Tesla - Johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 2)

Tesla CEO Elon Musk’s Compensation In Limbo After Judge Voids $55-Billion Plan: ‘Never Incorporate Your Company In Delaware’ (UPDATED) - Tesla (NASDAQ:TSLA) - Benzinga Taitaa olla samasta jutusta kyse.

Elon Musk $55 Billion Tesla Pay Package Voided by Judge - Bloomberg Bloombergin juttu tuosta optio hommasta.

On tuo niin sekava ettei tuosta selvää saa saako muski optionsa vaiko ei, tulos tavoitteisiin sidottuja optioita käsittääkseni.
Varmaan tiedätte paremmin Teslalaiset tuon sotkun mutta tuli vastaan tuommoset uutiset niin päätinpä linkata tännekkin.

During the second half of 2023, Volvo Cars also saw gross profit margins on its electric cars increase fourfold versus the end of 2022 to 13 per cent

Volvon BEV gross margin 13% 23H2:lla, oletettavasti tulee kasvamaan kunhan uudet mallit pääsevät laajemmin myyntiin. Teslalla luokkaa 17% tällä hetkellä.

7 tykkäystä

Alennukset jatkuvat ainakin Kiinassa:

2 tykkäystä

Volvon transformaatio sähköautoihin näyttää etenevän paremmin kuin millään muulla OEM:llä ja yhtiö on pääsemässä kaavailemiinsa lukuihin. Etenkin litiumin hinta nostettiin esiin marginaaliparannuksen suhteen. Uuden EX30-mallin pitäisi nostaa katteita entisestään, kun ks. mallin bruttokate on 15-20 %.

Hyvä huomata, että Volvon non-BEV katteet Q4:llä oli 26 %. Siis ihan siellä Teslan ennätysluvuissa. Volvo esityksessään korostaakin, että premium brändinä sen on helpompi saavuttaa korkeampia katteita. Ja katteet yleisesti ovatkin historiassa olleet paljon paremmalla tasolla, kuin massavalmistajilla.

We were the first traditional car maker to be transparent
about our EV margins. During the second half of 2023, we
saw gross margins on our EVs increase fourfold to 13 per
cent, as we had predicted and communicated. High lithium
prices heavily affected our margins in 2022, but we saw a
clear uptick in the underlying profitability of these cars from
the second half of 2023 as lower raw material prices, mainly
led by lithium, and the effects of increased pricing materialised.
We also benefited from cost efficiencies from our own
investments.

While there’s still a gap in gross margins on our EVs compared to
some of our combustion engine (ICE) cars, the gap
is closing. Our new EX30 is set to deliver gross margins of
15–20 per cent and takes us a long way towards that goal.
We also expect the upcoming EX90 and EM90 to contribute
strongly to closing the gap between EV and ICE margins.
Although there has been some market scepticism in recent
times about the broader prospects for electric car demand in
2024, we have no doubts that fully electric cars and the AI
and data capture benefits they bring are the future, and our
numbers demonstrate as much. It is important to remember
that there are two categories in the automotive industry –
the mass market and the premium segment.

image

14 tykkäystä

Nopea ja ehkä tyhmä kysymys ihmiseltä joka ei autoile. Tuo kuulostaa vähän sellaiselta vastuuvapautus lauseelta joka voisi lukea jokaisen auton ohjekirjassa. Onkohan CT tässä suhteessa erikoinen vai löytyykö myös muiden merkkien kirjoista.

Inderesin TeslaQ argumentit väärennetyistä FSD videoista ovat loistava indikaatio siitä, että FSD on lähestymässä julkaisuversiota.

Ajallisesta lintuperspektiivistä tarkasteltuna on helppo huomata, kuinka argumentit muuttuvat. Kun FSD tekee ajovirheitä Omarin videoilla, niin ne ovat todiste, että Tesla on valovuosia kilpailijoita jäljessä. Kun taas Omarin FSD-ajot ovat virheettömiä, on kyseessä feikatut videot. :clown_face:

Tasapuolisuuden nimissä myönnän, että olen itse ollut optimistinen sen suhteen, kuinka paljon puhtaaseen konenäköön perustuvan FSD:n kehitykseen kuluu aikaa. Mutta näkemykseni Teslan tavasta ratkaista autonomia on pysynyt muuttumattomana keväästä 2019 lähtien, kun menin all-in Autonomy Dayn katsottuani. Näin kirjoitin aikataulun ennustamisesta pari vuotta sitten:

FSD Betan kehityskaari reilun kolmen vuoden aikana on ollut kiistaton. Siksi en ymmärrä, miten jengi edelleen ei kykene projisoimaan kehitystä tulevaisuuteen, vaan näkee FSD:n tähän tapaan:

9 tykkäystä

CT:ssä on poikkeavaa se, että kori on tehty “ruostumattomasta” teräksestä, joka kuitenkaan ei ilmeisesti ole klassista “haponkestävävää” laatua. Normaaleissa autoissa on maalia ja lakkaa pellin päällä.

1 tykkäys

Eikös Alpha ole yleensä ennen Betaa? Kuulostaa huonolta kehityssuunnalta että Betasta tulee alpha.

