Tekninen analyysi ja treidaus -opiskeluketju

Daily HL on nyt 3299.8 - TV:stä näkee volyymit (SPX500USD kopiosaitti). Selkeästi ison volyymin päivä tulossa.

  • edit: nyt 3290.8
3 tykkäystä

Osaako joku sanoa mistä tälläiset kurssit syntyvät? Tuo viimeinen n. kuukauden mittainen jakso siis ihmettelyn kohteena. Ei tuossa ole mitään järkeä että kurssi junnaa lähes täysin paikallaan kuukauden ajan.

En ihan varma mihin ketjuun kuuluisi, mutta ajattelin että tuskin mikään fundamentti tuota selittää eli ehkä sitten jokin tekninen juttu?

Näyttää siltä että joku on tehnyt ostotarjouksen yhtiön osakkeista tuohon hintaan.

Pienellä googletuksella olisit löytänyt vastauksen. Ei tarvinut muuta laittaa kuin yrityksen nimi ja ensimmäinen hakutulos kertoi vastauksen. Mikäli olet tosissasi kiinnostunut sijoittamisesta, niin pitäisi olla myös mielenkiintoa yrittää selvittää asioita itse. Pahoittelen negatiivissävyistä kommenttia, mutta tässä pelissä voi myös menettää kaiken, jos ei yritä itse tutustua yrityksiin.

3 tykkäystä

Se, että uutinen löytyy ja kyseessä myynti, ei välttämättä aloittelijalle kerro yhtään mitään siitä, miksi kurssi vetää flättiä viivaa. Hyvä kysymys mielestäni.

Kävin itsekin asiaa läpi ja omaan silmään vaikuttaisi, että matkalta löytyy 3 vahvaa tukitasoa: 156, 147 ja 125, joista viimeisin ja lähes ehdoton on joku tovi sitten tapahtuneen annin hinta.

Voidaanko alla olevassa kuvaajassa olevaa RSI14 tasoa ~47 pitää jotenkin merkityksellisenä, kun se on toistuvasti toiminut kimmokkeena? Jos näin, niin eikö sitä voi pitää vahvistuksena sille että tukitaso 156 SEK on suhteellisen vahva?

Lisäksi, käyttääkö teknistä analyysiä enemmän hyödyntävät apunaan Stochastic-indikaattoria RSI:n tukena ja millä ‘parametreillä’?

1 tykkäys

Lisäksi, käyttääkö teknistä analyysiä enemmän hyödyntävät apunaan Stochastic-indikaattoria RSI:n tukena ja millä ‘parametreillä’?

En ole mikään asiantuntija, mutta muistaakseni RSI toimii paremmin trendien(lasku/nousu) aikana ja Stochastic- indikaattori silloin kun kurssit sahaavat edestakaisin. Tätä juuri vähän aikaa sitten opiskelin Nordnetin sivuilta. Joku viisaampi osaa varmaan tämänkin perustella paremmin.

1 tykkäys

@DayTraderXL ja muut TA ymmärtäjät. Lyödäänkö ainakin “vihreät” laput viimeisten tietojen mukaan laitaan (tai laidan yli) vai odotetaan pressan vaihtuvan… Vielä ihan aloittelija näissä analyyseissa, mutta mielenkiinnolla seuraan ja ehkä opinkin jotain!

Siirsin @Peten sun viestin tänne! :slight_smile:

1 tykkäys

Miltä NEL ASA näyttää kuukausitasolla?

2 tykkäystä

Mikäli 21.32 menee ensi viikolla rikki ylöspäin, kuukausitason pohjat 14.95 vahvistuu. Viikkotasolla siirrytään nousevaan trendiin. Muussa tapauksessa konsolidoidutaan noiden välille, mahdollisesti muodostaen tiukkenevan EQ:n, mikäli 16.50 kestää.

2 tykkäystä


Mistä pohjasta menis vetämään Fibonaccia tässä tapauksessa?

