Tekninen analyysi (ei kyselyitä)

Voitte tämän aamun Nordea-ketjusta seurata, miten Masse-setä teki Nordealla vähän massea :slight_smile: Toki positiot vielä sulkematta, kun pitäis päästä yli 6 eeron :slight_smile:

Setä on enemmän näitä MT-miehiä, joten nopea kyssäri teille TA-hemmoille: mitä noi pitkät vihreät tolpat tarkoittavat Nordean tämän aamun kynttiläkaavioissa? :slight_smile:

Masse-setä, FA, Mt-analyysin ja rikastumisen dosentti, London School of Economics

1 tykkäys

Minä kutsun niitä tateiksi. Ne sellaisia, jotka alkaa ilmestymään osinko-osakkeisiin syksyllä lisääntyvissä määrin. Ne kasvavat aina kevääseen, kunnes osinkosato kypsä poimittavaksi.

Warren Fyffet, Tatti ekonomisti

3 tykkäystä

Maanpinta, joka vastustataa hiukan tatin nousua ja ihmisten mielihaluja tehtä tatti muhennosta, oli muuten tattiekonomistilla 5,70€. Tuossa tasossa robotti poimijoiden alkavat havaita tatit. Robottipoimijoita ilmestyy paikalle parhaillaan tuhansia. Tämä vaikuttaa merkittävästi tattisadon tulevaan hintaan.

3 tykkäystä

TA:n perusteella kun ajoitti ostot painottuen daily trendin suunnanmuutokseen 5.5 tasolla, pääsi tänään keventämään mukavan kuukausitilin. Toivottavasti MT-miehet onnistui yhtä hyvin tai paremmin :money_mouth_face:

  • itse tosin kevensin vasta 30% tuossa 6.03 tasolla - sell the news - yleensä yhdellä uutisella ei vielä kuuhun asti raketti lennä
7 tykkäystä

Mulla jäi vaan ostamatta, kun kassavarantoja oli säästelty, aamulla koitin, mutta missasin, niin jätin sikseen. Firmaan tuli onneksi lisää pelimerkkejä mukavasti, niin katellaan mahdollisuuksia.

:+1:

Nordea 4H RSI 75.58 päätöksessä, joten on jo vahvasti yliostettu. Odotettavissa voittojen kotiutusta ja higher low:n syntymistä 1H tasolla. Siitä voi sitten miettiä ostopaikkaa. XLF (pankki-etf) on jenkeissä +2%, jolla voi olla huomiseen jonkin verran myös meidän pankeille vaikutusta.

  • jos Nordea sai tästä TJ nimityksestä katalyytin, tämähän oli vasta alkua. Muuten jos lähdetään taas laskuun, mitään pysyvämpää ei tapahtunut
5 tykkäystä


Viikkotason trendin muutokseen on vielä matkaa, antaa vähän perspektiiviä tämän päivän nousulle.

6 tykkäystä

IMO tämä on vasta alkua. Monta kertaa tuntuu että yksi katalyytti johtaa toiseen ja Nordeankin tapauksessa luulen että pelkkä kurssinousu johtaa positiivisempaan sentimenttiin.

Itse möin tänään loputkin Nordeat,mutta huomenna voi olla sama satsi jo takaisin :smiley:

5 tykkäystä

Jep, vahva nousu, mutta nyt 1D RSI 73, joten eiköhän ne väliaikaiset huiput ole lähellä. Itse luulen, että torstain EKP kokous antoi lisävauhtia pankeille ylipäätään, joten huomenna nähdään, mikä sen vaikutus lopulta on.

3 tykkäystä

Miten foorumin TA-asiantuntijat suhtautuvat kovaan avausnousuun? Tuntuu, että tässä markkinassa gap open on normi. Vaikuttaako teillä mahdollinen aikaisempi trendi nopeaan positiohalukkuuteen vai odotatteko kategorisesti jonkin ajan pörssin avautumisen jälkeen?

