Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1)

Fanaattisia faneja löytyy varmasti niin Teslaa kuin Nikolaakin koskien. Erona näillä yhtiöillä on se, että Tesla on ihan oikeasti kehittänyt ja tuonut myös tuotantoon asti sähköautojaan ja valmistanutkin niitä jo reippaat miljoona kappaletta. Nikolan saavutukset ovat tähän asti todella paljon puhetta ja hypeä, vähän tekoja ja yksi maan vetovoimaan perustuvan rekan prototyyppi, josta nyt nämä erinäiset lakijututkin ovat vireillä joita on useampia, joten ei se Hindenburgin raportti ollut mitenkään tuulesta temmattu juttu, harmi kyllä. Kilpailu varmasti EV markkinalla kovenee jatkuvasti ja keinot sen myötä, Amerikassa tuntuu lakimiehillä pitävän kiirettä kun lakijuttuja pistetään vireille aika herkästikin ja joiden käsittely kestää pitkään, oli savua ilman tulta tai ei. Tesla taisi itsekin viritellä lakijuttua hiljattain, kovia Kiinan tuontitulleja koskien, samoin kuin useampi muukin autonvalmistaja on käsittääkseni tehnyt (kauppasotahommat alkavat vaikuttaa myös autonvalmistajiin). Oli näistä yhtiöistä mitä mieltä vain, niin kehitetty teknologia, jos se oikeasti toimii ja auttaa siirtymässä vähäpäästöisempään autoiluun sekä esim. edistämään energian varastointia (akkuteknologian kehitys), niin sen pitäisi olla positiivinen asia kaikille, uusien innovaatioiden tuominen tuotantoon asti vain tuppaa olemaan hidas prosessi joka varsinkin nopeasti reagoivassa pörssimaailmassa nähdään monesti negatiivisesti ja jossa monesti haetaan lyhyellä tähtäimellä niitä “nopeita” voittoja.

5 tykkäystä

Teslan Battery Dayn piti Elonin mukaan olla yksi merkittävimmistä päivistä yhtiön historiassa. Tuotantoa siirretään koko ajan ja katteettomia lupauksia autojen kyvykkyyksistä ja yhtiön mahdollisuuksista suurennellaan jatkuvasti. Itselle ei ole oikein mennyt vielä jakeluun miksi Trevor Miltonia syytetään osakkeen pumppaamisesta, mutta Elon Muskia ei? Tästä nimenomaan haluaisin Muskovaisten mielipiteen, koska he eivät nää mitään samankaltaisuutta Miltonin ja Muskin toiminnassa. Alettuani seuraamaan enemmän Nikolaa ja Miltonia ilmeni mulle kuinka sairaasta kultista tässä teslafaniudessa on kyse. Ennen ei ollut hajuakaan, että jotain YHTIÖTÄ voidaan fanittaa näin rajusti ja trollitileillä hyökätä kilpailijoita vastaan. Itse fanaattisena urheilumiehenä olen vastaavaan törmännyt useasti urheilua seuratessa, mutta tämä on ollut vielä jotain aivan uutta.

