Tekninen analyysi (ei kyselyitä)

@NukkeNukuttaja, tällaista patternia (kaventuva kolmio, symmetrical triangle, miten sen nyt haluaakaan nimetä) seuraan päivä ja viikkotasolla NRE:llä, vähän pahalta näyttää, täytyy katsoa pitääkö tuo trendilinja (alempi) pintansa :slight_smile: Ihan vaan jos kiinnostaa huomiona sulle, ja myös muillekkin TA:n ystäville.

2 tykkäystä

Juu, kiitos tästä Johannes, noin pitkällä en vielä ole teknisissä analyyseissa, että piirtelisin kolmioita :slight_smile: Itse ajattelin vain mutu-analyysilla, että näyttäisi ottavan pohjia jo ylempää kuin ennen. Mitä tapahtuu, kun tuo kolmio sulkeutuu, jos tekninen analyysi toteuttaa itseään…ei mitään hyvää oletan :slight_smile:

1 tykkäys

Jos kolmio sulkeutuu, niin breakout (= kurssin yleensä nopea siirtyminen jompaan kumpaan suuntaan patternin “erääntymisen” jälkeen) voi olla ylös tai alas. Enemmän huolestuisin jos suljetaan tuon nousevan trendilinjan alapuolelle. Äläkä huoli @NukkeNukuttaja, olen itsekin vasta nyt vähän oppinut piirtelemään näitä, enkä voi edes sanoa, että osaisin vielä kunnolla :smile_cat:

1 tykkäys

En ole mikään TA-guru mutta itseäni aina huolestuttaa nuo kaventuvat kolmiot ja ellei ole muuta todella selkeää näkemystä suuntaan tai toiseen, yleensä pidän näpit poissa osto/myyntinapeilta kunnes selviää mihin suuntaan markkina päättää hypätä kun kolmiosta loppuu tila.

2 tykkäystä

@Jarnis Tämä vertautuu mielestäni aika hyvin equilibriumiin - itse olen hyvin skeptinen entryjen tekemisestä EQ:n aikana ellei breakoutista ole jotain suurta vainua itsellä, tai jos ei ole selkeää syytä longata alemmasta trendilinjasta tai shortata ylemmästä trendilinjasta (odottaen tukea longissa ja vastusta shortissa).

Niin kuin sanottu, näitä kuvioita on kiva seurata, mutta yhdistelen itse mielellään vähän kaikenlaista tietoa ja “uskomusta”, jokin näitä rinkuloita näyttää kannattelevan ja nuo 24,17 pohjat jäivät kauas viime osavuosikatsauksen jälkeen, jolloin käytännössä toistettiin selkein numeroin samat asiat kuin syksyn konferenssipuhelussa ja tulosvaroituksessa. Markkinat eivät ole kovin peloissaan suuresta shorttien määrästä vaan ovat suodattaneet jonkinlaisen oman totuuden, joka näyttäisi liikkuvan 26-28 euron välillä. Mikäli Q4 sakkaa pahasti ja talvirenkaat jäävät varastoihin, niin silloin alamäki lienee taattu. Mutta onko tämän vuoden puolella oikeastaan odotettavissa mitään yhtiökohtaista negaa enää!? Se kyllä on totta, että mitään äkkinäistä hyppyä ainakaan ylöspäin tuskin on odotettavissa näillä fundamenteilla.

1 tykkäys

Usko pois, minäkin välillä sisällytän mutua ostopäätöksiin, joskus vähän liikaakin :smile_cat: Joten ei hätää, joskus mutu on oikeassa (ja tästä ääriesimerkki on @Masse:n MT-analytiikan dosentin lyömätön MT-analyysi, joka onnistuu lähes poikkeuksetta :wink:)

3 tykkäystä

Kiitos, kiitos. Johannes, tuo uskollinen kappalainen, on rohkea sanan julistaja: harvapa uskaltaa julistaa MT-analyysin hegemoniaa TA:n nimikkoketjussa!!

