Tekninen analyysi ja treidaus -opiskeluketju

Onkohan tuo adj oletuksena päällä vai pois? Tuolla voi olla jo vaikutus siihen, miltä TA näyttää. Itselläni ei ollut päällä.

En tiedä miten on oletuksena. Veikkaisin pois.

Jossakin googlen syövereissä tuli vastaan, missä joku kyseli (eng) onko tuota ominaisuutta olemassa, jotta saa osinkodipit suodatettu teknistä analyysiä varten pois. Eli ainakin jotku sitä käyttää?

Mikä lie “oikea” tapa, kuitenkin joku merkitys tuolla on kun teknistä analyysiä meinaa tehdä.

1 tykkäys

Miksiköhän sain Sammon golden pocketille eri arvot kuin @DayTraderXL?

Mulla näyttää tältä:

Heittoa viisikymmentä senttiä. Nolla on pohjissa ja ykkönen huipuissa kuten (ilmeisesti) kuuluukin.

2 tykkäystä

Siksi, kun minun 0-taso oli tarttunut magneetilla väärään kynttilään (0-taso pitää olla 21.34, 1-taso 33.84).
Tosin silloin pocket on sentillä erilainen kuin sulla 29.07-29.47.

:money_mouth_face:

5 tykkäystä

Kannattaa ainakin aloittaa täältä :slight_smile:

1 tykkäys

Tähän Q&A ketjuun kuuluu nimenomaan itse teknistä analyysiä koskevat kysymykset - mitä itsekkin juuri kysyit:

Ketjussa voit myös vapaasti kysyä (silmäile ketju toki ensin läpi) miten esim. Trading viewin toiminnot toimii ja mitä mitäkin tekee.

Tämä ketju taas on tarkoitettu itse yhtiöitä koskeviin teknisiin analyyseihin :blush:

2 tykkäystä

Kiitos. Selvensi asiaa.

1 tykkäys

Onko kanava alaspäin lähellekään laillisesti piirretty ja olisiko take profit pitänyt ottaa ton merkatun kynttilän rungosta eikä hännästä?

Umicorea tekisi mieli tankata, mutta taidan odottaa että kestääkö tukitaso.

2 tykkäystä

En tiedä TA:sta mitään, mutta et kai tiedä “tulevaisuuden” kursseja? Eli et kai voi piirtää “tulevaisuuden” kynttilöiden avulla, vaan jo muodostuneiden kynttilöiden perusteella se piirretään, jotta voisit oppia.

1 tykkäys

Tradingviewn indfikaattori-valikosta löytyy Ichimoku Clouds -niminen indikaattori, joka antaa menneisiin käyriin perustuen mahdollisia viitteitä tulevasta 26 kaupankäyntijaksoa eteenpäin.

Itse otan rungon alapäästä laskevan ja yläpäästä nousevan. Käsitykseni mukaan käyrien tulkinnassa on olennaista se, että se kuvastaa aluetta eikä eksaktia pistettä, vaikka ne pisteiden mukaan piirretäänkin.

Suljin tänään ko. position. Oli OSTilla.


Kannattaa katsoa myös vähän isommalla timeframella, niin näkee paremmin, miten kurssi on kehittynyt. Haetaan monthly HL:ää tällä hetkellä.

2 tykkäystä

Onko tässä bull flagin tynkää? DAX 1h

2 tykkäystä

4H:lla, kyllä

3 tykkäystä

Varmaan A osake määrää suunnan, mutta itsellä B osakkeita niin tuli tarkisteltua sitä ensin. Shellillä voisi olla yritystä murtautua laskevasta kanavasta ylöspäin(ellen ole piirtänyt päin peetä:))

5 tykkäystä

Onko ajatuksia onko analyysin pitävyyteen oleellista eroa piirtääkö tasoja tavalliseen vai logaritmiseen kurssikäyrään? Eräällä palstalla tuli eteen jonkun PLUGista piirtämä kuvaaja. Koitin mielenkiinnosta katsoa itse käyrää Tradingview:stä ja piirrellä vastaavaa mutta en millään saanut kurssikäyrää samanlaiseksi ennen kuin vaihdoin asteikon logaritmiseksi. Tästä heräsikin kysymys, kuinka huono ajatus logaritmisen asteikon käyttö TA:ssa on?

