Tekninen analyysi (ei kyselyitä)


Ylhäällä daily-chart.
Nokia on aikalailla pattitilanteessa tällä hetkellä ennen Q2-tulosjulkkaria, tuo pienempi channel osoittaa hyvin selkeät pivotit. Jotta nousua voitaisiin jatkaa, niin pitäisi joko syntyä selkeä bull-flag, tai pitäisi suoraan rikkoa MA50-taso tai sulkea sen yläpuolelle päivätasolla (joka on tällä hetkellä hyvin lähellä, MA50 on tasolla 4,4812€, viimeisin close 4,4805€). Toistaiseksi lyhytaikaisen bull-trendin jälkeen on ollut ihan suhteellisen tervettä konsolidaatiota. Jos tuo n. 4,59€ resistanssi rikotaan, niin silloin rikkoutuisi tuo koko channel, ja se voisi olla suhteellisen vahva bull-signaali ennen osaria.
Jos osari on hyvä, niin seuraava resistanssi olisi tuossa 4,768€, ja siitä pitäisi lähteä breikkaamaan. Jos osari on huono, niin jos tuo 4,22€ tukitaso rikotaan, niin sitten matka voi olla pitkä ja kivulias alaspäin, seuraava kuukausitason tuki olisi vasta @Masse:n legendaksi muodostuneen 3,95€ alapuolella hintatasolla 3,873€. Tosin, tuolla 3,873€ on tehty triplapohjat (ellei jopa nelinkertaiset pohjat?), eli sitä ei kyllä hevillä rikota TA:n puolesta:

Jännät paikat on tulossa, kun Nokia on suurella painolla salkussa :smiley:
@DayTraderXL

1 tykkäys

Mitä TA:n asiantuntevammat käyttäjät ovat mieltä Elisasta. Ajattelin ottaa pienen shortti position koska:
-RSI lähellä yliostettua
-MACD näyttää myös että trendi voisi kääntyä alaspäin
-EMA10 on EMA200 yläpuolella, joten käänne alaspäin voisi olla mahdollinen
-Q1 osari ei ollut Inden odotusten mukainen, mutta kurssi jatkanut silti nousuaan

Mitä mietteitä? Tulkitsenko TA:n näkökulmasta tätä mitenkään järkevästi?

2 tykkäystä


Weekly RSI 70.84 (yliostettu)

Daily RSI 66.71 (oli torstaina yliostettu, RSI 73.44 ja sitä ennen monta kertaa)

Hourly on jo osoittamassa hiipumista ja up trend meni jo rikki. 1H higher low 43.15 on nyt tärkeä tukitaso, jos se ei pidä, niin laskuputki jatkunee voimistuen.
Olen miettinyt oman long-salkun position myyntiä ja stop sell on nyt tuossa 43.15. Seuraan kuitenkin vielä, miten volyymitaso kehittyy.

Nämä “blue sky breakoutit” eli on tehty uutta ATH:ta toistuvasti on aina vähän arveluttavia, koska täytyy olla paljon ostovoimaa takana, että näin pitkään on pystynyt nousemaan. Itsekin olen ihmetellyt, että mikä tämän taustalla voi olla.

4H timeframella RSI on jo jäähtynyt 59.29, joten on mahdollista, että vielä lähtee nousuun. Shortti olisi tietysti ollut hyvä ottaa jo tuolta 43.70 tasolta, stopparin olisi saanut 43.90/44.00 tasolle, pienentämään mahdollista tappiota. Daily-tasolla ollaan vielä ema12 yläpuolella. Tässä voi olla tietysti jonkintason sisäpiiritiedon vuotoa tapahtunut tulevasta osarista, että se olisi poikkeuksellisen hyvä, jolloin nousupiikki voisi vielä olla edessä. Sen vuoksi olen vielä jäädytellyt long-position myyntiä.

Aikaisempi vastaava nousu tapahtui tasan vuosi sitten, ennen osaria, mikä olikin sitten pettymys.

3 tykkäystä

Kiitos vasstauksesta. Onko tuossa Elisan osakkeessa tapahtumassa 1D RSI mittarilla Bearish Divergence? 21.3.2019 Kurssi close 40,65 ja 1D RSI 75.15 ja kesäkuun aikana monta kohtaa missä 1D RSI 71-74 tasoilla ja kurssi yli 42 tai 43? Vai onko ero vielä liian pieni?

1 tykkäys

Kuvissa alin indikaattori on RSI DIV Trend ja jos katsot päivätasolla, niin ylälinjassa on useita punaisia pisteitä osoittamaan divergenssistä. Sen näkee myös siten, että piirrät RSI:lle trendilinjan ja vertaat hintakehitykseen eli ihan selkeästi sekin sitä osoittaa. Viikkotasolla se ei vielä näy.
Mikään aukoton divergence ei koskaan ole, kuten ei mikään yksittäinen indikaattori. Selkeä enne kyllä!

