Tekninen analyysi (ei kyselyitä)

Mitä TA kertoo Cummins Inc nyt itse en osaa päättää ostaakko vai odottaakko?

Vasta hetken TA:ta tehneenä kannattaa ottaa hieman kriittisesti tämä mutta yritin analysoida pikaisesti. (Ammattilaiset saa kritisoida tai antaa kattavamman analyysin.) Päivätason EMA50 on juuri alitettu, joka viittaisi pieneen laskun jatkumiseen. Fibonaccin avulla etsin tukitasoja ja 3 parasta piirsin keltaisella kuvaan (+hieman hienosääsin manuaalisesti). En ole sentilleen laittanut niitä kohdilleen mutta näyttää että n. 170 kohdalla hyvä tukitaso. Samaan kohtaan on osumassa myös päivätason EMA200, joka vahvistaa tukea entisestään. Jos menee läpi, niin 150 dollarin kohdilla olisi seuraava taso. Piirtämäni punainen nouseva viiva on hyvänä vastuksena hinnan nousulle jota ei varmaan ilman positiivisia uutisia ylitetä.

4 tykkäystä

Viikkotason tukitaso meni perjantaina rikki (175.39), joten on siirrytty kuukausitason trendin seurantaan.
Seuraava viikkotason tukitaso on @terva_xyz mainitsema 170 (169.91).
Kuukausitasolla odotetaan siis seuraavaksi Higher Low:n syntymistä, jossa ema12 on 167 tasolla. Näiden väliin syntyvä HL olisi ihan normaali käännepiste ilman romahdusvaaraa.
Lähin fibo-taso 0.786 on 173.39, joka voi toimia lyhyellä aikavälillä tukena.
CMI on liikkunut aika matalassa, lievästi laskevassa hintakanavassa pitkään, ATR on pudonnut tasaisesti (kuvastaa volatiliteettia). 7 viimeistä päivää ovat olleet bear volyymi voittoisia, määrät nousevia. Tämä voisi kuvastaa tulevan osarin ennakointia, koska yleisesti energiasektori on ollut nouseva viime ajat. CMI tietysti tekee moottoreita aika laajalle sektorille, eikä ole suoraan energiaan kytköksissä, jos olen oikein tulkinnut. Yhtiön voittoennusteethan on olleet laskevia. Avg TP taisi olla 180.

Itsekin otin tämän seurantaan, kun @Meri raportoi (tai jostain muualta huomasin), että CMI osti Hydrogenicsin, mutta kurssikehitys ei ole itseäni em. syistä toistaiseksi aktivoinut ostoihin.
Kommentit siitä oletuksesta, että oletin @Meri hakevan pidempää sijoitusikkunaa, eikä treidiä.
Miksi @Meri kiinnostaa CMI?

1 tykkäys

Olen seurannut tätä jo pitkään… ja ajatus olisi ottaa tätä pitkään salkkuun. Mutta kurssi on ollut turhan korkea… nyt tultu sopivasti alas ja ehkä nyt lähdetään taas hitaasti ylös. Eli ajatus oli että onko tässä jo käänne ylöspäin?

1 tykkäys

Trendi on toistaiseksi alaspäin, joten itse olen ainakin toistaiseksi sivussa jotta näkee, onko markkinoilla jotain inside-tietoa osarista.

1 tykkäys

Tätä just hain XL… eli seurataan. Ja muistit hyvin. CMI on hyvin mukana vety kuvioissakin siksi tämä kiinnostaa osakkeena.

1 tykkäys

Cumminsin kanssa kannattaa olla varovainen.Q4:lle luvattu liikevaihdon ja liiketuloksen laskua. Entäs sitten siitä eteenpäin Q1 2020?

2 tykkäystä


Piirsin tossa juuri SPY:n Fibonacci-tasot viikkotasolla syyskuun 2019 pohjista, golden pocket näyttäisi olevan alueessa 300,13-298,84, onko muilla näkemyksiä SPY:n Fiboilla tukitasojen hakemisesta? :smile:

1 tykkäys

NIO Inc näyttää olevan kovassa nosteessa. Syytä tähän?

Varmaan tämän takia:

1 tykkäys

Tässä omaa Dax -käppyrää. Käytiin intrana jo 08/19 alkaneen nousutrendin alalaidan alla. Eihän tässä hirveästi ole fundamielessä mikään muuttunut (ja tuskin Iran/Irak tapaus sitä muutosta tekeekään), mutta markkinat saivat triggerin hakea vauhtia alempaa kun vastuksien päälle ei onnistuttu nousemaan. Jälleen tekninen analyysi tukee tavallaan fundaa tai sitten toisinpäin. Tulee itselle sellainen deja vu fiilis loppukesän markkinaliikkeistä. Mikä teillä on ajatus markkinoiden käännepaikasta? Itse kyttäilen nyt 100 ja 200 D ja W liukuvia ja pidemmän nousutrendin alalaitaa - joka nyt noin 12 000 pistettä.