Toisaalta: totuus ei pala tulessakaan (Johannes 1:16:alaviite massen hankinta) ja Johannes tietää totuuden (ja lopulta rikastuu, toim.huom). :moneybag:

Masse-setä, FA, seurakunnan ykkösrivistö alkaa olla hirmukunnossa massen tekoon:ok_hand:

3 tykkäystä

Jaa, nytkö nuo “kurjat”, jotka vei mun Pricer-laput halvalla silloin osavuosikatsauspäivänä rupesivat niitä myymään.
TA-opetteluna katsoin, että onkos tuota nyt sitten ylimyyty 5h asti?

Nokian Renkaat, jos tulee kurja q4, niin saattaa olla hyvä ostopaikka, kun ollaan lähellä investointien käyttöön ottoa, riippuu kyllä ihan syystä. Toisaalta jos ok, niin voi olla samasta syystä hyvä, riippuen kurssin tasosta.

@rahpak. DayTraderilla hyvä ehdotus siitä että TA:n oppimisesta/opiskelusta/ajatuksista voitaisiin tehdä jopa oma ketju. Uhmaan tätä ehdotusta kuitenkin kerran ja totean, että jos vasta aloittelet treidaamista niin suosittelisin opiskelemaan täysin pelkät kynttilät. Ne on kuitenkin loppujen lopuksi treidaajan paras työkalu. Tämän jälkeen lähtisin lisäilemään charttiin EMA/SMA esim 9,50,200, joita voi käyttää trendin/support/resistance tasojen tutkimiseen. Yleisestikin musta tuntuu et aloittelijat (toki vielä osittain itsekin) sortuu liikaa tuijottamaan RSI,MACD,BB tyyppisiä indikaattoreita. Itselleni ainakin kokemus on osoittanut, että lähtökohtaisesti kynttilöiden tulkitsemisella & EMA lainien avulla tulee tehtyä parhaat johtopäätökset treideistä. Mikäli treidit perustuu pääosin johonkin RSI tai MACD tyyppisiin indikaattoreihin on vaikeaa treidata voitollisesti.

Tuli tuossa myös mieleen, että millaisilla pääomilla porukka täällä käy kauppaa? Ei siis bankrollin kokoa vaan yksittäisiin treideihin menevät summat kun osakkeilla käydään suoraan kauppaa. Johdannaiset sitten erikseen.

Jotta ei täysin OT:ksi mee tää mun postaus, niin onko porukka seurannu Cargoteciä. Olis melko kiinnostava tapaus pelkästään TA:n näkökulmasta. 1D kynttilöillä on joku aika sitten rikkonut laskevan trendiviivan ja näyttäisi siltä että Elokuussa saatettiin nähdä pohjat. Nyt myös näyttäisi että 200 EMA:sta saataisiin support taso. Tarjoais tällä hetkellä aika houkuttavan pitemmän ajan treidin 2:1 tuottosuhteella (20% TP ja -10% SL)

5 tykkäystä

Kiitos @NightTrader vinkeistä. Täytyy perehtyä syvällisemmin noihin kynttilöihin.

Hyviä pointteja @NightTrader!

Uskaltaisin itse sen verran kommentoida, että tässä korostuu se, että kärjistetysti voitollista treidausta ei voi tehdä vain yhden indikaattorin avulla, tai vähintäänkin sivuun tarvitaan silloin hyvä ymmärrys trendien merkityksestä, jos käyttää esim. vain EMA/SMA-käyriä chartissa (ehkä volyymin lisäksi esim.). RSI:stä sanoisin näin, että henkilökohtaisesti tykkään sen käytöstä hirveästi, mutta siinä pitää olla vähän tuntemusta kohteesta, että siitä voi vetää hyviä johtopäätöksiä. Tällöin ohjesääntö RSI >70 OB ja RSI <30 OS ei enää riitä, tarvitaan tarkempia lukuja, ja se tulee vain ja ainoastaan siitä, että tuntee kohteen historian, jota treidaa. MACD:llä on se paha, että se vähän “laahaa” muihin indikaattoreihin nähden takana, ja itse tykkään MACD:tä käyttää enemmän vahvistavana signaalina jostain, mutta en sinänsä triggerinä ostaa tai myydä. RSI Divergence menee myös osittain samaan kategoriaan MACD:n kanssa.

BB on taasen erinomainen indikaattori noin muuten, mutta sen käyttö voitollisesti ei ole aivan yksinkertaista, sen käyttöön tarvitaan myös kokemusta ja tietoa! MA20 tosin MBB:nä on ylipäätäänkin kiva juttu olla chartilla.

