Tesla - Johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 2)

Optimus alkaa siis olla valmis eli hyvä vaan, että saadaan ihmistyöntekijät korvattua roboteilla. Katteet nousee varmasti tämän perusteella ja 1 miljoonan optimusmyynnit tälle vuodelle ihan mahdollista.

3 tykkäystä

Tuliko Teslan kasvutarina tälllä päivällä nyt virallisesti päätökseen. Hinnat laskee, myynnit laskee, uusia malleja perutaan ja nyt vähennetään 10% työvoimasta. Vertikaalinen integraatio on hyvä vipu kun myynti kasvaa kovaa ja hinnat nousee mutta vipu potkii toiseen suuntaan kun hinnat laskee ja myynti laskee. Pitää kattaa koko ketjun kiinteät kulut.

10 tykkäystä

Tätä on spekuloitu muistaakseni aiemminkin. Ei ole ensimmäinen kerta kun Tesla laittaa väkeä pihalle.

Baglino lähti/laitettiin pihalle. Joko tuli tunnit täyteen tai sitten 4680 hidas ramp up oli liikaa. Muutenhan näissä ajoittaisissa väen vähennyksissä ei ole mitään erikoista.

Vertailu

Tuossa aika mielenkiintoinen vertailu Teslan ja Toytan välillä.

2 tykkäystä

Muistaakseni täällä oltiin aika varmoja siitä, että Reutersin uutiset ei pidä paikkaansa ja oltiin hyvin valmiita uskomaan Muskia, mutta nyt ainakin Teslalle aiemmin myönteinen media näyttäisi tukevan Reutersin raporttia.

10 tykkäystä

Tämäkin tukee vain minun raporttiani, että ensimmäisen mallin kehitys olisi jo valmis.
Miksi sitoa kehitysresursseja valmiiseen tuotteeseen jos työkuormaa on jonossa?

Mikä sitten on totuus niin aika näyttää.

Electrekin lähde asialle on, että rahoitus on poistettu ja henkilöitä irtisanottu.
Tukee näkemystä, että platformin kehitys olisi pääpiirteittäin valmis.

However, the project was recently completely defunded, and many people involved in it were laid off as part of the round of layoffs announced today.

Miten ajoneuvon kehitystiimi liittyisi johonkin datakeskuksen rakentamiseen? Minä en ainakaan näe yhteyttä.

Instead, Musk said that he wanted Tesla to focus on the south expansion of Gigafactory Texas, which is going to house a giant data center for the Robotaxi project.

1 tykkäys

Mielenkiintoinen ovk tulossa.

Veikkaan, että Elon menee all-in AI, FSD ja Optimus. Veikkaan myös, että sijoittajat eivät enää Muskin riskiottoa hyväksy, vaan kurssi sukeltaa.

Tesla the auto company on edelleen pörssiarvoltaan suurempi kuin BMW, Mersu, Ford ja GM yhteensä. Jos Tesla päättää panostaa Ai:hin autobisneksen kustannuksella, kurssi kyykkää.

Teslan 500mrd pörssiarvosta autobisneksen value on minusta vain 100mrd, jos panostus siirtyy AI:hin. AI:ta taas ei voi arvostaa 400 mrd:iin

9 tykkäystä

Eikös Robotaxi vaadi FSD 5 tason lisäksi pitkän jopa useamman vuoden hyväksymisprosessin pilotointeineen. Menee vuosia ennen kuin alkaa tuottamaan merkittävää liikevaihtoa. Ja vielä ei ole mitään. Osakemarkkinalta vaatii isoa kärsivällisyyttä jota ei muille suoda - veikkaan että ei enää Teslallekaan.

Kommentti Electrekin jutunu lopusta.

“The Robotaxi requires a breakthrough in autonomous driving which Tesla has not achieved in a decade of trying. Unless you add many more expensive sensors (e.g., lidar) which Tesla has not been willing to do, the current vision-only FSD software is nowhere near the level 5 autonomy a Robotaxi would require. Whereas a lower cost vehicle is straight engineering; a revised Model 3 using the production techniques already discussed by Tesla would enable them to get to a $25,000 retail price. None of this makes any sense; company management is in clear disarray (losing two top execs alongside the layoffs is not a good sign) and the upcoming earnings call is likely to be a disaster, at least as far as reassuring investors goes.”

