Tekninen analyysi (ei kyselyitä)

Moikka @Seinakadun_Keisari, ja kiva kuulla että tämän ketjun asiat kiinnostavat!

Tähän vastaan siten, että itse treidaan vain OMXH25 sisällä, siksi minun on helppo seurata lähes kaikkia kohteita tarvittaessa. Minulla on muutamia suosikkilappuja joita tykkään seurata, muutamia mainitakseni esim. Nokia, Outokumpu, Wärtsilä, Nokian Renkaat jne. Itse tällä hetkellä fundamenttien takia haen treidipaikkoja enemmän ylilyönneistä alaspäin, eli ylimyytyjä kohteita yritän löytää. Tästä esimerkkinä minulla tämänhetkinen Nokian veivaus, jossa yritän päästä sulkemaan viimeisimmän treidin voitollisena. Henk.kohtainen ongelma mulla on tällä hetkellä se, että koeviikko päällä samalla lukiossa niin en voi olla koneen ääressä koko ajan :smile: Käytän siis TradingView:n palveluita charttien suhteen siis, niin kuin monet muutkin täällä.

1 tykkäys

Pahoittelut @Otto_N kun en ehtinyt vastata kattavammin, olin juuri tuossa illalla lähtemässä viemään kaveria kotiinpäin meiltä, niin katsoin kirjaimellisesti about 2 min. chartista mitä näin :smile_cat: Mutta @DayTraderXL hoitikin homman!

Mitä mieltä olette Outokummusta?

Olisiko viikkotasolla vahvistunut tuki tuohon noin 2,16 paikkeille (katsoen 2016 lähtien), josta trendi olisi mahdollisesti nyt vaihtumassa?
Päivätasolla siellä on perjantaina jonkinlainen bullish pin bar syntynyt, joka osuu suurinpiirtein EMA 26. Voiko tuota EMA 26 tulkita tässä kohtaa jonkinlaisena tukena ja ajatella mahdollista breakoutia päivä- ja viikkotason laskevan trendilinjan läpi?
Vai tulisiko tässä odotella vielä osumaa tuohon nousevaan trendilinjaan - Eikös siihen pitäisi osua kolme kertaa ennen kuin se vahvistuisi jonkinlaiseksi tueksi?

Olen siis totaalinen noviisi, joka yrittää vasta opetella teknistä analyysia.

EDIT: Näin uudelleen ajateltuna pitäis varmaan ensin tulla joku konsolidaatio ennen mitään varsinaista breakoutia.

1 tykkäys

Tervetuloa joukkoon @Z11! Ja sitten yhteen suosikkiosakkeeseeni TA:n puolesta analysoitavaksi:
1W:

  • MACD ja RSI DIV trend eivät näytä negatiivisia merkkejä, MACD suht turvallisesti bullish
  • Hinta on pysynyt heinäkuun alusta alkaen piirtämäni descending wedgen sisällä, nyt ollaan sen ylälaidassa, viimeisin viikkokynttilän muodostumisessa tapahtui rejektio ylemmästä trendilinjasta
  • Täytyy huomata, että ollaan laskutrendissä, jossa HL 3,118€ ja LL 2,160€, joten sikäli vielä trendinvaihdoksesta ei ole merkkejä, niin kauan kuin tuon HL:n ylle ei synny LH:ta. Mikäli viikkotasolla suunta jatkuu tästä alaspäin, niin uudeksi HL:ksi vahvistuu 2,912€.

1D:

  • Päivätasolla saatiin juuri positiivinen signaali, kun saatiin rikottua edellinen HL 2,772€, ja tehtiin LH 2,912€. Jotta nousutrendi saadaan terveesti alkamaan, niin HL:n olisi hyvä muodostua 2,400€ tason yläpuolelle.
  • Huomattava on ylälaidasta lähestyvä MA200, joka on nyt hieman alle 3€ tuntumassa (kuvassa keltainen käyrä). Perjantaina päiväkynttilä myös sulki EMA-käyristä 4,8 ja 12 alapuolelle, mutta ollaan vielä EMA26 päällä, joka on hintatasoilla 2,714€.
  • RSI neutraali, RSI DIV trend ei anna mitään hälyttäviä merkkejä divergenssistä.
  • 1D MACD teki juuri bear-crossin, ottaisin tuon negatiivisena signaalina, kun otetaan huomioon myös rejektio ylemmästä trendilinjasta viikkotasolla

