Tekninen analyysi (ei kyselyitä)

Minun käsityksen mukaan EMA:t on enemmän käytettyjä rangella 4-26, mutta MA:t käytetympiä etenkin >50, itse käytän EMA4, -8, -12 ja -26; ja MA:sta käytän MA50, MA100 ja MA200.

7 tykkäystä

Hyvä tietää. En ole ajatellutkaan että käyttäis molempia, vaan jompikumpi kaikilla rangeilla

3 tykkäystä


Jatkuuko Outotecin nousutrendi? SMA200:sta ainakin vielä pompattiin ylöspäin.

10 tykkäystä

Amatöörin silmin Nokian Renkaissa olisi kehittymässä herkullinen paikka ottaa BEAR näkemystä. Ottanut hirviät nousut reilun parin viikon aikana, mutta edelleen tuo on viikkotasolla laskutrendissä. Tänään taisi testata tuon rikkomista, mutta tuloksena on muodostumassa kynttilä hyvällä hännällä.Tässä kuussa myös suht isoja shortteja avattu. Tuon kovan nousun takia siellä olisi iso droppi edelliseen viikkotason LL:ään. Jos tämän päivän kynttilässä on selkeää myyntipainetta nähtävissä ja huominen vielä varmistaa sen, niin täytyy vakavasti harkita näkemyksen ottamista tästä lapusta. Tuntitason nousutrendin rikkoutuminen vaatisi nähdäkseni vielä 2,5% laskua. Sitä minä taidan seuraavaksi tarkkailla.

2 tykkäystä

Mä otin tähän betsin sen puolesta että jatkuu. Ainakin analyytikkohintojen pohjalta voisi olla menomahdollisuuksia.

Päivätasolla toi kanava on muuten nätimpi. Viikkotasolla meni tavallaan rikki 25.1. perjantaina kun suljettiin noin alas tuohon 1D MA200 pintaan.

2 tykkäystä

Vähän taas Remedyä tekniseltä kannalta:

Päivätasolla näyttää edelliseen analyysiin verraten paljon paremmalta. Daily RSI on jäähtynyt eikä ole enää yliostettu. Viikko&kk tasolla RSI on vielä yli 70 mutta mielestäni se ei haittaa niin kauan kun tulos ei petä. Jäähtymiseen ei tarvita aina dippiä, vaan riittää myös tarpeeksi pitkä hinnan sivusuuntainen liike jossain vaiheessa. Tämänpäiväisessä kynttilässä näkee vähän epävarmuutta mutta sulku selvästi eilisen tason päälle on aina hyvä merkki.

(Pahoittelen muuten kun kuvassa sekoittamassa sekä MA&EMA50/200. Koitan vähän tutkailla niiden käyttäytymiseroja ja soveltuvuutta. MA pisteviivalla ja EMA yhtenäisellä.)

Tuntitasolla nousutrendi jatkuu ja tehtiin uusi HL 13.55€, jonka alitus katkaisisi tuntitason nousun. Tossa 13.55-14.00 välillä mukavasti tukea muutenkin. Jos 13.55 alittuisi niin päivätasolla tukena nyt EMA/MA50 12.30-12.60€ alueella (analysoin puhelimella ja vähän hankala lukea täsmäarvoja joten voi olla pieni heitto). Tämän jälkeen vasta EMA/MA200 10.30-10.60 alitus katkaisisi nousutrendin.

Edit: tulikin kommentoitua lähinnä laskumahdollisuuksia ja tukitasoja, mutta ylöspäin mennessä isoimpana vastuksena tietenkin edellinen huippu 15.35€, joka ylitys avaisi taas ns. baanan ylöspäin

8 tykkäystä

DAXissa havaittavissa Sigil of Baphomet -pattern muodostuneen
End is near?

image

Vaikuttaa siltä, että kyseessä on bullish pattern. Täytyy ottaa repertuaariin mukaan.

38 tykkäystä


Wärre ihmeen heikkona tällä hetkellä, 1H ja 4H laskutrendissä, 1H RSI <20 ja 4H RSI <30. Lähempää nykyistä daily HL:ää kiinnostaisi treidi

8 tykkäystä

Miten luottavainen olet Johannes Outotecin suhteen? Kovasti on lasketellut viime aikoina ja oma usko on sen verran koetuksella että harkitsen myymistä reippaalla tappiolla. Riippuvaisuus Kiinan tilanteesta mietityttää.

Sellanen kutina on että coronalla voi olla kauaskantoiset seuraukset monelle ja etenkin Outotecille vaikka itse tauti saataisiinkin kukistettua pikkuhiljaa. Nyt ollaan vasta alkuvaiheessa taloudellisten seurausten kaavoittamisessa.

Saattaapi kurssi tulla kolisten alas? Pelkkiä arveluja esitän tässä vasta-alkajana joten korjaa jos olen väärässä.

