Tekninen analyysi (ei kyselyitä)

Plug Power Inc
Voisiko tästä saada TA kannalta ajatuksia. Onko jo oston paikka vai vieläkö odotetaan ?

En tunne yhtiötä mutta isolla volumella myydään ja selkeä lasku trendi niin eipä kiireitä ostoille olisi itsellä ainakaan.
Tuosta on vähän paha sanoa mistä löytyy tukea tarkalleen kun tosiaan tunne mikä aiheuttaa myyntipainetta tällä hetkellä.

Jos tunnet yhtiön hyvin niin kunhan trendi kääntyy toiseen suuntaa niin sitten voisi olla ostojen paikka, en siis suosittele tekemään mitään.

1 tykkäys


Heikolta näyttää. Jos nykyinen taso ei pidä, pudotaan tukitasoille, jotka merkkasin charttiin.
1H RSI oli 23 alimmillaan, joten voi riittää pomppuun, mutta on ollut aikaisemmin alempanakin.

3 tykkäystä


Tämä on ollut tänään vahvassa nosteessa.

2 tykkäystä

Malli esimerkki positiivisesta trendistä ja volumeakin löytyy :slight_smile:

1 tykkäys

Joo en ole perehtynyt noihin toimijoihin, mutta oma ajatuskulku sitä mallia, että oli kyseessä sijoitusyhtiö tai rahasto niin omaisuus erät pitää raportoida ja varmaan salkunhoitajan esimies niitä vilkaisee. Saattaa siinä pistää silmään yli 30 pinnaa salkunhoitajan kannalta väärään sunntaan 3 kuukaudessa mennyt sijoitus. Tuolla niinkuin tehdään samalla tahdilla 120% miinusta vuodessa. Minä ainakin kysyisin mikäs tämä on oikein on. No sitten aletaan katsomaan: tilauskanta kasvanut 15%, marginaali 55%, velaton yhtiö, ROE 32%. Miksi tämän pitäisi laskea? Saa olla selitys lahjoja, jos kauppasota tilanne rahoittumassa tai paranemassa. Mutta sen verran olen seurannut, että huomannut, että suurin shorttari Scopia Capital Management on varovasti alkanut purkamaan shorttia.

1 tykkäys

Pitää varmaan perustaa tälle oma ketju, mutta jotain tällaistako tarkoitit:
https://www.mycronic.com/en/news/press-releases/press-release/?id=1760000

https://www.mycronic.com/en/news/press-releases/press-release/?id=1759388

Kyllä salkunhoitajan tilannetta seurataan koko ajan ja varmaan tiimityönä näitä tehdään. Shorttaajat on siitä poikkeuksellisia pelureita, että ne ei ilman jotain pätevää syytä lähde lainaamaan osakkeita ja maksamaan niistä korkoa. Kun shorttaajia on vielä useampia, jokin sellainen syy siellä taustalla on, jota ei normi sijoittaja näe. Isot shorttipositiot on aina tietyllä tavalla eräälainen uhka, jos itsellä on longi. Mutta tähän tapaukseen mulla ei ole mitään sanottavaa, en tunne yhtiötä lainkaan. Mutta voihan ne toki olla väärässä, ei olisi ensimmäinen kerta.

1 tykkäys

Tuon tyyppisiä, mutta niiden vaikutus pitäisi olla sellainen, että esim. tässä tapauksessa tulee iso volyymipurske, joka saa isomman nopean nousun. Se voi saada “paniikkireaktion” shorttaajissa aikaiseksi, koska isojen positioiden poisto, ostamalla myyntilaidasta market orderilla saa pystysuoran nousun aikaiseksi.

1 tykkäys

Juu, näyttää jatkavan maltillisella vaihdolla ja pikku hiljaa laskettelee.

Juu itse ajattelisin volyymipurskeeksi Large Cap listausta, indeksin kautta tulee yhtiöön likviditeettiä ja näkyvyyttä. Mutta loppiaiseen asti osa lomilla ja vaihto yleensä pientä. Mutta jos joku haluaa ostaa niin tarjonta on taas samoin pientä ja sitten…

Kiitos keskustelusta, halusin vähän haastaa omaa mielipidettä. Minulla oli kovan nousun vuoksi aluksi ajatuskeventää jo 160 SEK tietämillä, kun lähti tipputaan yliostettuna tuosta 165 SEK. Sitten tutkailin tilannetta ja aloin päätyä melkein ostoon. Tähän pukkaa hyvää uutista.

