Tekninen analyysi (ei kyselyitä)

Kannattaa tutkia tarkemmin, miten fibonaccia pitää käyttää. Huonosti tai väärin perustein asettelemalla se antaa virheellisen kuvan tilanteesta. Esim. Investopediassa on hyviä juttuja aiheesta ja tarkemmin löytyy hakusanoilla paljon materiaalia.

3 tykkäystä

Fibonaccin yksi perusoletus on, että haetaan pisin edellinen lasku-tai noususuunta ja asetellaan sen mukaan 0/1-tasot. Hyvin yleisesti sen jälkeen lisätään sitä seuranneisiin laskuihin/nousuihin toinen ja katsellaan niitä sitten rinnakkain. Näitä voi olla samassa chartissa 3-4 kappaletta, kun haluaa tarkemmin katsella tilannetta ja sitä, miten hyvin fibo on osunut kyseisen kohteen osalta noihin matemaattisiin tasoarvoihin.

Parallel channel syntyy TV:n työkalulla helposti, mutta sen perusidea on, että viivat kulkee saman hintaeron suhteessa koko matkan. Sinun piirtämä esimerkki ei siis ole channel, vaan wedge.

Ihan pikakommentit lomilta, ensi viikolla taas paremmin pelissä mukana.

5 tykkäystä

Juuri näin, tämä palsta on oikein sopiva erilaisille kysymyksille. Ei ole tyhmiä kysymyksiä olemassakaan. TA on paljon monimuotoisempi asia kuin arvaakaan ja kannattaa ensin opetella ihan perusjutut teoriassa ja käytännössä. Pikku hiljaa sitten laajentaa osaamista ja indikaattoreita.
Kysehän ei ole siitä, että mitä enemmän kuvassa on indikaattoreita, sen paremmin se kertoisi tilanteesta. Tai sen parempi TA-analyytikko olisi. “Keep it simple”!

2 tykkäystä

Juuri näin! Kyse on ennemminkin siitä miten kykenee tulkitsemaan eri indikaattoreita, trendejä ja signaaleja ja treidaamaan niiden pohjalta voitollisesti (= soveltaa niitä hyvin omaan treidausstrategiaan)!

2 tykkäystä

10 pistettä ja papukaija merkki :parrot:

Tuohon voisi vielä lisätä, että yksittäisen seurattavan kohteen osalta. Tilanteet monesti eroaa eri osakkeiden välillä, joten pitää tutkia, mikä toimii milläkin kohteella!

2 tykkäystä

Avasin joku aika sitten Tradingview opiskeluun liittyvän ketjun, ja muutin tänään sen otsikkoa niin että sinne sopii enempi heitellä perustason kysymyksiä. Mun mielestä ihan hyvä olisi olla toi “opiskelu” ketju erillään tästä johon ehkä kivempi jos tulisi enemmän itse sijoitusidoita. Ei tietenkään estä että tännekin voi kysymyksiä esittää. Mutta jos tämä jako ei ota tuulta alleen, niin mun puolesta voi vaikka poistaa ton toisen ketjun häiritsemästä.

Tekninen Analyysi ja Tradingview opiskelu. Kysy & vastaa -ketju

Ja kiitos kaikista kommenteista. Kaikki vinkit on tervetulleita :+1:

2 tykkäystä

Oikein hyvä idea, toimitaan näin!

2 tykkäystä

Mä oon täysin vihkiytymätön ta:han ja oon treidannut menemään omilla menetelmilläni. Kysyn siis fiksummiltani, mitä tällä hetkellä sanoo ta Rovion ja Nokian renkaiden osalta?

Pidemmällä aikajänteellä Nokian renkaat on laskutrendissä (200 päivän liukuvan alla, kuten pääsääntöisesti kaikki lyhyemmät liukuvat keskiarvot) ja juuri tehnyt uudet alemmat pohjat. Jos tälle päivää noustaan yli 24,17 €(23.9 alin noteeraus) voi ajatella, että tuosta 24.20€ tuntumasta voi löytyä tukitasoa. RSI:n (10-14 päivää) perusteella yhtiö on tällä hetkellä vahvasti ylimyyty. Jos mennään tälle päivää ylös tulee RSI ostosignaali(Eli itse alkaisin siinä tapauksessa katsella ostopaikkaa huomenna).