Tähän vastaan sen verran, että maksimipanos minulla on ollut yksittäisessä treidissä 90K€ (Metsä Boardin treidi kesältä, löytyy myös foorumilta), ja nyt viimeisin Nokiassa on ollut 40K€ ja 20K€. Eli vaihtelee tilanteesta riippuen 20K€-90K€, 100K€ on oma kipuraja yksittäiseen treidiin, mutta sen suuruista summaa en ole vielä koskaan käyttänyt.

Cargotecistä muutama sana:


Ensinnäkin, oma mielipide on se, että EMA-käyrien käyttö 26 ylöspäin ei välttämättä ole sellainen asia mitä itse tekisin. Itse katsoisin mielummin MA200, mutta tässä Cargotecin tapauksessa päivätasolla molemmat sekä EMA200, että MA200 antavat saman signaalin, eli sen yläpuolella ollaan.
Toiseksi, pidemmän aikavälin treidissä jota kuvailit tuossa, niin minusta 1D trendiviivan rikkominen ylöspäin ja MA200/EMA200 support ei yksinään riitä noin ison profit targetin hakemiseen. Siinä 1. Tulee jo fundamentit todella pahasti vastaan 2. Tarvitaan myös jo viikkotason ja kuukausitason positiivisia signaaleja, 20% on jo niin iso nousu tällaiselle kohteelle.
Muutamia lisäpointteja myös tähän:

  1. Ennen tuota 20% profit targetia tulisi vastaan viikkotasolla tuo piirtämäni symmetrical triangle ylälaidassa, ja se pitäisi breikata ylöspäin, mikäli haluttaisiin päästä tuonne 20% profit targetiin.
  2. 1D MACD on bearish, jonka huomioisin negatiivisena signaalina päivätasolla.
  3. Riippuen siitä kuinka paljon uskot konepajojen fundaan, niin 20% nousu vaatisi varmasti paljon aikaa, koska 1D RSI tulee vastaan matkalla aika nopeasti, mikäli lähdetään nopeasti ylöspäin, joten joku konsolidaatio välissä täytyisi luultavasti tapahtua. Mikäli olet valmis pitämään todella pitkään (jonkunlainen momentum-treidi?), niin silloin on todella myös katsottava myös vähän fundaa ja viikko- ja kuukausitason trendiä. Esim. kuukausitasolla Cargotec on edelleen selvässä laskutrendissä, joka minua huolestuttaisi, jos ottaisin noin pitkää treidiä noin isolla profit targetilla.
2 tykkäystä

Kiitos @Johannes_Sippola kattavasta vastauksesta.

Tosiaan, tuo RSIn ja muiden mainittujen indikaattori on toki hyödyllistä (itsekin käytän tietysti), mutta vaatii nimenomaan kokemusta. Kohteesta riippuen ylimyynti/yliosto signaalien luotettavuus vaihtelee paljonkin. En sen syvemmälle halunnutkaan lähteä avaamaan, vaan koitin antaa muutamia perustipsejä aloittelijalle. Toit kyllä hyviä ajatuksia esille, kiitos siitä!

Cargotec keissi tuli tosiaan nopeasti vastaan enkä sen tarkemmin ole vielä perehtynyt asiaan. Pelkästään teknisesti Cargotec näyttäisi mielestäni kohtuu hyvältä ostolta jos haluaa omistaa tätä yhtiötä pidempi aikaisesti; Treidi sanan käyttö oli ehkä hieman väärä, koska tosiaan edes swing-tradesta tällä hetkellä ei voi puhua. Enemmän ehkä niin, että jos funda pohjalta olisi kiinnostunut Cargoteciä ostamaan melko pitkään holdiin, niin tällä hetkellä voisi olla hyvä hetki. Profit target oli melko suuri ja nimenomaan vaatii pitkää holdia ja edellytyksiä myös fundan pysymisestä hyvänä. Tuo triangle tosiaan on tulossa vastaan ja sen rikkominen ylöspäin antaisi lisätukea ostolle.