TV:n auto fibonacci vetää sen noin

Mikä plugari vetää sulla noi support ja resisrance tasot?

Kun otetaan huomioon Bidenin äärettömän todennäköinen valinta presidentiksi, niin “mutuilisin” että tulee breikkaamaan ylöspäin tuosta piirtämästäsi kuviosta.

Pivots traditional auto

1 tykkäys

onko tämä nyt bearish vai bullish ingnaali tai jtn. aloittelija kysyy

Siirsin sun viestin tänne TA:n opiskeluketjuun @ciscou!

Moro @ciscou!

Itse en oo aiheessa myöskään kovin haka, mutta tuolla https://www.investopedia.com/articles/active-trading/092315/5-most-powerful-candlestick-patterns.asp on siitä ja parista muusta kynttiläkuviosta lyhyesti asiaa.
Jos olet aloittelija, niin suosittelen muutenkin kyseistä sivustoa. Itselleni ollut/on todella hyödyllinen saitti.

ja lopuksi vastaus itse kysymykseen eli kuvio on bullish :slightly_smiling_face:

3 tykkäystä

Hei,

Teknisen analyysin opettelu on todella mielenkiintoista, mutta välillä todella haastavaa. Ajattelin kirjoittaa hieman pidemmän tekstin, jossa käyn läpi hieman mitä olen tämän noin puolen vuoden aikana teknisen analyysin ja treidaamisen saralla tehnyt ja mitä huomioita on tullut vastaan. Toivoisin, että saisin palautetta ja näkemystä toiminnalleni ja ehkä vinkkejä jatkoon. Toivon myös, että joku muukin saisi tästä jotain vinkkejä, mutta korostan, että olen matkan alussa joten kaikenlaisten johtopäätösten tekeminen on lukijan vastuulla.

Ensimmäinen asia joka mielestäni on aika tärkeä on hommata jonkinlainen osakkeiden seurantatyökalu. Itse valitsin Traidingviewin ihan sen perusteella, että sitä näytti täällä moni käyttävän. Alussa käytin ilmaisversiota, aika pian hommasin pro version ja siihen reaaliaikaiset Helsingin pörssin tiedot. Mielestäni, jos treidaamalla on aikeissa tehdä rahaa ja välillä hävitä on panostus upgrade versioon aika pieni. Alussa yritin kikkailla ilmaisversiolla ja Nordnetin reaaliaikaisella osaketiedolla, mutta aika pian totesin, ettei se pitkällä tähtäimellä kannata.

Olen tehnyt kauppaa tähän asti pelkästään Helsingin pörssin osakkeilla. Tähän toivoisin hieman muiden näkemystä, mutta oma perusteluni on ollut, että mahdollisuuteni seurata fundaa ja uutisia on ehkä parempi. Monet youtube videot puhuvat esim. valuuttatreidaamisesta ja itselle ei ainakaan vielä ole kovinkaan selvillä mikä eri istrumenteissa hintakehityksen psykologia on. Teoriassa osakkeiden ja osakeindeksien psykologista käyttäytymistä on mielestäni hieman helpompi hahmottaa ja kuvitella. Mitä mieltä tästä? Toimivatko samat teknisen analyysin työkalut samalla lailla molemmissa?

Olen tällä hetkellä keskittynyt hieman pidemmän aikavälin treideihin. Tämä sen vuoksi, että panokset saa pidettyä pienempinä ja ainakin oma käsitykseni on, että päivägraafilla tapahtuvat kuviot ovat jokseenkin varmempia. Jonkin verran itselle on ollut hankalaa pitäytyä tässä aikajänteessä. Jos jokin kuvio muodotuu ja ottaa position lipsahtaa aika helposti tutkimaan muutaman minuutin tapahtumia ja hermoilemaan pienistä liikkeistä.
Oma väitteeni tässä kohtaa olisikin, että mitä tahansa aikajännettä seuraatkin niin ei position ottamisen jälkeen kannata ihan kauheasti aikaikkunaa pienentää. Voi stressileveli nousta ja huonoja päätöksiä ilmaantua.