1 tykkäys

Pidän itse pään kylmänä: Odotan ainakin Q2 2020 asti, jolloin Metso Mineralsin ja Outotecin fuusion pitäisi jo olla käytäntöönpanossa ja Metso-Outotec pörssissä. Olen arvonmääritykset jo tehnyt, ja upsidea mielestäni kurssissa on edelleen reilusti. Myönnettäköön, se on treidaajalle raskasta pitää tappiollista possaa, mutta koska olen määritellyt jo aikaisemmin, että Outotec kuuluu minulla pitkään salkkuun (jonka aikajänne tosin minulla määräytyy aikalailla targetin saavuttamisen mukaan :sweat_smile:) , niin siellä se on ja pysyy, ellen näe jotain akuuttia syytä exitaa positiosta.

Kurssi voi toki laskea edelleen, mutta mielestäni se kertoo jo jotain, että konsensuksen alin tavoitehinta tällä hetkellä Outotecille on 5,90€ (lähde marketscreener.com). Tietenkin huomattavasti isommassa painoarvossa pidän @erkki.vesola:n analyysiä yhtiöstä, joka indikoi merkittävää nousuvaraa Outotecille (ja toisaalta myös se sivuhuomio, että Metso-Outotecin pro-forma luvut vaikuttavat kiinnostavilta, vaikka suositusta ei Metso-Outotecille voida vielä antaa).

Kylmäpäisyyttähän tämä vaatii, mutta en ala myymään positiota tunteiden vuoksi. Se ei olisi sijoitusstrategiani mukaista. Keskityn YO-kirjoituksiin lukemiseen muutenkin tällä hetkellä - saa ihan kivasti muuta ajateltavaa.

Tykkään miettiä asiaa näin: Merkittävää ei ole se, mikä Outotecin kurssi on nyt, huomenna, tai Q1 aikana, vaan se, mikä kurssitaso on Metso-Outotecin tultua pörssiin :slightly_smiling_face:

Edit:
Oma target >6€

17 tykkäystä

Joko Verkkokaupalla alkaa olla vastustasoja tuossa 3,4€ tuntumassa?
Onhan se tavoitehintakin siinä.
Ite ei osaa ku vetää viivan ja sehän on siinä alalaidassa. :smiley:

1 tykkäys

@TurskaSaavi
Tukea siis vai tarkoitat? Itse näen selkeää tukea vasta 3,100€ läheisyydessä, daily RSI tosin jo ylimyyty


E: Huomaa daily MA200 alittumassa juuri

1 tykkäys

Joo tukea siis.
Vielä voi siis reippaastikin laskea.

Kiitos tästä!

1 tykkäys

Sampon heikkous mietityttää. Tuntuu, että imua olisi pudottautua daily ma20seltä kohti 40 euron tasahintaa. Fundassa kuitenkin omistusyhtiöiden osalta melko selvät askelmerkit tälle vuodelle. Euroopan Wuhan-setbackkikö painaa vai vieläkö laidassa on lappua tavanomaista enemmän Solidiumin jäljiltä?

Eikös Solidiumin myyntihinta ollut lähellä 41,60. Eivät välttämättä myy ostajat tappiolla.

Kiinan A50 ascending triangle pidemmän aikaa jo menossa (kuvassa tosin A50 futuuri)

Nikkeissä myös vastaava, vähän nopeammin vaan tulee kärki vastaan

Hiukan soveltamalla löytyy myös DAXista

3 tykkäystä

Mitäs palstan tekniikkavelhot sanovat TietoEVRYn kurssista? Hyvä osari ja suht yllätyksetön osari alla ja kurssi tullut noin viikon sisään lähes -15% alas. Viritelläänkö tässä pikkuhiljaa ostopaikkaa.

Tasaisen tylsä suorittaja toimialalla, joka kasvaa BKT:tä nopeammin.

https://invst.ly/pxna2

omxh25, RSI näyttää hyvin osto ja myyntipaikat. Sertifikaateilla helppoa rahaa?

1 tykkäys

Yhtenä indikaattorina varmasti sellainen jota kannattaa tarkkailla. :+1: Mutta kuten tuosta laittamastasi kuvaajastakin näkee, on RSI osoittanut välillä yliostettua tilaa ilman että on kannattanut myydä, eli signaali ei ole aina toiminut myyntitilanteissa. Ja vastaavasti myös ostotilanteissa - aika usein kuvaajasi perusteella on kannattanut ostaa ennen kuin RSI on varsinaisesti antanut signaalia.

Kenties voisi sanoa että nykymarkkinassa on heti kannattanut herkästi ostaa kun markkinat ovat alkaneet näyttää ensimmäisiä merkkejä ylimyydystä tilasta. Puolestaan yliostetussa tilassa markkinat ovat melkoisen hyvin viihtyneet - ainakin viimekuukausina. Mutta tässä sitten se ikuisuuskysymys meneekö asiat jatkossa samalla tavalla? :wink:

2 tykkäystä

Omaan silmään tuossa on pelkän RSIn osalta yksi ostopaikka toukokuussa. Historiallisesti näyttää helpolta, mutta konteksti taisi esim. kesän jälkeen olla aika taantumahenkinen, jolloin pieni niiaus RSIn osalta vielä harvalla IRL laukaisee ostokiimaa vaikkapa tuloskauteen lähdettäessä.

Yhdistämällä RSIn trendiin ja päiväkynttilöihin voisi jo alkaa miettiä positiota.