Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1)

:face_with_hand_over_mouth:


https://www.sijoittaja.fi/251854/myy-teslan-osakkeet-kertoo-lyhyt-kurssimomentti/
11.11.2020 (TSLA 411,37$)

5 tykkäystä

:face_with_hand_over_mouth:

7 tykkäystä

:face_with_hand_over_mouth:


6 tykkäystä

Mielenkiintoista, Morgan Stanleyn tuttu hemmo nosti taas Teslan tavoitehintaa…

Jos nyt hetki muistellaan miten on aiemmilla kerroilla käynyt… :thinking:

Hassuja yhteensattumia, varsinkin kun ottaa huomioon mikä lafka on ollut mukana noita anteja järjestämässä! :thinking: Ettei vaan sattuisi mitään… :sweat_smile:

12 tykkäystä

RBC:n Spak nosti käden ylös virheen merkiksi:

“There is no graceful way to put this other than to say we got TSLA’s stock completely wrong,” Spak wrote in a report".

2 tykkäystä

Niin, onhan se vähän vaikea ennustaa Teslan kurssia, koska se ei perustu yhtikäs mihinkään. Aika moni on ollut kurssin suhteen väärässä, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö yhtiön todellinen arvo voisi olla jotain ihan muuta. Vai onko mielestäsi 1200% nousu 2 vuoden aikana jotenkin perusteltu? Mikäli on, kuulisin mielelläni perustelusi.

10 tykkäystä

Tässä tämmöinen apukuva, joka saattaa auttaa ymmärtämään Teslan arvostusta.

Jos kiinnostaa syvempi ymmärrys, niin suosittelen kurkistamaan Tesla-uskovaisten kuplan sisälle esim. Twitterissä, Youtubessa tai Redditissä. ARK:n dokumentit kannattaa myös käydä lukaisemassa heidän nettisivuillaan. ARK ennusti Teslan nykyisen hinnan kaksi vuotta sitten.

8 tykkäystä

Tarkoittaako tuo taulukko sitä, että lasketaan kaikkien noiden kilpailevien yritysten markkina-arvot yhteen ja se on sitten Teslan käypä market cap?

17 tykkäystä

Tuollainen iso konglomeraattiasetelma normaalisti alentaisi arvostusta, mutta Teslan kohdalla kaiken mahdollisen tekeminen saman katon alla on maailman paras juttu.

Vertikaalisessa integraatiossa on sekin riski että yhtiö voidaan pilkkoa osiksi monopoliaseman estämiseksi. Esim. AT&T:lle kävi näin nimenomaan vertikaalisen integraation takia, koska sen nähtiin vääristävän kilpailua.

8 tykkäystä

Kun katsoo Teslan keskusteluryhmiä, on ne varsin kahtiajakautuneita. Teslan “kannattajat” ovat aika herkkähipiäisiä ja ylenkatsovia muiden suhteen. Tärkeässä osassa on auton teippailu ja muu hifistely. Toisaalta keskustelu koskee varsin usein Teslan kanssa ilmeneviä ongelmia. Sellaista määrää perusongelmia, en ole tavannut muiden automerkkien suhteen (sekä ammatillisista, että sijoitusteknisistä syistä seuraan muutamaa merkkiä). Tulossa olevilla merkeillä on huomattavasti parempia tuotteita. Sitten kun FSD on oikeasti mahdollista, on se muillakin merkeillä. Sen edellyttämään infraan ei Tesla saa monopolia. Tarpeetonta toistoa, mutta osake on ennennäkemättömässä hypessä, joka ruokkii itseään - iso kysymys on, koska kupla puhkeaa ja mitä muuta silloin tapahtuu. Niin kauan on hyvin, kuin uskoa riittää tarpeeksi monella. Tulevina päivinä uskon omassa salkussa enemmänkin muuhun Bidenin tuomaan hypeen, josta toki Teslakin hyötyy. Tesla ei ole johtava tulevaisuuden autonvalmistaja, mutta yksi varteenotettavista ainakin toistaiseksi, jos vain pystyy uudistumaan. Vertaisin asemaa Fordin alkutaipaleeseen.

