Tekninen analyysi (ei kyselyitä)

Outotecin daily candle olikin tänään “shooting star”, mikä on selkeä bearish signaali. Usein tätä seuraava päivä jatkaa alaspäin, joten tuo daily HL saattaa olla syntymässä lähipäivien aikana.


Mitä pidempää treidiä haet, sitä pidempi on oltava timeframe, jolla sitä seuraat. Itse haen riippuen tilanteesta viikko- tai kuukausitasoa.
Channel on yksi tapa hakea break-kohtia, mutta usein ne ei suoraan kerro, miten kehitys jatkuu, kuten omasta kuvastasikin näkyy.
Itse teen päätöksiä päivä/viikko/kuukausitason trendin perusteella aika usein. Roviolla viikkotasolla nousuputki jatkuu, mikäli jatkossa Higher Low (HL) syntyy 6.7 hinnan yläpuolelle. Mikäli tämä menee rikki, viikkotason nousuputki on mennyt rikki ja usein tämä kertoo siitä, että merkittävä korjausliike on alkamassa. Tässä kohtaa voi sitten miettiä, onko mahdollista esim. vähentää omistusta (ottaa voittoja ulos) vai hakeeko seuraava HL:ää, josta ostaa lisää.
Itse en sementoi mitään treidiä, vaan myyn aina vähintään jonkin osan trendin menetyksissä tai kun kohde on yliostettu. Saadulla rahalla voi sitten ostaa halvemmalla lisää osakkeita, kun HL on löytynyt. Rovio on viikkotasolla yliostettu (RSI 74.4), joten lähiaikoina on odotettavissa jonkinlainen korjausliike alaspäin. Mikään nousu ei jatku loputtomiin ilman korjausliikettä.
Seuraava viikkotason HL alaspäin mentäessä on 5.93.
Käytän paljon ema4/8/12/26 ja ma50/100/200 käyriä supporttina (tai resistanssina). Rovio on pitkään pysynyt viikkotasolla ma50:n yläpuolella, joten kynttilän sulkeutuminen sen alapuolelle on myös yksi signaali trendin muutoksesta (oranssikäyrä).
Bollinger Bend on myös hyvä apuväline, koska se lähtee käyristymään, kun suunta muuttuu (tässä tapauksessa yläosastaan). Daily-tasolla kynttilät törmää jo BB:n ylälaitaan säännöllisesti. Sekin kertoo, että vastusta alkaa syntymään.
MACD:tä voi käyttää myös. Sehän muodostuu ema12/26 käyristä ja niiden leikkauskohdat kertoo momentumin vaihdoksista. Tom DeMark on myös hyvä pitkän aikavälin suunnanvaihdosten hakemiseen.
Itse käytän siis monenlaisia indikaattoreita, joiden yhteistuloksen perusteella teen lopulliset päätökset.
TA on niin monimutkainen kokonaisuus, että jokaiselle muodostuu hieman omat työkalut ja käytännöt. Joten tyhmiä kysymyksiä ei olekaan.

P.S. Huomasin jälkikäteen, että tuo seuraava viikkotason support onkin 5.66 (eikä 5.93). Merkkasin sen monthly-kynttilän perusteella, mutta se ei pätenytkään viikkotasoon.

1 tykkäys

Kiitos tiedoista!

Itse luulen että Roviossa nähdään vielä uusi HL ainakin jos markkinasentimentti jatkuu positiivisena.
Siitä olen kyllä saama mieltä, että voi olla hyvä hetki keventää positiota vaikka muuten olen toistaiseksi Rovion suhteen Bullish.

Mikään nousu ei tosiaan jatku ikuisesti poislukien Beyon Meat :smile:

1 tykkäys

Beyond Meat tulee takuuvarmasti alas, kunhan FOMO vaihtuu FUD:iksi. Eihän valuaatiossa ole enää mitään järkeä. Mikä sinua Roviossa kannattelee, Hatch vai sen mahdollinen myynti jollekin isommalle taholle?