7 tykkäystä

Kuka vain Nikolaa ja Miltonia aktiivisesti seurannut varmasti tietää mikä Nikolan tilanne on ja eihän se helpolta tällä hetkellä valitettavasti vaikuta. Myös se on tullut samalla kuitenkin melko selväksi, mitä eroa Miltonin ja Muskin lupauksilla on. Nikolan saavutuksia on ainakin toistaiseksi hankala luetella koska niitä ei oikein vielä ole, ei muuta kuin puheita ja kovaa hypeä ja lopuksi pestistään erotettu Milton joka ehti rahastaa mukavasti firmalla ennenkuin korttitalo alkoi sortua. Teslan Battery day toi lupauksia mutta myös roadmappia eteenpäin sille, millä aikajanalla voidaan odottaa jopa sarjatuotantoa nyt esitellyille innovaatioille, joista jo on koeponnisteltuja versioita olemassa. Musk on lupaillut asioita mutta myös niitä toteuttanut, se on nähdäkseni lyhyesti ero näiden kahden herran välillä. Musk on monessa mukana ja ei ole varmastikaan helppo tilanne lähteä aikalailla tyhjästä toteuttamaan täysin uutta sähköistä autoa silloin, kun kaikki perinteiset autonvalmistajat massatuottavat täyttä vauhtia omia polttomoottoriautojaan ja sähkötekniikka on vielä vain lähinnä ajatustasolla. Varsinkin alussa resurssit olivat hyvin rajalliset ja joka varmasti rajoitti innovaatioiden tuotanntoonvientien lupailtuja aikatauluja. Nyt kun aikaa on kulunut ja Tesla on saanut useampia malleja suunniteltua ja tuotantoon ja myös omaa massatuotantoa rullaamaan, alkaa tilanne muuttua koska yhtiö ei olekaan enää ihan pelkkä marginaalitekijä vaan ihan varteenotettava kilpailija koska polttomoottoritekniikka alkaa tulla tiensä päähän ja perinteisten valmistajien on lähdettävä EV kisaan mukaan. Se tilanne tosin pysyy ennallaan että Teslan on pyrittävä innovoimaan edelleen samalla nopealla vauhdilla kuten ennenkin jos haluavat pysyä kisassa mukana ja siinä jopa muita edellä. Jos taas vaikkapa Teslan osakekurssia katsoo, niin eivätköhän jo vuosia mukana olleet sijoittajat ole ihan tyytyväisiä tuloksiin (itse en valitettavasti kuulu siihen joukkoon joka aikanaan firmaan sijoitti, harmi kyllä). Sitä en osaa sanoa miksi joku/jotkut yksittäiset Tesla- tai Nikola-fanaatikot lähtevät trollailu-linjalle puolin jos toisinkin mutta nykymaailmassa tuntuvat ääripäät korostuvan pelottavankin monesti muutenkin ja se “kultainen keskitie” tuntuu olevan aina vain kapeampi, jota varsinkin meidän sijoittajien pitäisi koettaa kulkea ilman suurempaa tunteiden paloa.

4 tykkäystä

Niin. Tässä tulee oikeastaan juuri se mikä itseäni ärsyttää tässä casessa. Kun on joskus saavuttanut jotain, voi tulevaisuudessa lupailla kaikenlaista ja ihmiset uskovat sokeasti niihin lupauksiin. Monet yritysten toimitusjohtajat joutuvat vastuuseen, mikäli yhtiön lupaamat asiat eivät toteudu. Musk taas jakelee katteettomia lupauksia jatkuvasti ilman, että kukaan tarttuu niihin. Teslan battery dayn roadmap oli vain aikataulujen siirtämistä eteenpäin. Samoja asioita on luvattu ennenkin, nyt niiden odotetaan vain toteutuvan taas muutaman vuoden pidemmällä aikajänteellä.

10 tykkäystä

Minä ainakin olen jo aiemmin kiinnittänyt huomiota Applen fanaatikkoihin sillon viimeistään kun Applen puhelimet julkaistiin. Eli kyllähän nuo jenkit saa aikaan helposti tällaista. Sinänsä, ei ole mitään uutta enää tässä Teslan, Applen, Nikolan ja ylipäänsä amerikkalaisten (varsinkin siis) touhussa fanittamisen suhteen. Kaikki on suurta, myös fanitus ja uskollisuus. Aseet, yhtiöt, Trump, … listaa voinee jatkaa eri asioissa. Meillä eräs iso johtaja on yhtiössä sanonut “kahvipöydässä keskutelu on muuten vapaata, mutta uskonnosta ja politiikasta ei aleta jauhaan paskaa”. Tähän voisi mielestäni lisätä autofanaattisuus…

4 tykkäystä

Itse tirehtöörikin uskoo että nykyiseltä osakkeen arvostustasolta voi saada tuottoa jopa viiden vuoden päästä:

https://www.cnbc.com/2020/09/28/musk-tesla-may-be-overvalued-today-but-i-think-itll-be-worth-more-in-5-years.html

Vaatimattomat on puheet, kukahan näihin uskoo:

Tässä tulevaisuuden voittajia megatrendeihin liittyen olen tänään pohtinut Teslaa. MInulla voi olla ihan väärääkin tietoa Teslaan liittyen, joten kaikki korjaukset viestini asiasisältöön ovat enemmän kuin tervetulleita. Palstan Tesla-asiantuntijoilta toivoisin vastauksia seuraaviin:

  1. Teslan vallihaudat autoalalla. Onko niitä? Jotkut puhuvat että Teslan etumatka akkuteknologiassa olisi valtava, toiset taas ovat eri mieltä. Mikähän tässä on oikeasti tilanne? Onko Teslalla patentoitua uniikkia akkuteknologiaa nyt tai lähitulevaisuudessa odotettavissa, jolla Tesla voisi saada parempia sähköautoja entistä kustannustehokkaammin ja kovemmilla tuotantomäärillä? Ilmeisesti ainakin koboltin käytöstä akuissa pyritään luopumaan, mikä sinällään kuulostaa lupaavalta.

