Tekninen analyysi (ei kyselyitä)

Tuon tapainen ajattelumalli on minusta peruslähtökohta sijoitustoiminnalle. Se jakaantuu sitten lyhyempiin ja pidempiin treideihin sen mukaan, miten olosuhteet (makro/sentimentti) käyttäytyy, miten yksittäinen toimiala ja sen kautta yksittäinen kohde käyttäytyy. Olisi hyvä oppia tunnistamaan erilaisia korrelaatioita.

Jos fundan kautta opit tuntemaan yhtiön tuloskyvyn edes vuoden jänteellä, se on minusta paljon. Kun eteenpäin mennään kvartaali kerrallaan, se vuosi siirtyy aina askeleen eteenpäin. Jos oston ajoitukset on hyvät, se antaa paljon enemmän henkistä liikkumavaraa myös stoplossille (huom! SL on myös työkalu voiton kotiutukseen). Sen vuoksi tietysti voi ajatella, että sijoittaminen on pitkän tähtäimen toimintaa, mutta itse olen siirtynyt enemmänkin ajattelemaan, että siinä se pitkätähtäin on oman tiedon ja osaamisen kartoittaminen. On ihan eri asia pohtia asioita, jos niitä on seurannut 10 vuotta kuin vuoden.

Sinänsä fundasta irrallaan olevan hintamuutos on kaksiteräinen miekka. Pääsääntöisesti markkinat osaa kyllä aika tarkasti tehdä hintakorjauksia, sitä ei vain itse huomaa kuin jälkikäteen. Mutta ylilyönnit monessakin mielessä on niitä pikarahastuksen paikkoja.

Mitä dynaamisempi ja aktiivisempi olet, suojaat paremmin sijoituspääomaasi ja olet valmistautunut siirtymään käteiseen, kun katsot sen parhaaksi. Ylipäätään voittojen kotiutus on aina järkevää, mikäli ei tiedä, mitä pitäisi tehdä tai mihin suuntaan ollaan menossa. Itse ainakin näen, että nuo kaupankäyntikulut ei saa ohjata toimintaa. Mikäli kohteita alkaa hakemaan Suomen lisäksi vaikka ensin Ruotsista ja siitä pikku hiljaa vähän laajemmin, niistä ei ole koskaan pulaa. Aina jokin toimiala tai osake pärjää.

Olen sen verran kiireinen erilaisten juttujen vuoksi, että kirjoittelu on tällä hetkellä tällaista yksittäistä heittelyä muutamassa minuutissa.

3 tykkäystä

Joskus kuulee ihan fiksuilta pitämieni ihmisten suusta, että treidaaminen ei ole sijoittamista tai että tekninen analyysi on huuhaata.
Sitten samat ihmiset kommentoivat vaikka Nokian Renkaita, että nyt on halpaa kun kurssi tippunut vuodessa 30% ja PE on sitä tai tätä.
Noh, tässähän on harjoitettu eräänlaista teknistä analyysiä kun on katsottu kurssikäyrää, tosin menneisyyteen.

Itse en esimerkiksi näkisi huonompaa hetkeä sijoittaa Nokian Renkaisiin kuin nyt. Markkinoilla on epävarmuutta yhtiön näkymistä ja mikä lisää epävarmuutta, no kurssilasku.

1 tykkäys

Minä olen nok renkaissa sisällä ja tällä erää tappiolla, periaatteessa lisääminen voisi kiinnostaa, mutta holdailen tuossa ja katselen, että jos halvemmalla saisi.
Voitto verottajalta oli minusta hyvä osingon maksukyvyn kannalta ja isojen investointien valmistumista odotellessa?
Ei ole mielestäni mikään kiire lisätä, jos ei olisi mitään kiinni, niin avauspositio saattaisi kyllä maistua.


Ei TA:n näkökulmasta ole houkutteleva, descending wedge:n alareunassa viikkotasolla.

Olisin saattanut ostaakin ainakin lyhyellä jänteellä, mutta rikkoi tuon aikaisemman tuplapohjan, joten viikkotasolla seuraava support vasta 22.50
Fundauutiset oli vähän vaikea lukea, mitä se Venäjä ja isot varastot lopulta tarkoittaa.
Tuntitasolla olen odotellut, että tekisi higher low:n, jotta näkisi, onko nousuyritys pysyvämpi vai ei.

5 tykkäystä

Epävarmuus tuo tyypillisesti myös hyviä ostopaikkoja. Itse omistan ko osaketta ja ostan lisää jos putoaa alle 23.

3 tykkäystä

Joo täysin samaa mieltä.

Kyse on omalla kohdalla enemmän siitä missä se ostopaikka on. En hae niitä pohjia vaan odotan kursissa käännettä, jos meinaan ostaa.

Vaikka nämä large capit eivät todellakaan ole vahvuuttani,
oma näkemys Renkaista on, että yhtiötä hinnoiteltiin pitkään parempana toimijana kilpailijoihin nähden. Sitten tämä usko alkoi rapistua kun osarit alkoivat heikentyä.