Onneksi on Suomessakin nykyään foorumeita jossa enemmän keskustellaan teknisestä analyysistä. Ilo on ollut lukea näitä viestejä täällä ja huomata että “skene” alkaa aktivoitumaan. Ennen kaikkea loistava paikka lukea teiltä kokeneemmilta treidaajilta ajatuksia ja implementoida omaan tekemiseen!

2 tykkäystä


Pääsääntöisesti Cargotec on sikäli samantyyppinen case, kuin moni muukin konepajayhtiö eli ollaan viikkotason laskusuunnassa. Positiivista sikäli, että pohjista on tehty LH/HL/LH, mutta ainakin itselleni tärkeämpi vastustaso on vasta edessäpäin 35.20.

Nähtävissä on myös pitkä descending triangle, vaikka hieman luovaa piirtoa vaatiikin, mutta ainahan näissä on valintoja, mistä linjaukset vetää. Isossa kuvassa kelpaa ainakin itselleni.
TomDemark ei anna apuja, mutta merkkaa nuo vahvat käännekohdat hyvin.
Fibonacci 0.236 on 32.46 (low trianglen tasosta 24.30, high 59.26), mikä on aika tarkalleen nykyinen LH. Piirsin nuo jatkoskenaariot, joiden jatko sitten varmistaa, kestääkö low 24.12 pidemmälle.

Yleisesti ottaen mukava saada uusia jäseniä kerhoon :slight_smile: Sehän olisi nimenomaan hyödyllistä, että eri treidaajat kertoo omia näkemyksiään ja kokemuksiaan. TA on isossa kuvassa niin laaja kokonaisuus, että aika usein kohtaa erilaisia tapoja käyttää indikaattoreita. Olennaista on se, että käyttää niitä, mitkä itselle on ymmärrettäviä ja toimivia.

Kynttilät on ehdottomasti hyvä oppia tunnistamaan, mutta niiden merkityksestä olen vähän eri mieltä. Itselleni ne ainakin toimii hyvänä yhteenvetona (daily/weekly/monthly), mutta kyllä minulle merkittävää on myös nähdä, missä esim. daily-kynttilän takana on tapahtunut volyymi huiput ja miten voimakas päivän päätös on ollut. Sillä on vaikutusta siihen, miten odotusarvoisesti voidaan olettaa seuraavan päivän avaavan. Noiden muiden mainitsemiesi perusindikaattoreiden käyttö taas on minusta oletusarvo, mutta mikä niiden painoarvo kulloisessakin tilanteessa on, vaihtelee hyvin paljon.

Treidaamisessa lopulta on paljolti kyse siitä, miten käänteitä ennakoidaan ja seurataan. Nämä käänteet on usein niitä osto- ja/tai myyntipaikkoja. Toisaalta treidaaminen voi olla kaikkea yhden minuutin treidistä muutamaan viikkoon tai kuukauteen. Silloin hyvin erilaiset asiat painottuvat, mitä indikaattoreita käyttää ja mitä ehtii käyttämään esim. hyvin volatiivisessa tilanteessa 1min tasolla.

Minusta nuo pääomien suuruudet ja vaihtomäärät päivä/viikkotasolla ei ole tällaisen hyvin yleisen palstan juttuja. Prosenttimääräisesti jokaiselle pinnat on tärkeitä, oli summat mitä tahansa. On selvää, että jos hyvin lyhyitä treidejä tekee, pitää summat olla isompia, jotta myös kaupankäyntikulut ja R&R on järkeviä. Enemmän näkisin hyötyjä siitä, että tänne tulisi ideoita treidikohteista ja siitä, miten niitä on pohtinut. Muiden kommentit sitten avaa toisia näkemyksiä aiheesta.

Mutta ottakaa ihmeessä kantaa ja toki minun puolesta voitte vaihtaa kaikesta ajatuksia. @NightTrader jatka ihmeessä tästä, hyvä että tulee uusia näkökulmia.

4 tykkäystä

Olen kuunnellut podisarjaa “chat with traders”, jossa haastellaan ammatitreidaajia. Osa tarinoista on tyyliä ryysyistä rikkauksiin, mutta se mitä lähes kaikki painottaa on, että kun löytyy sen oman nichen kannattaa yrittää kehittyä siinä.


