Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1)

Huomaa että 435k oli kvartaalituotanto. Vuositasolla Model Y tuotantolisäystarve on yli miljoona autoa.

3 tykkäystä

Itse asiassa Stephenson olettaa Model Y:n keskihinnan nouseva Q2022->Q42023 yli 10%
57.4K → 61.7k. Käsittääkseni nämä ovat alv 0% hintoja, eli Euroopassa, jossa hintataso on Kiinaa korkeampi, Model Y:n myyntihinta olisi noin 80k,

Model Y:n, Euroopan myydyimmän auton vuonna 2023, keskihinta olisi ennusteen mukaan 80k! Onko tämäkin enemmän kuin realistista?

8 tykkäystä

Average selling price lasketaan liikevaihto / myytyjen autojen määrä. Se siis sisältää verot, niitä ei tarvitse lähteä enää lisäilemään. EDIT: tämä on väärin sanottu

Nyt myytävien Model Y keskihinta taitaa olla jo yli $60k, hintaa on nostettu kuusi kertaa viimeisen vuoden aikana. Keskihinnan nousu näkyy tulosraportissa vasta parin kvartaalin viiveellä (Q2 toimitetut mallit on tilattu pääosin viime vuonna).

1 tykkäys

Luvut olivat stephensonin slide 24/30, total Automotive Revenue by model. Siis alv 0%, koska kyseessä revenue?

4 tykkäystä

Hmm, no niinhän se taitaa olla! Mutta tuota “eurooppalaista hintaa” ei voi laskea ASP * ALV. Hinnat vaihtelevat mantereittain. Nyt myytävien autojen keskihinta on mun arvion mukaan 7 % korkeampi, kuin Q2 toimitettujen (jo toteutetuista hinnankorotuksista johtuen). Siten tuohon jää vain 3 % gap Stephensonin Q4/2023 odottamaan keskihintaan. Tämä selittynee hänen mallissaan FSD-tulojen kasvuna.

4 tykkäystä

En ole hirveän aktiivisesti osallistunut viime aikoina FSD-keskusteluun, koska tuote on ollut Beta-nimensä mukaisesti vielä niin raakile. Viikonloppuna julkaistu 10.69 versio on kuitenkin niin vaikuttava, että kirjoitetaan tästä pitkästä aikaa. Kun vertaa uusinta versiota viime vuoden FSD:hen, ero on todella merkittävä. Ajo on todella sulavaa ja varmaa, eikä tyhmiä virheitä näytä tulevan kuten aiemmissa versioissa. Tänään kahlaamissa videoissa kuljettajien ei tarvitse kertaakaan ottaa autoa haltuun, kuten vielä viime vuonna kävi lähes joka ajolla. FSD ei varmasti vielä ole lähellekään valmis, mutta kehityksen suunta ja nopeus ovat luottamusta herättäviä.

FSD:llä on tuloksenkin kannalta ihan merkittävä vaikutus, koska noin puolet kaikista FSD-tuloista on vielä taseessa odottamassa tulouttamista. Tesla on sanonut, että kun FSD Betan kehitys etenee, näitä aletaan kirjaamaan tulokseen (luultavasti jo seuraavan 6-9 kk aikana).

Muutamia Teslan FSD:hen liittyviä huomioita, joita moni sijoittaja ei (vielä) osaa arvostaa:

  • Teslalla on maailman suurin autonomiseen ajamiseen tähtäävien autojen fleet
  • Tästä johtuen Tesla pystyy keräämään enemmän videodataa kuin mikään muu autonomiseen ajamiseen keskittynyt yhtiö. Isompi määrä dataa nopeuttaa kehitystyötä ja parantaa mahdollisuutta ratkaista L4-tason AV (autonomous vehicle).
  • Tesla on ainoa perinteinen autonvalmistaja, jolla on autoissaan valmiudet autonomiseen ajamiseen (monetisoinnin kannalta äärimmäisen iso etu)
  • Tesla on ainoa toimija, joka on jo voitollinen autonomiseen ajamiseen tähtävään palvelun/softan tarjoaja (kaikki muut polttavat sijoittajien rahaa kehitystyöllään)
  • Tesla on ainoa perinteinen autonvalmistaja, joka tarjoaa kuluttajien saatavilla olevan ratkaisun autonomiseen ajamiseen (vielä Beta-vaihe, mutta kukaan muu ei tarjoa edes sitä).