1H:

  • Tuntitasolla RSI neutraali, RSI DIV trendistä ei hälyttäviä merkkejä divergenssistä, MACD bullish
  • Tällä hetkellä (alkaen 13.11 klo 11.00 kynttilästä) treidataan tiukan trading rangen sisällä, jossa pohja 2,712€ ja huiput 2,792€
  • Huomioitavaa pomppu MA200 päältä ylöspäin, ollaan EMA-käyristä 4,8 ja 12 päällä, EMA26 resistanssina arvossa 2,758€. Myös tiukentuva BB (toisiaan lähestyvä UBB ja LBB) lupaa breakoutia tuntitasolla johonkin suuntaan, BB ei kestä tuollaista “kutistumista” kovin pitkään. Tuntitason bull-volyymi kasvussa.

Kokonaisuutena olisin vielä aika varovainen tuon viikkotason trendin vaihtumisen suhteen, kun ei olla vielä päästy tekemään uutta LH:ta, ja ollaan vielä descending wedgen sisällä. EMA26 on vielä päivätasolla tukena, niin kuin sanoit, mutta se ei yksinään riitä vielä oikeuttamaan mahdollista breakoutia descending wedgen sisältä, kun kuitenkin vastassa on vielä EMA4, EMA8 ja EMA12 päivätasolla. Täytyy muistaa myös, että viikkotasolla EMA26 on edelleen resistanssina. Viikkotasolla tuohon nousevaan trendilinjaan on jo osuttu neljä kertaa, jos piirtää sen kuten minä olen piirtänyt - 3,798€ pivotin jälkeisen bear-kynttilän bodysta, siten tuo trendilinja on jo vahvistettu resistanssiksi.

Toivottavasti vastaukseni oli tarpeeksi kattava, nyt kun minulla oli oikeasti aikaa kirjoittaa laajasti - ja monelta timeframelta. Jätin 1H:ta alemmat timeframet tarkoituksella käsittelemättä tässä, mutta ainakin 15 min tasolla trendin suhteen samat asiat pätevät kuin 1H-tasolla! :smile:

5 tykkäystä

Kiitos kattavasta vastauksesta. Aloin itsekin jälkikäteen ajattelemaan, että ei tämä taida mikään kovin mahtava case olla, mutta näin sitä oppii paremmin.

Se miksi päädyin katsomaan tätä trendinvaihdos silmin oli se, että piirtelin viikkotasolle trendiviivan alkaen 23.10.2017 huipuista aina 22.7.2019 asti, josta olisi breikattu läpi 26.8.2019 (tässä myös samalla breikattu descending wedge) ja käyty uudelleen testaamassa se tueksi 7.10.2019 (2,16 euroa), joka osuu myös 2015/2016 pohjien alueelle jos sitä nyt voi tueksi ajatella.

Eli onko tässä mitään ideaa vai piirtelenkö noita trendiviivoja liian kaukaa historiasta tai muuten vain väärin / vastoin “sääntöjä”? Pitääkö trendiviivojen esim. aina alkaa vierekkäisistä huipuista ja pohjista, kuten sinulla tuossa kuvassa?

Miten sinä päädyit aloittamaan viikkotason trendilinjan juuri tuosta kyseisestä kohdasta?

Ihan mahtavaa, että täällä on tällainen yhteisö olemassa! :upside_down_face:

4 tykkäystä


Ei sinun piirtämässä trendilinjassa mitään vikaa näyttäisi olevan. Siinä kävi vain niin, että kun se rikottiin ylälaidasta, se tavallaan invalidoitui siinä kohtaa. Breikki tapahtui ylöspäin, mutta nousu tyssääntyi eikä jatkunut. Tapahtui konsolidoituminen ja liikutaan vaakasuuntaan toistaiseksi. Seuraava viikkotason vastus on 3.118, joten pitää hakea pienemmiltä TF:ltä apuja, miten tilanne etenee. Ja tuohon Johannes antoikin jo näkemystä!

