Kaikki liikenteen erikoistilanteet, joista ihmiskuski selviää, tulee lopulta myös Teslan konenäköön perustuva FSD selviytymään. Alla rautalankaa siitä, miksi Teslan tapa ratkaista autonomia on ainoa oikea tapa, ja miksi lidariin pohjautuva tapa on väärä. Näkemyksestäni olen hyvin varma. Varmuus pohjautuu 11 vuoden ammatilliseen kokemukseen lidareista ja valokuvapohjaisesta kaukokartoituksesta.
_
Teslan tapa ratkaista itseohjautuvuus perustuu konenäön graduaaliseen parantamiseen hyödyntäen neuraverkko-oppimista ja valtavaa määrää autoista kerättävää videodataa yhdistettynä ihmiskuljettajien ohjaustelemetriaan. Teslan valitsema menetelmä on maailman suurin tekoälykoe. Tekoälyssä voittaa se kilpailija, jolla on käytössä eniten relevanttia dataa tekoälyn kouluttamiseen.
Tesla on myynyt tähän mennessä noin 1,3 miljoonaa autoa, joissa rauta on valmiina lvl-5 tason autonomiaan. Nämä samat 1,3 miljoonaa autoa myös tuottavat Teslalle jatkuvaa datavirtaa, jonka avulla FSD askel kerrallaan opetetaan selvitytymään yhä harvinaisimmista tosielämän liikennetilanteissa. Tämä datavirta kasvaa eksponentiaalisesti Teslan tuotannon ja myynnin kasvaessa. ARK Investingin mukaan Teslalla on dataa kolmen miljardin ajetun kilometrin edestä, kun esimerkiksi Waymolla luku on arviolta kolme miljoonaa. Ero on 1000x Teslan eduksi.
Ituhippisen kuvailema erikoistilanne lievästi tulvivasta kadusta on lopulta vain datakysymys: erikoistilanne ratkaistaan siten, että Tesla kerää kaiken datan tilanteista, joissa Teslalla on ylitetty lievästi tulviva katu. Kun neuraverkolle näytetään videokuvaa miljoonasta tilanteesta, jossa tulviva tie ylitetään, lopulta konenäkö selviää vastaavasta tilanteesta yhtä hyvin kuin kaikki vastaavista tilanteista selvinneet ihmiskuskit.
Lidar, suomeksi laserkeilain, on kaukokartoituslaite joka mittaa ympäristöstään millimetritarkan kolmiulotteisen pistepilven lähettämällä laserpulsseja ympäristöönsä ja laskemalla palautuneiden pulssien sijainnin heijastumisajan ja suuntakulman avulla.
Laserkeilain on mittalaite, jossa tekoälyä on 0%. Koko homma perustuu tarkkaan HD-referenssikarttaan. Auton laserkeilaimen tuottama pistepilvi sovitetaan yhteen HD-kartan kanssa ja näin saadaan määritettyä auton hyvin tarkka sijainti kadulla. Tekniikalla saadaan toteutettua näyttäviä party trickeja siitä, miten kuskin paikalla ei ole ihmistä ja auto kuitenkin sujuvasti navigoi liikenteessä. Tekniikan ongelma on sen mahdottoman kallis laaja toteutus, sillä ajantasaisen tarkan 3d-referenssikartan ylläpito on hyvin kallista ja datamäärät poskettomat. Sille on syynsä miksi Waymo ja muut lidariin uskovat kilpailijat toimivat pienillä rajatuilla alueilla. Lievästi tulvivan tien ongelmaa HD-kartat eivät pysty koskaan ratkaisemaan.
Huvittavaa miten tunteisiin Musk menee toisilla.
Kuten yllä kirjoitin: FSD = maailman suurin tekoälykoe. Isossa kuvassa on täysin yhdentekevää vaikka Muskin arviot heittävät 1-3 vuoden haarukalla. Musk lähes aina haastattelussa mainitsee, että arvio perustuu sen hetken parhaaseen ymmärrykseen. Kukaan ei ole aikaisemmin yrittänyt vastaavaa, joten aikataulun tarkka ennustaminen on mahdotonta.