2 tykkäystä

Robotaxi vaatii sen että Tesla ottaa vastuun auton tekemisistä, tämä ei tule tapahtumaan pitkään aikaan.

Tässä viimeisin versio käytännössä:

https://x.com/_Falcon_Fury/status/1779992681692684653

Nämä ovat niitä edge-caseja mutta ne pitää saada 99,999% pois ennenkuin mikään yhtiö voi ottaa täyden vastuun lv5 ajamisesta. Tässä videossa olisi mahdollisesti tullut kuolonuhreja jos kuski ei olisi lyönyt jarruja pohjaan, sieltä olisi tullut auto oikeaan kylkeen kovaa vauhtia.

Kaikki voi miettiä millaiset korvaukset jenkeissä tulee Teslalle jos sen robotaxi ajaa stop merkin takaa risteykseen ja toinen auto tulee kylkeen tappaen robotaxin kyytiläiset + mahdolliset toisen auton henkilöt, siinä ei ykkösmiljoonat riitä eikä välttämättä kymppimillitkään.

Tilanne on käytännössä se että Teslan autobisnes sukeltaa, tänään tuli karmeat luvut Kiinasta ja voi olla että tänä vuonna ei päästä edes viime vuoden myynteihin yhteensä. Musk tarvitsee uuden porkkanan koska jopa kultin jäsenillä on alkanut silmät aueta ja ei enään uskota kaikkea tuubaa mitä Musk suoltaa. Robotaxi ei varmuudella ole todellisuutta ainakaan kahteen seuraavaan vuoteen, kaikella todennäköisyydellä menee ainakin 5v ja on täysin mahdollista ettei vision-only lv5 toteudu koskaan.

Pelkälle autobisnekselle ilman FSD:tä pitäisi antaa samat kertoimet kuin muilla valmistajilla eli PE5-10, siihen päälle sitten FSD bisnes jolliain isommalla kertoimella.

Onneksi Muskilla on kuitenkin GrokAI yms, osakkeenomistajien harmiksi se ei kuulu Teslaan.

21 tykkäystä

Täällähän on laputtomilla kova hysteria päällä. Aivan kuin Teslan arvostuksen riipuminen FSD:n onnistumisesta tulisi karhuille uutena asiana. Katsotaan nyt rauhassa mitä 8.8. tapahtuu ennen kuin hypitään seinille.

5 tykkäystä

Huvittavaa miten taas keksitään kaikenlaisia kauhutarinoita tyhjästä ja todennäköisesti kyseessä on vain toimintaympäristöstä johtuvia väliaikaisia haasteita autokaupan osalta. Tämä koskee myös jokaista muutakin sähköautojen valmistajaa bensa-autoja korkeamman myyntihinnan kautta.

3 tykkäystä

Niin, kuten olematon kysyntäongelma viime vuonna. Johto vain jostain syystä mitä ei ymmärretä, alensi laajalla skaalalla malliston hintoja. Kaikki tämä tulee aina ihan tyhjästä ja ne on vieläpä keksittyä.

Medialukutaidon koulusta kävisi Teslan sijoituskeskustelu eri alustoilla. Karhut ja härät on aktiivisia, molemmissa äärilaidat.

9 tykkäystä

Yhtiö ylsi viime vuonna hyvän ohjeistuksen mukaiseen kasvuun nousevien korkojen aikana ja teki mallikohtaisen myyntiennätyksen. Korkonousuun nähden hyvä suoritus, kun toimintaympäristö heikkenee tulos myös heikkenee.

Viime vuosi kuitenkin oli ja meni, en tiedä kuka sitä enää muistelee.
Tällä hetkellä on edelleen inflaatiota ja korot taas nousevat.

Minä puhuin tästä hetkestä ja päivästä, mutta ilmeisesti täällä voidaan siirtää keskustelun aikaikkuna aina itselleen sopivaan kohtaa.