Iso kuva on meillä kohtuullisen sama, että tästä tullaan alas 162-164 SEK tasolle, josta voi miettiä ostoa.

1 tykkäys

Tuossa tuo oma kuva.

1 tykkäys


Tässä vielä chartti parilla fibolla varusteltuna.
Viimeisin nousu, golden pocket olisi 167.2-168.3 (167-170) välisellä alueella.
Syksyn viimeisimmästä pohjista katsottuna se olisi 153-158 välisellä alueella.
Nämä on kuitenkin tietysti vain viitteellisiä alueita ja rippuu paljon kohteesta, miten niitä treidaajat seuraa.

1 tykkäys

Vaatisi minun kuvassa aika monesta vastustustasosta läpimenoa tuo 153-158 SEK. Mutta ketjun alussa mainittu 50 päivän liukuva on nyt 156,97 SEK, joten hyvin samoissa me liikutaan. Sinsänsä ei minua haittaa jos laskee, lisään sitten.

Omat viimeiset ostot on tuosta alhaalla olevan viivan tuntumasta ja missä RSI nuoli lähtee ylös. Hyvää ollut kyyti.

1 tykkäys

Kah, sehän läks. Tuuttasi ylä vastustustasosta läpi. Vaihtokin on jo eilistä edellä.

https://www.svd.se/bors/news_detail.php?newsid=d114319c-9b33-4d61-be37-2ebef440b3ce

Näitä tullut tälle päivää samoin. Onko shortteja?

1 tykkäys

Wärtsilä 4h kurssi nousi EMA200 päälle ja kävi testaamassa tason josta nyt yrittää nousua.EMA200:n päällä heti pieni vastustaso josta pitäisi päästä yli. Herkullinen tilanne kun samalla tuo double bottomin oikea sakaran muodostama vastus näyttää myös toistaiseksi pitävän. 2h tasolla (ei kuvassa) eilen golden cross, joten senkin puolesta mukava nähdä jatkuuko trendi.

Vaan pitääpä kysyä. Noista gapeista ei vielä tietämystä, niin onko niillä tapana täyttyä samaan tapaan kuin ovat syntyneet vai onko se vaan “harmaata” aluetta? Olisiko mahdollista esim huomenna avauksessa gapin täyttyä ja avaus mahdollinen jostain 10.27 tienoilta?

2 tykkäystä

Tarttuiko muuten kukaan Sampoon, näyttää puskevan pikku hiljaa ylös. Itse en napannut, koska tässä vaiheessa nuo verotekniset seikat etusijalla.

Lisäys: Toki minulla on sitä entuudestaan 35 tasoilta.

Olin poissa koneelta tähän saakka, mutta vaikuttaa selvältä short squeezelta, voi jatkua vielä pari päivää!

1 tykkäys


Melkoinen bull trap oli tuo 3.3490 vastustason rikkominen. Nyt jo kolme peräkkäistä bearish reversal päiväkynttilää peräkkäin.

6 tykkäystä

Ne gäpit täytetään yleensä aika pian niistä ei “hypitä” yli vaan käydään myös sillä alueella eli täytetään mutta sillä aluella ei ole vastus eikä tukitasoja.
Jos oikein ymmärsin kysymyksesi :thinking:

edit: Tarkalleen 5sentin gap on jäänyt täyttämättä 24.11-19 alin hinta 10,22e ja 5.11-19 ylin 10,17e eli käytänössä niin pieni että merkityksetön sanoisin.

1 tykkäys

Nyt tieten kiinnostaisi nuo fibotasot ylöspäin Mycronic. Itsellä nyt vastustus taivas ja kuu :cloud: :rocket: :crescent_moon: :ringer_planet: En meinaan omalla työkalulla saa niitä asteikolle. :face_with_hand_over_mouth: Tai :desktop_computer: yläreuna.

Kuvaan on merkitty Three White Soldiers (TWS), joka tulee yleensä useammasta hyvästä uutisesta ja tahtoo toistaa, koska uutisista seuraa suosituksen nostoja ns. hyvän kierre. Niistä sitten seuraa läpilyöntejä vastustustasoista. Ne nuolella tässä yhtiössä. Tuossa positive harami (ei harmi), mistä piirtelin tuon yhden vastustus tason.

1 tykkäys