Tekninen analyysi ja treidaus -opiskeluketju

Just noin se pitää ajatella. Osakemarkkinoiden keskimääräinen reaalituotto on noin 7% vuodessa. Siten 40% hintaeron kiinni kurominen vaatii keskimäärin yli 5 vuotta!

1 tykkäys

Vastatakseni omaan kysymykseen, eipä tainnut olla H&S. Tai olisi 2. huippu todella korkea(?) vaikka se tuosta alas kääntyisi, neckline viivan kohdalla…

Onko kukaan Sotkamo silveriä seuraillut täällä?

Nappasin itse satsin tuosta MA 200 Pinnasta. Pitänyt hyvin viime elokuusta asti. Q1 tulee tosisaan 27.4. ja tällöin on mahdollisuus yllättää suuntaan, kuin toiseenkin. Funda pohjaisesti tässä on mielestäni ihan hyvä upside, mutta nämä asiat ei tähän ketjuun varsinaisesti kuulu.

Sattuu tuo kolmio näppärästi strategiseen päivään.

2 tykkäystä

@DayTraderXL

Saanko pummata tukiopetusta… yritän pikku hiljaa oppia ymmärtämään teknisen puolen hienouksia. Eli case “PLUGin viikkokuva” (kopsaan kuvan tänne PLUGin ketjusta):

Jaksaisitko kertoa mitä indikaattoreita kuvasta löytyy. Aika monta MA / EMA käyrää ilmeisesti ainakin, mutta varmasti myös kaikkea muuta mikä ei pussihousulle aukea :thinking:

Ja jos nyt koitan ihan pöljän tehdä itsestäni, niin kysytään vielä kohteliaasti ympyröityjen kohtien suomennokset. Luulen tajuavani osan, mutten kaikkia, ja vaarallisintahan se on että luulee muttei oikeasti ole lähelläkään.

Kiitän!

4 tykkäystä

Menemättä hienouksiin mielestäni tuo PLUGin on aika selkeässä laskutrendissä ollut jo pitkään eikä tuossa mielestäni ole vielä mitään käänteen merkkejä. Koko ajan on tehty uusia alempia pohjia ja MA20 on toiminut vastuksena LHiden tekemisessä. Nyt on dailyssa valuttu jo MA200senkin alle, joten heikolta näyttää. Itse näkisin tässä enemmän shortin kuin longin paikan tällä hetkellä ja vähintään tuo MA20 pitäisi rikkoa ylöspäin ja kammeta tuohon MA200sen päälle, jotta tässä olisi toivoa pohjista ja käänteen tekemisestä.

Weeklyssä on myös valuttu EMA50sen alle ja se on kääntymässä laskuun.

5 tykkäystä

Hei,

Treidaaminen on ollut nyt vuoden ajan opiskelun alla. Lukenut paljon kirjoja ja internettiä sekä tietysti tutkinut graafeja. Tulokset tällä hetkellä aika ±0. Luettuani Jack Schwagerin Market wizards kirjaa tein huomion, että todella monella treidaajalla on ollut taustalla jonkinlainen mentori tai vastaava. Samanlaisen huomion olen tehnyt myös Chat with traders podcastistä. Olen viimeaikoina tutkinut sivustoja, jotka tarjoavat koulutusta treidaamiseen ja halusinkin kysyä onko kenelläkään kokemusta tällaisesta?
Itse olen seurannut Warrior trading youtube kanavaa ja pieni kiinnostus kurssiin herännyt lähinnä ison käyttäjäyhteisön takia. Onko muita ja mitä mieltä näistä?

Lisäyksenä vielä, että sen verran on kokemusta kertynyt, että en haaveile äkkirikastumisesta tai Ferrareista ja ymmärrän myö sen tärkeyden, että jokaisen täytyy löytää oma tyylinsä eikä kopioida muita. Sen takia kaipaisin kokeneemmilta kommentteja, onko tällaisista “kursseista” hyötyä laajemman treidaamisosaamisen oppimisessa vai ovatko kurssit ainoastaan gurun treidien kopiointia.
Kiitos!

1 tykkäys

Olen itse tykännyt livetraders opetusvideoista. Näillä on toki myös maksullinen palvelu jossa pääsee kuulemaan livenä juuri ennen pörssin aukeamista päivän vinkit mutta en ole mihinkään tällaiseen liittynyt. Vain katsellut näitä videoita. Amerikkalaiseen tyyliin vähn hidastempoista välillä mutta näistä olen oppinut todella paljon.

5 tykkäystä

Alhaalta ylöspäin

  • daily bull volumen kasvu
  • BB:n alalaidan kääntyminen ylöspäin
  • close pitkän aikavälin linjaviivan yläpuolelle, weekly ema50 lähestyy, weekly reversal candle
  • weekly MA20 käyrä kääntynyt selvästi ylöspäin

@SijoitusSeppo Mikä nyt sitten on käänteen merkki? Jos pohjaongintaa harrastaa, niin minulle ihan riittäviä signaaleja, koska saan SL:n lähelle omaa avg ostohintaa. Tämä on aina itselleni tärkeää. Käänne lähtee aina 1H TC:stä, sitä pitää seurata 4H TC (nyt tehty jo) ja sen jälkeen 1D, jota odotellaan seuraavaksi.

Tietysti, jos haluaa olla varma, niin 1D ja 1W TC on hyvä odottaa, mutta weeklyn osalta kyse on pitkästä odotuksesta ja ollaan noustu jo niin korkealle, että pohjaonginnasta ei voi puhua.
Liiketoiminnan käänteestä tai tilanteesta ei tässä oteta kantaa, puhtaasti siitä, miten TA:n kautta pohjia voi yrittää hakea. Tuleva osari (27.5.?) kertoo siitä.

