Tekninen analyysi (ei kyselyitä)

Hyvähän se on ostaa halvalla ja myydä kalliilla :wink: Ehkä enemmän fundapuolen analyysiä lopulta sinulla? :slight_smile:

Tavallaan, vaikkakin katsoin historiallisia tasoja ja tietääkseni ei ollut mitään kamalaa tapahtunut ja yleinen paniikki puolsi silloin ostoa.

Piirtääkö se trading wiew nuo viivat kun valitsee halutut vai pitääkö itse asetella?

1 tykkäys

Fibonaccien yhteydessä TradingView piirtää sen jälkeen viivat, kun olet piirtänyt “Fib Retracement” indikaattorin valittua trendiviivan. Tähän trendiviivan piirtämiseen ei ole mitään sääntöä - kokeneemmat treidaajat voivat piirtää trendiviivat miten haluavat, mutta yksi perussääntö Fibonacci-tasojen asettamiseen on seuraava:

  1. Katso, onko tarkasteltava osake nousu- vai laskutrendissä (Tapauksessani Sampo on nousutrendissä)
  2. Etsi nykyisen (tai vaihtoehtoisesti nykyisen ja edeltävän) nousu-/laskutrendin LL ja HH tasot
  3. Jos kohde on nousutrendissä, niin trendiviiva piirretään Higher High:sta Lower Low:hun (HH → LL, siis Fibonaccin nollataso alkaa HH:sta)
  4. Jos kohde on laskutrendissä, niin trendiviiva piirretään Lower Low:sta Higher High:in (LL → HH, siis Fibonaccin nollataso alkaa LL:sta)
    @DayTraderXL, korjaisitko, jos kirjoitin vahingossa väärin tms. (just in case)? :smiley:
2 tykkäystä

Ihan oikein meni. Asiaa voi ajatella siitä näkökulmasta, että 0-taso on siellä, mistä päin käännettä toiseen suuntaan aletaan etsiä (retracement). Johannes varmaan tarkoitti “ei ole mitään sääntöä” sitä, että se on piirtäjästä kiinni, mihin pivotteihin LL ja HH tasot asetetaan. Asia on kiinni siitä, millä aikajänteellä käännöstä hakee - sen voi itse valita oman tarkastelukohdan mukaan.

1 tykkäys

Meneekö tuo niin että se 1H HL 43.15 rikkoutuu vasta sillon kun joku tunti clousaa sen alle vai riittääkö et käydään sen alapuolella?

2 tykkäystä

Pivotit rikkoutuvat nimenomaan silloin, jos tarkasteltavalla timeframella kynttilä pääsee sulkeutumaan sen alapuolelle. Se, että käydään tason alapuolella ei vielä riitä, silloin kynttilään syntyy wick, jos kynttilä vain käy mainitsemasi tason alapuolella, mutta ei sulje sen alapuolelle.

2 tykkäystä

Painoin vahingossa deleteä. Mutta kirjoitin, että kuten Johannes tuossa vastasikin.

3 tykkäystä

Elisalla vaikuttaa vähän siltä, että tuon vahvan nousutrendin rikkomiseen vaaditaan joku fundamenttimuutos jo. Itse odottelen tällaisten kohteiden kohdalla (joita seuraan sivusta) seuraavaa osavuosikatsausta, koska sen jälkeen analyytikoiden päivitetyt suositukset ja luvut itsessään voivat mahdollisesti ns. “palauttaa sijoittajat maanpinnalle” fundapuolen arvostuksen puolesta (jokseenkin myös TA:n puolesta).

1 tykkäys

Elisa vaikuttaa siltä, että voi konsolidoitua tuohon 43 ympärille joksikin aikaa. Bear-volyymi on ollut pientä, joten vielä ei ole myyntipainetta ilmaantunut.

2 tykkäystä

Pystyisitkö @DayTraderXL vähän päivittämään tuota Jenkkien indeksien tilannetta tähän ketjuun? Itsellä jotenkin totaalinen blackout tällä hetkellä noiden charttien tulkitsemisessa :neutral_face: Kaipaisin vähän insightia siihen, että mikä taso pitää rikkoa (esim. S&P 500), jotta tämänhetkinen nousutrendi menee rikki, ja siirryttäisiin päivätason laskutrendiin.


SPY (SPX ETF) konsolidoituu, mikäli ei pysty rikkomaan high 298.82 tänään eli tekemään uutta ATH:ta.
LH on siis tuo 298.92 ja HL on 290.35. Mikäli HL menee rikki, SPY:n up trend menee rikki ja siirrytään tarkastelemaan viikkotason trendiä. Nämä vastaavat tasot voit katsoa SPX:stä, jos tykkäät sitä seurata.

2 tykkäystä


Gap down open tulossa tällä hetkellä, ellei nouse perjantain close:n yläpuolelle ennen varsinaista avausta.

1 tykkäys

Tuli tuolla r/wallstreetbetsissä vastaan: Summer Melt-UP? | ShadowTrader Video 07.07.19 - YouTube

Omasta mielestä hyvä katsaus tähän viikkoon (SPX/NDX/RUT)

1 tykkäys

Saas nähä toteutuuko OMXH25:ssa se droppi mitä odotan. Seurannu nousua täältä asti

… ja nyt odottelisin pientä pudostusta, saanee momenttia jos 3975 alle painuu.