1 tykkäys

Hyvin moniulotteinen asia. Jos tarkoitat esim. OMXH25:sta, niin katson aina korrelaation muihin Euroopan kursseihin sekä Aasian pörsseihin (mikä suunta siellä ollut). Samoin korrelaatiot futuureihin.
Gap up open yleisesti on erilainen, ollaanko aikaisemmin oltu päivätasolla ja viikkotasolla nousu vai laskutrendissä. Pitäisi pystyä analysoimaan siis yleistilanne, mistä se johtuu.
Euroopassa kun pre market on lyhyt ja varsinkin Suomessa olematon, niin siitäkään ei saa tukea.
Jenkeissä tilanne on toinen, futuurien lisäksi SPY/QQQ jne. avautuvat klo 11 Suomen aikaan, samoin siellä on after market pitkä.
Kategorisesti en Suomessa tee yleensä mitään ensimmäisen vartin aikana. Suunta voi lähteä täysin päinvastaiseen suuntaan avauksen jälkeen, varsinkin yksittäisillä osakkeilla.
Esim. DAX tänään - ihan merkittävä gap up open, mutta ollaan jo bearish tällä hetkellä ja vaarassa liukua alamäkeen. Tänään varmaan liikutaan vaakasuuntaan pääosin ja odotellaan EKP:n päätöksiä.

3 tykkäystä

Ajattelin taas alkuviikolla että yrittäisikö jotain pikkutreidiä muutaman päivän/viikon pidolla kun pörsseissä oli vaihteeksi optimistisempi tunnelma. Vähän katselin käppyröitä ruokatunnilla ja ainut silmiin sattunut potentiaalinen olisi ollut Nokia jostain 4,55e tasosta. Mister Pyysing taisi myös postata sijoitustiedon puolella samanlaisen transaktion.
Omat ajatukset meni suurinpiirtein:
-Tekninen puoli näytti hyvältä
-Liikkuu edes vähän (pienethän ei usein Helsingissä liiku mihinkään)
-Periaatteessa fundapuoli tukee pitemmässä juoksussa, ei ainakaan kriisiyhtiö
-Etiäinen yleisemmästä pikkurallista pörssissä

Miksi jäi kokeilematta: (nyt siis ois saanu sen n. 2% kolmeen päivään)
-Päälimmäisenä ajatus että kun päästrategia on hankkia vakaata osinkotuottoa pitkässä juoksussa, voin hassata paremman pitkänajan sijoitusmahdollisuuden jos treidiin jäisi kiinni pääomia (pitäisi irtautua vaikka tappiolla)
-Pitäisi olla aikaa harkita treidiä paremmin, ei näitä voi ruokatunnilla harrastelija alkaa tekemään
-Mahdollinen upside tuntuu rajatulta lyhyellä aikavälillä Nokiassa, tällä viikolla ois jääny siis 2 pinnaa käteen
-Pitäisi tehdä toinen salkku jos haluaa treidailla, pitkät fundapositiot sekaisin päivä/swingtreidien kanssa saa kyllä ajatukset solmuun
-Käteisen hallinnan kannalta pitäisi myös olla kakkossalkku treideille
-En oikein osaa ajatella treidin kestoa sitä suunnitellessa, vaikka näkisin teknisesti hyvän tilanteen, tulee tietämätön olo kun en osaa arvioida millä aikavälillä mahdollinen tuotto syntyy

Note to self:
Jatka fundapuolen sijoittamista, se on toiminut tähänkin asti. Toivon mukaan muutaman vuoden päästä pitkäsalkku ja käteinen ovat sillä tasolla että rinnalle on järkevämpää muodostaa treidisalkku. Opiskele lisää teknisestä puolesta ja mieti mikä voisi olla oma strategia. Jos teet treidisalkun niin ALOITA PIENESTI.

