Telia Company - Ketju

OK, no toki nyt alkaa tapahtua!

Olisiko Telialle kunnon kulukuurin paikka ja muutamat YT:t et saadaan laiskimmat ulos!!

Vaatimatonta on tulos ollut, vanha hyvä firma ja rönsyilee pitkin Euroopan laittamatta…tuhlaa tuloksensa raskaaseen kulurakenteeseen ja swedujen isoihin palkkoihin.

Ellunkin EPS samaa tasoa kuin pari vuotta sitten. Kurssi vaan noussut 45%
eli turvasatamasijoittajat maksaneet kovempaa hintaa tyytyen pienempään tuotto-odotukseen.

3 tykkäystä

Olen itse vieläkin sitä mieltä, että ruotsin valtion täytyisi luopua omistuksestaan jollekkin aktiivisemmalle sijoittajalle, ennenkuin telian kurssi/tuloskyky nousisi seuraavalle tasolle. Ehkä, uusi tj tuo jotain valoa.

1 tykkäys

Juu Ruotsin valtio tykkää kuitenkin Telia osingon maksusta.
Tää on defensiivinen näin virus-aikanakin, nythän vaan soitellaan et oletko vielä kunnossa ??:grin::+1:

1 tykkäys

Telia on nyt finanssikriisin hinnoissa, mutta toisin kuin monelle muulle, heille itse liiketoiminta ei kait kärsi suoraan samalla tavalla kuin muilla. Toki asiakaskunnasta varmaan tulee säästöpainetta jne, mutta tietoliikenneyhteksien ym määrää ei kuitenkaan voi loputtomiin laskeakaan. Euraasian toimintojen riskitkin ovat vähentyneet viime vuosien aikana merkittävästi. Toki tuosta viihde/urheilulähetysmyynnistä voi tulla pientä hittiä, kun ei ole näytettävääkään. Lisäplussana se, että Ruotsin valtiolla on tässä myös selkeä rooli ja intressi.

Nyt en vaan itse osaa päättää, että aloittaako osto-ohjelman tänään vai vieläkö pitää kuvitella saavansa halvemmalla?

4 tykkäystä

Teliassa on paljon potentiaalia. Ehkä toimarin vaihto tuo uutta selkärankaa tekemiseen.

Itse tunnen Telian menneisyydestä ja olen ollut tekemisissä mm. Telia Carrierin kanssa. Aika harva tietää esim. tästä →

The company is an IP connectivity supplier ranked number one globally.

Käynnissä oleva tilanne sataa Telian koriin, sillä esim. etätyön ja videoneuvottelujen lisääntyessä yritykset kasvattavat kaistanleveyttä. Eikä sitä sitten myöskään alenneta myöhemmin. (nimim. Kokemusta omaava) :slight_smile:

6 tykkäystä

Löytyykös itseltä Teliaa salkusta? Itse näen myös potentiaalia Teliassa, enkä ihan käsitä miksi osake laskenut näin paljon.

2 tykkäystä

Kurssia on nyt liikuttanut muut asiat, kuin näkemys tai asiantuntemus. Kaikkea menee nyt laitaan katsomatta tarkemmin sisältöä. Itse olen viimeksi tänään lisännyt Teliaa. Aloitin ostot 3,5€ tuntumassa. Yksi erä taisi mennä n. 3,2€.

5 tykkäystä

Tänään eka koronaosto Telia @3.02. Bisneksen pitäisi kuitenkin olla defensiivisemmästä päästä näissä olosuhteissa.

1 tykkäys

Teliassa hieman arveluttaa Bonnier ostos, että miten se tulee tulokseen vaikuttamaan. Itse en oikein osaa arvioida oliko hyvä kauppa.

4 tykkäystä

Analyytikot ovat myös jakautuneet miltei tasan puolesta ja vastaan. :slight_smile:

Itse käänsin tuon päässäni sillä tavalla, että Ruotsin valtio on pakotettu ainakin pienentämään osuuttaan ellei jopa luopumaan Teliasta. Asetelma, missä valtio omistaa käytännössä SVT:n ja kaupallisen TV:n äänivallan sopisi Venäjälle tai Turkkiin mainiosti, mutta sitä varmasti karsastetaan Ruotsissa.

