Tekninen analyysi (ei kyselyitä)

Sen kummemin Rapalaan sijoituksena ota tässä kantaa. Mutta 25 vuotta kalastusta harrastaneena ja jonkunnäköistä yritystoimintaa sen ympärillä pyörittäneenä voin todeta vain että onhan tuo rapala aika kuraa tuotteena. Kyllä se vaan on niin että paljon pitää muuttua tuotteiden laatu että ostaja kunnan saavat takaisin. Maksavaa asiakasta ei kuseteta montaa kertaa… ja kun luotto on merkkiin mennyt sitä on vaikea saada takaisin.

No perskatti…olen kuvitellut että tuotteet ovat eniromaisia :slight_smile: En itse kalastele, paitsi mato-ongella lasten kanssa.

1 tykkäys

Varmasti et ole ainut jolla on sama käsitys rapalasta :slightly_smiling_face:. Ja jenkeissä prändi on vielä paremmin voimissaan…

Nokia. Laskutrendin alalaita vaikuttaa nyt selätetyn. Hyvännäköistä liikettä - kuten toki kovin monessa muussakin osakkeessa. Mutta kuitenkin oleellista Nokian kohdalla että luisu tulee katkaistuksi.

3 tykkäystä

@DayTraderXL (ja toki muutkin osaavat saavat kommentoida) saisko näkökulmaa tuohon Nokian tämän päiväiseen nousuun, kun erehdyin menemään päivän aikana shortiksi jo 3.38 tasoilta ajatellen gap filliä jopa saman päivän aikana.
Pitääkö vaan pitää pää kylmänä ja odottaa RSI jäähtymistä (vieläkin OB 15min - 4h) vai alkaa katsella exitiä ja niellä tappiot?

Olisi mukava myös kuulla, että missä menin vikaan, kun olin piirrellyt tuohon 3.38 kohdalle nousevan kanavan ylätason, josta tuli heti rejektio 5-15min TF:lla, osakkeen ollessa samalla OB 4h asti. Myös voluumi laski tuon rejektion jälkeen ja tässä kohtaa tein entryn. Eli oliko analyysissäni jotain vikaa alunperinkin vai pelkästään siinä ettei ollut stop-lossia heti tuon kanavan ylätason päällä?

3 tykkäystä

Huono päivä shorttaamiseen yleisesti, koska lähes kaikki avasi vahvasti. Jos itse haen shorttipaikkaa, odottelen merkkejä high:n löytymisestä esim. 5min tai 15min suunnan vaihdoksesta.
15min HL syntyi vasta tasolle 3.4305 ja nousu jatkuu.

Sanoisin, että vaatii jotain yleisempää korjausliikettä markkinoilla, jotta Noksu tuosta tekisi vähän isomman korjausliikkeen. SPX näyttää avaavan gap up ja uutta ATH:ta näyttäisi hakevan.
Olen itsekin odotellut SPX:n jäähtymistä, mutta uutta rahaa näyttää virtaavan markkinoille eikä myyntihaluja näytä löytyvän. Trendin vastaan treidaaminen on usein huono ajatus.

Varmasti Noksu tekee selkeän 4H HL:n jossain kohtaa, mutta vaikea ennustaa tällä hetkellä, milloin se tapahtuu, jos markkinat jatkaa juoksuaan.

8 tykkäystä


Remedy double top 12.30

1 tykkäys

@Johannes_Sippola Kuinka paljon antaisit arvoa tuolle että on päivän sisäinen double top? Kuitenkin päätösarvolla suljettiin korkeammalle kuin tuossa edellisessä, joten antaako TA tässä kuitenkin nousevan trendin?

1 tykkäys


Lasketeltu jo -1.3%, taisi huiput löytyä vähäksi aikaa.

3 tykkäystä

Tässähän on mahdollisuus isompaankin laskuun?

1 tykkäys

Riippuu siitä mitä riitapukarit hiekkalaatikolla tekevät. Jos jatko on vain ärhentelyä, todennäköisesti lyhyt dippi. Jos Iran kostaa vielä kovemmin ja sen jälkeen USA alkaa lanaamaan Irania maan tasalle, todennäköisesti isompia liikkeitä…

3 tykkäystä

Tämä on kyllä merkittävä liike jenkeiltä. Erilaisia Iranin vastatoimia nähdään 100% varmuudella lyhyen ajan sisään. Sodasta tuskin on kyse, mutta isku vaikka Saudeihin olisi iso juttu. Saa nähdä, miten NYSE avaa tänään - siis kuinka syvälle mennään. Onneksi olen henkkoht odotellut korjausliikettä, joten ei tartte ihan sumona laittaa myyntiin mitään. Kulta nousee, öljy nousee, jopa BTC teki ison nousun…

