Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1)

Tässä kohtaa pitää ymmärtää, että Tesla yhtiönä ei ole kuten perinteiset autoyhtiöt ja Tesla autona ei ole kuten perinteiset autot.

Teknologista distruptiota ei ole mahdollista ennustaa perinteisillä lineaarisilla mittareilla. Vahva suositus katsoa tämä video, jossa selitetään miten uuden teknologian käyttöönotto noudattaa S-käyrää.

Tämä Tesla-bearien usein käyttämä argumentti, että legacyt voittavat EV-kilvan, koska niillä on lukuisia erilaisia malleja tarjolla Teslan muutamaa mallia vastaan, muistuttaa hyvin paljon iPhonen alkuaikoja. Tässä vuoden 2007 artikkelissa silloinen Nokian Multimedia-toimialan johtaja Anssi Vanjoki perustelee, että yhdellä iPhonella ei ole mitään mahdollisuutta Nokian useita malleja ja laajaa hintaskaalaa vastaan.

-Applen tavoitetaso ei ole kovin korkealla.

Vanjoen mielestä Applen kilpailee kaikkien hänen johtamansa Multimedia-toimialan tuotteiden kanssa.

-Applen iPhone kilpailee kaikkien N-sarjan tuotteidemme kanssa. Meillä tuotteiden hintahaitari vaan on paljon laveampi eli vajaasta 200 eurosta tuhanteen euroon, Vanjoki sanoo.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001490727.html

GM:n toimari antaa perustelut, miksi GM saa “ehdottomasti” Teslan kiinni 2025 mennessä. Perustelut ovat kovin yhteneväiset Vanjoen 2007 perusteluiden kanssa.

Huomion arvoista on se että, siinä missä Vanjoki toivottaa Applen tervetulleeksi kilpailuun, Mary Barra ei edes uskalla mainita Teslaa nimeltä.

(Ajassa 4:00 alkaen)

13 tykkäystä

Ehdottomasti, en ole sun näkemyksiä tyrmäämässä. Mutta mitä se tarkoittaisi numeroina, kuten tuolla yllä yritin esittää? Ja se, että miten tätä pitäisi miettiä siten, että olet sijoittanut vuonna 2011 tai ostat nyt tässä hetkessä? Tällähän on valtava merkitys R&R näkökulmasta.

Mä en ole oikea henkilö vastaamaan näihin kysymyksiin. Rinnastan treidaamisen urheiluvedonlyöntiin ja olen vahvasti sitä mieltä, että tiukasti nykyhetken numeroihin keskittyvä sijoittaja ei tule koskaan löytämään niitä pörssin kasvajia, jotka jäävät historiankirjoihin.

11 tykkäystä

Olet väärässä. Treidaaja nojaa “näkemyksensä” joko kurssikäyttäytymiseen tai johonkin fundamentaaliseen laskentaan. Jälkimmäinen on yleensä lähempänä sijoittamista -case Jukka, aikajänne huomioiden - ensimmäinen unohtaen täysin koko yhtiön. Tässä tapauksessa olisin shorttina, mutta kukaan hyvän tietotason omaava ei lähde tähän leikkiin. Tesla ei ole TSLA charttina.

Näitä pörssin kasvajia, tulevia 10x nousijoita pitää etsiä. Näissähän se tilanne muistuttaa TSLA:aa 2011 tilannetta. Ajoitus ja siinä hetkessä osuminen - se on vaikeinta. Mutta olet varmaan tämän onnistunut jo tekemään, joten sikäli olet hyvissä asemissa vrt moni muu. Ja sehän on hieno asia, jota ainakin itse arvostan.

6 tykkäystä

Tämä on vähän samanlainen väittämä kuin kommunismin periaatteet. Ajatuksellisella tasolla ihan hieno homma, mutta kun yhtälössä on mukana myös ihminen, joka toimii niin kuin ihminen toimii.

1 tykkäys

Samalla uskallan haastaa sinut ja kaikki muutkin siinä, että mitä tarkoittaa treidaaminen. Urheiluvedonlyönnistä en tiedä mitään, mutta treidaamisesta uskallan väittää jotain muuta. Usein tässä keskustelussa päädytään siihen, että saan erilaisia näkemyksiä tilanteesta tai aiheesta. Tässä otan haasteen vastaan ihan laajasti, miten tilanne nähdään. Nämä kommentit voi laittaa TSLA:n osalta tuonne TA-ketjuun.

  • edit: laitetaan nyt vielä Jukka tähän mukaan erityisesti @Jukka_Lepikko
  • edit2: laitoin keskustelun pohjaksi daily chartin ketjuun
4 tykkäystä

Mun käsittääkseni @Tesla_uskovainen ei treidaa lainkaan Teslan osakkeilla, vaan on niissä kiinni kuin paska Junttilan tuvan seinässä. Siis hänen mielestään mikä tahansa hinta Teslan osakkeesta ollaan valmiita maksamaan on liian alhainen, jotta sitä kannattaisi myydä. Myös siitä välittämättä, että Musk itse myy.