Edit: Sen verran lisään että toki saatan myös tilannetta nyt ennakoida → pysytäänkö kuitenkin nousutrendillä. Katsotaan. :smiley:

2 tykkäystä

Olen itsekin aika bullish edelleen.

  • Iranin keissi aiheutti vain lievän reaktion markkinoilla mikä osoittaa markkinan vahvuutta.
  • Koko ajan on menty ylös Trumpin sekoilujen, brexitin, kauppasodan, huonon PMI:n, öljyjalostamopommituksien ym. kanssa, että miksi nytkään tapahtuisi mitään.
  • Vaikka kriisi vähän eskaloitusikin on läntisen maailman riippuvuus öljystä laskenut, sillä USA:n öljyvaihtotase on alle vuosikymmenessä keikahtanut vahvan negatiivisesta lähes neutraaliksi.
  • Luulen, että tarvittaisiin kriisin eskaloituminen ja / tai negatiivisien uutisien sarja, että tämä nousutrendi saataisiin poikki. Yksi tai kaksi pommitusta Iranissa ei sitä vielä tee.
  • FED edelleen pumppaa rahaa markkinoille.

Lisäksi:
Jos saataisiin laajamittainen sota päälle veikkaan, että jenkkipörssi menisi vain ylös. USA on suvereeni sotilasvoimiltaan, lähes riippumaton öljystä ja sota tukisi suuria investointeja. Eurooppa olisi poliittisesti hajanaisena. maantieteelliseltä sijainniltaan ja öljystä riippuvaisempana suurempi häviäjä Lähi-Idän kriiseissä.

Mutta minäkin seuraan ja en ole myöskään sijoittanut jenkkeihin. Olen kyllä longina, mutta suomi-/euromarkkinalle.

1 tykkäys

Päivätasolla poistumassa pidemmän aikavälin kolmiosta mutta RSI keikkuu yliostetun rajalla

Kk tasolla on jo poistunut kolmiosta mutta ostopainetta olemassa

1 tykkäys

Wärtsilä painuu, miltä näyttää käppyrät?

Seuraava daily-tason vastus 2001.30 - AMZN on ollut laggard (hidastelija?) isoista teknoista ja on nyt herännyt nousuun. Daily-tason RSI mahdollistaa vielä nousua.

1 tykkäys


Wärre on päivätasolla “choppy”, vähän poukkoileva. Selkein lähin support 9.800 (suunnan muutos beariksi).
Istuu nyt ema12 (punainen) päällä, joten uhkaa painua sen alle. Suhteellisen iso laskupäivä tänään.

3 tykkäystä

Tuossa Wärren kuvaajassa näkyy aika hyvin marras-joulukuun double bottom, osaatko @DayTraderXL sanoa mikä antoi (näin spekulatiivisesti, en tiedä ostitko) sinulle ostosignaalin tuossa toisen pohjauksen kohdalla vai riittikö se että se lähti ylös toisesta kuopasta? Volyymiä näyttäisi ainakin joulukuun neljätenä pörssipäivänä olevan nousupäivänä.

1 tykkäys

Suunnan muutoksen tarkkailu käytännön double bottomin jälkeen. Kurssihan kävi 8.784 kohdalla lisäksi 1H OS. Noissa haen 15min tai 1H suunnanmuutosta. Tässä tapauksessa 15min suunnanvaihto vahvistui vasta 4.12. rikkomalla LH 8.936:sen. Mikäli haluaa olla konvervatiivisempi, odottelee 1H suunnanvaihtoa, kun lasku oli noin pitkä ja voimakas.

1 tykkäys


SPY on jo palannut eiliselle close tasolleen, samoin USOIL, kulta vähän korkeammalla vielä.
Ja Euroopan pörssit rommasi kautta linjan huolella, OMXH etukenossa. “Buy the dip” :man_juggling:

1 tykkäys

Markkinat hinnoittelevat nopeasti että “noniin tää oli tässä, Trump vähän murisee perään mutta toteaa lopuksi että ei nyt jaksa räiskiä Iranin naamaan ohjuksia kun omissa kolisi vain pieniä materiaalivahinkoja” ja voimme palata takaisin normaaliin päiväjärjestykseen. Next up: Tammiralli joka koukkasi Iran-kuopan kautta.

2 tykkäystä