Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1)

“LMC:n mukaan Volkswagen syrjäyttää Teslan maailman suurimpana sähköautonvalmistajana vuoteen 2025 mennessä. Teslan markkinaosuuden arvioidaan putoavan viidessä vuodessa 20 prosentista kymmeneen prosenttiin, AutoMotiveNewsEurope-sivusto kertoo.”

1 tykkäys

Voi jopa olla näin, mutta paljonko kokonaismarkkina kasvaa? Tesla rakentaa lisäkapasiteettia naama punaisena Texasissa ja Saksassa ja silti ei taida mitenkään riittäää muskelit 20% markkinaosuuteen jos kokonaismarkkina syö bensavempaimien kakkua kaksin käsin. Siitä huolimatta Teslan absoluuttiset valmistusmäärät voivat silti paisua moninkertaiseksi.

6 tykkäystä
7 tykkäystä

Laskeeko Tesla nyt siksi että Bitcoin nousee? Syynä se että Tesla tulee saamaan kokoajan vähemmän bitcoineja tulevissa vaihtokaupoissa, joissa bitcoineja vaihdetaan Teslaan?

Eihän Tesla ole vielä edes aloittanut Teslojen myyntiä bitcoineilla :). Tesla laskee koska markkinat laskevat. Komean tilin Tesla on jo bc:llä tehnyt.

3 tykkäystä

Kaikki liikenteen erikoistilanteet, joista ihmiskuski selviää, tulee lopulta myös Teslan konenäköön perustuva FSD selviytymään. Alla rautalankaa siitä, miksi Teslan tapa ratkaista autonomia on ainoa oikea tapa, ja miksi lidariin pohjautuva tapa on väärä. Näkemyksestäni olen hyvin varma. Varmuus pohjautuu 11 vuoden ammatilliseen kokemukseen lidareista ja valokuvapohjaisesta kaukokartoituksesta.
_

Teslan tapa ratkaista itseohjautuvuus perustuu konenäön graduaaliseen parantamiseen hyödyntäen neuraverkko-oppimista ja valtavaa määrää autoista kerättävää videodataa yhdistettynä ihmiskuljettajien ohjaustelemetriaan. Teslan valitsema menetelmä on maailman suurin tekoälykoe. Tekoälyssä voittaa se kilpailija, jolla on käytössä eniten relevanttia dataa tekoälyn kouluttamiseen.

Tesla on myynyt tähän mennessä noin 1,3 miljoonaa autoa, joissa rauta on valmiina lvl-5 tason autonomiaan. Nämä samat 1,3 miljoonaa autoa myös tuottavat Teslalle jatkuvaa datavirtaa, jonka avulla FSD askel kerrallaan opetetaan selvitytymään yhä harvinaisimmista tosielämän liikennetilanteissa. Tämä datavirta kasvaa eksponentiaalisesti Teslan tuotannon ja myynnin kasvaessa. ARK Investingin mukaan Teslalla on dataa kolmen miljardin ajetun kilometrin edestä, kun esimerkiksi Waymolla luku on arviolta kolme miljoonaa. Ero on 1000x Teslan eduksi.

Ituhippisen kuvailema erikoistilanne lievästi tulvivasta kadusta on lopulta vain datakysymys: erikoistilanne ratkaistaan siten, että Tesla kerää kaiken datan tilanteista, joissa Teslalla on ylitetty lievästi tulviva katu. Kun neuraverkolle näytetään videokuvaa miljoonasta tilanteesta, jossa tulviva tie ylitetään, lopulta konenäkö selviää vastaavasta tilanteesta yhtä hyvin kuin kaikki vastaavista tilanteista selvinneet ihmiskuskit.

Lidar, suomeksi laserkeilain, on kaukokartoituslaite joka mittaa ympäristöstään millimetritarkan kolmiulotteisen pistepilven lähettämällä laserpulsseja ympäristöönsä ja laskemalla palautuneiden pulssien sijainnin heijastumisajan ja suuntakulman avulla.

Laserkeilain on mittalaite, jossa tekoälyä on 0%. Koko homma perustuu tarkkaan HD-referenssikarttaan. Auton laserkeilaimen tuottama pistepilvi sovitetaan yhteen HD-kartan kanssa ja näin saadaan määritettyä auton hyvin tarkka sijainti kadulla. Tekniikalla saadaan toteutettua näyttäviä party trickeja siitä, miten kuskin paikalla ei ole ihmistä ja auto kuitenkin sujuvasti navigoi liikenteessä. Tekniikan ongelma on sen mahdottoman kallis laaja toteutus, sillä ajantasaisen tarkan 3d-referenssikartan ylläpito on hyvin kallista ja datamäärät poskettomat. Sille on syynsä miksi Waymo ja muut lidariin uskovat kilpailijat toimivat pienillä rajatuilla alueilla. Lievästi tulvivan tien ongelmaa HD-kartat eivät pysty koskaan ratkaisemaan.