2 tykkäystä

Silloin kun Bittiumista kyselin piirtelin itselleni tällaisen harjoituksen ja nyt vilkaisin niin näyttäisi jotenkin toteutuneen.
En vielä oikeen hallitse alan termistöä joten yritän selittää mitä ajattelin.

Piirsin siis lasku ja nousutrendit. Kopion ne ja siirsin eteenpäin trendilinjassa. Tuon viimeisessä nousussa ylöspäin päättelin lähinnä suht matalasta RSI:stä että lähtee ylös ennen kuin alas.
Onko tässä kyse siis sattumasta vai onko tässä jotain järkeä :grinning:

1 tykkäys

Vinkkinä muuten MACD:stä ja TV:stä. Sieltä löytyy CM_Ult_MacD_MTF, jota itse käytän ja suosittelen. Selkein visuaalisesti, mitä itse olen löytänyt.

2 tykkäystä

Sanoisin, että nuo on käytännön sattumaa. En ole ainakaan itse törmännyt tuonkaltaiseen yleiseen patterniin. Katsoin aikaisemman kommenttini ja sen jälkeen lasku vielä jatkui, kuten vähän sitä mahdollisuutta arvuuttelin. Nyt näkee hyvin, miten daily RSI ylimyynti 26.30 toimi buustina pompulle. Kurssi kävi 25.6. arvossa 6.08. Tuossa olisi ollut hyvä ostopaikka. MACD tulee noissa aina jälkijunassa, kun käänne vahvistuu.

2 tykkäystä

Selasin 25.6. saakka ja katsoin tilannetta 5min resolla. Aika hankalasti olisi sen avulla onnistunut ostoa ajoittamaan, joten lähinnä olisi vaan pitänyt seurata tuota daily RSI:tä. Nämä vähän vaihdetut, vähä volatiiviset/liqvidit osakkeet on kaikenkaikkiaan hankalia juuri tuon vuoksi, että sitä voimakasta käännettä ei näe ajantasaisesti. Jos tuollainen tapahtuisi vaikka Applen tai Teslan kohdalla, kurssi voi nousta muutamassa minuutissa useita prosentteja.

1 tykkäys

Nyt jos katsot tilannetta taaksepäin, näitä pieniä nousuyrityksiä on takana useita. Tämän vuoksi puhun termistä “follow through”, läpivienti (termi golfista, ei oikein istu tähän. Itsellä ei ole suomenkielisiä termejä TA:lle). Mutta jotta trendi vaihtuisi, nyt pitäisi seuraavaksi syntyä higher low siten, ettei se putoa liian alas suhteessa low arvoon 6.08.
Middle Bollinger Band (sama kuin MA20) on arvossa noin 6.34. Kurssi ei saisi painua sen alle, jotta sinä ostajana et ikäänkuin pelästyisi, että taas lähdetään alaspäin. Jos sen jälkeen pystytään tekemään uusi lower high korkeammalle kuin 6.65, niin päivätason trendikäänne on mahdollinen. Viikkotason trendin muutos on vasta 7.17 breakoutissa, joten sinne on matkaa.

Nämä käänteet on tärkeitä, koska meistä jokainen mielellään ostaa nousevaan suuntaan menevää osaketta sen jälkeen, kun on pitkä falling knife putki takana.

Bollinger Band löytyy TV:stä hakusanalla BB. Suosittelen sen käyttöönottoa.
edit - luin viestisi vielä uudelleen. Jos tarkoitit, että seuraamalla daily RSI arvon putoamista noin alas, se olisi hyvä ostosingnaali. Ehdottomasti näin. Kannattaa tuossakin tilanteessa kuitenkin varautua vielä siihen, että voi yhden kerran pudota alemmaksi. Tehdä sieltä vielä toinen osto. Skaalaamiseen varautuminen on aina tärkeää.

2 tykkäystä


Fibonaccin 0.236 (arvossa 6.15) ei liene sattumaa. Low 6.08 on aika lähellä sitä. Yleinen kriisitaso, jonka alle ei saisi kurssi laskea, mutta voi tietysti olla, ettei botit ole aktivoitu näille vähän vaihdetuille osakkeille.
Näitäkin kannattaa seurata.

1 tykkäys

Joo juurikin tuota Daily RSI arvoa tarkoitin. Noita pomppuja Bittiumissa voi tosiaan hakea, mutta lasku trendi on toistaiseksi melko voimakas.
Sanoisin kuitenkin että Bittium on kohteena vähän sellainen, että elää ja hengittää uutisista.Varsinkin kun raportoi vain kaksi kertaa vuodessa niin hiljaisuus voi painaa kurssia. Toisaalta muutos voi siis tulla nopeastikin.