6 tykkäystä

Katos vaan, olen aina luullut että alpha on finaali. Kiitän sivistämisestäni. :slight_smile:

No ei löydy muilta. Kyllä linnun p:t , hyttyset ja tiesuola voidaan pestä pois normaalien pesujen yhteydessä. Ja auton maalipinta kestää. Suoraan sanoen, huvittava juttu.

3 tykkäystä

Edit Kommenttieni irroittaminen kontekstista eivät ole järkevää, varsinkin jos sen tekee kaveri, jolla ei ole teoreettista ymmärrystä kommentoiduista asioista.

Omat näkemykseni pohjautuvat käytännön kokemukseen autonomisen ajoneuvon startupista ja sw-/enterprise arkkitehdin hommista.
Ainakin antavat paremman mahdollisuuden arviointiin kuin, jos ei ole koskaan edes softaa vääntänyt eikä varsinaisesti tiedä, miten neuroverko toimii

Karpathyn lähdön ennakoin oikein, koska silloinen FSD-arkkitehtuuri pohjautui Karpathyn bravuurin eli Vision-osuuden paisuttamiseen

Tässä karkea yhteenveto tämän hetken tilanteesta
Karpathyn lähdettyä, arkkitehtuuri uudistettiin täysin.

End2End-konseptin kannalta keskeistä on huomata tässä vaiheessa, että homma periaatteessa toimii, jolloin lisädatalla se voi kehittyä

Nämä itse koen tällä hetkellä End2End-ratkaisun riskeinä
(kun mitään dokumentaatiota Tesla ei ole vielä julkaissut)
1 FSD:n kykyä ottaa huomioon maakohtaiset ajotavat ja liikennesäännöt.
Mobileyen CEO pitää mahdottomana, että End2End kyetään sopeuttamaan eri säädöksiin.
Itse en usko, että Tesla olisi lähtenyt End2End-ratkaisuun, ellei olisi ottanut muokattavuutta huomioon.
Oma arvaukseni on, että muokkaus pohjautuu eri vaiheiden neuroverkkojen finetuunaukseen.
Toki Finetuunauksella voi olla haastavampaa saada hyvin tarkkoja matkaan tai aikaan pohjautuvia sääntöjä, jos niitä tarvitaan.

2 Integroitavuus tiestön ja liikenteen digitaalisiin ratkaisuihin
Pidän hyvin mahdollisena, että joka paikassa toimiva taso 4 vaatii integraatiota liikenteen digitaalisiin ratkaisuihin.
End2End-järjestelmästä integraatio voi olla haastavaa.
Lisäksi taso 4 voi vaatia eteenpäin suunnatun lidarin. Tämä periaatteessa onnistuu End2End-ratkaisuun vaikka voi olla haastavaa.

Eli onnistuessaan FSD End2End voisi toimia luotettavasti tasolla 3 ja Tesla voi saada siitä kilpailuetua. Taso 3 on jo varsin hyödyllinen ja saattaa olla vuosia ylin taso normaaleissa autoissa.

Euroopan tasolla tiestön digitalisointia ollaan viemässä eteenpäin. USA:ssa saattaa jotkut osavaltion antaa helpommin laajempia (taso 4) oikeuksia kuin Euroopassa.
Rajatulla alueella toimivat Robotaxit ovat oma juttunsa

21 tykkäystä

Eikö jenkeissä pitäny olla jotain kysyntäongelmaa sähköautoihin liittyen?

13 tykkäystä

Musk osoittamassa taas ääretöntä viisauttaan ja impulsiivisesti siirtää Teslaa pois Delawaresta koska Delawarelainen tuomioistuin totesi että Musk johti harhaan Teslan hallitusta ja osakkeenomistajia. Sille on ihan syynsä miksi oikeastaan jokainen yhdysvaltalainen vähänkään suurempi yritys on rekisteröity Delawareen, ja se on yrityksille suotuisa verotus ja lait sekä vakiintunut yritysmyönteinen case law ja oikeusistuimet. Mikään muu kuin Delaware on täyttä hulluutta ja voi jopa seistä sijoitusten tiellä.

In other news, Muskia ei arvosteta vertaisten keskuudessa.

4 tykkäystä

Voisiko joku selittää, että mitä tämä rekisteröinti johonkin osavaltioon tarkoittaa?

Pääkonttori on Teksasissa, joten mikä delawaren merkitys on Teslan verotuksen kannalta?

Onko tässä jotain suurempaa verotuksen yms kannalta taustalla kuin paikallinen liiketoiminta?

Rekisteröinti on eriasia kuin pääkonttori. Rekisteröinti lokaatio määrittää sen missä pitää käydä oikeutta jos haluaa haastaa firman oikeuteen. Se on tavallaan firman ”legal home”. Mm. Apple, Google, Walmart, Amazon, ex Twitter… on rekisteröity Delawareen, vaikka pääkonttorit ovat toisaalla. Tämän takia Musk kävi oikeutta siitä tarvitseeko hänen ostaa twitter Delawaressa, ja nyt hänet haastettiin Delawaressa, koska Teslan ja Twitterin laillinen kotipaikka on Delaware. Yksi syy on se, että Delawarella on erillinen oikeusaste yritysten oikeudenkäynneille, mikä tarkoittaa käytännössä sitä että asiat hoituu nopeammin, ja hyvin tunnettu ja vakiintunut Case Law, mikä tekee toiminnasta suunniteltavampaa, kun oikeudenkäyntien kanssa ei olla tuuliajolla vaan voidaan etsiä menneistä jutuista samankaltaisuuksia.