Vasemmalla logaritminen asteikko kuukausitasolla piirrettynä ja oikealla sama tavallisessa asteikossa. Viivat piirretty samojen pisteiden kautta mutta tuloksena aivan erinäköinen kolmio. Logaritmisessa asteikossa kärki tulee vastaan 2025, kun toisessa joskus 2080 tjsp. Kuinka yleistä logaritmisen asteikon käyttö on? Jos kovin harvinaista, niin kannattaa varmaan seurata/piirtää vain tavallisen asteikon mukaan?

(Ja älkää tarttuko kohteena olevaan osakkeeseen, vaan tämä kysymys tosiaan vain logaritmisen vs. tavallisen asteikon käytöstä yleisellä tasolla.)

Pienen tutkimuksen jälkeen ainakin jotkut väittävät logaritmisen asteikon käyttämisen olevan yleisempää teknisessä analyysissä. Jos tämä todella on näin, niin avaa ainakin minulle aivan uusia ulottuvuuksia. (Pitänee jatkaa tutkimuksia.)

Logarithmic Price Scale vs. Linear Price Scale: What’s the Difference?

Most technical analysts and traders use logarithmic price scales. Commonly recurring percent changes are represented by an equal spacing between the numbers in the scale. For example, the distance between $10 and $20 is equal to the distance between $20 and $40 because both scenarios represent a 100% increase in price.

2 tykkäystä

Omasta mielestäni kannattaa kyllä piirrellä noita trendiviivoja ihan normaalilla skaalalla, helpompi hahmottaa ja sillä pärjää hyvin. En ole muidenkaan piirtelemissä kuvissa törmännyt logaritmiseen, joten omasta näkökulmastani on paljon harvinaisempaa. Ehkä sitä käytetään enemmän jossain spesifissä tarkoituksessa.

3 tykkäystä

Hyvä nosto @terva_xyz. Asteikolla ei ole suurta merkitystä, jos hinta liikkuu suhteellisen vähän tarkastelujaksolla. Foorumilla näyttää olleen yleistä tarkastella lyhyitä aikajaksoja päivistä muutamaan kuukauteen, jolloin tyypillisesti hinnan suhteellinen muutos on pieni. Joten asialla ei olisi suurtakaan merkitystä.

Mutta tarkasteltaessa kasvuosakkeiden hintoja useiden vuosien jaksolla, on asteikolla iso merkitys. Logaritmisella asteikolla kaksi eri hintatasolla näkyvää suhteellisesti samansuuruista hintamuutosta näkyvät samankokoisina. Näiden hintamuutosten psykologinen merkitys on myös sama. Mielestäni näitä hintamuutoksia tarkasteltaessa tulisi käyttää logaritmista asteikkoa.

Tuki- ja vastustasoja piirrettäessä ei asteikolla ole merkitystä. Mielestäni logaritminen asteikko on parempi, jos katsoo vain kynttilöitä. Trendejä olen itse piirtänyt pääasiassa lineaarisella asteikolla, mutta noiden raketoivien kasvuyhtiöiden trendit hahmottuvat kyllä paremmin logaritmisella asteikolla. Katsokaapa kuinka kauniissa nousevassa trendiputkessa Microsoft on logaritmisella asteikolla. Maaliskuun pohja oli ihanteellinen ostopaikka ja nyt ollaan pisteessä, jossa tulee harkita myymistä. Lineaarisella asteikolla tätä analyysia ei olisi voinut tehdä.

16 tykkäystä