Voisiko Teslan eräänä kilpailuetuna nähdä myös sen, että Tesla valmistaa autot alusta loppuun asti itse (ei käytä alihankkijoita vrt. muut autovalmistajat), jolloin tuotanto on kustannustehokkaampaa, etenkin tulevaisuudessa.

Voisiko myös Teslan brändiä pitää eräänä kilpailuetuna? Yhtiö ei käsittääkseni käytä rahaa juuri mainostamiseen, mutta silti yhtiö on kaikkien huulilla. Aika hyvin brändätty. Vaikka vielä ei mistään Coca Colan tai McDonaldsin tapaisesta brändistä puhutakkaan, niin kyllä Teslalla omasta mielestäni alkaa tässäkin suhteessa etua olemaan.

  1. Elon Musk. Mies herättää monenlaisia tunteita, mutta kyllähän hänet voi tulkita eräänlaisena kilpailuetuna muihin firmoihin verrattuna. Mies on äärettömän kunnianhimoinen ja tuottavuuden kasvun puolesta puhuja, ilmastonmuutoksesta mies on myös paljon puhunut. Tulevaisuuden megatrendinä (ilmastonmuutos) voisi ajatella, että Muskin yhtiö olisi hyvin asemoitunut. Vaikea nähdä että esimerkiksi 10 vuoden säteellä Muskin johtama Tesla tulisi mitenkään jämähtämään, jotenkin ajattelisin että ennemminkin ero tavallisiin autovalmistajiin tulee vain kasvamaan.

  2. Miten tällä SolarCityllä menee? Hieman varjoon jäänyt omalta osaltani tämä yhtiö.


Yhtiön arvostus on luonnollisesti perinteisellä tavalla katsoen äärimmäisen kallis, mutta yhtiönä Tesla on enemmän kuin mielenkiintoinen. Arvostus toki kertoo, että paljon on paineita tulevaisuuden onnistumisissa.

1 tykkäys

En ole Tesla-asiantuntija, mutta jos kuukkeloit Teslan laatuongelmista pelkästään Suomen maaperällä, niin palaute ei ole yksinomaan positiivista.

Mun käsittääkseni autojen valmistajat ovat etsineet tehokkaimpia tuotantotapoja T-Fordista alkaen eli vuodesta 1908. Alkuun autotehtaat valmistivat käytänössä kaiken itse, mutta ovat aikojen kuluessa siirtyneet käyttämään alihankkijoita. En mä mitenkään usko sen tapahtuneen ihan lystin vuoksi.

2 tykkäystä

Fuusioitiin, ei ole enää olemassa. Tesla tekee myös aurinkopaneleita ja akkuja niille.

Huomenna todennäköisesti nähdään Q3 toimitusmäärät. Troy on jälleen antanut oman ennusteensa 143k. Viimeksi erehtyi vain n. 1000 kpl verran. Saa nähdä miten hyvin nyt onnistuu. Oma veikkaukseni on 145k.

1 tykkäys

Tuo on varmaan lähellä, Teslan IR ohjeisti juuri 135K (“alensi” ohjeistustaan 144K:sta) jotta saadaan “beat” toimitusmäärissä.

2 tykkäystä

Erikoistuminen lisää tuottavuutta. Ehdotat päinvastaista.

1 tykkäys

Mutta erikoistuminen antaa myös voittoja pois alihankkijoille. Ei alihankkija tee kilkettä X tappiolla vaan haluaa siitä katteen. Tekemällä suuren osan itse raaka-aineista valmiiksi autoksi antaa katteen joka osasta.

Lisäksi se tuo kilpailuetuja jos oma kilke on parempi kuin yhdenkään alihankkijan - yhtäkkiä kaikki muut valmistajat jotka ostavat samoilta alihankkijoilta samaa tavaraa ovat perässä. Apple on vahvasti vetänyt rahaa tällä tempulla sijoittaen kahteen tärkeään kulmakiveen - omiin SoC piireihin ja omaan käyttöjärjestelmään. Näitä ei kilpailijat voi ostaa alihankkijoilta, joten ne sata eri Android-luuria eivät pysty kisaamaan samoilla rakennuspalikoilla, kun taas keskenään ne ovat niin meetoo-tavaraa kuin olla ja voi.

