Tekninen analyysi (ei kyselyitä)


Qt:lla tuollainen gap viikkotason timeframella, jos EMA4 ei pidä, niin voi tapahtua gap fill viikkotasolla! Tällöin osaketta saisi alle 17€ :slight_smile: Viikko- ja kuukausitasolla edelleen vahvasti yliostettu, RSI >80 molemmilla timeframeilla.

2 tykkäystä

Eikös tuo QTn pomppu ollut osariin liittyvä, eli lähti 1.11 keulimaan koska hyvä osari. En ole teknisen analyysin guru, mutta kertokaa jos olen väärässä kun totean että tämmöiset isot uutisiin nojaavat pomput pitäisi huomioida vähän eri tavalla kun tämmöistä arvioi. Ja koska tuosta on vasta kuukausi, viikkotasolla RSI on varmasti edelleen tapissa tuon pompun takia. Osaripompun jälkeehän on aika lailla menty vaakasuoraan 18 euron nurkilla.

2 tykkäystä

Olet jäljillä @Jarnis pointtina ehkä enemmän se, että jonkunlaisen konsolidaation on pakko tapahtua, jotta RSI voi vähän jäähtyä, mutta ei ole mitenkään sanottua, että se tapahtuu esim. yhdessä viikossa tästä hetkestä. Tuo gap tuossa voi vaan tuon about 2,5% verran vahvistaa konsolidoitumista (liikettä alaspäin), mikäli sinne asti päästään.
Huomaa kuitenkin, että RSI indikaattorina ei tietenkään välitä siitä mistä nousu johtuu, siksi yliosto- ja ylimyyntitilannetta on tarkasteltava samalla tavalla kaikille kohteille, mutta funda on käsiteltävä sitten erikseen kohteiden välillä, ja se usein esim. minulla erottaa ostopäätöksen ja sivusta seuraamisen!

No mitä itse katson lyhyemmän aikavälin graafia niin parhaimmillaanhan tuo oli 19 euroa pari viikkoa osarin jälkeen ja sitten valunut tuohon 18 euroon, eli jäähtymistä on ilmennyt, mutta ilmeisesti laput kelpaavat kun sitä ei ole tuon enempää tullut. TA sanoo että voi vetäytyä lisää mutta itse QTta seuranneena väitän että funda sanoo “Not today” :slight_smile:

Isomman vaihdon osakkeessahan tämmöiset “mentiin yli, kelataas vähän takas koska signaalit”-liikkeet olisivat tapahtuneet paaaljon nopeammin, mutta pienempivahtoisia firmoja seuratessa nämä menevät kuin hidastetussa filmissä :slight_smile:

1 tykkäys

Tämä pätee vain lyhyemmillä timeframeilla, otin esiin kuitenkin isomman kuvan, eli isommat timeframet.

Tämä voi hyvinkin olla totta :slight_smile:

Tulvitan ketjua mahdollisimman vähän liian amatöörimäisillä ajatuksilla mutta nyt kun olen Tradingview ohjelmaa ensin demona, ja nyt maksullisena versiona hajoitellut niin laitan piirrokseni näytille jotta voisin saada mahd. rakentavaa palautetta.

Näyttäisi olevan pieni nousujohde Nokialla meneillään. Piirsin viivat niin että noin kolmesta kohtaa tulee kosketus, jolloin näyttäisi “nousevalta tunnelilta” (anteeksi amatöörin ilmaisutapa). Keltaisen tukitason 3,1780 piirsin fib retracement työkalulla niin että useamman kuvion piirrettyäni keltaisen viivan kohdalle osui monta päällekkäistä viivaa, joka pitäisi olla vahva tukitaso jos se ylitettäisiin ensin kunnolla? Siinä se nyt keikkuu molemmin puolin, saa nähdä mihin jatkaa… Vihreä viiva EMA50 tukee myös, ja olisin toistaiseksi enemmä huolissani sen alituksesta kuin fibonaccista (koska sitä ei ole “pysyvästi” ylitetty vielä). Sininen viiva oma ajatukseni mahdollisesta kurssin kehittymisestä. Nousevat pohjat HL toistaiseksi hyvä merkki myös.

Möin viimeksi @3.19 ja hieman liian hyvällä itsetunnolla ostin ne pian samalla takaisin. Vastoin omaa suunnitelmaani pidin ne kun hinta laski, ja nyt ollaan taas lähes pääsemällä omilleen. Kaikki virheet on jo tehty mutta nyt näyttäisi siltä että kannattaa pitää hetki ja katsoa milloin tämän kuvion mukainen nousu pysähtyy.