Nyt kun rengasmarkkinakin heikkenee eikä preemiota ylivertaisuudesta ole kurssi voi vajota yllättävänkin alas.

Jos taas oma näkemys on toisenlainen tämä on hyvä ostopaikka. Itse kun en tiedä, seuraan mitä mieltä mr. Markkina on ja toimin mahdollisesti sen mukaan.


Koko päivä SPX laskussa ja sitten Trumpilta tweetti :slight_smile:

9 tykkäystä

Wou. Trump taitaa tehdä TA:sta vähän vähemmän ennustettavaa :man_red_haired: :smile:

3 tykkäystä


Olipa Nokialta ruma päivä siinä mielessä, että iso gap down ja rikkoi päivätason nousutrendin ikävästi, vaikka lopulta päivätason kynttilä onkin bullish hammer. Toivotaan, että käyttäytyy huomenna toisin kuin mitä tämä yleensä kertoo - päivähän oli synkkä kautta linjan Euroopassa.

2 tykkäystä

Koitan itsekin noita indikaattoreita ymmärtää ihan aloittelijana niiden suhteen. Kirjoitin tuonne Kamux-keskustelualueelle alla olevan viestin. Täältä löytyy varmaan noita viisaampia kommentoimaan mitä johtopäätöksiä teidän mielestä noiden indikaattoreiden mukaan voisi tehdä Kamuxin osakkeesta. Tässä siis se kirjoittamani teksti: Vaikeeta tämä sijoittaminen. Ensin Kamuxin kurssi pysyi pitkään paikallaan vitosessa ja nyt sitten pari päivää heitelly edes takaisin. Onhan tuo eilisiltapäivästä näyttäny vähän laskusuuntaiselta ja nyt taas nousi vähän. Ainakin tähän menee ihan liikaa multa aikaa, kun tulee koko ajan katsottua, että missä nyt menee ja mitä tapahtuu. Ehkä pitäs ostaa vaan vakavaraisia yhtiöitä ja katsoa vaikka kerran viikossa, eikä tunnin välein niitä kursseja. RSI -indikaattorin mukaan toissapäivänä käytiin jo yliostetun puolella (>70) ja Ema-indikaattorin mukaan ollaan nytkin tukitason yläpuolella (pari edellistä päivää selvemminkin). MACD -indikaattori myöskin näyttäs vähän laskuun päin. Nuo indikaattorit voisivat siis puoltaa myymistä, mutta eipä parin indikaattorin perusteella ainoastaan kannata päätöksiä tehdä. Riippuu toki myös, että treidaako osaketta, vai sijoittaako pitemmällä tähäimellä. Nuo indikaattorien aikavälit, joita käytin olivat hyvin lyhyitä ja siksi sopivat ehkä enemmän treidaamiseen.
Korostan, etten ole mikään asiantuntija noiden indikaattoreidenkaan kanssa. Nordnetin treidauskurssilta vaan oppinut niistä. Joku viisaampi voi kommentoida lisää jos haluaa mitä tulkintoja hän tekisi indikaattoreista ja Kamuxin osakkeen tilanteesta.

1 tykkäys

Olennaisimpana puutteena minusta sinun sijoituksessa tai treidissä (miltä se näyttää kirjoituksen perusteella) on ehkä se, että siltä puuttui suunnitelma. Ostitko pitkällä aikavälillä, sijoituksena >1 vuosi vai lyhyempänä muutaman päivän tai viikon treidinä? Mihin tappioon olit varautunut, jos ei nousekaan tuosta 5e tasosta? Ja mikä oli voittotavoitteesi?
Jos olit alunperin epävarma kohteesta ja hait vain pientä voittoa, niin minusta toimintasi oli ok (vaikka ennaltatehty suunnitelma puuttuikin). Aina on tärkeintä varmistaa voitto, eikö niin?
Tuollaisen swing-treidin osalla itse olisin (kokiessani epävarmuutta) myynyt puolet pois, kun laski vwapin alapuolelle (noin 5.38 taso eilen). Sitten olisin laittanut stop sell orderin esim. 5.20 tai 5.22 ja antanut lopulle osalle mahdollisuuden nousta lisää.

Muuten sinun perusindikaattorien seurannat tuntui ihan hyvänoloiselta, mutta olisi hyvä tarkentaa, mitä aikajännettä tarkoitit (tai käytät) ja mitä ema-käyrää. Tämän enempää en osaa ottaa kantaa kuvauksesi perusteella.

