Tekninen analyysi (ei kyselyitä)

Mitäs tekninen puoli kommentoisi Siltronicista, noustu on parissa kk about 50 eurosta 72 euroon, pari dippiä välissä. alettaisiinko olla turvallisilla vesillä? vai joutuuko viel alemmaksi ja tankkaamaan.


Ihan mahdollinen, mutta itse näen siinä suoraviivaisemmin viikkotason suunnanmuutoksen olennaisimpana, jossa vastus 6.864 pitää rikkoa selkeästi.
@tthombs @Johannes_Sippola

1 tykkäys

Kappas, en vilkaissut 1W-timeframea ollenkaan, kun kävi mielessä, että puhe olisi 1D ja siitä alaspäin TF:stä :thinking: Tuossa tilanne onkin paljon selkeämpi :smiley:

Nyt kun kysyt, niin lienee pakko vastata: Setä ja lähipiiri tankkasivat 11 eerikin pinnasta ja tänään cursus on mennyt kohti koillista :slight_smile:

Hyvä yhtiö ja defensiivisyyttä pelissä. Loistava kohde instikoille, jotka alkavat pikkuhiljaa herätä - toivottavasti.

Kasvaa nykymarkkinassa - oiva saavutus. Ruotsikin valloitetaan? Jos niin, niin setä voi alkaa hankkia seurakuntasaliin kullatut istuimet ja kattokupolit :slight_smile:

Masse-setä, FA, MT-analyysi on tässä(kin) voimaa :muscle::muscle::muscle:

4 tykkäystä

Onkos nyt niin, että Nokian rinkuloilla ei ole kunnon tukipisteitä ennen 24,42 eilisen romahduksen jäljiltä!?

1 tykkäys

Daily higher low on käytännön double bottom, 24.27/24.33
Muut työt vieneet aikaa ja minullakin oli order odottamassa 24.75, josta olisin ostanut erän, mutta ihan hyvä, ettei osunut. TA:n näkökulmasta edessä vaara vapaasta pudotuksesta, daily oversold on vielä suht kaukana. Uutista on vaikea myöskin fundamielessä laskea, joten instikoillekin hankala paikka IMO.

  • korjasin 27.75->24.75, oli tullut virhe hintaan kiireessä
2 tykkäystä

Sry, on ollut kiireinen viikko, eikä ole ollut foorumille oikein aikaa.
WAF on viikkotason EQ:ssa, HL 49.14 ja LH 75.92. Close 73.44, joten nyt on enää kyse siitä, pystyykö LH:n rikkomaan vai vieläkö EQ jatkuu ja tehdään HL jonnekin 65 tasolle. Vahvan näköinen tällä hetkellä, neljä peräkkäistä bull viikkoa. Tämä on vain erittäin altis noille USA-Kiina painimatseille!

2 tykkäystä

Käytännön viikkotason triple top 11.90. Weekly RSI ollut pitkään yliostetun pinnassa, nyt 68.38.
Jotta nousu voisi jatkua, higher low pitäisi kyllä syntyä, ei tältä tasolta ainakaan TA:n perusteella voi ostaa. Voittojen kotitukset varmasti monella mielessä.

2 tykkäystä

Yritän löytää tältä viikonlopulta aikaa vastailla. Ollut monelaista kiirettä, valitan. @Eurotehdas

1 tykkäys

Juu. Taisi tuo kyssäri ajoittua aikaan kun oltiin lasketelteltu 11,90–>10,90. Lähinnä seurailin mikä tukitaso pitää.

Noh tässä tulikin blokkikauppa ja pystyi suht turvallisesti ostamaan mitä kehtasi ja kurssi palautuikin nopeasti. Muistelin että huiput on 11,90 ja möin puolet 11,85.

Nyt katsotaan miten tilanne kehittyy.

1 tykkäys

Joo,kiitos. Pitää harkita tuon RSI:n käyttöönottoa, niin osaisi itse arvioida paremmin ostopaikkoja. Teet muuten esimerkillistä työtä sijoittamisen suosion lisäämiseksi, kun jaksat täällä vastailla kysymyksiin!

4 tykkäystä

Kiitos palautteesta, toki se on mukava tietää, että joku arvostaa. Itse yritän vain saada enemmän ihmisiä mukaan TA:n ympärille, koska meissä kaikissa on se suurin voima, yhdessä. Olen softaihmisenä avoimen lähdekoodin kannattaja, samoin tässä. Olisi hienoa saada Suomeen yhteisö pystyyn, jossa tuetaan toisia ja jaetaan tietoa avoimesti.

3 tykkäystä

Ensinnäkin, unohda kaikki pikatreidit. Tähän taisin jo kommentoidakin.

