Tekninen analyysi ja treidaus -opiskeluketju

Ei oikein, toisaalta onat taidot aika olemattomat pinen osalta. Sulla kokemusta?

1 tykkäys

Eipä pieniä kokeiluja enempää. Kerran koodasin jonkun ema-kombinaatioyhdistelmän kokeeksi. Mitä yrität tehdä?

Kaksi funktiota (samoja mutta eri timeframeilla) jotka ei ole built-in eli pitää määritellä itse, niille ehdollinen alert eli molempien pitää olla buy.

Tämä tulee strategiatestauksen pohjaksi

En osannut viestiketjua siirtää tänne joten tyydyn pistämään vain linkin

https://keskustelut.inderes.fi/t/bitcoin-suuria-mahdollisuuksia/5109/867?u=casecyro

@DayTraderXL Tuo tuola btceur nähtiin nyt tuosta piirtämästäni “ascendin trianglesta” breakout/fakeout joka tavallaa vahvistaa sen jota tuossa yritin ennakoida ja siten tuotti itselleni toivotun lopputuloksen.
Mutta kommentoit, että et näe tuossa ascendin trianglea. Viitsitkö avata hieman? Olinko edes hajuilla, vai ymmärtänyt jotain täysin väärin :smiley:

1 tykkäys

Ok, kopsasin sun kuvan sieltä tänne. Poistatko omat viestisi Bitcoin-ketjusta.


Merkkasin tuohon kuvaan ne kohdat, jotka ei täytä asc trianglen ehtoja - osaatko tämän perusteella itse miettiä, mitä nuo merkkaukset tarkoittavat? Katso investopediasta apuja, miltä asc triangle näyttää.
P.S. Suosittelen kyllä treidaamista USD-pareilla, EUR-parit on erittäin vähä liqvidejä ja voivat tuottaa ikäviä ylläreitä.

1 tykkäys

ei vissiin ole pine script -käyttäjiä täällä. Entä tietääkö joku charttaus-softan jolla voi tehdä trendilinjan logaritmiseen kuvaajaan ja vaihtaa sitten aritmeettiseen niin että kaikki datapisteet säilyvät ennallaan kuten näissä kuvissa? Nämä tein excelillä ihan havainnollistamistarkoituksessa mutta se on turhan hidasta vaikka automatisoi osan työstä. Vasemmalla on OUT1V logaritmiasteikolla sekä siihen piirretty laskeva trendilinja (oranssi). Oikealla on normaaliasteikko ja siihen piirretty nouseva trendilinja (harmaa). Kuvaajien sisältämä data on molemmissa sama, ja siksi toisen asteikon suora trendilinja on toisessa kaareva.

1 tykkäys

Voiko joku viisas herrasmies kertoa, että onko ajatukseni tällä kertaa ihan sekopäisiä:

Eli kyseessä UUUU ja nyt kuvittelen, että ottaisi huomenna pomppua.

Perusteluina trendiviiva, ema 50 ja hidden rsi divergence. En varmasti ymmärrä hidden devergenceä tai mitään muutakaan kunnolla, mutta muutamat videot on tullut katseltua ja koitan nyt tutustua tähänkin asiaan. Ja pelaan näiden kanssa leikkirahalla, joten ei tarvitse kenenkään huolestua :slight_smile: Laitan tämmän erittäin yksinkertaistetun kuvan tähän alle, niin tajuatte mitä haen takaa. Eli bullish hidden divergence.

5 tykkäystä

En valitettavasti ole viisas ja vielä vähemmän herrasmies. Käyköön tämä disclaimerinä. Itse näen tuossa alemman huipun ja 50ema heikkenemään päin, enkä tykkää myös rsi alemmista huipuista. Tuntematta tapausta UUUU itse sanoisin että kannattaa etsiä sellaiset liukkari ja RSI jotka ovat parhaiten toimineet UUUU:lla aikaisemmin. Onko nämä tasot aikaisemmin kartoittamattomia vai löytyykö vasemmalta osviittaa miksi reversal usd8 tasossa? Äkkiä katsoen on vähän “top heavy” näköinen. Miten hinta on käyttäytynyt aikaisemmilla kerroilla kun on toistuvasti kopsauteltu ema50: onko menty läpi vai saatu lisää buustia?

3 tykkäystä


Itse en juurikaan käytä RSI Divergenceä muuta kuin pienemmillä TF:illä kuten 1H tai 15min. Oman kokemuksen mukaan ne on sitä epäluotettavampia, mitä pidempi aikajänne.
Itse olen treidaillut UEC:tä hyvän volan vuoksi, funda mielessä näitä taitaa ohjailla pitkälle uraanin hinta.