  • Outotec sai uuden kipinän, kun Inderes nosti sen suositusta ja tavoitehintaa :money_mouth_face:
1 tykkäys

Lähdetkö koskaan itse tällaisiin “ralleihin” mukaan esim case outotec. Näillä tiedoin tuo viikkotason vastustustaso 4,93 tuntuu ihan mahdolliselta saavutttaa.

  • Inderes tavoite osta 4,80€ ja Handelsbanken osta 6€
  • Voisi kuvitella, että nyt viimeistään shortit ovat sulkeutuneet.
  • “Hätäisimmät” ovat varmasti kotiuttaneet jo voittoja.
  • Markkinoilla ei taas tunnu olevan minkaanlaista riskiä :smile:

1 tykkäys

Kaikki positiiviset uutiset kannattaa yleensä hyödyntää, niiden mukana kurssit lähtee voimakkaaseen nousuun. Outotecin osalla itsellä on jarrut päällä ennenkuin nähdään daily HL. Tämä siksi, että nousua on jo tehty monta päivää, daily RSI on 68, 4H RSI 76. Tavoitehinnat on pidemmän aikavälin tavoitteita, joten ei niihin ole tarkoituskaan muutamassa päivässä yltää. Siitähän ne ylilyönnit syntyy, kun retail lähtee ostamaan tavoitehinnat mielessä.
Outotecillä ei näyttänyt enää tosiaan olevan shortteja, joten ne on sulkeneet niitä tässä nousussa.
Eli vastaus on en lähde, koska setup ei ole itselleni hyvä ja on parempia kohteita tarjolla.

1 tykkäys

Kyllä sama täällä. Nousuun ostan pääasiassa yhtiöitä missä näen välittäjä statistiikan. Antaa jotenkin varmuutta jos näkee vähän mitkä tahot ostaa/myy.

Tässä olisi vielä yksi yhtiö tulkittavaksi eli Caverion. Tätä olen viime aikoina lisäillyt paikkojen tullen.

Kysymys onkin voidaanko kuvassa nähdä BB break out tälle päivälle. Jostain muistan lukeneeni jos samalla tehdään trendin New High on mahdollista jatkaa ylöspäin. Tulkitsinko tilannetta oikein? Jos trendiä katsoo taaksepäin siinä on kyllä käynyt juuri päinvastoin.

Ai että, pitkästä aikaa TA:n parissa, olen tällä hetkellä kesätöissä niin ei ole paljoa aikaa puuhailla charttien parissa, mutta nyt kun pikaisen silmäyksen loin kursseihin ja niiden kehitykseen, niin Nordea alkoi kiinnostaa hiukan. Ei ole kummemmin saanut nostetta indeksien mukana, ja jos ja kun jossakin kohtaan alkaa rytisemään (syystä mitä en edes lähde veikkaamaan, menee täysin lottoamiseksi tässä tilanteessa :D), niin silloin voisi taas ainakin RSI:t olla kivana tukena. @DayTraderXL aikaisemmin mainitsi tuosta weekly RSI:stä, mutta itseäni tämän lisäksi kiinnostaa weekly RSI:n mukana tuleva monthly RSI:n tuki, molemmat tällä hetkellä n. 36. Jos alle 30 mennään weekly-tasolla, niin alkaa kiinnostaa, alhainen monthly olisi vain bonusta. Toisaalta, myös pivotien puolesta kiinnostaa tuo 6,3€ taso, tuossa alhaalla tuollainen hatusta vedetty ajatus longista (chartti Daily-tason chart, ja myönnän, laskeva arrow piirretty todella rumasti wickistä, mutta idean ymmärrätte toivottavasti, piirsin vähän huolimattomasti):


Ongelmana on nuo MA:t, kun niistä ei saada ollenkaan tukea, jos mennään noinkin alas kuin tuossa patternissa olisi. Ennemminkin toimisivat resistanssina sitten myöhemmin, ja stoppareita pitäisi laittaa niiden mukaan oikeastaan (daily/swing-treidissä). Ja periaatteessa tuossa 6,3€ merkittävänä pivottina vaan Fibonacci S1, ja noista pohjista piirretty lattia, joka ei itsessään ole mitenkään erityisen kestävällä pohjalla, mutta alhaisiin RSI-arvoihin yhdistettynä tuollaisten “heikkojen” lattioiden rikkominen tulee vaikeammaksi.

