Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1)

Kiinasta kovat tuotantoluvut jälleen, vaikka tehdas oli juhlapäivien johdosta viikon kiinni. Tuotantovauhti on vakuuttavaa. Syyskuussa tehdas oli auki koko kuun ja tuotanto 56006 autoa.

6 tykkäystä

Lokakuun kiinan luvut kyllä erittäin kovat. Tarkoittaa lähemmäs 700k auton vuositahtia pelkästään shanghain tehtaalta. :ok_hand:

3 tykkäystä

Tässä näkyy hyvin tuon Shanghain tehtaan tuotannon käynnistyminen ja kasvuvauhti. Lokakuun lukema on todella kova, ottaen huomioon, että tehdas oli paikallisten juhlapyhien takia kiinni kokonaisen viikon.

EDIT: Wall Streetin konsensusennuste vuoden 2022 autotuotannolle on tällä hetkellä 1 264 000 autoa. EPS ennusteet perustuu tälle numerolle.

Shanghain annualisoitu tuotanto on jo nyt yli 700 000 (kuukausitahti kasvaa vielä ensi vuonna). Fremontin ensi vuoden tuotanto on yli 500 000. Nämä kaksi tehdasta tuottaa ensi vuonna vähintään sen verran, kun Wall Street ennustaa.

Berliinin ja Austinin Gigatehtaiden tuotanto nostaa tuotantomäärät lähes varmuudella yli 1,5 miljoonan (+20 % vs. analyytikoiden ennuste). Näin huonoja analyytikot on ennustamaan lähes varmuudella tässä vaiheessa ennustettavaa tuotannon kasvua.

EDIT 2: Miksi tällä on merkitystä? Kun analyytikot nostaa omia ennusteita ja tavoitehintoja, sillä on yleensä selkeä korrelaatio osakkeen hinnan kanssa (analyytikoiden konsensus EPS punainen, hinta valkoinen).

17 tykkäystä

Miksi Tesla vie autoja Shanghaista Eurooppaan vaikka rahdit ova kalliit ja Euroopassa autoista peritään 10% tulli.

Kaiken järjen mukaan autot kannattaisi myydä Kiinassa. En keksi kuin kaksi selitystä

  • Kiinassa ei kysyntää, vaikka hinta olisi 0,85* Euroopan hinta.
  • Halutaan vallata Euroopan markkinoita lyhyen ajan voittojen kustannuksella

Kun Giga Berlin aukeaa, löytyykö Shanghain tuotannolle kysyntää?

4 tykkäystä

Euroopassa lienee katteet eri luokassa Kiinaan verrattuna. Sen takia kai sieltä kaikki muukin rahdataan.

2 tykkäystä

Sinun mielestä 15-16% EPS/tuottoprosentilla, 40% markkinaosuudella kokonaisautomyynnistä noin kymmenen vuoden päästä, 20% osakekurssin nousulla on hyvä sijoitus treidaajan näkökulmasta? Kaiken mennessä nappiin, unohdetaan nyt se ekosysteemi pois tässä kohtaa.

23 tykkäystä

jos sähköautot korvaisivat polttmoottoriautot alla oleva kuva kertoo kuinka kauan nykytuotannolla kaivoksilla kestäisi saada alkuaineita pelkästään akkutuotantoon (muuhunkin niitä tarvitaan ). lähde GTK. siirtymäaika on tästäkin syystä melko pitkä.

12 tykkäystä

Minun mielestä? Tässä ei ole yhtään numeroa, minkä mä olen antanut enkä ole koskaan edes ennustanut Teslan lukuja 10 vuoden päähän (koska se on mahdotonta).

Olen omissa kirjoituksissa yrittänyt hahmotella sitä missä Tesla on parin vuoden päästä, miltä tulos silloin näyttää ja mitä se tarkoittaa arvostuksen kannalta.