UUUU:lla huomioisin mahdollisen H&S aktivoitumisen ja sillä on muutenkin edellinen daily support hyvin lähellä tämänpäiväistä. Pomppu on mahdollinen, mutta en lähtisi ennakoimaan, ennenkuin näkee, miten päivä avautuu.

4 tykkäystä

Bullish hidden divergence syntyisi, jos kurssi nousisi tästä suoraan $7 yläpuolelle. Nythän kurssi on laskussa eikä ole tietoa jatkuuko lasku tästä.

2 tykkäystä

Teen jonkun verran swing treidausta ja käytän päivä graafeja ja RSI. En tuollaista hidden divergenseä käytä, mutta muita esitettyjä kyllä. Itse ne huomenna tekisi mitään vaan odotan, että saisi RSI pykälän ylös ja sitten seuraavana päivänä sisään. Haluan todisteen, että ostopainetta löytyy ja support pitää.

4 tykkäystä

Kiitokset hyvistä vastauksista. On tämä vaan niin hieno foorumi.

6 tykkäystä

@DayTraderXL Itse kyttäilen UUUU:ta lähinnä longiposition täydennys mielessä ja sama orastava H&S osui silmään, mitä mieltä olet alkaako se olla validi vasta jos/kun tuo ~4.90 taso rikotaan alaspäin vai riittikö tuon edellisen ~5.40 tukitason rikkoutuminen?

Laskeskelin että jos korjaus olisi karkeasti tuon ‘pää-kaula’ välin mittainen niin voitaisiin päätyä noin 3.70-3.80 tasoille missä oltaisiin lähellä fib 0.618 ja 200 DMA tasoja, se olisi sinänsä ihan terve korjausliike tämän 450 % nousun jälkeen.

Ajatukset piirrettynä käppyrälle :slight_smile:

4 tykkäystä


Tukilinja on vähän yläviistoon, itse näkisin noin (bodyn kautta). Tuon mukaan vielä pitäisi vasen kaulataso 4.88 mennä rikki, mutta kyllähän tuossa jo voi sanoa H&S:n toteutuneen. Eihän se bottom välttämättä laske tuonne 3.70 tasolle, mutta se vaara on olemassa (ihan kuten olit itsekin arvioinut). Pivot monthly S1 on 4.20. Tästä eteenpäin pitäisi vain odottaa, kun 1H trend change tapahtuu, se vahvistaisi daily HL:n.

3 tykkäystä

Minä käytän tv:ssä fib channel -työkalua kun teen vinoja h&s-projektioita. 50% kaulalinjaksi. Oletko kokeillut?

Liekö kuviot mahdollisia myös indekseissä, ja näettekö SPssä mahdollista “head and shoulders” muodostumista, mikäli seuraavaksi edessä lyhyeen jäävä ylämäki?

15min:


1h:

Ei ole vielä tuttu työkalu, TV:ssä noita variaatioita näyttää riittävän opeteltavaksi… täytyy ottaa jossain vaiheessa kokeiluun. Olen toistaiseksi noudattanut omissa charteissa kiss-strategiaa ( keep it simple, stupid) eli yritän pitää datan määrän pienenä ja kuviot simppeleinä.

Tekninen analyysi toimii itsellä lähinnä fundaperusteisten sijoitusten ostojen/myyntien ajoittamisen apuna joten pääpaino on pidempien aikavälin trendien sekä mahdollisten trendinmuutosten tunnistamisessa.
TA:n yhdistäminen funda-analyysiin on ainakin itsellä toiminut hyvänä strategiana; aiemmin kun tuli ostettua jotain mielenkiintoista lappua lähes hinnalla millä hyvänsä niin nykyään on malttia istua käsien päällä ja odottaa sitä teknisesti hyvältä näyttävää ostohetkeä.

Varsinkin tällaisissa korkean betan lapuissa kuten UUUU ostohetken vaikutus tuleviin tuottoihin alkaa olla merkittävä: sillä on suuri ero oletko ostanut osaketta maaliskuussa yli 7$ hinnalla vaiko nyt, kuukautta myöhemmin ~ 5$ hinnalla.

3 tykkäystä

@mew ehkä jotain tämän tapaista?

2 tykkäystä

Voi sen noinkin nähdä, mutta jos katsot samaa 4H:lla, niin muoto muuttuu. Lähinnä päivän päätöksen itse näen 4H bear flagina.

  • kasvava bear volume, pomppu jäi ema-tasojen alle, myös 1H:lla. Edellinen support 4123.4 rikottiin, tosin hyvin ohuesti.
1 tykkäys

@Boomer Joo, tätä tarkoitin, että (noviisi kun olen) kysymyksenä voiko tällaisia indekseissä löytyä (ottaen huomioon indeksin itsessään koostuvan monen monesta kurssista) ja onko tässä mahdollisesti nähtävissä moista?