3 tykkäystä

Hyviä ajatuksia @terva_xyz, ja ainakin omasta puolestani voin sanoa että “amatöörimäiset” ajatukset eivät haittaa yhtään, oppimaan toisiltamme tänne ollaan tultu, hienoa nähdä myös edelleen kasvavaa kiinnostusta TA:ta kohtaan!
Minulla ei ainakaan tule mitään mieleen mitä suoranaisesti lähtisin kiistämään, mutta tuli vaan mieleen tuo, että jos fib retracementien avulla etsit tukea, niin silloin tuntematta sitä mistä olet piirtänyt fibot on vähän hankala kommentoida tukitason mahdollista vahvuutta. Voit halutessasi kertoa ne kuviot mitä kautta olet piirtänyt fibot :slight_smile: Yksi kysymys minulle tuli mieleen, oletko käyttänyt “Parallel channel” työkalua tuon “tunnelin” hahmotteluun? Pohdin vaan, koska yhdensuuntainen kanava ja esim. symmetrinen kolmio kertoo eri asioita hinnan kehityksestä (ainakin lähtökohtaisesti).
EMA-käyrien käytöstä noin isolla rangella olen aikaisemmin kommentoinut, itse en sitä tee, mutta sitä tekevät varmasti monet, niin ihan hyväksyttävä tukitaso on kyseessä :slight_smile:

2 tykkäystä


Löysin muuten Nesteelle tämmöisen ascending trianglen viikkotasolla :slight_smile:

Mukava kuulla rohkaisevia sanoja. Hyvä tietää ainakin että on oikealla polulla näiden opettelun suhteen.

Piirsin nyt kännykällä malliksi ensimmäisen fibonaccin, josta lähdin liikkeelle. (Ei ole aseteltu kunnolla, koska puhelimella tehty.) Tuosta nykyhetkeen aina uusia HL käyttäen piirtelin lisää kunnes 3.178 erottui.(Pientä virhemarginaalia voi luvussa olla kuvion asettelusta johtuen.)

Piirtelin tunnelin ihan vaan viivatyökalulla. Katsoin missä saa ainakin 3 kosketusta ja siitä… Täytyy varmaan tutustua tuohon “Parallel channel” työkaluun jos semmoinenkin on. Muutenkin pitää nyt alkuun opetella vähän termejä ja itse työkalun käyttöä että pystyy keskustelemaan ammattimaisemmin :slightly_smiling_face:

Ainiin, tässä kuvassa tuo punainen vaakaviiva saa myös 3 kosketusta n. 3.205 tasolla, jonka yli nyt loppumetreillä mentiin. (Piirretty ennen tätä päivää.) Ei ehkä täysin pätevä tuki/vastustaso mutta pidän ylitystä ainkin hyvänä merkkinä.

Edit: Muutama päivä myöhemmin, nyt termejä opetelleena korjaan että tunneli lienee ascending wedge, josta hankala sanoa mihin johtaa koska vaikea määritellä onko nousu vai lasku menossa tuota ennen. Mutta näyttää tuosta tulevan ascending triangle tuon ylemmän viivan kanssa. Perjantain kurssilla näyttäisi break outilta mutta katsotaan nyt rauhassa… Oma positio on jo hankittu joten ei toistaiseksi pysty lisäämään jos vaikka breikkaisikin.

1 tykkäys

Kannattaa tutkia tarkemmin, miten fibonaccia pitää käyttää. Huonosti tai väärin perustein asettelemalla se antaa virheellisen kuvan tilanteesta. Esim. Investopediassa on hyviä juttuja aiheesta ja tarkemmin löytyy hakusanoilla paljon materiaalia.

3 tykkäystä

Fibonaccin yksi perusoletus on, että haetaan pisin edellinen lasku-tai noususuunta ja asetellaan sen mukaan 0/1-tasot. Hyvin yleisesti sen jälkeen lisätään sitä seuranneisiin laskuihin/nousuihin toinen ja katsellaan niitä sitten rinnakkain. Näitä voi olla samassa chartissa 3-4 kappaletta, kun haluaa tarkemmin katsella tilannetta ja sitä, miten hyvin fibo on osunut kyseisen kohteen osalta noihin matemaattisiin tasoarvoihin.

