Terveystalo - Terveemmän elämän puolesta

Onpa hiljaista TTalon ketjussa. Mitä mieltä arvostuksesta? Mä hyppäsin 8€ ostetuilla pois kyydistä jo 11,5€ tasosta kun P/E oli tän vuoden kertoimilla yli 20. Nyt taitaa olla jo yli 23, hurjia kertoimia firmalle joka kasvaa n. 5% vuodessa, tai sit markkina tietää jotain mitä mä en tiedä. Pidän kyllä laadukkaana ja defensiivisenä firmana, mut ei tästä Talenomia tai Reveniota taida kuitenkaan tulla :thinking:

2 tykkäystä

Itse olen pysytellyt kyydissä, vaikka kieltämättä arvostus aika kallis. Markkina on jo pitkään ollut valmis maksamaan defensiivisistä sijoituksista kovaa hintaa, jopa ilman kasvua (case Orion :smiley:). Siksi en pelkää, että nousutrendi kääntyisi nopeasti ilman koko markkinan käännettä.

Nyt on taas uutisissa pinnalla isoja sote-ulkoistuksia, joissa Suomessa enää käytännössä kahden markkinat: Terveystalo ja Mehiläinen. Terveystalon maine mielestäni parempi, joten voisi ajatella TT:n olevan halutuin yhteistyötaho?

Itsekkin olen tovin jo Terveystaloa seuraillut “sillä silmällä”, mutta hinta kyllä hirvittää. Mitenhän tuo Päijät-Hämeen kuvio? Toteutuessaan olisi kai TT:llekkin aika maistuvainen diili. Liekkö tätäkin jo huomioitu nykyisissä arvostuskertoimissa? Olisiko @Olli2 näkemystä asiaan?

1 tykkäys

Hei

Päijät Hämeen sotekeskustelu kertoo enemmänkin isosta kuvasta eli kuntien talousahdingosta, joka johtaa pitkiin jonoihin julkisella puolella ja esim. digipalveluihin ei ole rahaa panostaa. Kysyntää valuu tätä kautta yksityiselle puolelle joko ulkoistuksilla tai ilman ulkoistuksia myös yksittäisten asiakkaiden valintojen kautta. Tämä yhdessä väestön ikääntymisen kanssa tukee yksityisten terveyspalveluiden kasvunäkymää, mikä tukee myös niiden arvostuskertoimia.

Itse suunnitellun diilin ei pitäisi näkyä arvostuskertoimissa, sillä Päijät Hämeen ulkoistusdiili yhteisyritykselle olisi noin 65 MEUR/v. Osuudet terveysjätti 51 % ja 49 % kuntayhtymä.

Tällä hetkellä Päijät-Hämeen lääkäri– ja sairaanhoitaja–palveluista on jo noin 50 prosenttia ulkoistettu yksityisille pienemmillä sopimuksilla. Lahdessa eteläistä ja keskustan lähiklinikkaa hoitaa Mehiläinen ja muualla maakunnassa toimii Terveystalo.

Eli tästä karkeasti laskemalla kokonaisulkoistusliikevaihto yksityisille ei olisi juuri muuttumassa toki tässä mallissa voittaja olisi joko Mehiläinen tai Terveystalo ja se mahdollistaisi tehokkaamman hoitoketjun johtamisen, kun kokonaisuus olisi yhden toimijan hallussa. Mehiläisellä ja Pihlajalinnalla on kokemusta yhteisyrityksistä muualta ja voi olla että he olisivat pienessä etulyöntiasemassa kilpailutuksessa suhteessa Terveystaloon.

2 tykkäystä
4 tykkäystä

image

Terveystalo eteni jälleen vahvasti, mutta jäi hieman korkealle viritetyistä markkinaodotuksista. Myös osinko jäi odotuksista, mutta yhtiö säilytti option saman suuruiselle lisäosingolle.

7 tykkäystä

Osinko jäi odotuksista? Taisi olla päinvastoin.
· Hallitus ehdottaa yhtiökokoukselle osinkoa jaettavan kahdessa osassa
yhteensä 26 (20) senttiä osaketta kohden[4)]

4 tykkäystä

Totta hyvä korjaus

4 tykkäystä

Hetken aikaa ollut hiljaista, availlaas keskustelua.

  • Miten näette Terveystalon tilanteen tässä koronakaaoksessa?
  • Onko jollain tietoa mikä on tänään saanut kurssin -5,5% laskuun? (tiedän, että pientä turbulenssia pörssissä, mutta onko jotain spesifimpää syytä)

Hoivatilat, Pihlajalinna ja Terveystalo kaikki olleet salkussa. Viimeaikaisten ostotarjousten myötä enää TT jäljellä. Näen, että TT asema varsinkin yksityisellä sektorilla on voimakas ja kilpailu Mehiläisen kanssa tulee olemaan kovaa ja mielenkiintoista. Luulisi kuitenkin, että Korona voisi sataa TT:n laariin? varsinkin kun nyt on jo suhteellisen selvää, ettei kunnallinen puoli tule välttämättä selviämään kaikesta hoidosta. Tänään oli uutisissa tietoa siitä, että TT aloittaa Koronatestaukset.

1 tykkäys

Mitenkähän menee terveystalolla, jos poikkeuslain mukaan hoitajat ja lääkärit velvoitetaan julkisen terveydenhuollon töihin.

Riski jonka itse näen, on että Terveystalon lääkärit voidaan määrätä toimimaan julkisella puolella jos tämä epidemia vielä entisestään pahenee. Siinä loppuu siis poliittisella päätöksellä liiketoiminta lähes seinään kunnes case korona on ohi.