Samaa olen miettinyt pitäisikö perustaa joku yleinen treidaus topic tms. Toisaalta tähän ketjuun ei toistaiseksi ole tullut mielestäni niin paljon muuta tavaraa että asia, tässä tapauksessa tekninen analyysi hukkuisi alle.


Mitä mieltä olette Tokmannista teknisessä mielessä. Itselläni se on salkussa ja seuranassa. Tässä haen tällä hetkellä Swingiä takaisin ATH tasoilla.

2 tykkäystä

Iltaa @Otto_N, koitan vastata tässä jotain sulle Tokmannista nopealla pohdinnalla!:


Näillä näkymin viikkotason HH syntyi 12,62€, nyt siis haetaan HL:ää viikkotasolla, jonka olisi hyvä syntyä LH:n 10,38€ yläpuolelle, jotta nousu voi jatkua terveellä pohjalla. Viikko- ja kuukausitason MACD ja RSI Divergence vaikuttaa terveeltä, ei bear-crossin uhkaa tai negatiivista divergenssiä. Päivätasolla sen sijaan MACD uhkaa tehdä bear-crossin, pitäisin tätä silmällä. Viikko- ja kuukausitasolla OB, joten siinä mielessä ei ihan minun suosikkejani :smile:
Overall sanoisin tuntematta sen kummemmin fundaa, että viikkotason HL:n syntymistä kannattaa seurata, ja mahdollisesti lisätä, sitten kun sen syntyminen varmistuu (tarpeeksi kauas mainitsemastani LH:sta), ja nousutrendin jatkuminen siten myös jatkuu terveellä pohjalla :slight_smile:

2 tykkäystä

Tämä on todella mielenkiintoinen ketju ja yritän imeä kaiken tiedon täältä, se mitä kysyn enemmän harrastaneilta on että mitä skriinereitä käytätte jolla filtteröitte mielenkiintoiset tapaukset? Vai onko kaikilla tietyt vakiolaput jota seurataan?

2 tykkäystä

Ihan hyvää analyysia Johannekselta.

Itse katson vähemmän seuraamaani kohdetta seuraavassa järjestyksessä:
weekly


edellinen HL on 9.90, mutta koska sitä edellinen on niin lähellä, niin itselleni seurattavaksi tukitasoksi muodostuu 9.82. Seuraavan HL:n syntyminen tämän yläpuolelle pitää viikkotason trendin nousussa eli HL pitäisi syntyä tämän yläpuolelle, mieluummin ema12-tasolle. Hinnoilla on tapana hakeutua tämän tason lähelle, jos katsoo historiaa.

daily


HL on juuri syntynyt tasolle 11.98, mutta on vielä epäselvää, että pitääkö, joten sen vuoksi vasta HL 11.54 on vahvistettu. HL:n syntyminen tämän yläpuolelle, mielellään taas ema12 tasolle noin 11.80 olisi positiivinen signaali päivätason nousutrendin pitämisestä.

hourly


Tuntitasolta näkee, miten päivätaso etenee. HL on 12.12, mutta sen vahvistuminen edellyttää LH 12.22 rikkomista ylöspäin. Päivän viimeinen tuntikynttilä on nousujohteinen ja päättyi kynttilän yläarvoon, joten voisi indikoida siitä, että LH rikkoontuisi maanantaina heti avauksesta. Tätä lähtisin seuraamaan 5min tasolla.

Olen yrittänyt vinkata, että näin eri timeframeja käyttämällä pääsee näkemään, miten aallot meressä muodostuu. Jatkakaa te tästä, mielenkiintoista kuulla teidän mielipiteitä, mitä odotatte. En puutu nyt muihin indikaattoreihin/signaaleihin sen enempää.

2 tykkäystä

Joo, kysymyksen asettelu oli hieman huono, kun en tosiaan maininnut, että tarkastelin asiaa lyhyellä TF:llä. Itse uskon Fundan ja sentimentin puolelta olevan vielä varaa nousta niin en asiaa juuri pidemmillä TF tarkastele. Toki SL asetettu sen mukaan.

Juurikin tuota @DayTraderXL kuvaamaa tilannetta hain (1H ja lyhemmät TF). Varsinkin kun perjantai oli vahva, sai pohtimaan onko mahdollisuudet hyvään nousuun ensiviikolla, nähtäväksi jää…

1 tykkäys