3 tykkäystä

Kiitos viisaista neuvoista. Joo, ei ole kovin suunnitelmallista. Tarkoitus tehdä voittoa muutaman viikon aikajänteellä. Ostin tuota 5:en tasolta ja nyt on 5,34m joten siihen nähden ihan hyvä. Tuota vwappia en tiedäkään, mutta varmasti olis ollu järkevää osa myydä. Aikajänteenä käytin kolmea päivää, jolloin nämä varsinaiset muutokset kurssissa on tapahtunu. Ema-käyränä käytin Investing.comin Ema-cross käyrää. En ole siis mitään vielä myynyt. Ajattelin antaa mahdollisuuden, mikäli ei laske alle 5.2. En ole käyttänyt noita mainitsemiasi stop ordereita, vaan seurannut aktiivisesti, liian aktiivisesti :slight_smile:

Tässä on vähän omaa ajatusta Kamuxista. Taas saa korjata vapaasti jos on joku ajatusvirhe.

Joka tapauksessa Kamuxissa oli pientä FOMO:a ilmoilla ja näin, että nyt on vahvahko tukitaso. Ostin siis tuossa vitosen pinassa ja stopparin hieman alle. Sininen kuvaa stopparia vaikka minun taisi olla muutaman sentin alempana.

Kun nousu alkoi aloin seuraamaan lyhyempää timeframe ja tällä perusteella möin puolet tosisaan siinä 5,42, (alkoi syntyä HH) Eilen taas ostin osan takaisin 5,28 ja stoppari 5,22.

Seuraavaksi odotan päästäänkö yli tuon 5,44 ja muodostuuko siihen HL ja mahdollisesti ostan lisää.

3 tykkäystä

Jos sinulla oli aikajänne sijoituksessa muutama viikko, niin itse hakisin timeframeksi 4H, jossa kohde on muodostamassa EQ:ta eli konsolidoituu tähän uuteen hintatasoon. LH 5.44 (double top) ja HL 5.24.
Kun et ole ehtinyt mitään myymään, niin stopparin määrittely tuon 5.24 alle ehdottomasti. Voit itse harkita marginaalin, minkä verran jätät wickle roomia (mitähän tämä olisi suomeksi, pelivaraa ehkä).
Edelleen voit harkita, onko stopparissa kaikki vai esim. 50%. Jos se laukeaa, määrittele lopulle (jos edellinen oli vain 50%) stoppari tuon 5 tason alapuolelle (sama periaate kuin yllä). Jos kurssi nousee ja rikkoontuu ylöspäin, voit jo ennalta asettaa stop sellin jonnekin 50% erälle tai myy sitten, kun näet, että nousu ei enää jatku.
Tällä varmistat, että saat jo hyvän voiton kotiutettua, jolloin loput voit antaa juosta taas pidemmälle.

Treidaaminen on sellaista aktiivista juoksuttamista, mutta nuo stopparit sun pitää opetella ottaa käyttöön. Se muutos voi tulla piikkinä (varsinkin näin vähän vaihdetussa kohteessa) niin nopeasti, ettet ehdi tekemään muuta kuin kauhistella.

4 tykkäystä

ok, kiitos. Täytyy perehtyä noihin stoppareihin.

Otolla on jo homma hanskassa. Ihan hyvä plani minusta! Seuraavaksi odotellaan, saako tuon LH:n rikottua vai ei. Saatan itsekin ostaa siinä kohtaa, muuten seurailen edelleen. Tämä on niin vähän vaihdettu kohde, että en mielelläni lähde mukaan, jos kaupankäynti ei vilkastu.

2 tykkäystä

Nordnetin palvelussa lukee mm. näin “Stop Loss -toimintojen välityksellä tehty osto- tai myyntitoimeksianto välitetään markkinapaikalle vasta, kun Asiakkaan asettama nk. tavoitehinta on saavutettu. Tämä tarkoittaa, että Asiakkaan toimeksianto ja muut vastaavaan kurssiin tehdyt toimeksiannot listataan saapuneiksi markkinapaikalle tässä aikajärjestyksessä, vaikka Asiakkaan toimeksiannon ehdot olisi määritelty jo aikaisemmin.” Heillähän myös kaikki myynnit ja ostot pitää tehdä ennen klo 13, jotta eivät toteudu vasta seuraavan päivänä, onkohan se sama tuon stop loss -toiminnonkin kanssa? Sorry ehkä vähän tyhmistäkin kysymyksistä.

https://keskustelut.inderes.fi/t/kamux-oyj-ketju/416/619

Kannattaa tosiaan jos meinaa treidata panostaa “välineisiin”
Itselläni on käytössä tuo tradingview ja ilman sitä en nykysin tee yhtään sijoituspäätöstä :slightly_smiling_face:

Toki se maksaa, enkä nyt kyllä muistan paljon mutta ulkomuistista sanoisin 25€/kk reaaliaikaisilla kursseilla,ja taitaa saada ilmaiseksi jonkin kokeilujaksonkin.

Ok. Mä otin vähän aikaa sitten Nordnetin kautta Infront web trader -palvelun, mutta varmasti esim. Nordnetin active trading olisi paljon parempi (ja kalliimpi). Tuo web trader maksaa vain 10e/kk

Laitoin nyt stopparin niin, että aktivointitaso on 5,24 ja kurssi 5,22. En oikein tiedä tuon aktivointitason merkitystä.