5 tykkäystä

Oma vastaukseni taisi tulla useamman päivän kysymyksen perässä eli pohjaongintapaikka olisi ollut silloin toisenlainen (enkä huomannut, että kysymyksessä puhuttiin pohjaonginnasta, itse olen aika konservatiivinen lähtemään tällaisten vahvojen laskujen jälkeen onkimaan vaan odottelen mieluummin reilusti käännettä ja lähden sitten vasta mukaan)

Kuten totesin tuossa vastauksessani niin koska tuo daily MA20 on ohjaillut aika hyvin tuota laskutrendiä niin itse en ottaisi longia juuri kosketuksesta siihen vaan vasta mahdollisen breikin jälkeen. Eli en jäisi odottamaan edes daily TCtä, mutta tuon haluaisin nähdä, että päästään daily MA20 (ja MA200) päälle.

1 tykkäys

Tuo kuva oli poimittu PLUG:in ketjusta, jossa on puitu yhtiötä monesta näkökulmasta ja laitoin aikaa sitten sinne näkyville oman price target alueen ostojen aloittamiselle (näkyy tuossa väritettynä boxina).
Tuo kuva oli linkattu tekstillä “Bulls are coming back” tms. (en jaksa tarkistaa), joten en viitannut mihinkään käänteeseen vaan enemmänkin tosiaan tuohon pohjien ennustamiseen ja toisaalta siihen, että noudatin omaa ennakoitua suunnitelmaa. Itse julkistan hyvin harvoin tämäntyyppistä johdattelua, mutta koska PLUG:in osalta keskustelu on ollut hyvin mollivoittoista viime aikoina, ajattelin tuoda tarkemmin oman näkemykseni hintatasoista. Olin laskenut/seurannut tarkasti tarkempaa hintavolumen profilointia pitkältä aikaväliltä sekä toisaalta arvioinut, missä kohtaa myyjät loppuu ja ostajat tulevat takaisin.

Daily-tason käänne on oikein hyvä varmistus monelle, jotka eivät pysty TA:ta niin tarkasti käyttämään.

9 tykkäystä

Russell2000-indeksin h&s-kuviosta puhutaan, mutta eikö dax näytä myös h&s:lta? (Jos menee noin 15080:n alapuolelle.)

Kullassa mahdollisesti bullish tilanne?

Merkittävän tukitason 1800 kohdille piirtynyt nouseva kolmio, äskettäin tehty tuplapohjat, juuri noustu 50 eman yläpuolelle, päivätasolla nousutrendissä, lisäksi fundapuolella inflaatio.

4 tykkäystä

Nyt tulee tyhmä kysymys trendin vaihdoksiin liittyen, mutta en tähän selkeää vastaustakaan ole löytänyt. Onko tuossa tapahtunut 1H Trend change?


Vai täytyisikö tuon pitkän punaisen kynttilän ja sitä seuraavan vihreän kynttilän välissä olla kynttilä, jonka ylempi häntä jää vihreän hännän alapuolelle.

1 tykkäys

Tuossa ei ole kyse TC:stä - sitä on kuvattu moneen otteeseen Tekninen Analyysi -ketjussa.

2 tykkäystä

Olisiko SP500’ssa mahdollinen breakout ylöspäin? (Ellei se ollut jo juuri tuo kuvassa näkyvä… )

Mietin myös meniköhän se jo siinä (kun vaihtuu päivä - kuinka yleistä lienee yli yön tapahtumat)?
Tuo rinnakkain Finanssisektorin kanssa…

2 tykkäystä

Breakout tarkoittaisi uutta ATH:ta, noin 0.50% nousua closesta. Sehän ei ole suhteessa kuin pieni pomppu, mutta vaatii yleensä näin ylhäällä oltaessa, että kaikki sektorit tekee vihreän päivän.
SP500 pysyy rotaation vuoksi paljon vahvempana, kuin mitä pääsääntöisesti tilanne on yksittäisten yhtiöiden osalta. Kannattaa muistaa, että vaakasuuntainen liike tässä sentimentissä (kesän alla) olisi ehdottomasti jo bull markkinoiden voitto. Tänään oli eilistä huomattavasti isompi vaihto ja bull-voittoinen.

4 tykkäystä

Tuossa on pari kalvoa trendeistä ja käännöksistä

Tuolla vähän lyhyemmin:

6 tykkäystä

Todella mielenkiintoista kamaa. Suurkiitokset.
Pätevätkö .pdf:ssä olevat trendejä kuvaavat … kuviot (patterns) käytännössä aikajänteestä riippumatta? ts. sama se, kurkitko 5min, 15min, 30min tai vaikka 1D kynttilöitä?

1 tykkäys

Joku joka osaa kertoo varmaan paremmin mutta sehän vahvistuu sitä mukaa mitä pidempi kynttilä

5 min ja 15 min, 1 h ja 4 h…

Eli 5 minuutin nousutrendi voi olla vielä 15 minuutin laskutrendi kun käännettä tehdään mutta kun sekin kääntyy niin suunnan muutos vahvistuu

1 tykkäys

Kynttilöistä muodostuvat kuviot pätee riippumatta aikajänteestä mutta isomman aikajänteen kynttilät/kuviot on aina merkitsevämpiä. Siksi kannattaa treidatessa vilkaista myös pidemmän ajan kynttilöitä kuin millä tekee kauppaa, jotta näkee mihin “isossa kuvassa” ollaan menossa.

3 tykkäystä