7 tykkäystä

Mitä tämän taulukon pitäisi kertoa minulle? Voitko avata näistä jokaisen, että kuinka arvokas liiketoimintaosa-alue on ja kuinka paljon niistä tulee tuottoa teslalle tällä hetkellä? Oletan, että olet perillä näistä markkina-arvoista paremmin kuin minä. Esimerkiksi Robotaxien tämän hetkisestä arvosta olisi kiva kuulla lisää.

Muuten mainio taulukko! Hyvä, että tyhjää jätetty market capin kohdalle. Voi joka ilta ennen nukkumaanmenoa käydä lisäämässä haluamaansa osioon vähän lisää arvoa.

4 tykkäystä

Mun mielestä Teslan osakkeessa on kyseessä uusi variantti klassisesta pyramidipelistä. Toki voin olla väärässäkin.

2 tykkäystä

Tesla on täysin käsittämätön yhtiö sekä suorituskyvyltään että markkina-arvoltaan. Olen vuosia pitänyt Teslaa täysin ylivoimaisena yhtiönä autonvalmistajien joukossa, mutta pörssissä arvostus on hirvittänyt myös samalla niin, ettei pysty matkapahoinvoinnin takia olemaan junassa kuin vähän aikaa kerrallaan. Joka kerta kalliimmalla takaisin kyytiin ja lyhyemmällä pidolla pois. Voitolla aina sentään. :kissing_smiling_eyes: Perustelen tässä itselleni ja samalla teille hallitsemattomalla ajatuksenvirralla, miksi Tesla on niin ylivertainen verrattuna kaikkiin muihin autonvalmistajiin ja miksi hyppäsin taas tänään ~800-hinnoilla takaisin kyytiin:

  • Käsittämättömän kovat toimitusluvut koronakriisin keskeltä vuonna 2020. Q4 jäätävän kova!
  • Tuotteen kysyntä, sekä yhtiön markkina-arvo ja kassa (seikat, jotka mahdollistavat tarvittaessa edulliset rahoituskierrokset) erittäin hyvässä kunnossa korona-ajan jälkeenkin, toisin kuin monella muulla autonvalmistajalla
  • Markkinointikulut 0 (siis 0!), silti erittäin arvostettu brändi (tutkitusti halutuin työpaikka nuorten
    insinöörien keskuudessa ja arvostetuin automerkki nuorten keskuudessa ylipäätänsä)
  • Muihin autonvalmistajiin verrattuna teknisesti ylivertainen ainakin softassa ja akkuteknologiassa. R&D-budjetti silti ainakin toistaiseksi ollut paljon pienempi kuin muilla isoilla autonvalmistajilla, vähemmällä rahalla enemmän aikaiseksi!
  • Tesla tekee lähes koko paketin (tehokkaasti) itse, ilman tarvetta alihankkijoille/voiton syöjille
  • Myös Teslan myynti (B2C) hoidetaan ilman välikäsiä, vieläpä suurelta osin verkon välityksellä, myyntikulut erittäin alhaiset vs muut autonvalmistajat
  • Edelliset yhdistettynä innovatiivisiin tuotantolinjoihin mahdollistavat jopa 30% (!) katetuoton, tässä vielä varaa parantaa kun volyymit nousevat ja yhtiö saa lisää kokemusta autonvalmistuksesta
  • Softasta vielä erityismaininta markkinoiden parhaasta itseohjautuvuudesta, jota myydään tällä hetkellä lisävarusteena ~10k hintaan. Jokainen voi miettiä, mitä mahdollisuuksia Teslalle ja siinä sivussa koko maailman logistiikalle avautuu, jos täydellinen FSD joskus saavutetaan. Tällä hetkellä Tesla “kisassa” johdossa ylivoimaisen datamäärän turvin.
  • Ja lopuksi tietysti Elon Musk, jolle Teslan menestys on erittäin tärkeää. Aikamme suurin nero, joka “sivuprojektina” on mm. mullistanut avaruusraketti-teknologian/teollisuuden täysin 15 vuodessa.

