outotecillakin veivaaja. Laitoin tällä erää Ramirenttiin , mutta ois voinu laittaa tuosta 3 pinnasta kyllä outoteciinkin myös. oon nyt vaan ollu vähän varovaisempi.

Jos on aikaa, niin se lienee kärsivällisen puolella. se Saudihommahan siellä vähän saattaa kaivella…

Ramissa ajattelin, että kurssi alhaalla ja osinkoa tuolee yli 8% odotellessa. Outotechissa se osinko lienee pienempi ja viimeksi 0%, mutta ilmeisemmin on saatu tehostettua ja markkinakin paranee (jos ei infernaalinen kauppasota yllätä ja Saudit pamaha), mutta silloin lienee muillakin osakkeilal hankalampaa yleismarkkinan mukana.


Viikkotasolla seuraava vastustaso on 4.934.

Päivätasolla MA200 (keltainen) on tämän hetken hintatason yläpuolella vastuksena.

  • MACD on bullish


4H on yliostettu (RSI 77)

Tuosta saa monenlaista mahdollista skenaariota luotua, mutta itse hakisin seuraavaa Higher Low:ta päivätasolla, josta sitten mukaan. Silloin stoplossin saisi tiukemmaksi. Mutta sinun aikajänne sijoitukselle on pitkä, niin asiaa pitäisi varmaan miettiä myös fundamentaalien pohjalta. Outotec on saanut hyvää nostetta viime aikoina, varsinkin tuosta mahdollisesta Venäjä-kaupasta. Metalliteollisuus on muuten ollut ahdingossa. Enempää en uskalla lähteä “neuvomaan”.

3 tykkäystä

Katsoin HKScanin kurssia, kun Sinkko ilmoitti myyneensä longinsa.


Osakeannin hinta on 1.6 ja kurssi tällä hetkellä 1.64

  • ehkä instituutiosijoittajat pelastaa?
1 tykkäys


NYSE:ssä nousua, mutta Nokia ja Ericsson painuu alas.

2 tykkäystä

Jätin kuitenkin Outotecit seurantaan. En ole oikein löytänyt toimivaa tapaa laittaa Stoplosseja ja näissä on tullut lähinnä ostettua kalliilla ja myytyä halvalla.
Yritänkin löytää vähän pidempiä trendejä ja roikkua niissä mukana.

Siitä puheen ollen olisi vielä yksi kysymys.

Olen jo jonkin aikaa veivaillut Roviota. Lähinnä olen seuraillut että pysytään trendillä ja ostellut sekä myynyt. Jälkikäteen voi sanoa, että suurin osa ainakin myynneistä on ollut turhia ja nyt onkin ajatus vaan holdailla/lisäillä.

Roviossa siis seuraan, että pysytään nousutrendillä ja ostoja yritän hieman ajoittaa. Toki muuta yhtiöön liittyvään uutisointia/funtamentteja unohtamatta.


Mitä indikaattoria käyttäisit pidemmän bullish trendin seuraamiseen. Eikös RSI näytä käytännössä yliostettua ja ei näin toimi, entä MACD. Traidingviewiltä löytyy jos jonkinmoista momentum yms. indikaattoria mutta onko niistä mitään iloa.

Ps. Sano vaan reilusti jos et jaksa vastailla harrastelijoiden tyhmiin kysymyksiin. :grinning:

1 tykkäys