Huvittavaa miten tunteisiin Musk menee toisilla.

Kuten yllä kirjoitin: FSD = maailman suurin tekoälykoe. Isossa kuvassa on täysin yhdentekevää vaikka Muskin arviot heittävät 1-3 vuoden haarukalla. Musk lähes aina haastattelussa mainitsee, että arvio perustuu sen hetken parhaaseen ymmärrykseen. Kukaan ei ole aikaisemmin yrittänyt vastaavaa, joten aikataulun tarkka ennustaminen on mahdotonta.

15 tykkäystä

Kiitos hyvin perustellusta vastauksesta! Oma aihehallinta ei riitä ymmärtämään kaikkea, vaikka hienosti rautalangasta väänsitkin :face_with_monocle: :slight_smile:. Paljon se silti myös selkeytti, ja itselleni tuli paljon uutta tietoa.

Tämä esimerkiksi on itselle täysin uusi tieto, ja olen yllättynyt, että siihen on jo rauta valmiina. Ymmärsinkö siis oikein, että Teslalla rauta on jo siihen kyvykäs, mutta autot ei aja käytännössä vielä täysin itse, koska regulaatio ei salli / tätä kerättyä dataa liikenteestä ei vielä ole tarpeeksi kaikkiin tilanteisiin? Ts. ovatko nämä ainoat syyt?

2 tykkäystä

En ole tiedemies, mutta eikö neuroverkot ja syväoppiminen ole vielä ihan alkutekijöissään? En tiedä mikä systeemi voittaa, mutta onko mahdollista että muut saavat oman järjestelmänsä valmiiksi paljon ennen Teslaa?

Käsitykseni mukaan he ovat kuitenkin täysin yksin neuroverkkojen ja syväoppimisen kanssa, kun kaikki muut ovat samalla aaltopituudella laserkelaimista ja tekoälystä? En kuitenkaan usko, että pioneerin työ menee hukkaan missään tapauksessa vaan voi olla myöhemmin hyvinkin arvokasta.

2 tykkäystä

Tuossa on taas niin monta virhettä että pahaa tekee, koko teksti näyttää copypastelta käännettynä jostain Tesla uskovaisten temppelistä.

Lähetään perusteista liikkeelle, Teslalla on liikenteessä tasan nolla autoa joissa lv5 autonomiaan valmista rautaa, se on vasta suunnitteilla. Hw3.0 ei siihen riitä.

Lidarin tarpeesta olet surullisen pienessä vähemmistössä, tällä palstalla on jo kerrottu seikkapreäisesti miksi Teslan sensoripaketti ei riitä.

11 tykkäystä

Kaikki käyttävät neuroverkkoja, ja näiden toiminta ymmärretään jo varsin hyvin. Verkkojen arkkitehtuuri, koko ja kyky tulkita asioita kehittyy jatkuvasti.

Aiheessa Tesla vs. muut, kysymys on siitä onko input data pikseleitä vai noita point cloudeja mitä lidar tuottaa. Loppupää ongelmasta (eli mitä tällä datalla tehdään) näyttää aika samalta kaikilla IMO. (Työni sivuaa tätä aluetta).

5 tykkäystä

Teslan lähestymistapa on vaikea, mutta se mahdollistaa lopputuotteen skaalautumisen tasolle jossa sillä on valtava merkitys. Teslan polku on ollut myös varsin polveileva kun Mobileye veti tuen pois suoraan. Teslan systeemithän otti siitä ison takapakin. Käsittääkseni he tekivät myös ison rewriten joka vaikutti aikatauluun.

Alla olevassa videossa on todella mielenkiintoista keskustelua siitä mitä Tesla tekee FSD:n kanssa tällä hetkellä.

FSD betan päivityksessä on normaalia pidempi tauko ja Musk twiittasi siihen liittyen:

“There will be a gap before the next release, but then it will be a step change better.”

Ja taas paikallinen TSLAQ jäsen ilmoittautuu:

Teslaa varmaan kiinnostaa mitä Keisari sanoo tai mitä tällä palstalla olevat palstasankarit kirjoittavat:D Voisi olla ihan hyvä tutkia mitä Tesla tekee. Tämä samanlainen todellisuuden kieltäminen on koettu jo kun totena ilmoittiin että täyssähköautot ovat mahdottomia valmistaa tappiotta ja raketti ei pysty laskeutumaan takaisin maahan uudelleenkäytettäväksi.