Autopuolella Teslalla on tällä hetkellä ainakin softapuoli, autopilotin rauta, itse drive unitit ja akkupaketit joissa on vallihautaa sillä että tavara on itse tehtyä eikä muut voi hakea alihankkijoilta samaa kamaa omiin vehkeisiin. Ja viime aikojen jutut viittaavat siihen että seuraava askel on tehdä sama itse akkujen osalta eli omista akuista omia akkupaketteja joilla haetaan etua muiden valmistajien käyttämiin “bulkkiakkuihin”.

On totta että välttämättä ei kannata aivan kaikkea tehdä itse. Ymmärtääkseni Teslakin ostaa alihankkijoilta osia joissa etua ei saa, esim vaikka penkit tai vaikkapa turvatyynyt.

4 tykkäystä

Kyllä. Ja alihankinnan seurauksena taas oma investointiportfoliosi on kapeampi, kulurakenteesi on kevyempi, riskit enemmän hajautettu jne jne.
Tässä menee kaksi asiaa sekaisin: kustannustehokas valmistus ja kilpailuetua tuova IPR. Esimerkiksi Applella on tosiaan IPRää, joka luo kilpailuetua, mutta valmistus on ulkoistettu Foxconnille, joka on erikoistunut kyseiseen toimintaan.

5 tykkäystä

Tesla tosin on kehittämässä IPR-vallihautaa myös valmistusteknologiassa. Ostivathan ne sen saksalaisen valmistuslinjoja valmistavan firmankin pois (Grohmann?) eli selvästi tarkoituksena on saada kilpailuetua olemassaolevia autonvalmistajia vastaan itse valmistusprosessissa. Ja siinä sivussa ilmeisesti jokunen saksalainen tehdas kirosi hartaasti kun pitkäaikainen toimittaja muuttui Teslaksi :smiley:

Alihankkioihin luottaminen voi tälläkin tavalla purra nilkkaan jos joku ostaa ison alihankkijan pois.

1 tykkäys

Kova kaveri tää Äyräs, hyvää viihteellistä juttua Teslasta ja TeslaKarhuista.

3 tykkäystä

On muuten hyvä esimerkki tää haastattelija vanhasta ja väsyneestä arvosijoittajasta :smiley:

Ei toimi nykymaailmassa tuo vanhanaikainen fundaanalyysi sijottaminen jos haluaa päästä tuotoille.

3 tykkäystä

“Jee biitattiin ennusteet”

1 tykkäys

On kyllä veikeä vekkuli tämä Tesla. Muutama viikko takaperin patteripäivä tuotti suuret pettymykset tulevaisuuden osalta, ja osake reagoi 15 pinnan pudotuksella. Nyt kymmenkunta päivää myöhemmin ollaan tuo kuoppa taas kurottu kiinni. Volan perusteella ei hirveästi eroa bitcoinista.

Varsin mielenkiintoisen mielivaltaista, kun miettii, että jos joku muu tuotefirma kertoisi vuoden parin hidastuksesta tuotesuunnitelmien suhteen - kuten esimerkiksi Intel hetki sitten teki - peilattaisiin tämä välittömästi lähivuosien näkymiin ja odotuksiin. Teslan tapauksessa, jos puhtaasti hintaa seuraa, ilmeisesti eilen ja tänään Teslan näkymät ovat jälleen yhtä valoisat kuin ennen ilmoitusta siitä, että edulliset autot viivästyvät. Toisaalta hinnasta päätellen Teslan näkymät ovat nyt moninkertaisesti paremmat kuin vuoden alkupuolella.

Jos tästä jotain voinee päätellä, niin sen, etteivät markkinat ole tämän osakkeen osalta täysin rationaalisia ja faktoihin sidottuja. Ei yhden autofirman tekeminen ja näkymät kuitenkaan joka viikko muutu.

Mielenkiinnolla seuraan viereltä, mitä tuleman pitää. Toivon mukaan onnistuvat projektissaan, ja koko maailma siirtyy sähköautojen pariin tällä vuosikymmenellä, jotta maailma pelastuu. Toisaalta toivon mukaan jengi ei ole niin hölmöä, että ostavat mitä tahansa skeidaa, koska se on kuuminta hottia, jotta Tesla ja kumppanit pakottautuvat kehittämään aidosti laadukkaita tuotteita.

7 tykkäystä