Edit Kommenttieni irroittaminen kontekstista eivät ole järkevää, varsinkin jos sen tekee kaveri, jolla ei ole teoreettista ymmärrystä kommentoiduista asioista.
Omat näkemykseni pohjautuvat käytännön kokemukseen autonomisen ajoneuvon startupista ja sw-/enterprise arkkitehdin hommista.
Ainakin antavat paremman mahdollisuuden arviointiin kuin, jos ei ole koskaan edes softaa vääntänyt eikä varsinaisesti tiedä, miten neuroverko toimii
Karpathyn lähdön ennakoin oikein, koska silloinen FSD-arkkitehtuuri pohjautui Karpathyn bravuurin eli Vision-osuuden paisuttamiseen
Tässä karkea yhteenveto tämän hetken tilanteesta
Karpathyn lähdettyä, arkkitehtuuri uudistettiin täysin.
End2End-konseptin kannalta keskeistä on huomata tässä vaiheessa, että homma periaatteessa toimii, jolloin lisädatalla se voi kehittyä
Nämä itse koen tällä hetkellä End2End-ratkaisun riskeinä
(kun mitään dokumentaatiota Tesla ei ole vielä julkaissut)
1 FSD:n kykyä ottaa huomioon maakohtaiset ajotavat ja liikennesäännöt.
Mobileyen CEO pitää mahdottomana, että End2End kyetään sopeuttamaan eri säädöksiin.
Itse en usko, että Tesla olisi lähtenyt End2End-ratkaisuun, ellei olisi ottanut muokattavuutta huomioon.
Oma arvaukseni on, että muokkaus pohjautuu eri vaiheiden neuroverkkojen finetuunaukseen.
Toki Finetuunauksella voi olla haastavampaa saada hyvin tarkkoja matkaan tai aikaan pohjautuvia sääntöjä, jos niitä tarvitaan.
2 Integroitavuus tiestön ja liikenteen digitaalisiin ratkaisuihin
Pidän hyvin mahdollisena, että joka paikassa toimiva taso 4 vaatii integraatiota liikenteen digitaalisiin ratkaisuihin.
End2End-järjestelmästä integraatio voi olla haastavaa.
Lisäksi taso 4 voi vaatia eteenpäin suunnatun lidarin. Tämä periaatteessa onnistuu End2End-ratkaisuun vaikka voi olla haastavaa.
Eli onnistuessaan FSD End2End voisi toimia luotettavasti tasolla 3 ja Tesla voi saada siitä kilpailuetua. Taso 3 on jo varsin hyödyllinen ja saattaa olla vuosia ylin taso normaaleissa autoissa.
Euroopan tasolla tiestön digitalisointia ollaan viemässä eteenpäin. USA:ssa saattaa jotkut osavaltion antaa helpommin laajempia (taso 4) oikeuksia kuin Euroopassa.
Rajatulla alueella toimivat Robotaxit ovat oma juttunsa