3 tykkäystä

Kuka on sanonut että BEVejä on mahdoton valmistaa tappioitta? Suorat lainaukset kiitos.

Tietääkseni en täällä kirjoita Teslalle yhtään mitään, jos näin kuvittelit niin sinulla taitaa olla aika pahasti hukassa keskustelupalstojen tarkoitus.

1 tykkäys

Alkuvuodesta 2019 lähtien Tesla on asentanut kaikkiin autoihinsa raudan ( 8 kameraa, FSD-prosessorit, tutkat yms.), jotka mahdollistavat autonomian sitten, kun softa saadaan valmiiksi. Tämä on taloudellisesti huomattava panostus ja osoitus siitä kuinka varmana Tesla pitää oman menetelmän onnistumista. Se, että uusiin Model S & X tulee integroitu PS5 tason pelikonsoli, ei myöskään ole sattumaa.

Ei ole mahdollista. Teslalla on 1000x real-world-dataa lähimpään kilpailijaan verrattuna. Ero myös kasvaa Teslan eduksi kiihtyvällä tahdilla. Tesla on ainoa yritys, joka on valjastanut maksavat asiakkaat datan keruuseen. Waymo maksaa palkkaa insinööreilleen datan keruusta ja HD-kartoituksesta

Täysin omaa tekstiä.

HW3.0 riittää. Mistä olet saanut virheellisen tietosi?

Tällä palstalla ehkä 20% ymmärtää, mikä lidar on ja varmaan 1% on käyttänyt lidaria (iPhonen ja iPadin lidaria ei lasketa :wink: ) Minulla on 11 vuoden kokemus lidarin käytöstä.

:heart: :slight_smile:

5 tykkäystä

Tällä palstalla ehkä 20% ymmärtää, mikä lidar on ja varmaan 1% on käyttänyt lidaria (iPhonen ja iPadin lidaria ei lasketa :wink: ) Minulla on 11 vuoden kokemus lidarin käytöstä.

On kuitenkin hyvä myös muistaa, että tällä palstalla ehkä 1% ymmärtää jotain neuroverkoista tai työskentelee niiden parissa. Minulla ei ole kummastakaan kokemusta, mutta suurimmalle osalle ihmisistä nämä jutut menevät täysin mutuiluksi. Saa nähdä kuka tämän voittaa.

1 tykkäys

Voisi kuvitella että seuraisit Muskin sanomisia hieman paremmin.

Model3een on tulossa uudet sensorit (Arben tutkat yms)ja uusi SoC koska nykyinen setti ei vaan riitä.

We are moving from things like isolated pictures and doing image recognition on pictures that are harshly correlated in time but not very well and transitioning to a kind of 4D, where it’s like video essentially. You’re thinking about the world in three dimensions and the fourth dimension being time. So that architectural change, which has been under way for some time but has not really been rolled out to anyone in the production fleet, is what really matters for Full Self-Driving

Eli koko tämä FSD rewrite ja arkkitehtuuri muutos yhdistettynä parempiin sensoreihin ja chippiin vaaditaan jotta päästään edes level 4 tasolle

Ja Muskihan sanoi että jo HW2.5 riittäisi level 5 tasolle, no ei riittänyt alkuunkaan.

4 tykkäystä

Sitten sinun pitäisi tietää että kaikki johtavat autonomisen ajamisen firmat käyttävät lidaria osana pakettia koska lidarilla on paljon sellaista mihin tutkat ja kamerat ei pysty, Tesla pelaa ns. vajaalla kädellä näitä johtavia firmoja vastaan koska siltä puuttuu yksi yärkeä palikka setistä.

1 tykkäys

Keitä nämä “johtavat” autonomisen ajamisen firmat ovat? Pystyvätkö ne tämän videon kaltaiseen ajosuoritteeseen?
https://twitter.com/WholeMarsBlog/status/1362769150859386884?s=20

