Tekninen analyysi (ei kyselyitä)

Yes!! Kiitti! :grinning:

1 tykkäys

Olisi kannattunut luottaa perjantain orastavaan nousuun. Nyt tuo Nokian golden crossin kehittyminen näyttää tältä.

MA50 ja MA100 edelleen nousussa (vihreä=MA200). RSI viitannut koko aamupäivän yliostettuun (alin kuvaaja). Mietin tarkkaan lähteäkö mukaan vielä @3.16, mutta RSI:n takia ei sitten kiinnostanut. Vaihto on aika tavanomaista. Oman kokemuksen mukaan Nokiasta pieni vaihto voi merkitä helppoa ja nopeaa korjausta myös alaspäin.

Päiväkauppa ei ole mun pihvi. Tänään ihan liikaa nousua omaan makuun. :slight_smile:

2 tykkäystä

Hyvää nousua selittää (Saksan verkkofundan lisäksi) se että polkaistiin ulos tällaisesta trendistä. Btw. Tuohon kuvaajaan ei ole piirretty kaikkia merkitseviä tasoja.

2 tykkäystä

Minä ostin nokiaa heti aamusta. näytti niin hyvältä tuolla Nokia ryhmässä foorumillamme. kolmas kerta…

3 tykkäystä

Mun nähdäkseni 3,21-3,22 taso muodostaa nyt seuraavaksi teknisestä näkökulmasta haasteen. Sen ylitys saisi lyhyen aikavälin näyttämään selkeästi vielä paremmalta.

Edit: tämä kommentti siis liittyen lyhyen aikavälin kaupankäyntiin.

1 tykkäys

Juu, väärässä ketjussa, mutta minusta alkoi tuntua, että Nokiaa uskaltaa ottaa pidempään holdiin, varovaisesti lisää.

Näin on itselläkin - menetän, pitkässä keississä, luottamuksen vasta jos vuosi 2021 ei olisi tuloksellisesti iso askel eteenpäin (EPS 0,35-0,45). :+1:

Olen hankkimassa tradingview pro tai pro+. Riittääkö pelkkä pro mihinkään vai kannattaako suoraan ottaa pro+? Plussassa houkuttelisi isompi määrä indikaattoreita ja saa enempi chartteja tallennettua. Jollekin sopii yksi ja toiselle toinen eli ratkaisun teen toki itse mutta jotain vinkkiä olisi mukava saada.

Lisäksi koittanut selvitellä että mitä data tuossa saa livenä ilman lisämaksua. Hex ei taida sisältyä perushintaan? En ole onnistunut löytämään hinnastoa livedatasta, vaikka epäilemättä se jossain on…

1 tykkäys

On se hinnasto real timesta siellä, skrollaa vaan alas. Omx on 3 taalaa per kk eli Suomi, Ruotsi, Tanska.

Edit samaa pohdin itsekkin kun on bf tarjoukset päällä. Veroissahan saa vähentää nämä mutta onko plussasta oikeasti hyötyä? Premiumikaan ei ole kallis jos nyt ostaa.

2 tykkäystä

Itse kommentoisin näin, että PRO on riittänyt - jos osaa vähän kikkailla indikaattoreiden kanssa, riippuu mitä kaikkia indikaattoreita käyttää tosin. Itse en kauheasti tallenna chartteja, joten tuohon ominaisuuteen en hirveästi voi kommentoida.

3 tykkäystä

Itse päivitin pro+ nyt kun on tarjoukset päällä. Indikaattoreiden kanssa pärjään hyvinkin pron kanssa, mutta käytän aika paljon hälytyksiä ja niiden määrässä on tullut raja vastaan.

3 tykkäystä

@Lexus


Breakout tuosta kapenevasta kolmiosta alkaa näyttää selviöltä :cold_face:
Päivätasolla vastaava tilanne:

5 tykkäystä

Kiitos @Johannes_Sippola - hyvää opponointia. Laitan jakoon myös oman kuvaajan. Ajatus on/oli ett jos ottaisi tukea tumman vihreästä trendiviivasta. Mutta kieltämättä nyt näyttäisi bounce uupuvan isosti. Vieläpä tuolla kehittyy HS kuvio ja breikkaamassa ulos. Avauspositio on onneksi pieni ja en käytä nyt stoppareita. Vaan lisäystä kun aika on sopiva.

2 tykkäystä

Se siitä suunnitelmallisuudesta. Myin nahkoineen pois. Kyykky sen verran suuri (suurempi kuin odotin tuon 25.3-25.4 tason alle) et tuskin palaa tänään tuon mun tason päälle. Voi olla että päivä todistaa että stick with a plan olisi fiksumpaa kuin reagointi tilanteeseen. :joy:

1 tykkäys

“Cut your losses, let the profits run”

1 tykkäys

Sen verran tuosta teknisestä kuvasta vielä, että syntynyt H&S pattern (jos siis breikkaa ulos kuten nyt näyttää) antaa signaalia että osake menisi vielä alle 23 €:n.