13 tykkäystä

Ok, yritän vain hahmottaa sinun näkemystä, onko se swing-treidi vai sijoitus. Jos puhut yhtiöstä maailman arvokkaimpana yhtiönä, niin mihin se silloin perustuu? Mikä se aikajänne on ja R&R. En haasta riitaa, yritän hahmottaa asiaa puhtaasti treidaajan näkökulmasta enkä pysty sen vuoksi näkemään TSLA:aa mitenkään houkuttelevana kohteena kuin lyhyellä aikavälillä (daily/weekly).

19 tykkäystä

Aikajänne on pari-kolme vuotta. Viimeisimmässä Tesla-videossa sanoin, että näen Teslan potentiaalisesti maailman arvokkaimpana, tai yhtenä maailman arvokkaimmista yhtiöistä vuoteen 2025 mennessä.

Oon käsitelly Teslaa kahdessa eri Traders’ Club -jaksossa (toukokuussa $550 hinnoissa ja ennen Q3 tulosta n. $800 hinnoissa). Toukokuussa sanoin, että Teslasta tulee ensimmäin long-term holdi mun swingisalkkuun. Usko yhtiöön on vaan kasvanut mitä enemmän siihen tutustuu ja siitä uudemman jakson nimi.

Noiden jaksojen julkaisupäivien keskihinta oli muistaakseni $687. Kun mietin riski/tuotto-suhdetta pidin hyvin epätodennäköisenä, että voisin hävitä edes 30-50 % tällä sijoituksella, mutta todennäköisenä, että sijoitus muutaman vuoden aikana kaksin-kolminkertaisuu. Ehkä tärkeimpänä tekijänä miksi R:R tässä casessa noilla hinnoilla oli erittäin houkutteleva oli se tekijä, että riski tappion tekemisestä oli hyvin rajallinen vahvoista (ja koko ajan vahvistuvista) fundamenttitekijöistä johtuen. Lisäksi Teslaan sisältyy vielä optio siitä, että se ratkaisee autonomisen ajamisen ensimmäisenä tai ensimmäisten joukossa (tai innovoi muita tuottavia liiketoimintoja), jolloin tuotot voivat olla jopa edellä esitettyä kovempia.

18 tykkäystä

Täytyy tunnustaa, etten ole katsonut noita sun julkaisuja. Olen vain lukenut sitä dataa, jota olet tässä ketjussa kertonut. Olen jossain kommentoinut, että Teslan mcapin kymmenkertaistuminen nykytasosta on epätodennäköistä. Noi mun laittamat luvut pohjautuu monen realistisen analyytikon tekstiin, joista Verneri laittoi ton viimeisimmän tuohon ylemmäs. Itse uskon, että nämä on realistisia.

Sun ostohinta vaikuttaa hyvältä, mutta varmaan treidaat positiolla paljon. Tämä antaa vähän eri kuvan normijampalle, joka ei hallitse TA:ta. Keskihinnan työstäminen on sulle paljon helpompaa. Jos tätä kohdetta ajattelee kuitenkin sijoituksena, se näkyy hyvin erilaisena. Sijoitus ainakin itselle on 5-10v, miten sitä yritän arvottaa. Siinä mielessä ehkä puhe treidistä olisi realistisempaa, mutta katson sun videot läpi. Voihan se olla, että näin olet kertonut.

Onko sulla heittää argumentointia noihin mun esittämiin lukuihin, miten ne poikkeaa sun arvioista? Jos aiot positiota holdata 2025 saakka, niin onhan sullakin noihin joku luku olemassa (varmaan videon sisällä), mutta kysyn tässä suoraan?

13 tykkäystä

Mitään kymmenkertastumista en odota enkä pidä todennäköisenä. Mutta on sitä osakemarkkinoilla hullumpiakin asioita nähty.

Kyllä treidaan position ympärillä ja oon ostanu dipeistä, myyny nousuun. Suoran osakkeen lisäksi oon myös myyny viimesen 6 kk aikana putteja viikon-parin päähän. Se on ollu ihan hyvä strategia.