Toisekseen, unohda kaikki ns. commidities sijoitukset, optiot, futuurit yms. Et tule tekemään mitään muuta kuin täyttä tuhoa, usko minua. Sinulla pitää ensin olla täydellinen käsitys niiden sisäänrakennetusta toiminnallisuudesta - eihän mikään instituutio tarjoa sinulle voittokertoimia ilman, että ne on laskettu heidän kannaltaan voitollisiksi. Toisaalta esim. öljy elää niin paljon reaalimaailman liikkeiden mukaan, että päivän yli treidit ovat aina vedonlyöntiä.

Siinä vaiheessa, kun ymmärrät riittävästi makrotaloutta, erilaisia korrelaatioita osakekursseihin, voit aloittaa näihin tutustumisen. Ja silloinkin mielellään ns. paper trading menetelmällä. Älä usko mihinkään muiden bloggaajien tarinoihin. Mikään ei ole niin helppoa, kuin menettää rahansa.

3 tykkäystä

Tässä ollaan jo asian ytimessä. Unohda päivänsisäiset skalping treidit, ne vaatii ammattilaisen taitoja. Se vie muutaman vuoden opetella asiaa. Kannustan tähän ehdottomasti, koska sinänsä skalping tai swing trade perustuu samoihin TA:n tekniikoihin. Kyse on vain aikajänteestä ja reagointikyvystä/nopeudesta!

Yleinen virhekäsitys on, että TA soveltuu vain päiväkaupankäyntiin. Siinä on kuitenkin kyseessä puhtaasti entry/exit ajoituksesta ja sen hyödyntämisestä. Aikajänne on lopulta sivujuonne. Väittäisin, että 20/80 sääntö pätee tässäkin - vain 20% sijoittajista tekee mitään suunnitelmaa. TA:n avulla se on tehtävissä, jollain lailla järkevästi. Buy and Hold for ever - silloin ei tarvitse mitään suunnitelmaa, näinhän se on.

1 tykkäys

Itsekin haen aina lähtökohtaisesti swing-treidiä, mutta on vain monesti tilanteita, etten halua pitää sijoitusta kuin esim. 15min. Koska tiedän, että kyseessä on vain hetkellinen kurssimuutos (ylös tai alas, moni unohtaa shorttauksen merkityksen päiväkaupankäynnissä), niin haen väliaikaista toppia tietyn kaavan mukaan. Jos myyn liian aikaisin, mutta saan ennakoidun voiton, en todellakaan jää miettimään menetettyä rahaa. Tärkeintä on saada voitot kotiutettua suunnitelman mukaan. Kukaan ei voi tietää, mihin saakka jokin yksittäinen pomppu tai dippi menee.

Stoploss pitää aina hakea edellisen higher low:n alapuolelta. Kyse on vain sitten marginaalista, jonka sen alle jättää. Se pitää itse aina päättää, sitä ei voi mitenkään ohjeistaa. Jos itse haen vaikka 3 päivän treidiä ja risk/reward suhde on 1/3, niin silloin katson, että minkä verran tappiota minä olen valmis ottamaan tuon 1:sen osalta. Hienosäätö löytyy työkalujen avulla sekä päättelemällä, missä hinnat on aikaisemmin vaikka käyneet useamman kerran tms. TA on paljon pohdintaa, se ei ole mitään suoraviivaista matematiikkaa (usein kuulee kommenttia, ettei TA ole tiedettä. Silloin kommentoija ei itse tiedä, mihin tällä viittaa, koska ei kukaan ole varmaan sellaista missään väittänytkään).

Stoploss on lopulta kaikkein tärkein asia ja tästä pitäisi keskustella paljon ja lisää, koska sijoittajat eivät yksinkertaisesti halua hyväksyä, että sijoituksilla on suunnitelma, jossa myös tappio on ennalta määritelty asia, eikä yhdessä hetkessä x päätetty juttu.

Itse olen funda ja TA risteytys eli uskon molempien voimaan. Mutta price action on tärkein määräävä tekijä. Siinä on kuitenkin markkinoiden data ja näkemys ja viikkotason näkymä ei koskaan ole väärässä. Ei koskaan!