Valitettavasti ihan tutkan alla yhtiö ei mene. Näyttää siltä, että joku toinenkin on löytänyt tämän osakkeen. :sweat: Kertoimet ovat hirvittäviä, toisaalta vielä jotenkin järjellisesti pelkällä autoliiketoiminnallakin perusteltavissa, jos yhtiön omat tavoitteet myyntimäärissä (autot + softat) seuraavan 5-10 vuoden aikana toteutuvat. Energiabisnekset akkuineen ym. sitten mukavana lisänä. Tulevaisuuden ennustaminen on tietysti hieman hankalaa, mutta eiköhän Tesla ole tullut maailman suurimpien yhtiöiden joukkoon jäädäkseen, ainakin jos aikaikkunana on 2020-luku. Oma veikkaukseni, että jatkuvan hypen, tulevan splitin ja stimuluksien siivittämänä Tesla on tänä vuonna jo maailman suurin, siis markkina-arvolla mitattuna. Yritän kestää kyydissä siihen asti, mikä tuskin onnistuu. Olen pelkuri.

14 tykkäystä

Teslaan liittyen - olen nähnyt nyt jo useamman näkemyksen rapakon takaa että nykyisen pörssirallin tappaa nimenomaan Tesla eli kun siitä lähtee ilmat pois niin se vetää pördet alas.

Jotain tapahtuu varmasti - joko Teslan voitot räjähtävät ylös tai kurssi räjähtää alas.

13 tykkäystä

Tuota markkinointia on mielenkiintoista seurata. Tällä hetkellä markkinointi perustuu uutisiin uusista tuotteista, muskista sekä räjähtelevistä autoista. Voi kuitenkin olla, että muiden tullessa markkinalle, ei Tesla itsessään ole enää niin näkyvä tekijä, joka voi pakottaa myös Teslan markkinoimaan tuotetta.

Jos kurssinousun jättää omaan arvoonsa, oma näkemykseni Teslan ylivoimaisuudesta on haihtunut tehokkaasti viimeisen vuoden aikana. Joka suuntaan repeily voi aiheuttaa sen, että Tesla ei pysy millään osa-alueella aallon harjalla.

1 tykkäys

Hmm. miksi näin. Ei tämä ole juna, jossa ollaan kyydissä tai ei.olla Jos vauhti hirvittää, mutta massia on kertynyt, myy pois siivu, ja jätä sellainen osa, joka ei enää hirvitä. Esim. osto 10 k, potti nousee arvoon 40 k. Tästä puolet pois, varmaa tulosta 20 k ja pottiin jää 20 k. Jos se kasvaa, niin hyvä, jos ei, katastrofi se ei ole. Rikastuminen vaatii malttia rikastua (myydä) ja osakkeissa saa olla vain sen verran, jonka on valmis menettämään.

4 tykkäystä

Kovan nousun jatkuessa välillä tulee ajatus myydä vähän, mutta onneksi se menee ohi aika pian. Myydään sitten joskus myöhemmin. Luotetaan isojen poikien, kuten Palihapitiyan ja Barronin neuvoon eli holdataan.

9 tykkäystä

Viimeiseen kolmeen tai neljään vuoteen ainoan sijoitusneuvon annoin eilen: älä shorttaa Teslaa.

4 tykkäystä

Shorttaamisen ongelma on aina ajoitus. Oikeassa oleminen ei riitä, ajoituksen pitää olla kohdallaan.

4 tykkäystä

Mitä mieltä olette, että ottaa Teslaa vastaan shorttiposition indeksiin, eikä suoraan osakkeeseen?

Jos Tesla lähtee purkamaan, seuraa koko muu setti perässä ja shortti tuottaa hyvin, mutta tappio Teslan noustessa on pienempi.

Peli on tietenkin tässäkin tapauksessa lottoa, koska ajoitus voi yhä mennä vuosia metsään.