2 tykkäystä

Kyllä, olen samaa mieltä. Edellistä viestiä kirjoittaessani puheet siitä että yksityisen puolen toimijat voisivat siirtyä julkisen sektorin palvelukseen eivät olleet saaneet oikein tuulta vielä alleen.

Mielenkiinnolla seurailen tilannetta. Pitkän aikavälin keissi kuitenkin mielestäni vielä kohdillaan. Korona tulee myös TT:n toimintaan vaikuttamaan ja oman arvion mukaan hiljentämään klinikkoja ja palveluita. Seurataan tilannetta, ollaan vielä alkuvaiheessa.

2 tykkäystä

Tällä hetkellä vielä etälääkärit ja sairaanhoitajat ovat täystyöllistettyjä ja lisää henkilökuntaa haalitaan jos vain löytyy. Eli nyt hyötyy, mutta saattaa olla liian riskistä tämän perusteella toimia. Itse kuitenkin nappasin kassiin vähän inderesin suosituksen vastaisesti.

2 tykkäystä

Päinvastaisesti en oikein vaikka olen alalla osaa innostua liiketoiminnan mahdollisista hyödyistä. Hyvin monimutkaiset ja riskejä riittää kyllä. Työntekijäriskistä aina toimitilojen sulkemis- riskeihin asti. Sitä ei kannata unohtaa.

Sen sijaan omistajapohja, osiensumma, käypä arvo ja ns nurkkaukset kiinnostaa tässäkin kohtaa. OP ja Rettig nurkkailivat kilvan korkeammilla hinnoilla.

Työeläkeyhtiöillä järjettömät osuudet myös. On kyllä ihme jos tämä ei kiinnosta varmana tulevaisuuden duopolina ulkopuolisia toimijoita.

2 tykkäystä

Kiitos eriävästä mielipiteestä. Nämä ovat arvokkaita kun tulevat nimenomaan alan sisältä. Muutamaa terveydenhoitoalan tuttavaani myös aina tarpeen tullen haastattelen. Mitä tarkoitat liiketoiminnan monimutkaisuudella?

Minulle nimenomaan eniten vaakakupissa painaa työterveyshuollon palvelut, yksityisen sektorin ketteryys ja palveluntarjoama verrattuna julkiseen ( esim. erilainen itsensä testaaminen, mittaaminen yms. suosiossa ja kasvaa ) ja ihan se, että yksityisellä puolella tarjoama Suomessa on aika pientä. Pihlis ja Hoivatilat meni jo valitettavasti salkusta. Hoivatiloista olisin pitänyt perinnönjakoon saakka kiinni…

1 tykkäys

Moikka ja pahoittelen turkulaista epäselvyyttäni ja sitä että olen nyt turhan korona-orientoitunut. Eli vastasin korona-aiheiseen viestiin ja tämä siis tietty täysin lyhyen tähtäimen mielipide. Mua kiinnostaa paljon kaikissa yhtiöissä sekin älyttömästi, mutta näen kovin riskisenä joskin myös palkitsevana parhaimmillaan Terveystalon koronakeississä ja sen jälkeen jossa megatrendit tehostuu.

Mutta kuten muut kappaleet kertoo, näen äärimmäisen mielenkiintoisena yhtiön kaikella tapaa pitkällä tähtäimellä. Itselläni on hyvä mielikuva ja kokemuspohja asiakkaana sekä työnantajakuva myös yleisesti. Päinvastaisia mitä Mehiläisellä, se ei olisi painokelpoista kertomaa.

Omistuspohja on tietty huono yksin lähteä sijoittelemaan edes sotesektorille. Mutta kerta meidän terveyspuolelle sallitaan täysin ääliömäinen ja kuluttajien edun ja lakien vastainen duopoli, olen kiinnostunut. :sweat_smile: Mielestäni yhtiöllä on selvät kilpailuedut verrattuna Mehiläiseen.

1 tykkäys

Onkohan mahdollista että Pihlajalinnan kauppa ei menisi läpi? Jotain uutista on että asiaa tutkitaan, mutta maksumuurin takana. Pihlajalinnan osakekurssi tipahtanut selvästi Mehiläisen tarjouksen alapuolelle | Kauppalehti

2 tykkäystä

Tottakai se on mahdollista. Se kuinka todennäköistä se on, on sitten toinen juttu. Tämä markkinatilanne asettaa nyt varmasti jonkinlaisia haasteita myös tähän fuusioon ja yrityskauppakuvioon.

En ole tutkinut pykäliä. Lääkäriliiton sivuilla näytetään todettava:" Työmääräys voi koskea 18 vuotta täyttäneitä ja alle 68-vuotiaita lääkäreitä, joilla on kotikunta Suomessa. Määräys voidaan antaa korkeintaan kahdeksi viikoksi kerrallaan ja määräys voidaan uusia kerran." Copy-paste sivulta: Lääkäriliitto - Korona

Olisiko todennäköistä, et mikäli työmääräyksiä yksityiseltä julkiselle joudutaan jakamaan, pyrittäisiin määräykset jaksottelemaan ajallisesti ja eri yhtiöiden kesken siten, että taakka yksityiselle terveydenhuollolle olisi hallittavissa.

1 tykkäys

Onko palstalla tietoa millaisen palkkion / komission lääkäri saa määräämistään tutkimuksista (labrat, kuvantaminen jne.)?