Itse kauppahinta oli halpa, reippaasti alle miljardin. Mikäli business luistaa hyvin voi Telia joutua maksamaan lisää. Riski Bonnierin suhteen on omasta mielestäni varsin maltillinen. Myös synergiaedut ovat lähes varmat tässä liitossa. Mutta nopeastihan tässä nähdään, miten homma lähtee käyntiin.

5 tykkäystä

Valtion omistuksen vähentyminen olisi varmastikin positiivista ja ilmeisesti sitä pohditaankin Elisabeth Svantesson (M): Investigate how the state can leave Telia - Teller Report

Onhan tämä teleoperaattoreille maailmalta tuttu kuvio hankkia mediayhtiöitä kuten AT&T ja WarnerMedia. AT&T:llä ja vastaavilla näyttää asiakkaita siirtyvän striimauspuolelle.

https://articles2.marketrealist.com/2019/09/atts-time-warner-deal-promise-faltering/#aprd

In the second quarter, AT&T lost net 778,000 traditional US pay-TV customers compared to 262,000 net losses in the second quarter of 2018. In the second quarter, the company’s traditional US pay-TV customer count fell YoY to 21.58 million from 23.64 million in the second quarter of 2018. The company also lost net 168,000 DIRECTV NOW customers in the second quarter—compared to 342,000 net customers additions in the second quarter of 2018.

Other traditional pay-TV operators like Comcast (CMCSA) and Charter Communications (CHTR) are also losing video customers. In the second quarter, Comcast and Charter Communications lost a net of 224,000 and 141,000 total video customers, respectively.

3 tykkäystä

Urheilutapahtumat peruttu, näkyykö Telian tuloksessa kun ei enää katsella urheilukanavia?

4 tykkäystä

Ostin Teliaa tästä dipistä. Mielestäni houkutteleva tuotto ja arvostus esim. kotimaiseen kilpailijaan verrattuna tällä hetkellä.

1 tykkäys

Varmasti näkyy, mutta tällä on pieni merkitys viivan alle. Luulisi, että sopimus esim. SM-Liigan kanssa pitää sisällään jonkinlaisen “Force majeure” -ehdon, joka pienentää taloudellista iskua entisestään.

2 tykkäystä

C more alentaa hintojaan. Olisi mielenkiintoista kuulla, saako Telia rahojaan takaisin kun ei saanutkaan vastinetta kalliille oikeuksille.

4 tykkäystä

Telia kääntyy rankassa laskupörssissä plussalle. Ilmeisesti muutama muukin on jäänyt miettimään verkkoliikenteen massiivisen kasvun seurauksia…

7 tykkäystä

Vieläkös firman omien osakkeiden osto-ohjelma on käynnissä? Omistajat kiittäisivät näillä hinnoilla.

Juu kyllä operaattoreilla nyt kauppa käy, etätyökamat ja kaistat laitetaan kuntoon. Kauppa käy ja kassa kilisee.

1 tykkäys

Tellua kerran lisinyt näissä koronakarkeloissa, tänäänkin oli aamulla pilkki odottamassa mutta korjasi plussalle.

Eniten mietityttää bonnierin osuus, sillä varmaankin mainostulot laskee, urheilua ei riitä näytettäväksi jne.

Suomessa hinnoittelu pääosin kk maksuihin perustuvaa ja 12kk ja 24kk sopimukset yleisiä. Onko tietoa miten muissa maissa missä Telia toimii?

Jenkkioperaattoreista minulla Verizonea, mitä ostin alkuvuodesta melko pienellä perehtymisellä. Vaikutti hyvältä osinkolapulta. Ulkomailla ilmeisesti yleisempää veloittaa datankäytön kuin kiintein kk maksuin ja jos porukka kotona koronan takia niin osa mobiilidataliikenteestä korvautuu kiinteän liittymän liikenteellä?

3 tykkäystä