Miten ylipäätään toistuvat kaavat TA:ssa. Kannattaako niitä hakea vai keskittyä enemmän muihin indikaattoreihin. Aloittelijana voisi kuvitella, että lähes ainut seikka mihin kaavat perustuu on, että muutkin niitä seuraavat. Näin ollen pienemmissä yhtiöissä ne menettävät mahdollisesti ikään kuin merkityksensä.

1 tykkäys

Ehdottomasti kannattaa hakea kaavojen toistuvuutta, jopa osakekohtaisesti. Aika usein tietty osake pomppaa ylöspäin esim. tietystä daily RSI-tasolta. Näitä on hyvä hakea historiassa taaksepäin TV:stä.
Mutta lähinnä tarkoitin niitä sinun piirtämiäsi linjauksia, että tuollaisen patternin esiintymistä pidän lähinnä sattumana muuten kuin, että tuontyyppisesti falling knife etenee. Tehdään aina nousuyrityksiä, mutta trendi higher low, lower low toistuu. Sen vuoksi jos tuollaisen pompun saa kiinni, itse aika usein myyn pois nopeasti voitollisena (eli laitan stopparin sellaiseen kohtaan, josta uskon, että taas lähdetään alaspäin). Onko sinulla positio ostettuna?

1 tykkäys

Kyllä kyllä ja tässä tapauksessa tuo pomppu johtuikin todenäköisesti tuosta matalasta daily RSI:stä. eikä niinkään patternista.

Ei ole enää positiota. Otin tuon pienen pompun kiinni, mutta möin jo pois kun alkoi huolestuttaa nousu ilman uutista. Bittium sinänsä mielenkiintoinen kohde ja seurannassa kun siinä on nähty pari kertaa hyvät rallit juurin johtuen kauppa uutista tms. Ei kuitenkaan ole itselläni niin sanottua hold osastoa.

2 tykkäystä

Ok, hyvä! Bittium on itselleni tuttu yhtiö. Minulla oli se long-salkussa ja myin kaikki pois vuodenvaihteessa. Aika vivahteikas historia kaikenkaikkiaan. Toimiala on nykyisin keskittynyt enemmän militaari-osastolle, joten kauppoja tapahtuu harvoin, mutta ne on isoja ja pitkälle toimitusajalle keskittyneitä. Itse olen odotellut, että jos trendimuutos tapahtuu, voisi miettiä pienen longin hankintaa.

3 tykkäystä


Hyvä kohde volatiivisuuden vuoksi. Toimialan luulisi olevan suhteellisen vakaata, mutta kurssi liikkuu koko ajan. Nyt on pitkään pysynyt ema12 yläpuolella (punainen käyrä), mutta nyt se on testissä. Mahdollinen pomppu siitä itsellä kiikarissa.

4 tykkäystä

Yöllistä TA:ta, tämä on ehkä hiukan koukuttavaa :smiley: Päivitin muuten TradingView:n maksulliseen versioon, ja kyllä muuten on nätti :heart_eyes: Ok, fiilistely sikseen, nyt asiaan :smiley:


Sampo kuvaa mielestäni TA:n osalta aika hyvin useaa osaketta OMXH25-indeksistä, päivätason nousutrendi päällä, RSI 65<x<70 tasoilla 4H ja 1D timeframeilla, suhteellisen tasainen bull-volyymi. Odottelen itse Sammon osalta Nordean osaria, itsellä veikkaus on se, että osari on jälleen heikko, ja voitaisiin saada Sammostakin vähän ilmaa ulos taas. Nykyisen päivätason nousutrendin kanssa Fibonacci Retracementit antaisivat tukea kuitenkin jo 41,48 tasoilla, myös kuvassa olevat MA/EMA-käyrät toimivat edelleen supporteina, ellei kynttilä pääse sulkemaan niiden alle.
Mitä mietteitä porukoilla Helsingin pörssin nykytilasta? Tuntuuko kalliilta (:poop:), vai oletteko vielä ostohousut jalassa? :money_with_wings: Itsellä on jo käteistä aika paljon odottelemassa ostopaikkoja :thinking:

1 tykkäys

lienekkö minun mielipidettä kannattaa ottaa huomioon, mutta möin itse sammot 41,72 hinnassa pois.
Käteinen on kasvanut, mutta ei salkun kustannuksella paljoakaan, vaan muualta. olis melkeinpä 33% käteistä ja 10 % koroissa.

2 tykkäystä

Kaikki mielipiteet ovat arvokkaita omalla tavallaan @viljo! :relieved: Ja itsekkin myin jokin aika sitten Sammot 41,53€ pois.

ei taida olla ihan hyvää teknistä analyysiä, mutta 38 euroa tuntu edukkaalta ja tuo jo vähän hinnakkaalta. viimeksi kyllä möin kalliimmalla, mutta nämä tulivat perimyksenä.

1 tykkäys