Minkälaisia tuotteita täällä teknisen puolen taitajat käyttävät? Olen lukenut muutaman kirjan treidaamisesta, hyödykekaupan käynnistä yms. Yksi asia mitä olen miettinyt on se että kun osakkeet yleensä liikkuvat max muutamia prosentteja päivässä/viikossa, niin esim. commodity trading sisältää sisäänrakennetun vivun. Eli siis pääset pienellä rahalla kiinni sopimukseen jonka arvo on moninkertaisesti käteisesi arvo. Silloin yhden perusyksikön hinnan muutos hyödykkeessä vastaa suurta rahasummaa. Ilmeisesti suomessa ainakin jotkut sijoittavat vaan niin suuren euromäärän osakkeeseen että pienikin liike tuo ison euromääräisen voiton. Tämä tietysti vaati isot pääomat ja ligvidin sijoituskohteen. Toinen tapa olisi käyttää vaikka nordnetin viputuotteita mihin vaan niitä on tarjolla. Vai etsittekö vaan niin volatiileja kohteita että voittoa syntyy ilman vipuakin?

2 tykkäystä

Itse juurikin ruokatunti treidausta kokeilleena voin sanoa, että siinä tulee kyllä sohlattua…jos kuitenkin pakko yrittää niin nordnetin markets on kyllä loistava kun ei tarvitse välityspalkkioita maksella ja spreadikin aika pieni

Juuh itekin tulin kokeilleeksi mutta vielä niin että lomalla maapallon toisella puolen ja jostain aavikolta käsin huonolla nettiyhteydellä. Aikaeron rasittamana osto sisään ja voiton/tappion kannalta merkittävät pörssipäivät menee tietysti nukkuessa. Aamulla sitten heräsin siihen, että treidi -30% ja stop lossitkin jääneet säätämättä kun ei kännykällä jaksanut. Ei muuta kuin paniikissa myyntinappulan painaminen ja loppupäivä mennyt miettiessä, että
A) kannattiko myydä
B)Kannattiko alunperin lähteä soheltamaan

Jatkossa lomat lomina ja sijoitukset pitkäjänteisinä :smile:

1 tykkäys

Hyviä pohdintoja. Yritän ehtiä viikonlopun aikana vastailla vähän paremmin omalta osaltani.
Lyhyetkin treidit vaatii huolellista valmistautumista (setupin hakemista). Jos on TA todella hyvin hanskassa, lyhyitä ns. skalping treidejä voi tehdä nopeallakin valmistautumisella tyyliin adhoc, mutta silloin nuo valmistautumiset syntyy chartin ja indikaattorien lukutaidon perusteella (sekä sen, että kohdetta on muuten seurannut jo pidemmän aikaa ja tietää historian).
Ilman kokemusta kannattaa harrastaa ns. paperitreidaamista (eli tekee kirjaukset vaan paperille, osto, voittotavoite/perusteet ylös kirjaten ja myynti, stoplossit määriteltynä sekä tappiolle että myynnille mieluummin). Harmi, että suomalaiset välittäjät esim. Nordnet eivät tarjoa oikeilla kursseilla virtuaaliympäristöä paper tradingille (kuten esim. Interactive Brokers jenkeissä). Sitä voi harrastaa ruokiksellakin ja on todella opettavaista, jos sen tekee mahdollisimman totuudenmukaisesti.

4 tykkäystä

Kannattaa täällä muistaa, että esin daytrader on ammattilainen ja laittaa korvan taakse vinkit. Oletan, että vivutetuilla tuotteilla saa äkkiä isommat tappiot jos huonosti käy ja stop-loss pitäisi olla pakollinen kyllä niissä ja ehkä muutenkin päivä kaupassa.

