Tekoälytyökalut osakeanalyysin apuna - Köyhän miehen analyysitalo?

Haluaisin kuulla muilta osakepoimijoilta kokemuksia tekoälytyökalujen hyödyntämisestä analyysin tekemisessä.

Itse olen aiemmin käyttänyt ChatGPT:tä kysyäkseni spesifejä asioita, kuten yritysten kilpailijoista, markkinasta tai tuotteiden eroista kilpailijoihin nähden. Nyt kun tekoälytyökaluihin on tullut mukaan Deep Research (syvätutkimus) -toimintoja, olen alkanut testata, miten ne suoriutuvat hieman hähmäisemmistä kysymyksenasetteluista.

Deep Research toimii siten, että tekoäly laatii ensin tutkimussuunnitelman, jossa se listaa erilaisia näkökulmia ja osa-alueita, joiden pohjalta analyysiä lähdetään tekemään. Tutkimussuunnitelmaa voi halutessaan täydentää ennen kuin tekoäly alkaa varsinaista tutkimustyötä. Analyysin aikana tekoäly käy läpi tyypillisesti ainakin kymmeniä eri verkkosivustoja ja muita lähteitä, kuten videoita ja PDF-tiedostoja. Lopputuloksena syntyy yhteenveto löydöksistä lähteineen. Luonnollisesti näitä analyysejä ei kannata pitää täytenä totuutena ja niihin on hyvä suhtautua kriittisesti, mutta ne toimivat mielestäni hyvin oman analyysin pohjana.

Olen testannut ChatGPT:n maksullista versiota, Grok 3:a ja Geminin maksullista versiota. Tähän mennessä kokemukseni perusteella Gemini ja Grok ovat suoriutuneet osakeanalyysistä parhaiten. ChatGPT:n analyysi kestää usein pitkään, mutta siitä huolimatta se ei tunnu pääsevän kunnolla sisään esimerkiksi taloudellisiin tiedotteisiin tai YouTube-videoihin.

Millaisia kokemuksia muilla on? Onko esimerkkejä hyvistä prompteista analyysin tekemiseen tai muita hyviä niksejä?

Ohessa esimerkki Nexstimin analyysistä, jonka suoritti Gemini.

Nexstim Gemini.pdf (373,1 Kt)

8 tykkäystä

Tekoäly ja toimari.https://www.linkedin.com/posts/tecnotree-corporation_aileadership-agenticai-ethicalai-activity-7309897199524503552-fvgM

Itse olen käyttänyt tutkimus assistenttina https://notebooklm.google/.

Tänne siis pitää itse ladata esim osavuosikatsaukset tai antaa nettiosoitteita, mutta omaan tarpeeseen toimii kun haluaa koostaa monien vuosien materiaalista tietoa. Itsellä toimii paremmin kuin vain chatgpt:n prompti

1 tykkäys

NotebookLM on kyllä myöskin ihan näppärä työkalu. Sen osalta itselle tulee vaan helposti mieleen tutkimuksen biasoituminen, sillä siinä tutkimusta tulee ohjattua itse aika vahvasti ladatun materiaalien ja nettiosoitteiden pohjalta.

NotebookLM:n tarjoama analyysin pureskelu podcastin muotoon on kiva toiminnallisuus. Tuossa Geminin Deep Researchissa on myöskin se, mutta sitä ei ole tullut vielä kokeiltua.

1 tykkäys

Listan jatkeeksi nostaisin oman askarteluni:

Työkalun ideana on yhdistää eri talousraporttien lähteitä ympäri maailmaa yhden portaalin alle, josta niitä voi kätevästi tutkailla joko AI-tiivistelmien avulla tai suoraan dokumentteja selailemalla. Ominaisuutena on myös bulkkilataukset, joilla voi napata esimerkiksi yhden yhtiön kaikki osarit ja vaikkapa syöttää ne NotebookLM:lle tausta-aineistoksi.

Alla esimerkkinä tiivistelmä Canatun perjantaisesta tilinpäätöstiedotteesta:

3 tykkäystä