Tässä on sijoituscasen kannalta aika monta plussaa, joita mikään muu valmistaja ei pysty tarjoamaan.

Ja ennen kuin kommentoi kuinka huono FSD on, kannattaa katsoa videoita uusimmasta versiosta 10.69, niitä löytyy YouTubesta lukuisia. Tässä muutama esimerkki:

18 tykkäystä
3 tykkäystä

Tarkennus tähän; Teslalla ei ole tällä hetkellä liikenteessä yhtäkään autoa jossa olisi rautapuolen valmiudet autonomiseen ajoon, nykyinen setup on vajavainen sensorien määrän, laadun ja monimuotoisuuden osalta, lisäksi auton tietokone ei ole riittävä.

Toki nämä kaikki on mahdollista saada retrofittinä mutta olen varsin skeptinen että nykymalleihin aletaan lisäämään kameroiden määrää, puhumattakaan lidareista yms. Tietokone saatetaan ehkä vaihtaa mutta sekin on kysymysmerkki.

5 tykkäystä

Onko Tesla sanonut näin? Ei.

Ja ihan kivasti näyttää ajavan nykyisellä setupilla. Katsoitko videoita?

Eli Tesla tietoisesti kusettaa asiakkaitaan ja myy toimimatonta komboa asiakkaille? Ja kun auto nyt ajaa autonomisesti, se luultavasti tekee sen vain pyhällä hengellä, kun tuolla setupilla ei pysty autonomiseen ajamiseen.

11 tykkäystä

Ei ole sanonut, luuletko oikeasti että se voi sen sanoa? Come on, mieti vähän.

Olen katsonut videoita, selvää kehitystä mutta vielä kaukana riittävästä varmuudesta jotta voitaisiin olla lähelläkään oikeata autonomiaa. Valovuosia esim. Mobileytä, Cruisea ja Waymoa perässä.

4 tykkäystä

Hivenen on hämäävä tilasto kun ei tuossa näy myytyjen autojen määrän kasvu, vaan markkinaosuus muutamasta Euroopan maasta. On kuitenkin merkkejä/malleja jotka ovat myyneet 72% enemmän kuin vuonna 2021. Jos puhutaan myynnin kasvusta niin ainakin itse ymmärrän sen vähän toisin.

4 tykkäystä

Tuossa ylempänä linkitettiin se sivusto, sieltä voi kaivaa viime vuoden numerot ja laskea kuinka paljon enemmän autoja on myyty tänä vuonna.

Everlastia sanoi, että muut ovat tulleet rinnalle ja ohi. Se vaatii, että myydään enemmän autoja kappalemääräisesti kun Tesla, muutenhan eroa ei oteta yhtään kiinni - vaan se kasvaa. Siinä ei prosentit paljoa auta.

2 tykkäystä

Kaikkiaan Stellantis myi Euroopassa 105 413 täyssähköautoa vuoden 2022 ensimmäisellä puolikkaalla. Vain Volkswagen on myyntimäärässä edellä 116 307 sähköautolla. Tesla sen sijaan myi 78 277 autoa samalla aikajaksolla. Luvut perustuvat Dataforcen keräämiin tilastoihin ja niistä kertoo Automotive News Europe . Aivan täydellisiä tilastot eivät ole, sillä joukosta puuttuvat tiedot Portugalista, Ruotsista ja Suomesta. Muutoin kaikki EU-maat sekä Englanti, Sveitsi, Islanti ja Norja on huomioitu.

9 tykkäystä

Joo, saat tuolta sivustolta myös Group tason luvut. Me keskustelimme automerkeistä.