Autokaupan osalta Q1 ja Q2 ovat ainakin haastavia ja todennäköisesti loppuvuosi myös jos inflaatio ei yhtäkkiä laske ja korot sen mukana. Pitkän aikavälin osalta mitään ei ole olennaisesti muuttunut.

4 tykkäystä

Fakta on että millään kvartaalin myyntitilastolla tai autojen hinnan alennuksilla ei ole yhtään mitään väliä mikäli Tesla saa FSD:n toimimaan riittävän hyvin. Se joka ensimmäisenä ratkaisee autonomisen ajamisen ja saa sen skaalattua kannattavasti räjäyttää pankin. Nyt on kilpajuoksu käynnissä. Teslalla on jo skaala kunnossa ja itse ajamisen suhteen on otettu valtava harppaus. Mitään aikarajaa ei ole, kunhan on ensimmäisenä valtaamassa markkinat.

Tason ei tarvitse olla 5 vaan 4 riittää alkuun. Se tarkoittaa rajoitettua ajoympäristöä (alue, ajankohta, sää, reitit jne.) joka on luonnollisesti huomattavasti helpompi ratkaista kuin taso 5. Bonuksena kaikki äly siirtyy muihin robotteihin copy+pastena.

En tiedä miten tässä käy tai millä aikataululla mutta Teslalla on nähdäkseni vähintäänkin kohtuulliset mahdollisuudet korjata potti. Elämme jännittäviä aikoja.

2 tykkäystä

Voi olla, mutta hämmästelen miten nopeasti autobisneksestä on tullut merkityksetön.

Ja pelissä on muuten isot panokset. Mulle liian kovat.

3 tykkäystä

Eihän sitä kukaan tiedä. Arvioin edelleen, että FSD:llä ajavan mummokaan ei ole viel syntynyt. Ja kuka tiedostava perheellinen tavis olisi valmis syksyisenä iltapäivänä selvinpäin istumaan robottitaksiin, rakenteeltaan muutoin tavalliseen autoon, joka ajaisi kaupunginosasta toiseen vilkkaalla tiellä, kun hintakin on käytännössä sama kuin livekuskin kanssa. Varsinkin kun autoja on ollut vasta vähän aikaa ja osallisina kolareissa syyttään tai syystään. Robotaksi on yliarvostettu vielä toistaiseksi.

3 tykkäystä

Autobisneksellä rahoitetaan kaikki muu kehitystyö. Se merkitys sillä on. Kassassa on kymmeniä miljardeja menestyneen autobisneksen vuoksi.

Kyllä Waymolla tuntuu asiakkaita riittävän. Todennäköisesti perheellisiäkin. Waymo on turvallisempi kuin ihmiskuski. Tiedostavan ihmisen valinta siis.

Oletus on että Tesla pystyy alittamaan selvästi nykyisten kyytien hinnat.

4 tykkäystä

Jäitä hattuun. Edes toimiva FSD ei ole lupa painaa rahaa. Pörssikurssi ei odota montaa kvartaalia Teslan valuaatiolla jos tulosta ei ole näköpiirissä. Vaikka olisi vuoden parin etumatka niin muutama kilpailija kun kehittää vastaavan ja lisensoi eteenpäin Ubereille jne niin lisäarvo tulevaisuudessa voi olla sen mitä toimiva navigointi nykyään.

Vielä ei tiedetä onko asiakkaat valmiita omassa käytössä maksamaan kalliin auton ja sitten maksamaan paljon että ei tarvitse ajaa sitä.

17 tykkäystä

Niin se softa pitäisi vaan ensin kehittää. Ei ole ihan helppo homma kuten on nähty. Toki joku voi kehittää puskista jonkin huikean innovaation mutta onko se todennäköistä?

Se jälkeen kun softa on valmis niin pitäisi olla myös autot. Niiden suunnittelu, tuotannon suunnittelu ja skaalaus on vuosien työ. Tesla on jo pitkään tehnyt työtä tämän eteen ja oletettavasti suunnitelmat ovat valmiina miljoonien autojen valmistamiseen. Tuotantotiloja on myös ja uusia tulossa. Kuka muu muka pystyisi skaalaamaan Teslan aikataulussa, Teslan volyymilla, kannattavasti?