1 tykkäys

Toisaalta myös MB kiinnostaa edelleen, jos vaan tippuisi takaisin lähemmäksi tuota lattiaa tuossa kuvassa, weekly RSI edelleen 31, ja monthly RSI likimain 36:


Vähän ärsyttää ehkä kun jouduin tyytymään break-eveniin/todella pieneen voittoon tuossa viimeisimmässä MB-treidissä, mutta minkäpä sille mahtaa, uutta tulille heti kun ostopaikka tulee… :slight_smile:

1 tykkäys

Daily RSI 65.4 ja 4H RSI 72.4
Kyllä tämä on enemmän paikka myydä kuin ostaa. Vähän samanlainen tilanne kuin Outotecin kanssa, mutta tämän weekly chart ei ole ihan niin yliostettu. Daily-tasolla itseasiassa on double top 6.57, joten se pikemminkin signaloi sitä, että huiput olisi löydetty. Ei välttämättä, mutta aika usein kun ei päästä tekemään uutta High:ta, niin myyntipaineet lisääntyy, koska “pelko” downtrendistä alkaa hiipiä sisään.
Sinänsä kohde on selkeässä up trendissä, weekly-tasolla alkaa EQ muodostua välille 6.76-5.75. Tuossa voi mennä jonkin aikaa, ennenkuin tuo High 6.76 menee rikki.
Itse siis hakisin tässäkin daily HL:ta kärsivällisesti.

2 tykkäystä

Nuo tuplahuiput tai tuplapohjat ovat yleensä todella vahvoja signaaleja, koska yleisesti ottaen myös signaloivat jonkun patternin alkua (/aloittavat sen alemman/ylemmän support/resistance-tason). Tuossa tuplahuippu-tilanteessa olisin todella varovainen longiposition kanssa, etenkin noihin RSI-arvoihin yhdistettynä. 4H RSI >70 signaloi laskua ennemmin tai myöhemmin, daily RSI 65 ei sikäli vielä signaloi yliostoa, mutta on hiukan korkea minun makuuni ainakin.

2 tykkäystä

Nordea on ehtinyt kiivetä ylös ja RSI:t on jo ehtineet jäähtyä. Daily HL on 6.415 ja jos ylle laittamani 1H-tason H&S toteutuu, niin se on lähinnä seurannassa. Daily-taso on ema12 päällä, MACD on bullish.
Joten lähinnä tuossa on todennäköisin skenaario uuden HL:n teko tuon 6.415:n yläpuolelle ja siitä uudestaan nousuun. Low 6.275 on toistaiseksi turvassa.

1 tykkäys

Ja @Otto_N, kiitän kyllä nöyrästi tuosta kun tykkäät minun pikku treidipäivityksistä :blush: Itse nyt olen vielä aika amatööri, mutta intohimoa minulla on, ja halua hoitaa hommani hyvin ja kehittyä, toivon, että siitä on muillekkin jotain iloa :slight_smile:

1 tykkäys

Tuo on kyllä totta. Itse kuitenkin otan sillä tavalla huomioon tällaisia bearish-skenaarioita kun yritän olla ehkä hiukan varovainen yllätysten varalta. Täytyy muistaa, että Helsingissä juuri tälläkin hetkellä periaatteessa vain sahataan voimakkaasti, periaatteessa juuri hetki sitten OMXHPI oli alle 9000 pisteen, joten siksikin olen varovainen. Kun tarjottimella on Mr. Trumpin tarjoamat yllätykset markkinoille ja paikoin epävarma makro niin olen mielelläni varovainen, vaikkakin iso kuva olisi bullish FED:in kannattelevan rahapolitiikan takia.