Kun se pitempi trendilinjasi ei enää ole voimassa, laitoin tuohon oman näkemykseni tällä hetkellä, joka saa ne tarvittavat kolme kosketusta! Bottomin 2.160 kanssa tuosta voi nähdä descending trianglen muodostuvan pikku hiljaa.

3 tykkäystä

Kiitos, seuraillaan siis miten tilanne kehittyy :slightly_smiling_face:

Olen aina ollut laiska lukemaan, joten olen yrittänyt etsiä Youtubesta materiaalia, josta opiskella TA asioita. Adam Khoon videoita on lähinnä tullut katsottua toistaiseksi. En tunne sceneä, joten ei mitään hajua onko hän hyvä vai huono esimerkki, mutta hänen tyylinsä opettaa on sopinut minulle.

Onko teillä mitään suosituksia hyvistä opetusvideoista esim. Youtubessa? Siellä nyt näyttää olevan tietäjää joka lähtöön, niin olisi mukava kuulla jos koette jonkun luotettavaksi.

Kiitos vinkistä @fflopp. Tänäkin vuonna on 60% alennus tuloillaan

2 tykkäystä

Mitä palvelua suosittelisitte treidaamisen aloittamiseen tai kokeiluun?

1 tykkäys

Muut varmaan osaa vastata tuohon.

Mutta miltäs näyttäisi Wärtsilässä tukitaso 9 eurossa? Mielenkiintoista.

En ymmärrä juuri mitään teknisestä analyysista, mutta miksi juuri 9 olisi tukitaso, itse arvoisiin n8 tai 6 euroa graafin perusteella. Täysin perusteettomasti toki… 9 euroa olis seuraava tasaluku?

Wärre on nyt laskutrendissä eikä funda anna tukea. Odottelisin rauhassa.

4 tykkäystä

Käytän chartien tulkitsemiseen https://www.tradingview.com/ ja kauppaa käyn omalla välittäjälläni.

Itsekin vasta aloittelija ja mielestäni tradingview on suhtellisen helppo käyttää ja siitä löytyy myös paljon valmiita malleja, mitä voi treidaamisessa käyttää.

3 tykkäystä


OMXH25 pomppasi tänään täsmälleen MA50 päältä (tummanliila käyrä)


Sammolla viisi kertaa nyt tehty bounce tuosta vaakasuorasta trendilinjasta (voi tulkita myös niin, että ollaan pompattu EMA26:sta viisi kertaa)

1 tykkäys

OK.

Kulta, päiväkartta, viimeiset 3 kk:

  • Kuun vaihteessa futuureihin sidotut ETF:t laukeavat. Uusivatko hedge-rahastot sun muut isot pelurit kultabetsinsä? Vaiko ei?
  • Reilun kolmen viikon päästä laukeaa DT:n uhkaama tullikorotus kiinalaiselle rihkama- ja elektroniikkatuonnille. Vaiko juu?

Arvelisin, että fifty-sixty-mahdollisuudet mennä ylöspäin :slight_smile:

1 tykkäys

@Johannes_Sippola Tätä siis tuijotin aamulla. Eli 5d MAt. MA200 punaisella. MA50 violetti.

1 tykkäys

Aa, kappas, 5 min timeframe tarkoitat vai? Olet oikeassa golden crossista, itse en vaan ehkä antaisi tuollaiselle niin paljoa painoarvoa tuollaisella timeframella, mutta ei se mitäänsanomaton signaali ole :slight_smile:

1 tykkäys

En osaa vastata tuohon timeframe kysymykseen. Kertoo aika paljon kyvyistäni. :slight_smile:

Mutta siis viikon ajanjaksolla lisäsin tuohon yahoon käkkyrään nuo MA:t (50,100,200) ja tuollaista siitä tuli. Muistelin, että tuo MA50:n käyttäytyminen tällä tavalla suhteessa pidempiin olisi hyvä juttu.

Olisihan minulla aikaa vähän opetellakin, mutta kun jotenkin laiskaksikin tullut ajan mittaan. Niin ja mukavuudenhaluiseksikin vielä. :smiley:

1 tykkäys

Hmm… Onpa hämärä tuo graafi jostain syystä. Mutta oikein muistit tuon golden crossin, hyvä @OldFeki! :smiling_face_with_three_hearts:

1 tykkäys