15 tykkäystä

Pitäähän sun nyt osakkeen hinnasta olla kiinnostunut. Tässä alkaa näillä kertoimilla olla pystyssä pian case, jossa ei tuotto-odotus ole kohdallaan vaikka kaikki mahdolliset pilvilinnat toteutuisivat

11 tykkäystä

Tässähän on osittain kyse filosofiasta. Itse en rakastu sillä tavalla mihinkään putiikkiin, että haluaisin omistaa sitä hinnalla millä hyvänsä. Toki pidän erinäisistä syistä joitakin yhtiöitä parempina omistaa, joitakin toisista syistä taas en halua omistaa. Kuitenkin kaikissa omistamissani yhtiöissä on aina joku uitaso, millä olen valmis myymään vaikka kaikki omistukseni. Toisaalta joissain yhtiöissä ei välttämättä ole tarpeeksi alhaista hintaa herättääkseen kiinnostukseni. Kaikesta huolimatta olen aina ihmetellyt yhtiön fanittamista, 80-luvulla jotkut Niken fanit tatuoivat logon itseensä- siis mitä vittua?

Varallisuus, jos perustuu ainoastaan yhteen lafkaan voi olla hieno homma, tai sitten ei. Itse pystyn ymmärtämään tuollaisen riskinoton ainoastaan siinä tapauksessa, että itse johtaa ko.yritysta ja on siinä suuri(n) osakkeenomistaja. Muuten antaa varallisuutensa, tulevaisuutensa ja elämänsä täysin muiden armoille, kykenemättä itse vaikuttamaan mihinkään tuon taivaallista.

4 tykkäystä

Voi näitä velikultia. Hauska sattuma tämäkin…

13 tykkäystä

Ei nuo mitään ihan ylettömän hyviä lukuja ole.

Kiinan NEV markkinat eivät kauhean kovasti kasva ensi vuonna. Siellä on siis turha odottaa mitään eksponentaalista (tjsp) kasvua myynneissä.

2 tykkäystä

Teslojen myyntiä ei Kiinassa voi lisätä ilman hinnanalennuksia.

Perustelut: puolet Shanghain tuotannosta rahdataan muualle, pääasiassa Eurooppaan, vaikka rahtikustannukset ovat pilvissä ja tulleja pitää maksaa 10%. Ei mitään järkeä, jos ne menisivät Kiinassakin kaupaksi.

3 tykkäystä

Ei olekkaan järkeä roudata niitä Eurooppaan mutta auto on liian kallis Kiinan markkinoille. Akkujen nouseva hintataso, nousevat rahtikustannukset+tullit ja kiristyvä kilpailu syövät katetta merkittävästi.

Tällaista tämä autoteollisuus ja automarkkinat ovat. Realismi hiipii puseroon.

11 tykkäystä

Mistä ne euroopassa myytävät Teslat olisi sitten pitänyt tuoda?

4 tykkäystä

2 tykkäystä

Juu Twitter päätti, että Musk myy osakkeita:

https://www.sec.gov/Archives/edgar/data/1318605/000089924321044060/xslF345X03/doc4.xml

Explanation of Responses:

  1. THE TRANSACTIONS REPORTED ON THIS FORM 4 WERE AUTOMATICALLY EFFECTED PURSUANT TO A RULE 10B5-1 TRADING PLAN PREVIOUSLY ADOPTED ON SEPTEMBER 14, 2021 AND ESTABLISHED BY THE REPORTING PERSON FOR THE PURPOSE OF AN ORDERLY SALE OF SHARES RELATED TO THE EXERCISES OF OPTIONS SCHEDULED TO EXPIRE IN 2022.
3 tykkäystä

Ei olisi kannattanut tuoda mistään jos esim Kiinassa olisi kysyntää vaikka 15% halvemmalla hinnalla. Eurooppaan tuotuna tulee rahti ja tullit päälle.

Eurooppalaiset kyllä maksavat aika mojovaa lisähintaa. Äkkiä katsottuna Model Y LR Kiinassa noin 47k€. Voi olla, että tuohon tulee esim. veroja päälle, mutta tuskin sen verran, että ollaan Suomen hinnoissa, eli 64k€.

Olisko sitten parempi ratkaisu jättää paikallista tehdasta odotellessa eurooppalaiset tyystin ilman Tesloja ja antaa kilpailijoiden vallata markkinaa rauhassa?

5 tykkäystä

Tuonti on vanhanaikaista. Pitää disruptoida verottaja ja ajaa autopilotilla kotiovelle.

5 tykkäystä

ALV on Suomessa 24% → 50 kE alvittomasta hinnasta tulee jo pelkästään sen takia siis 62 kE.
Tuo loppuosa hintaerosta meneekin sitten rahteihin yms.

Toki Kiinassakin voi jokin ALVin tapainen olla mutta tuskin on 24% eikä välttämättä koske referenssihintaasi.