Oon viitannu aiemmin noihin Gary Blackin ennusteisiin, joita pidän aika hyvinä. Ne siis sisältää pelkän autoliiketoiminnan, mutta jo pelkästään sen kasvulla voidaan perustella nykyarvostustasoa. Garyn mallissa Tesla tuottaisi vuonna 2025 n. 5 miljoonaa autoa. Mun ero Garyn näkemykseen on, että katteet voi olla jopa Garyn ennustetta parempia.

Jos haluaa kurkata Garyn ennustetta positiivisempaa näkemystä Teslaan, tässä on yksi ihan täysipäisen olonen ketju, jota en tosin pidä todennäköisenä, mutta mahdollisena kuitenkin.

https://twitter.com/ICannot_Enough/status/1454474870096531465?s=20

16 tykkäystä

Kiitos. Tuohon parin vuoden päähän on varmasti Teslalla nostetta. Jossain kohtaa kuitenkin se tehotuotantoon perustuva toimintamalli (prässäyshän perustuu saman kappaleen monistamiseen) alkaa hidastamaan myyntiä. Vaikka tuotannon parempi laatu ja hieman halvempi hinta voisikin sitä kompensoida. Eihän ne autofirmat turhaan tuota uusia malleja parin vuoden välein. Autotehtaat ei kuitenkaan turhaan ole tehneet esim. lokasuojia vaihdettaviksi btw.

Ja nyt ymmärrän sun näkemystä paljon paremmin - ajattelet tätä parin vuoden swinginä, jota treidaat aktiivisesti. Tämä on mielestäni ainoa hyvä toimintamalli. Sijoituskohteina rahalle löytyy kuitenkin hyviä tai selkeästi parempia vaihtoehtoja. Ride on :zebra:

30 tykkäystä
8 tykkäystä

Voisitko hieman avata päättelyketjuasi?

5 tykkäystä

Kuinka pitkä on ollut yhden automallin elinkaari/kiinnostavuus perinteisesti? Onko Tesla saavuttanut pysyvän kilpailuedun, pidentyneillä elinkaarilla?

5 tykkäystä

Ei kai Teslan tehokkaampi tuotanto perustu vain prässäyksiin vaan Muskin filosofioihin kuten “Best part is no part”, “building the machine that builds the machine” tai “Manufacturing is underrated and design is overrated”

Kautta linjan Teslassa on vähemmän osia ja tuotannon robotiikkaa maksimoidaan. Teslan tuotannon robotiikasta löytyy videoita
Ilmeisesti Muskin mielestä tuotannon tehokkuus on tärkeämpi kuin design. Tuonhan toki Teslasta huomaa.

Ainakin joitakin vuosia Teslan etumatka tuotannon tehokkuudessa kestää. Menestyksen kannalta yksi keskeinen tekijä lienee tuleva halpa malli. Halpa toimiva sähköauto saattaa kiinnostaa useita hienoa designia enemmän

5 tykkäystä

Olet ihan oikeassa. Tätä samaa tarkoitin, mutta oikaisin tuolla prässäys-termillä vähän liikaa. Pointti oli se, että Model-XYZ riittää kaikille, laatutaso on riittävän hyvä eikä kilpailjoiden versiot ole parempia jatkossa?

  • edit: poistin loppukaneetin

Mitähän Musk mahtaa tarkoittaa sanalla design? Muotoilua, suunnittelua - ois kiva tietää. Tuotantoon liittyviä seikkoja ja sen tehostamista funtsii ja on funtsinut jo toista sataa vuotta parhaan insinööritaidon omaavat ihmiset.

1 tykkäys

Aamun Squawk on the Street:ssä Jim Cramer kysäisi PepsiCo:n toimarilta, että miten ajattelitte hoitaa kuljetuspuolen jatkossa, vetyrekoillako? Vastaus oli että Tesla toimittaa Q4 kuluvaa vuotta ekat SemiTruckit :astonished:

Taisikohan lipsauttaa jotakin mitä ei olisi pitänyt …

6 tykkäystä