2 tykkäystä


Itse tarkastelen indeksejä enemmän trendien mukaan.
Päivätason trendin nousujohteisuus menee rikki, jos 3898 ei kestä. Sitä puoltaa MA50 (keltainen käyrä), vähän sen yläpuolella. Chart ei ole ihan selvä edellisen Higher Low:n suhteen, se voisi olla myös 3846.9, mutta se on jo nykyisen nousuputken keskikohdan alapuolella, joten hylkäsin sen. Sen jälkeen viikkotasolla tärkeä nousutrendin tukitaso on 3739. Sen alapuolella onkin sitten enää 3629 tukena.
RSI:n nousutrendi on menossa jo nyt puhki alaspäin.

4 tykkäystä

Tässä olisi TA tietäjille taas kysymys. Tässä on siis yksi treidini ja totetunut ihan Ok. Haluaisin vähän varmuuttaa tekemiseen kysymällä olenko ajatellut tässä järkevästi vai onko kyse tuurista :smiley:

Kysessä siis Marimekko. Osakehan oli noussut rajusti alkuvuonna aina +30€ tasoille mutta aloitti sieltä laskun ennen Q1 tulosta. Otin osakkeen seurantaan ja tarkkailin alitetaanko EMA 200 taso joka oli noin 22€:ssa.
Katsoin että tätä ei olla alitetttu kertaakaan sen jälkeen kun nousu alkoi ja tämän jälkeen on “tyhjää” jos tarkastelee liukuvia keskiarvoja. Siksi halusin katsoa miten tulokseen reagoitiin ennen ostoa. Olin siis päättänyt etukäteen että ostan osaketta jos tulee hyvä tulos/positiivinen reaktio. Toisaalta stoploss olisi tuossa 22€:ssa.

  1. Q1 Raportti oli hyvä ja osake avasi nousuun. Ostin aamuhuutarissa ja sain osaketta muistaakseni 24,60€ hintaan.
  2. Seuraavaksi aloin seuraamaan päästäänkö EMA 100 yli ja pitääkö se.
  3. Tason yläpuolella käytiin mutta alkoi näyttää ettei se pidä ja aloin keventää omistusta ja lopulta möin kaikki pois.
  4. Kun päästiin taas EMA200 tasolle ostin osakkeet takaisin. Tämän jälkeen itseasiassa osake on ollut Holdissa. Vähä olen kyllä keventänyt mutta tämä enempi riskinhallinta kuin TA mielessä. Punaisilla ympyröillä olen karkeasti merkannut ostoni.
    .
2 tykkäystä

Minun mielestäni ihan hyvin ajateltu ja ajoitettu treidi, hyvä @Otto_N! Olit selvästi huomannut tuon, että tuo EMA200-käyrä tulee vastaan potentiaalisena vahvana supporttina ja näin kävikin :slight_smile: RSI oli selvästi myös tuossa vaiheessa jo aika alhaalla, joten sen puolesta myös hyvin ajoitettu osto. Osareihin ostaminen ja myyminen on aina pieni riski noin ylipäätään, mutta hyvin olit muistanut myös asettaa stopparit, joka olisi säästänyt sinut isoilta tappioilta jos Q1-rapsa olisi ollut pettymys markkinoille. Tuo jälkimmäinen osto oli myös hyvin ajoitettu tuohon EMA200-supporttiin samalla tavalla :slight_smile:
Mielestäni oikein hyvin olet treidannut! Itse en Marimekon fundatilanteesta tykkää henkilökohtaisesti, siksi en itse ole seuraillut, mutta TA:n hyvällä ymmärtämisellä sait voitolliset treidit aikaiseksi jopa tällaisesta osakkeesta :slight_smile:

4 tykkäystä

Kiitos @Johannes_Sippola rohkaisevista kommenteista!

Samaa mieltä.

Toki osareissa piilee myös mahdollisuuksia. Pitää vaan olla kotiläksyt hyvin tehtynä.

1 tykkäys

Yleisesti ottaen noi gapit on aina huomiota vaativia, niillä on taipumus “täyttyä” (23.7 - 24.6). Gap up tahtoo mennä umpeen, kun lähdetään laskemaan (siltä väliltä puuttuu tukitasot).

Toinen asia mihin kiinnitin huomiota on se, että 23.1 kohdalla oli jo aikaisemmin low eli tuossa sinun ostokohdassa syntyi double bottom, joka on teknisesti aina hyvä potentiaalinen ostokohde. Jos se pitää, se on usein vahva signaali ostajille, että siinä oli pohjat.

Itse en käytä noilla pitkillä aikajänteillä liikkuvien keskiarvokäyrien osalta exponentiaalisia, mutta kun laitoin MA200 päivätasolle, niin todella tarkasti noi pohjakosketukset osui sille. Tässä on oikeastaan yksi hyvä huomio taas, että se on aina kohteesta paljon kiinni, mitä tiettyä tukea keskiarvojen osalta ne noudattaa. Eli pitää aina vähän hakea erilaisia, joista löytää tuon em. tyyppisen käytöksen.

Ei minulla muuta tuosta ole sanottavaa, hienosti haettu, TA:ta parhaimmillaan!


Viikkotasolla löytyy muuten todella selkeä tukitaso (vihreä viistolinja). Kohde on ollut viikkotason EQ:ssa, jota nyt on yrittänyt pari kertaa murtaa (high oli 26.8). Tuossa voi olla vaarana, että jos ei pääse selvästi tuon tason yli, lähdetään hakemaan vauhtia uudelleen alempaa (voittojen kotiutuspiste).
Aika moista kurssin heiluntaa, enpä ole yhtiötä näin tarkasti katsellut. Nämä vähemmän vaihdetut ei ole mitenkään omassa tarkkailussa, mutta alkoi kyllä kiinnostaa volan vuoksi.

2 tykkäystä