Parallel channel syntyy TV:n työkalulla helposti, mutta sen perusidea on, että viivat kulkee saman hintaeron suhteessa koko matkan. Sinun piirtämä esimerkki ei siis ole channel, vaan wedge.

Ihan pikakommentit lomilta, ensi viikolla taas paremmin pelissä mukana.

5 tykkäystä

Juuri näin, tämä palsta on oikein sopiva erilaisille kysymyksille. Ei ole tyhmiä kysymyksiä olemassakaan. TA on paljon monimuotoisempi asia kuin arvaakaan ja kannattaa ensin opetella ihan perusjutut teoriassa ja käytännössä. Pikku hiljaa sitten laajentaa osaamista ja indikaattoreita.
Kysehän ei ole siitä, että mitä enemmän kuvassa on indikaattoreita, sen paremmin se kertoisi tilanteesta. Tai sen parempi TA-analyytikko olisi. “Keep it simple”!

2 tykkäystä

Juuri näin! Kyse on ennemminkin siitä miten kykenee tulkitsemaan eri indikaattoreita, trendejä ja signaaleja ja treidaamaan niiden pohjalta voitollisesti (= soveltaa niitä hyvin omaan treidausstrategiaan)!

2 tykkäystä

10 pistettä ja papukaija merkki :parrot:

Tuohon voisi vielä lisätä, että yksittäisen seurattavan kohteen osalta. Tilanteet monesti eroaa eri osakkeiden välillä, joten pitää tutkia, mikä toimii milläkin kohteella!

2 tykkäystä

Avasin joku aika sitten Tradingview opiskeluun liittyvän ketjun, ja muutin tänään sen otsikkoa niin että sinne sopii enempi heitellä perustason kysymyksiä. Mun mielestä ihan hyvä olisi olla toi “opiskelu” ketju erillään tästä johon ehkä kivempi jos tulisi enemmän itse sijoitusidoita. Ei tietenkään estä että tännekin voi kysymyksiä esittää. Mutta jos tämä jako ei ota tuulta alleen, niin mun puolesta voi vaikka poistaa ton toisen ketjun häiritsemästä.

Tekninen Analyysi ja Tradingview opiskelu. Kysy & vastaa -ketju

Ja kiitos kaikista kommenteista. Kaikki vinkit on tervetulleita :+1:

2 tykkäystä

Oikein hyvä idea, toimitaan näin!

2 tykkäystä

Mä oon täysin vihkiytymätön ta:han ja oon treidannut menemään omilla menetelmilläni. Kysyn siis fiksummiltani, mitä tällä hetkellä sanoo ta Rovion ja Nokian renkaiden osalta?

Pidemmällä aikajänteellä Nokian renkaat on laskutrendissä (200 päivän liukuvan alla, kuten pääsääntöisesti kaikki lyhyemmät liukuvat keskiarvot) ja juuri tehnyt uudet alemmat pohjat. Jos tälle päivää noustaan yli 24,17 €(23.9 alin noteeraus) voi ajatella, että tuosta 24.20€ tuntumasta voi löytyä tukitasoa. RSI:n (10-14 päivää) perusteella yhtiö on tällä hetkellä vahvasti ylimyyty. Jos mennään tälle päivää ylös tulee RSI ostosignaali(Eli itse alkaisin siinä tapauksessa katsella ostopaikkaa huomenna).

Tämä on siis päivätason/viikko/kuukausitason pidemmän ajan kuva, joka tahtoo sitten “määrätä” lyhyempääkin. Jos lasku jatkuu niin alhaalla tukitasot on aika kaukana voisi olla 22,50€ tai sitten 19€ jollei jotain fibonacci tasoa löydy. Mutta lasku jatkuu jollei syytä löydy. Äkkiä ajateltuna syyt on aika vähissä.

2 tykkäystä

Nokian renkaista vielä. Eilisen kynttilässä oli pitkä sytytyslanka ylhäällä ja lähdöt on yleensä kuten raketilla eli lähtee toiseen suuntaan kuin missä sytytyslanka. Pitkä viiva ylös viittaa, että laskenut edellisenä päivänä iltaa kohti ja sama pessimismi tuppaa jatkumaan usein.

2 tykkäystä

@Warren_Fyffet


Nokian Renkaat meni myös mainitsemani descending trianglen alemman trendilinjan alle päivätasolla, täytyy katsoa nähdäänkö follow through:ta alaspäin.

5 tykkäystä