1 tykkäys

https://www.morningbrew.com/emerging-tech/stories/2020/03/18/waymo-ford-lead-navigants-automated-riving-leaderboard?__cf_chl_jschl_tk__=7b6c792096857352dd713e637a64e939947dd81c-1613857415-0-ASXU_SPSPnLaJTnQh7aqIL5wIfWmEXdv2WCMwT7iET2qJS65ATiQOaMItyQr8eh3ptYsJyR5_84A-MBOVmirC5E6N_kCJarEQfHZrPx8hpcd5ZHf60WztWNsHw0MTNxRmAtFmgUDzuzdXVAC-V1luNeTwymkp_8LTsAlzoT5OYtS1G7JQiBZRfSAssr-IC3H0xX8kiA72uHGWQVdNKdTeZqXPGTTHpj-u4nF7FbPH1bdeEkgDIkjnwSzhGUK3ret79-BsRWg3n-U9vJV1VXY8TSUi0rByY94iMZW99IafJ6ZLTa5DgbDVTBnjHqWKaKCepDWFoLjFpCfFjr0zbU5waeaVmI9xYf_Ak6kTLe4Dj1rd1oeiLKHl0qoBzRVK3T_-78mCWQqHCzKZN_VsyAewhyAh7ZiB0Kq5t-JNjNVFmpxPr0CH1-_7aMPqJmauz0KTEzjZxlVvLlsIwBIShpx3FlWDDHBVazOI8aeVwQpHv8N

Edit jaahas ei tule nätisti linkki eli joutuu copypasteamaan

@Tesla_uskovainen tekstissä oli niin paljon virheitä, että muutaman korjaan.

Lähes kaikki autonomiset autot käyttävät pohjalla kamera+neuroverkkoa, sen lisäksi useat käyttävät muita täydentäviä tietoja, kuten lidar ja 3D map/HD map.
HD kartalla on monta roolia, joita jokainen voi googlata.

Autonomiset ajoneuvot, jotka käyttävät useita sensoreita (lidar, kamera, radar…) käyttävät sensor fusiota, jossa käytetään parhaan sensorin tietoja objektien tunnistamiseen.
Tässä Waymon CTO kertoo hyvin asiasta alkaen videon kohdasta Waymo lidar

Periaatetasollahan Waymon ja Teslan ML-prosessi on samankaltainen. Tässä Waymon Waymo ML-prosessi ja tässä Teslan Teslan ML-prosessi
Nuo toki ovat loogisella tasolla eikä niissä avata NN-arkkitehtuureita

Lidar alkaa vasta tulla sarjatuotantoon, mutta jo nyt maksaa 500 €. Uusimmat Aevan (toimittaa VW:lla lidarit) lidarit ovat 4D FMCW-lidareita, jotka toimivat huonossa säässä, tunnistavat samalla myös objektien nopeuden ja vision.

Mobileye siirtyy kamerojen käytöstä lidari+kamera+radar+HD-map käyttöön. Tässä HD mapistä Mobileye new mapping

Kamerat+neuroverkko ei vastaa ihmisen silmiä+aivoja, koska neuroverkko toimii paljon yksinkertaisemmin kuin aivot. Uusin innovaatio GPT-3 on periaatetasolla vastaava “mekaaninen laite” kuin muutkin neuroverkot
Sinänsä Teslan rauta mahdollistaa vain nopeamman prosessoinnin mutta ei tee autosta älykkäämpää

Euroopassa valmistellaan useassa työryhmässä koko liikenneinfraa autonomisuuteen mm. C-Roads projektissa EU autonomy C-Roads

USA:ssa 6:lla merkillä on level 5 lupa : Baidu Cruise, Waymo, Nuro, Zoox, and AutoX

Näyttää siltä, että näin homma menisi

  1. RoboTaxit tulevat toimimaan tietyillä alueilla tasolla 5, jos ne täyttävät tason 5 kriteerit, jotka usein vaativat HD mapin ja mm. lidar+kamera. Näitä on kaupallisessa toiminnassa jo useita.
  2. Tavalliset autot kehittyvät vuosien saatossa kohti tasoa 5 ADAS-toiminnallisuuksien+sensoreiden sekä tieliikenneinfran asteittain kehittyessä
30 tykkäystä

Juurikin näin, tämä sama asia on selitetty jo moneen kertaan täällä mutta aina tulee joku uusi Musk-uskovainen selittämään tänne tesla fanisiteiltä ulkoa opeteltuja sloganeita täydellisen tietämättömyyden tuomalla itsevarmuudella.

Tuon sinun viestisi voisi varmaan kopioida ketjun aloitukseen niin voi tulevat sankarit ohjata sen pariin.

Tärkeässä asemassa on tosiaan tuo v2v kommunikaatio joka vaatii varmaann yhteisen standardin ennenkuin esim euroopassa hyväksytään laajempaan käyttön autonomisia kulkupelejä.

Jokainen Tesla fani voi miettiä miksi Musk veti hätäjarrusta viime vuonna ja pisti koko projektin uudelleen suunnitteluun ja miksi Tesloihin on tulossa kokonaan uusi rauta sensoreista chippeihin vaikka vielä 2019 lupasi robotaxit yms viime vuodelle. Ei vaan toimi.

13 tykkäystä