Tämä on siis päivätason/viikko/kuukausitason pidemmän ajan kuva, joka tahtoo sitten “määrätä” lyhyempääkin. Jos lasku jatkuu niin alhaalla tukitasot on aika kaukana voisi olla 22,50€ tai sitten 19€ jollei jotain fibonacci tasoa löydy. Mutta lasku jatkuu jollei syytä löydy. Äkkiä ajateltuna syyt on aika vähissä.

2 tykkäystä

Nokian renkaista vielä. Eilisen kynttilässä oli pitkä sytytyslanka ylhäällä ja lähdöt on yleensä kuten raketilla eli lähtee toiseen suuntaan kuin missä sytytyslanka. Pitkä viiva ylös viittaa, että laskenut edellisenä päivänä iltaa kohti ja sama pessimismi tuppaa jatkumaan usein.

2 tykkäystä

@Warren_Fyffet


Nokian Renkaat meni myös mainitsemani descending trianglen alemman trendilinjan alle päivätasolla, täytyy katsoa nähdäänkö follow through:ta alaspäin.

5 tykkäystä

En huomannut kännystä tätä keskustelua, mutta kommentoin lyhyesti varsinaiseen threadiin.
Kun tuo 24.17 meni rikki, ei se enää oikeastaan näyttele mitään tukea/vastusta jatkossa.
En näe mitään merkkejä siitä, että Rinkulat olisi tekemässä käännöstä ylöspäin. Tällainen slow fade alaspäin pahin mahdollinen bull trap eli kun alemman tason RSI:t ehtii nousta ylöspäin, oletetaan nousun alkavan ja karhut hyökkää alhaista volyymitasoa vastaan ja saa uuden legin alaspäin helposti. Tällaisessa tilanteessa ei fundat ole merkityksellisiä, kun mitään positiivista ei ole kuitenkaan ulkona.

6 tykkäystä

Juu, aika bearina itse tilanteeen näen, mutta jos nyt tälle päivää ponkaiseen tuonne Johanneksen triangelin sinisen viivan yli ja alkaa jatkossa pimputella sitä, niin kyllä tuohon pikku nousu saadaan. Edelleen jos pimputtaa ylä kolmiosta läpi niin sitten latu auki. Mutta kuten sanottu, fundaa siihen ei taida löytyä. Mutta voihan shorttarit olla tyytyväisiä tuottoihin ja alkaa purkaa.

4 tykkäystä


Uskaltaisin väittää, että sinne meni se descending triangle, nyt suunta alaspäin. EMA4 vahvana resistanssina itse asiassa sekä 1H,4H, että 1D TF:llä.

6 tykkäystä

Se on tosiaan nyt pois pelistä. Nyt on seuraavaksi tukitaso 22.50 merkittävä.

5 tykkäystä

3 tykkäystä

Oon itse tehnyt tässä periaatepäätöksen ostaa tietyn verran tippuviin kursseihin. Perusteena itselleni on se että haluan olla osakkeessa mukana pitkällä aikavälillä, ja en ”hermostu” jos välillä kertyy miinusta enemmänkin. Ja myöhemmin jatkan ostoja high lowsta. Seuraava lisäerä (toinen ostos) asetettu ruudulle @ 23,69 €. Infrontissa hiukan haastavaa katsoa tarkalleen tasot, mutta tähän päädyin pohjakosketuksista.

4 tykkäystä


Tähän väliin: OMXH25:lla todella lähellä 1D MA200, ja sitä seuraa perässä MA100 (älkää välittäkö trendilinjasta ylhäällä, koskee viikkotasoa pääosin, siksi daily-tasolla vähän ruma)

1 tykkäys

Ok, jos sulla on siitä kokemusta, niin sitä voi toki yrittää, kunhan et trappaa itseäsi liian syvälle.
Rinkuloita kaikki/moni pitää tällä hetkellä alihinnoiteltuna ja mulla ei ole kompetenttiä ottaa kantaa noihin fundajuttuihin, mutta näin pitkäkestoinen laskuputki ehkä voi kertoa siitä, että asiat yhtiön sisällä eivät olekaan niin hyvät, kuin on ajateltu. Mitäs jos tulee tänä vuonna negari?

3 tykkäystä

Shooorrrt
:arrow_lower_right::arrow_down:

1 tykkäys