1 tykkäys

Miten valitsit kolmion piirrettäväksi juuri näin? Eikö tuossa ole myös selkeä kanava (EQ vai miksi te sitä nyt kutsutte?) jonka alalaita 24.17 ja ylälaita 28.71? Ja mikäli siitä 24.17 heilahtaa alas niin ollaan ”vasta” breikata ulos ja suunta edelleen alas?

2 tykkäystä

Huomenta @First_Timer!
Käytännössä tällaiset symmetriset kolmiot tai esimerkiksi mainitsemasi kanavat (yhdensuuntaiset kanavat) ovat oikeastaan vain keinoja hahmotella osakkeen hintakäyttäytymistä, ja oikeastaan ainoa sääntö näissä on se, että molempien trendilinjojen on oltava valideja (itsellä ainakin nyrkkisääntönä, että on oltava vähintään kolme kosketusta jollain timeframella, jotta trendilinjat ovat valideja).

Ja sitten kysymyksestäsi: Nokian Renkaat ei viikko- tai päivätasolla täytä EQ:n määritelmää, tai sellainen on vasta muotoutumassa (viikkotaso), siksi en sanoisi tuota EQ:ksi. Jos osake olisi EQ:ssa, niin sen määritelmän mukaan pitäisi nähdä nousevia pohjia (HL) ja laskevia huippuja (LH) peräjälkeen, eli käytännössä LL/HH/HL/LH/HL/LH… ketju.
Viikkotasolla EQ:n muodostuminen olisi alkanut arvosta 24,92€, jonka jälkeen tehtiin uusi pivot 28,71€. Jotta EQ olisi voinut muodostua, oltaisiin tarvittu uusi HL 24,92€ ylle. Tätä ei tapahtunut, vaan osake kävi tuolla 24,17€ tasolla, jonne voisi tulkita muodostuneen ainakin double bottom (itse tulkitsen triple bottomiksi), riippuen siitä kuinka monta wickiä haluaa huomioida 24,17€ tason “kosketukseksi”. Muttta kyllä tuolta EQ:n alku on nähtävissä, mutta ei pivotien 28,71€ ja 24,17€ suhteen :slight_smile:
Tuon triple bottomin jälkeen osake itseasiassa rikkoi aikaisemman HL:n 24,92€ , ja muodosti sen jälkeen triple topin 28,71€ arvoon, eli itseasiassa 28,71€ jää edelleen HH:ksi. Sen jälkeen tehtiin uusi HL arvoon 24,87, ja heti perään LH arvoon 27,72€.

Nyt mikäli em. tulkitaan EQ:n aloituksesti, niin sitten pitäisi tehdä uusi HL 24,87€ yläpuolelle. Tosin nyt, koska tuollainen piirtämäni symmetrinen kolmio rikottiin alas (ja myös follow through on nähtävissä), niin on jokseenkin todennäköistä, että HL 24,87€ ei pidä, ollaan kuitenkin nyt jo hyvin lähellä sitä.
Mikäli haluaisi hakea tukea, niin itse katsoisin tuota triple bottomia 24,17€, ja toisaalta jos sieltä piirtää vaakasuuntaisen trendiviivan, niin tuon piirtämäni ylemmän trendiviivan avulla saataisiin descending triangle esiin. Tuon ylemmän trendiviivan validius viikkotasolla voidaan tosin kyseenalaistaa (vain kaksi kosketusta), joten hahmottelisin sen viikkotasolla näin:


(tuo ylempi trendiviiva on itseasiassa parempi kuin tuo alkuperäinen ylempi trendiviiva minkä olin piirtänyt :thinking:)

Pahoittelut pitkästä vastauksesta, mutta halusin perustella eksaktisti tuon kolmioni :slight_smile: Seuraavaksi seurataan sitten tuota descending trianglelia, täytyy muistaa, että yleisesti ottaen nämä descending trianglet nähdään jatkona laskutrendille, ks. alhaalla ote Investopediasta:

6 tykkäystä

Hyvin se aiemmin piirtämäsi kapeneva kolmio piti paikkansa Johannes eli teki aika kovan korjausliikkeen alemmas nyt, kun ei ollut enää tilaa kolmion päässä🙂. Triggerinä varmaan ainakin Danske Bankin suositusmuutos ja spekulointi osingon mahdollisesta leikkaamisesta. Ostelin eilen lisää ja varmaan jatketaan tänään, mikäli käy vielä alle 25 euron. Pidän fundamentaalisesti tuota 24,17 aika vahvana rajana, vaatisi mielestäni jotakin hyvin negatiivista yhtiökohtaista uutista, mikäli sen alle mentäisiin.

1 tykkäys

Tätä teoriaa tukee TA:n näkökulmasta tuo triple bottom, eli mikäli se rikotaan ollaan isoissa ongelmissa!

1 tykkäys