1 tykkäys

Metsäsektori lähti nousuun muiden mukana, METSB:n daily RSI on jo 41.86
Tilanne on lähinnä se, että nyt pitää seurata hourly-tason nousutrendin kestoa, jossa low on 4.148. Niin kauan kuin se ei mene rikki, hourly-tasolla nousu jatkuu. Siinä mielessä jos hakee ostopaikkaa, pitäisi hakea nyt syntymässä olevasta hourly timeframesta low:ta, joka syntyy tuon edellisen HL:n yläpuolelle.
Yleisesti ottaen kaikki osakkeet ehti jo lähteä nousuun, joten treidejä joutuu hakemaan pienempien TF:ien avulla. Ellei tule seuraavaksi jokin isompi uutinen, joka resetoi tilanteen. SPX on edelleen tekemässä ATH:ta, vaikka tänään olikin voittojen kotiutuspäivä.

2 tykkäystä

Tällä hetkellä on parempi hakea treidejä, joiden kesto on intraday tai korkeintaan 1-2pv. Heti jos saa kohteen nousemaan (tai laskemaan, jos shorttaa) oman päivätavoitteen verran, voitot kannattaa kotiuttaa pois. Seuraava isompi kokous on Fedillä 18.-19.6. jossa itse en usko vielä tehtävän korkopäätöksiä. Sitten on G20-kokous kesäkuun lopussa, josta varmasti tulee volaa. Fed tehnee korkopäätöksen (cut) heinäkuun kokouksessa 30.-31.7. Joten tässä on normaalisti hiljaisen kesän aikana tulossa kuitenkin kursseja heiluttavia tapahtumia, joiden lopputuloksia ei voi varmuudella ennakoida.

2 tykkäystä

Itsellä treidit on nyt olleet juuri aikalailla tuon pituisia :slight_smile: Vielä pitäisi Nokiasta ainakin saada break-even ulos, niin pääsisi hakemaan alempaa ostoa/jopa isompaa treidiä parhaimmillaan… No, se on sitten tulevaisuuden asialistalla mietintämyssyn kanssa, Marketscreenerin mukaan resistanssia olisi Nokialla 4,77€ kohdalla, itsellä break-even olisi 4,71€ :thinking: (ollaan tosin vielä aika kaukana siitä)

Nokia on ollut kapeassa daily EQ:ssa, jonka se tänään rikkoi ylöspäin. Fundamentti painaa sitä selvästi - en tiedä, onko odotuksena vieläkin tulosvaroitus. Volyymikin on ollut pientä. Itse olen tehnyt lyhyitä treidejä, viimeisimmässä ostin eilen päivän päätteeksi 4.37-4.38 tasoilta ja myin tänään sitten pois.
Aika yleisesti Nokiaa uskaltaa ostaa aika huoletta 15min ylimyynnistä. Mielenkiintoista nähdä, miten Nokia jaksaa huomenna - NYSE:ssä NOK ei ollut vahva.

  • Daily-tasolla seuraava res on 4.627
2 tykkäystä

Tässä olisi taas yksi harjoite jos sopii…

Eilen ostin lisää Tokmannia hintaan 7,81€ Nähdäkseni tähän on muodostunut tukitaso, samalla noustiin MA200 tasolle josta myös voidaan saada tukea?
Eikös hinnassa 7,81 synny myös HL?

RSI ihan Ok tasoilla varsinkin jos katsoo pidempää timeframea.
MACD on myös Ok

Ollaanko tässä ajattelussa siellä päinkään :slight_smile:

edit: Toki tässäkin on hieman pidempi nousu alla, mutta itselleni tuntuu sopivan paremmin lisäillä nousuun kuin laskuun.

Myöhästyneet mutta sitäkin isommat kiitokset vastanneille (erityisesti @DayTraderXL ) hyvistä kommenteista metsäyhtiökyssäriini viime viikolla!
(Muussa elämässä tuli heti kysyttyäni niin paljon tapahtumaa ja mietittävää, että täytyy palata tämän aiheen pohdintaan paremmalla ajalla : )

2 tykkäystä