Sitten jos puhutaan yksittäisistä kohteista, niihin pitää paneutua. Tutkia käyttäytymiset, korrelaatiot, tulosjulkistuspäivät, osinkoajankohdat (± 5pv) jne. Nokia on täydellinen esimerkki siitä, miten paljon makrotalous siihen vaikuttaa. Ollaan luomassa tulevaisuutta, mutta - jos talouskehitys hidastuu, se on täysin selvää, että investoinnit pienenee. Minkä verran - se näkyy kurssihinnoittelussa ja trendissä. Kun katsot viikkotasoa, näet aina, mihin suuntaan markkinat uskoo kyseisen yhtiön menevän. Jos itse uskot toisin, niin osta. Muuten kannattaa odottaa, kunnes suunta kääntyy. Trend is your friend.
Ihmisillä on tapana kiirehtiä - laittaa rahat johonkin, jotta saisi korkoa. Niin - mutta jos osakkeen arvo laskee 20% ja osinkoa saa tuolta ajalta 5%, niin oliko hyvä ajoitus? Oli, jos tiedät, että arvo nousee ennalleen tai yli ostoarvon, mutta missä ajassa?

7 tykkäystä

Oton kommentit on yleisesti ottaen erittäin hyviä ja noita kannattaa tutkia ja miettiä muidenkin. Niissä on jo kokemusta takana. Suurin virhe monella on, että haetaan sitä pohjahintaa. Laskevassa trendissä. Vaikka laittaisin tästä Inderesin etusivulle joka tunti muistutuksen, siitä huolimatta se neuvo sivuutetaan.
Koska ihmiset tykkää ostaa halvalla (Sulo Vilen, loistavasti kiteytti tämän teesin, kun sain niin halvalla).

Todellisuudessa nousevaan trendiin ostaminen on lähes aina voitollista, ellei nyt sieltä huipulta, jossa ollaan oltu pari kuukautta, osta. Jos TA:sta ymmärtäisi edes 1%, tämänkin voisi ennaltaehkäistä. Paras hetki on kuitenkin ostaa siitä käännöksestä - se on puhtaasti riskinottokyvystä ja sijoituksen hallinnasta kiinni, tekeekö päätökset 1min vai 1kuukausi aikajänteen perusteella.

Tätä hoen tuttavilleni usein, ettei TA ole päiväkaupankäyntiä - se on ainut oikea menetelmä ostaa ja myydä osakkeita optimaalisesti. Tämän vuoksi täällä olen tästä yrittänyt puhua - fundamentit vain “valitsee” ne parhaat kohteet. Molempi parempi.

6 tykkäystä

En ole varma, osasinko pikaisesti vastata kaikkeen, kysykää lisää. Sattui tosi kiireinen viikko, olen pahoillani!

2 tykkäystä

Tämä on se suurin muutos omassa sijoittamisessa. Nykyisin aina ennen sijoituspäätöstä mietin paljon olen valmis häviämään :smiley:

Miten muuten valitset kohteet?
Itselläni on muutama mitä seuraan, mutta monia on mennyt myös ohi. Välillä poikkean niistä tutuista ja turvallisista mutta tuntuu että joka kerta ajoitus on täysin väärä. :slightly_smiling_face:

Etsin ja tutkin chartteja, loputtomasti. Periaatteessa TA:n näkökulmasta, on täysin sama, mikä on itse yhtiö/osake, jos chartti kertoo hyvästä osto(long)/myyntipaikasta(short). NYSE:ssä on niin paljon kohteita, että vie paljon aikaa, löytää aina hetkellisesti parhaat. OMXH on helpompi, kun kohteita vähän, ne on niin helppo oppia tuntemaan myös fundan kautta. Sijoittaminen on ennen kaikkea taustatyön tekemistä!
Koska esim. OMXH25 on pitkään ollut laskevassa trendissä, en mielelläni hae kovin pitkiä treidejä longina, koska kuitenkin olen koko ajan vastavirrassa vähänkään pidemmässä aikajänteessä. Moniko osake on vuodenvaihteen tason yläpuolella?

2 tykkäystä

Lomalta palattu sorvin ja pörssin ääreen. Kiitoksia vastauksista! Pitää lueskella ajatuksella muutamaan kertaan ja koittaa sisäistää sanomasi. Paljon oli hyvää settiä. Tässä herää ajatus että se oma sijoitusstrategia pitäisi ehkä olla vahvempi hybridi laatu/arvosijoittamista ja toisaalta paremmalla kaupankäyntitekniikalla kuorrutettua aktiivista näkemyksen ottoa priceactioniin. Funda ajaa hyvien yhtiöiden tuloksen ja voitonjaon kasvua pitkällä aikavälillä kun taas hyvä kaupankäyntitekniikka yhdistettynä “oletettavasti” solideihin kohteisiin suojaa täydelliseltä pääoman tuhoamiselta ja mahdollistaa fundasta irrallaan olevan hinnanmuutoksen hyödyntämistä.

Edelleen kiitän vastauksista. Itse omaan asenteen jossa maailma ei ole niukkojen resurssien paikka ja kaikki tällainen tiedon ja opin jakaminen kasvattaa kaikkien kakkua. Thanks! :+1:

3 tykkäystä