3 tykkäystä

@First_Timer Koska Remedyn likviditeetti ei ole korkeimmasta päästä, niin mielestäni esim. nämä tuplahuiput ovat mielestäni enemmän viitteellisiä (en nyt keksi parempaa ilmausta) kuin esim. OMXH25 kohteilla, mutta mikäli saadaan esim. kolmas rejektio 12,30 tasolta, tai vaihtoehtoisesti saadaan punainen päivä heti tuon 12,30 tuplahuipun jälkeen, ja siitä follow through alaspäin (kuten näillä näkymin nyt olisi tapahtumassa), niin silloin sen tuplahuipun “merkitys” vahvistuu. Tulkitsisin myös tuon tuplahuipun muodostavan bullish-kynttilän shooting star -kynttiläksi, joka on myös merkki bearish reversalista:

1 tykkäys

Kiitos - en todellakaan odottanut reaaliaikaista vastausta, mutta sellainenhan sieltä tuli! :slightly_smiling_face:

Nyt aamusta olisi saanut vähän takaisin, mutta en tosiaankaan uskaltanut odottaa, vaan eilen meni laput laitaan. Tätä en todellakaan surkuttele, koska eilinen treidi oli itselle hyvä esimerkki suunnitelman noudattamatta jättämisestä tai oikeastaan paremminkin ilman suunnitelmaa treidaamisesta.

Nokia siis avasi gap up ja hyvin nopeasti törmäsi 5-15 min TF:llä 3.38 paikkeilla olevan nousevan kanavan ylälaitaan ja sai pienen rejektion siitä. Samaan aikaan osake oli OB aina 4h asti, joten kuvittelin löytäneeni loistavan entryn. Tähän kannusti hieman vastaava tilanne 13.12., jolloin onnistuin shortissa ja tuli gap fill saman päivän aikana.

Olin niin innoissani ja itsevarma, että sivuutiin täysin seuraavat asiat:

  1. Treidasin trendiä vastaan (tiedän, että varsinkaan aloittelijan ei pitäisi näin tehdä).
  2. Yleinen voimakas nousupäivä (olin hyvin tietoinen, että lähes kaikki osakkeet sekä indeksit olivat plussalla sillä hetkellä).
  3. “Tammirallin” ja ehkä jopa OST aukeamisen, vaikka luulisin, ettei se hirveästi Nokian osakkeeseen vaikuta.
  4. Stop-loss - Nordnetin viputuotteille ei pysty laittamaan automaattista stop-lossia, joten se jäi manuaaliseksi toiminnaksi ja itse asiassa pystyin sivuuttamaan senkin, koska olin hyvin varma tästä mahtavasta treidistäni, joten sen sijaan, että olisin ottanut tappiot pois, kun osake nousi uudestaan testaamaan kanavan ylälaitaa, niin päätin skaalata (ja vielä hyvin epämukavalle tasolle)!! :sob: Sitten jäin vielä istumaan käsien päälle, koska useamman kerran aiemmin en ole istunut käsien päällä riittävän pitkään. :joy:

Loppu onkin historiaa ja eilen otti jonkin verran päähän, mutta tänään pystyy katsomaan asiaa uusin silmin. On myös henkisesti helpompi käsitellä asiaa, sillä olen tottunut siihen, että opin kaiken kantapään kautta. Näin on aina ollut ja näin oli myös aloittaessani sijoittamisen (osakepoiminta) kolme vuotta sitten, jolloin käytännössä 1-1,5 vuotta tuli tehtyä tyhmiä päätöksiä ja valittua jotain senttiosakkeita. Ekoina kahtena vuotena tuli tehtyä yhteensä noin 12% tappiota, mutta viime vuosi oli sitten +60%, jonka tiedostan olevan epärealistisen hyvä ja tuskin toista samanlaista vuotta tulee vastaan.

Kantapään kautta oppimisen plussa on ollut se, että en ole ikinä tehnyt samaa virhettä toistamiseen, sillä ne jäävät “kivasti” kummittelemaan mieleen. :sweat:

Tarkoituksena on kuitenkin jatkaa treidaamisen opettelua ja jos kahteen vuoteen mennessä tulokset eivät ole positiivisia, niin sitten täytyy todeta, että minusta ei ole tähän ja jatkaa osakepoimintaa.
Syy, miksi olen treidaamisesta kiinnostunut on riskien/varojen hallinta. Koko kolmen vuoden ajan olen vähän väliä ollut valmis myymään kaiken (en kuitenkaan ole myynyt :laughing:) ja tunnun elävän jatkuvassa pelossa sijoitusmaailmaan liittyen (en kuitenkaan menetä yöuniani :slightly_smiling_face:). Mutta ideaalitilanne omalle luonteelleni olisi siis käydä päivänsisäistä kauppaa ja/tai muutaman päivän treidejä siten, että pääosin varat olisivat aina yön yli tilillä.
Toki ajatuksena on samaan aikaan pitää myös 2-4 hyvää osaketta myös pidemmässä holdissa (2-5 vuotta), mutta toivon mukaan tulevaisuudessa pystyisi valtaosan kassasta pitämään treidaamisessa.