Lyhyesti veroista, laeissa on porsaanreikä (tosin lienee tahallinen sellainen) joka mahdollistaa sen, että tätä hyödyntävä yritys voi kiertää joitain veroja jotka se joutuisi maksamaan muissa osavaltioissa jossa tekevät liikevaihtoa, niinkuin normaalisti pitäisi, jos yritys rekisteröi itsensä Delawareen. Periaatteessa Delaware ei peri veroa mistään ”intangible asset”, karkeasti aineeton hyödyke, kun ne on erityisessä holding yhtiössä. Esimerkiksi brändi on aineeton hyödyke. Menetelmä on hyvin samankaltainen siis kuin eurooppalainen ns. Double Irish With a Dutch Sandwich, jossa rahoja kierrätetään yhdestä yhtiöstä toiseen esimerkiksi brändi rojaltien tai teknologia rojaltien muodossa. Näin voidaan siirtää voittoja yhdestä valtiosta/osavaltiosta toiseen, ja välttää veroja lähde valtiossa/osavaltiossa.

16 tykkäystä

Yksi konkreettinen vaikutus siirolla Delawaresta Texasiin on veroaste, Texasissa rekisteröidyt yhtiöt maksavat veroja aboujt 1% gross revenuesta, Delawaressa tämä vero on luokkaa 200k taaloissa.

Huvittavinta tässä kaikessa on se että Delawaren tuomari sanoi päätöksessään että Teslan hallitus on käytännössä kumileimasin eikä oikea hallitus - tätä ei varmaan kukaan kiistä. Musk veti herneet nenään päätöksestä ja ilmoitti että firman rekisteröinti siirretään Texasiin - päätös jonka tekee hallitus, ei toimitusjohtaja. Eli Musk todisti taas sen minkä kaikki ovat tienneet ja samalla vahvisti tuomarin näkemystä, todennäköisesti tajuamatta sitä itse.

29 tykkäystä

Onhan tuo Muskin purkaus Delawarea kohtaa huvittava, kun samaan aikaan yritysoikeuteen erikoistunut Hutchinson PLLC kirjoittaa seuravaa Delawaresta:

  • Delaware case law is generally very director friendly - when you get sued (and you will be sued if you are successful) better to be in Delaware

Kyllä se aika paljon kertonee, että juuri Delawaressa todettiin, että nyt meni överiksi ja käytännössä hallitus on Muskin taskussa. Reutersin uutisessa alla Boston Collegen professori sanoo, että käytännössä tämä tarkoittaa ettei Muskin 25% äänioikeuteen riittävä uusi optio paketti tule ikinä näkemään päivänvaloa. Ross Gerber taas näkee, että tämä päätös tarkoittaa, että Teslan hallitus on todettu sopimattomaksi pörssiyhtiölle ja se tulee tarkoittamaan vaihdoksia hallituksessa.
https://www.reuters.com/legal/judge-rules-favor-plaintiffs-challenging-musks-tesla-pay-package-2024-01-30/

Nyt jos/kun Muskin haave 25% äänioikeudesta kuopataan, niin sitten vain odottelemaan miten Musk alkaa Teslaa kiristämään. Taisi aiemmin mainita, että AI ja robottibisnes viedään johonkin toiseen yritykseen. Tosin luulisi, että kyseiset bisnekset ovat Teslan omaisuutta, joten tarkoittaako Musk, että kuoppaa Teslan kehitystiimit noilta osin ja aloittaa puhtaalta pöydältä toisaalla vai mitä lie.

13 tykkäystä

Tuon optio-ohjelman hyväksyi aikoinaan myös yhtiökokous 73% kannatuksella (kun Elonin omat äänet jätetään huomioimatta, ne mukaan lukien 81% kannatus omistajilta). Eli aika absurdi mielestäni tuo kumoaminen.

4 tykkäystä

Omistajat hyväksyivät ja omistajat ovat tyytyväisiä.

Silti Master kusettaja Elon onnistui jälleen?

Eikö tämä siirron vieminen osakkeenomistajien äänestykseen sitten ole perusteltua? Minusta on.

Jotenki tämä tarina muuttuu aika nopeasti, nyt Elon on jo tehnyt päätöksen yksin? :smiley:

1 tykkäys

Mutta kun kyseinen äänestys tehtiin, annettiin ymmärtää että hallitus on paketin hyväksynyt. Mutta koska hallitus ei ole tarpeaksi riippumaton Muskista, katsottiin että osakkeenomistajilla ei ole ollut tarpeaksi tietoa äänestyksessä ja jäi Muskin ja hallituksen vastuulle todistaa että paketti on reilu, ja tässä he epäonnistuivat ainakin toistaiseksi.

7 tykkäystä