Maltti on muutenkin mielestäni valttia, vaikka treidaamisesta onkin kyse. Jos positioiden koot ovat liian suuria ja turskaa tulee nopeaa katoaa helposti faktaan pohjautuva analyysi ja tekee hätiköityjä päätöksiä. Itse pidän treidaamista aloittelijalle maratonina pienillä painoilla kuin 100 metriä isolla kuormalla.

Nordnetin käyttäminen välittäjänä on kysymys, joka itseäni näin alussa mietityttää. Kulut syövät aika ison osan voitoista, jos haluaa edetä opettelussa rauhassa ja tieto siitä, että jokaisesta liikkeestä menee välityskulu, saa ottamaan välillä hieman isompia riskejä. Onko tämä part of the game vai olisiko kenelläkään heittää vinkkejä miten handlaatte tätä “poition koko-kulut-verot-väärä näkemys” -pakettia?

Olen yrittänyt tankkailla tuota Investopediaa ja sieltä on paljon oppinut asioita. Youtube vidoita on myös tullut katsottua, mutta ei ehkä mitään älytöntä suosikkikanavaa ole löytynyt. Jos on heittää vinkkejä niin olis jees? Myös jos ootte lukenut treidauskirjoja niin suositukset otetaan vastaan :slightly_smiling_face:
Nordnetin Traiders club on seurannassa ja tietenkin Inderesin teknisen analyysin ketjut. Aloittelijalle Traiders club antaa mielestäni aiheesta vähän väärän kuvan. Lepikkö on mielestäni niin kova ammattilainen, että välillä homma näyttää että tästä otetaan vähän vivulla näkemystä ja sitte ollaan 20% plussalla. Itse pyrin pitämään mielessä, että vaikka videot hyvää näkemystä antavatkin, on kyseessä silti pankki jolle on kivaa jos käytän viputuotteita ja ostan ja myyn osakkeita.

Suurimmat turskat tähän mennessä olen tehnyt viputuotteilla ja en voi kyllä niitä kauheasti suositella jos ei tarkalleen tiedä mitä on tekemässä. Itsekkin olen ollut aivan liian isolla rahasummalla mukana tuntematta yhtään kyseistä tuotetta vain koska “jee ei tarvi maksaa välityspalkkiota ja saan nopeasti rahaa.”

Oma treidaukseni nojaa tällä hetkellä vahvasti teknisiin kuvioihin ja niiden etsimiseen ja luulen, että monella aloittelijalla näin on. indikaattoreina on käytössä RSI, on balance volume ja MACD. Mielestäni näiden indikaattorien käyttäytymisen tunteminen on tärkeää ja ennen kaikkea mitä niiden taustalla on. Jos jokin indikaattori on alhaalla yritän enemmänkin löytää kysymyksiä, vastauksia ja merkityksiä kuin suoraa osta kehoitusta. Ehkä teen asiasta liiankin hankalaa. Mitä indikaattoreita ja treidaus tapoja sinä käytät?

Monessa lähteessä painotetaan usein, että stop lossit ovat tärkeitä ja samoin position suunnitelmallisuus. Yksi iso kysymys itselleni on miten pitää positiot pienenä kun matkassa ei ole kauheasti varmuutta ja asettaa stop lossit jotenkin järkevästi?

Tässä ehkä tämän viestin jutut. Kiinnostaisi kovasti kuulla muiden aloittelijoiden kokemuksia ja kokeneiden treidaajien kommentteja sekä miten etenitte uranne alussa. Treidaamisen aloittaminen tuntuu välillä liikkuvaan junaan hyppäämiseltä ilman lippua ja tähän toivoisin näkökulmaa ja keskustelua tähän ketjuun.

Kiitos kaikille vastaajille ja lukeneille! :smiley:

15 tykkäystä