Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1)

Jos sää on tämmöinen, niin miten nuo voivat toimia yksin? Tai mikäli kamerat likaantuvat (tai rikkoutuvat), tuleeko auton mukana huolto-ohjeet näille?
image
Artikkelit vuosi sitten (mm. käsitellessä tutkaa mikä skannaa maanmuotoja auton alta tunnistakseen “missä tie menee”) eivät olleet optimistisia pelkkään kameraan luottamisesta How Do Self-Driving Cars Drive In the Snow? | MIT LGPR

2 tykkäystä

Vaikuttaa hieman uskottavammalta kuin Teslan viritykset

The ultimate goal is to put autonomous Ioniq 5 electric cars on Lyft’s ride-hailing app by 2023

6 tykkäystä

Aika isosti on Q1 ennusteet pudonnut alkuvuoden aikana, 188k :arrow_forward: 165k. Konsensus 162k.

Haha, Teslan IR taas hiljaisesti ohjeistanut odotuksia alemmaksi jotta saadaan taas iso beat kun luvut julkaistaan, tää on niin nähty.

Aivan varmasti tulee yli 170K lukemat, en yllättyisi 180K+ lukemista.

6 tykkäystä

Sori en ihan ymmärtänyt, mitä tarkoitat. Miksei lidarit toimisi 10 vuoden päästä? Eikö muuttuvataajuisiset lasertutkatkin olisi nimenomaan lidaria?

Onko sillä merkitystä, että ottaako kamera yksittäisiä kuvia, jos kuvataajuus ja datansiirron nopeus kasvaa 5g:n ja teknologisen kehityksen myötä huomattavasti? Miten se eroaa sensorista, joka lähettää jatkuvaa tietovirtaa kameran näkemistä pikseleistä?

Itse liputan lidarin puolesta, mutta olen valmis muuttamaan mielipidettäni.

3 tykkäystä

Minun on vaikea ymmärtää miten kamerat yksiomaan voivat riittää luotettaviin tulkintoihin. Kameraa on äärettömän helppo huijata valoilla, varjoilla ja heijastuksilla uskomaan melkein mitä tahansa. Kaksiulotteisenkin saa näyttämään kolmiulotteiselta ja toisin päin. Varmasti oikeassa elämässä tulee tilanteita jossa jo ihan aurinkokin saa luomine varjoineen aikaan tilanteita joita on keinoälyn kaksiulotteisesta kuvasta ihan mahdoton tulkita. Usein se on vaikeaa ihan ihmisillekin.

3 tykkäystä

Kyllä lidareita on jatkossakin, mutta osassa sovelluksia ne saattavat korvautua uudella tekniikalla. Esimerkiksi itse ajavissa autoissa, jossa vaaditaan suurta nopeutta törmäysten estossa.

Event Camera on sinänsä vanha keksintö Event_camera. Siinä kameran kennon pikselien valon kirkkauden muutokset aiheuttavat tapahtumia, joita voi käsitellä ohjelmistolla. Perinteinen kamera ottaa kuvan kerralla.

Jos kameran kenno antaa x ja y-akselien tiedot saadaan tähän pikselien tapahtumavirtaan pikselin syvyys tieto laserilla.
Periaatteessa tuo laser on lidar, mutta tuossa mallissa ikään kuin osa yhtä sensoria, jossa on sekä kameran linssi/kenno sekä laser.
Lidarhan tarkoittaa yhdenlaista sensoria

Ehdottomasti kameroiden lisäksi lähitulevaisuudessa tarvitaan lidareita. Tosin jo nyt Aeva on esittänyt FMCW-lidaria, jolla saa x,y,z:n lisäksi pisteen liikkeen nopeuden sekä värin. Tuota ei vielä ole toteutettu tapahtumapohjaisella kameralla, mutta eiköhän tapahtumapohjaisiakin tulla julkistamaan parin vuoden sisällä

3 tykkäystä

Volts…Volkswagen päästökrediittikaupoilla Kiinassa. Myyjänä Tesla. Kiinan tämänhetkisten vaatimusten mukaan 12% autonvalmistajan myymistä autoista pitää olla sähköisiä, tai tulee sanktiota.

1 tykkäys

Kai näitä on ollut Suomessa aiemminkin(?), mutta nyt kolarin ajanut “ohjausrobotti” on päätynyt Iltalehden etusivulle saakka:

Mahtava Q1/21 Teslalta. Toimittivat 184800 autoa.

3 tykkäystä

Eli alitti alkuperäiset ennusteet?

3 tykkäystä

Toi on kyllä hauska. Ennusteet oli 188k ja juuri ennen julkistamista ennusteita laskettiin reilusti ja nyt alle 185k on aivan huipputulos. Tällä matikalla saa taiottua aika monta firmaa ylittämään ennusteet :slight_smile:

19 tykkäystä

https://t.co/mujtoBsT1I

Ja taas hehkutetaan, uskomatonta touhua.

12 tykkäystä

Näisikö mistään mikä alkuperäinen ennuste oli, ja koska sitä on laskettu?

Ja taas hehkutetaan, uskomatonta touhua.

En oikeasti ymmärrä tätä näin syvälle patoutunutta Tesla-vihaa. Mua ei ole jaksanut pätkääkään kiinnostaa, mitä on ohjeistettu ja onko viime hetkillä ohjeistusta muutettu. Jos siivotaan uutinen äärimmäisen yksinkertaiseksi ja jätetään kaikki hype pois tarkastellen ainoastaan lukuja, oli tuo Q1 2020 verrattuna + 100 000 autoa. Joo, viime vuonna tuohon aikaan oli koronaa jne, mutta ei se kaikkea selitä. Q1 on myös yleensä se vuoden heikoin kuukausi.

Tällä vauhdilla vuodessa toimitettaisiin 740 000 autoa ja lisääntyneen tuotantokapasiteetin vuoksi tuo kyllä ylittyy, jolloin + 50% YoY toteutuu. Se on mun tärkein huomio tästä uutisesta. :slight_smile:

15 tykkäystä

Euroopan vai Norjan kysynnän barometri?

2 tykkäystä

Norja on perinteisesti ollut TeslaQ:n suurennuslasin alla, kun ovat tehneet johtopäätöksiä Euroopan kysynnästä :wink:

Tässä Norja, Hollanti ja Espanja. Nämä maat ilmoittavat luvut päivittäin.

2 tykkäystä

Kun kyse on auton hankinnasta, niin kiinnostuksen heräämisestä ostopäätöksen ja kaupan solmimisen kautta ajoneuvon toimittamiseen kuluu kohtuullisesti aikaa. Jos valitset linkistäsi kaikki EU-maat ja non-kumulatiivisen neljännesvuosiseurannan, niin tilanne näyttää aika lailla erilaiselta. Trendi ei tällä hetkellä mielestäni tue sitä, että otsikon teksti toteutuisi ainakaan Euroopassa, mutta jää nähtäväksi, kuinka Berliinin tehdas tulee valmistuessaan vaikuttamaan toimitusmääriin.

1 tykkäys

Mikähän järki noissa kuvaajissa on. Valitaan vaan maat ja tavat esittää dataa mikä sopii itselle.

25 tykkäystä

Mukavaa, kun jaksoit laittaa lähteen niin pääsee itse tutkiskelemaan tilastoja. Meinasin tässä asiassa mennä vanhanaikaiseen.

Tässä samalta sivustolta kuva.

Jokainen voi päättää, kumpaa kuvaa katsoo.

7 tykkäystä