En tiedä onko tästä kirjoituksesta kenellekään mitään hyötyä, mutta haluan jakaa tällaisia aloittelijan virheitä, jotta joku toinen vastaavassa innostuksen puuskassa tekisi reality checkin ennen treidiin lähtemistä sekä tekisi suunnitelman ja noudattaisi sitä. :wink:

11 tykkäystä

Kannattaa katsoa kurssin hintakehitys nyt jälkikäteen, mitä siinä tapahtui. Kun markkinoiden suunta on heti avauksesta lähtien nouseva, niin huipun löytymiseen ei riitä minkään vastuksen tai kanavan ylälaidan kosketus pelkästään. Nousuillehan on tyypillistä, että tehdään higher low ja tässä pitää osata ensin tarkkailla, että pitääkö se vai jatkuuko nousu. Sinulle kävi juuri niin, että nousu jatkui 15min tasolla koko päivän. Shorttipaikka olisi tullut tänään, kun se meni rikki (itse näkisin olennaisen support-tason breakin 3.4570 tasolla, vaikka tänään tietysti jo ihan pelkkien uutisten perusteella olisi voinut lähteä avauksesta beariksi).

Tämä on täysin käänteinen asia kuin laskevassa trendissä pohjien hakeminen. Jos vain ostaa joltain ennakoidulta tasolta, aika usein huomaa, ettei pohjat ollutkaan siinä. Sen vuoksi sen käänteen odottaminen on tärkeää (timeframe voi olla vaikka 1min, sekin on parempi signaali kuin summamutikassa ostaminen). Tällä menetelmällä ei tietenkään koskaan osu pivottiin, mutta pääsee voitollisiin treideihin :slight_smile:

Kuten itsekin lopussa toteat, suunnitelma pitäisi aina olla ennakkoon tehtynä esim. stopparin osalta, missä kohtaa luovuttaa ja hyväksyy pienen tappion. Sen jälkeen voi yrittää uudestaan ja lähes aina silti treidien yhteistulos päätyy plussalle.

7 tykkäystä

Millaisia ajatuksia tästä? RSI divergence näkyvissä SPY:llä selkeästi 1D ja 1H näkymissä. Lisäksi liikutaan yliostetulla. Tiedän että ei välttämättä ole luotettava signaali vahvan trendin aikana mutta itselleni toimi nyt tällä herättäjänä myyntipaikkoja ajatellen. Vai missaanko jotain?

En yleensä ole aktiivinen kirjoittelemaan foorumeilla, mutta tämä herätti ajatuksia.

3 tykkäystä

Voin komppaa tässä @DayTraderXL:ää, hän on toistanut jo aikaisemmin, että korjausliike on tulossa, ja siihen pitää olla valmis. RSI divergenssit ovat varmasti yksi merkki tästä.

2 tykkäystä

Ihan oikea havainto, mutta sitä vastaan taistelee edelleen bear volumen puuttuminen. Lähes kaikki muut signaalit on varoittaneet tulevasta korjausliikkeestä. Aika yleisesti seurataan päivätasolla nousu/laskusuuntaa, joka on nouseva niin kauan kuin 320.15 tukitaso kestää. Tänään premarketissa se meni jo rikki, mutta aika nopeasti siitä pompattiin nousuun ja sillä linjalla on nipinnapin jatkettu.
Odotin jo laskua weekly ema12-tasolle, mutta ei ole markkinoilla vielä usko mennyt eikä myyntihalut heränneet.

  • edit: pelottavan pitkä viikonloppu edessä, näillä fundamenteilla. Myyjät voivat vielä loppupäivästä ilmaantua.
6 tykkäystä

Mitäs olette mieltä Kemirasta?

Katselin, että treidaa trading rangessa L 13,21–H 13,60 ja mielestäni ollaan tehty triplapohjat (Daily)

Mitäs muita asioita kannattaa huomioida. Virittelin chartille myös Fibonaccia, mutta sen kanssa ollaan niin alkutekijöissään, että ei viitsi siitä puhua mitään :smiley:

5 tykkäystä

Edellisen osarin yhteydessä Kemiraa ostettiin aika massiivisesti vrt sen keskimääräiseen vaihtoon. Sen jälkeen on ollut hiljaista volyymin suhteen. Seuraava weekly support 12.72, jos tämä ei pidä. Itse olen swingissä mukana, mutta varautunut lisäämään tuolta tasolta.

5 tykkäystä