2 tykkäystä

Jees, odotan innolla. Olen ensi viikon lomalla ja luultavasti pidän vapaata myös sijoitusharrastuksesta, mutta koitan palailla foorumillekkin sit taas lomien jälkeen. Skalping ei varmasti ole minun juttuni, lähinnä ne yhden legin kiinniotot voisi toimia omalla kohdalla. Päivän sisäinen taas vaatisi että pystyy istumaan koneella rauhassa ja siihen ei tällä hetkellä perhesyistä ole mahdollisuutta. Jotain hajua siitä päivän sisäisestäkin liikkeestä olen saanut ja jonkun tappiollisen treidin olen saanut myytyä käytännössä päivän parhaaseen hintaan. Omat saavutukset noista treidiopinnoista ovat liittyneet lähinnä tappioiden minimointiin ja havaitsemaan väärän suuntaisia pitemmän aikavälin trendejä. Kaukana ollaan mistään voitollisesta kaupankäynnistä :neutral_face: vaikka joku onnistuminenkin on sattunut kohdalle.

Jos nyt aikaasi käytät vastaamiseen niin kysyn vielä mielipidettäsi tarkemmin tuohon keskipitkän aikavälin treidiin. Eli siis varmaan muutamasta päivästä max kvartaalin väliin. Mitä pitäisi ottaa huomioon, minkälaisia kohteita etsiä, miten ajatella stoploss tasot ja milloin myydä jos kohde lähtee oikeaan suuntaan? Ja puhun siis nyt osakkeista long puolelle. Kannattaako kohteita hakea ollenkaan fundia pohtien vai voiko tuon pituiseen treidiin mennä vaan charttien pohjalta? Esim. Nokian renkaat on melko edullinen fundan puolesta ja Nokialla pitäisi olla pitemmän aikavälin ajureita. Jos nyt pitäisi jotain keksiä niin itse varmaan alkaisin noiden käyriä katselemaan ja tukitasoja etsimään. Mut kiitos mielenkiinnostasi, tekninen puoli kyllä kiinnostaa kovasti. Palailen mahdollisiin vastauksiin varmaan sit ens viikon jälkeen.

Itselläni opettelu on ihan alkutekijöissään joten viisaammat voivat vapaasti korjata seuraavaa.

Mutta näin itse toimin.

Yritän siis etsiä kääntyviä tredejä. Seuraan lähinnä MACD daily ja jonkin verran myös volyymeja. Yleensä ne eivät pelkästään riitä vaan myös pitäisi saada tukea sentimentistä.

Jos spottaan jonkun trendin katson missä on seuraava vastustaso. Jos se ylitetään ja muodostuu Daily HL, ostan lisää. Samalla säädän stoplossia sen mukaan. Tässä pitää myös olla tarkkana fundan kanssa. minkälainen ohjeistus, onko negaria riskiä yms. RSI seuraan myös mutta en käytä sitä pelkästään tehdäkseni myyntipäätöksen. Muistaakseni Jorma Vuoksenmaa tuumasi Rahapodissa että sijoittajat kun ovat kiimassa siinä ei RSI:tä tuijoteta :sweat_smile: Toki tiedostan että riski rekyylistä kasvaa mitä yliostetumpi osake on.

Esimerkiski mainitsemasi Nokia on tällä hetkellä juuri sellainen missä seuraan päästäänkö seuraavalle tasolle ja lisään painoja.

Joskus ostan myös suoraan uutiseen mutta siinä on riskinsä. Esimerkiksi eilen Nordea EKP:n kokouksen myötä Nousi, laski ja palautui nousuun. Vaikka isoista liikkeistä ei ollut kyse mielestäni tämä oli selkeä viesti markkinasta mitä Nordeasta ajatellaan. Ostin jo aikasemmin kotiutettu takaisin 5,47 ja nyt istutaan kyydissä.

Ylipäätään sijoittajilla tuntuu olevan ajatus että jos jostain osakkeesta kotiuttaa voitot ei sitä voi ostaa takaisin kalliimmalla. Itse ajattelen asiaa riskin hallinnalla. Kun tulee jotain uutta tietoa tai saavutetaan teknisesti uusi taso voin helposti ostaa kalliimmalla takaisin :grin:

3 tykkäystä

Ihan hyvä on välillä ostaa kalliimmalla takasin.

1 tykkäys

Mitä viisaammat on mieltä Hoivatiloista? Alkuviikosta myin puolet pois kun omaan silmään teknisesti tilanne näytti hieman haastavalta.