Volkswagen tarkoittaa tuossa kontekstissa näitä merkkejä yhteenlaskettuna: Audi, Bentley, Cupra, Lamborghini, Porsche, SEAT, Škoda & Volkswagen.

Vuodesta 2020 Tesla on ollut sijalla 3 tai 4 Group tason luvuissa.

Teslalta jäi Q2 toimittamatta Eurooppaan noin 40 000 autoa Shanghain lockdownin takia. Toisella vuosipuoliskolla Teslan luvut tulee olemaan paljon kovemmat.

2 tykkäystä

Ymmärrän tämän kiitos kuitenkin selvennyksestä. En toisaalta ymmärrä mitä väliä sillä on. Jos piskuinen VW( markkina-arvo ) pystyy moiseen mallitykitykseen, niin eikö se saattaisi olla myös haaste, jota täytyisi tarkastella.

Stellantiksen vauhtia kirittää uusi Fiat 500, joka oli Euroopan myydyin täyssähköauto vuoden 2022 toisella neljänneksellä. Kyseessä on ensimmäinen kerta sitten vuoden 2020 viimeisen neljänneksen, kun myydyimmän sähköautomallin kunnia ei mennyt Teslalle, kertoo analyytikko Matthias Schmidt .

9 tykkäystä

Jotakuinkin näin, tätä on tehty tietoisesti jo viimeiset 5 vuotta.

Kannattaa tutustua autonomisen ajamisen perusteihin vähän tarkemmin, ei riitä että toimii 99,9% tarkkuudella vaan pitää olla paljon enemmän ysejä perässä.

5 tykkäystä

Mm. Mercedes S ja EQS autoihin saa Saksassa aidon LEVEL 3 autonomian. Kylläkin alle 60kmh nopeuksiin ja toistaiseksi rajatulla alueella (13000km tietä).

Lisäyksenä, että 60kmh on ollut tähän asti EU-säännösten rajoite. Säännökset tietääkseni vapautuvat 130kmh asti ensi vuoden alussa.

Teslalla ei ole level 3 autonomiaa missään. Mercedes on pian tulossa tällä myös Teslan kotikulmille Kaliforniaan.

Mercedes myy siis jo toimivaa järjestelmää. Tesla myy järjestelmää, joka ehkä toimii joskus ennemmin tai sitten myöhemmin.

Jatkuvat väitteet Teslan olevan edellä muita ei omaa mitään faktapohjaa, eikä muut testaa järjestelmiään maksavilla asiakkailla.

Linkissä mainitaan mm. BMW:n, Audin ja muiden kilpailijoiden olevan myös kohta ovella:

https://europe.autonews.com/automakers/mercedes-opens-sales-level-3-self-driving-system-s-class-eqs

16 tykkäystä

Mersun Level 3 tarkoittaa, että sitä voi käyttää rajatulla alueella Saksassa, moottoriteillä… kun nopeus on alle 60 km/h… eli ajamaan ruuhkassa seuraavan auton perässä. Mitenköhän tämä eroaa Teslan Autopilotista, joka täysin valmis ja toimiva tuote? Paitsi että Autopilotissa on paljon muitakin ominaisuuksia kuin tuo ajaminen liikenneruuhkassa.

Drive Pilot is approved for use on about 13,000 km (8,100 miles) German highways at speeds of 60 kph or less, meaning its primary use would be in congested traffic or traffic jams.

3 tykkäystä

Toistaiseksi.

Lisäsinkin aiempaan, että 60kmh on EU-säännösten määrittelemä nopeus, ei Mercedeksen.

Ajatteletko, että Tesla saa suoraan level 3-oikeudet kaikkialle käymättä keskustelua regulaattoreiden kanssa?

6 tykkäystä

Viranomaishyväksyntä + vastuu Mersulla eikä kuskilla.

Mitä jos FSD v10.69 on hyvin hoidettu mainoskampanja, jossa somepersoonat ovat mukana? Eikö ole ihan mahdollista?

10 tykkäystä