Tesla - Johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 2)

Tesla nousussa jälkipörssissä osarin jälkeen. Tämä lienee syynä:

Eli uusia autoja tulossa nopeammalla aikataululla kuin aiemmin odotettiin.

12 tykkäystä

Q1 tulos taisi kelvata sittenkin markkinalle, ainakin Tesla on 6% nousussa Nasdaq jälkipörssissä.

Ensi vuonna tulee edullisempi malli? Eikös ”Model 2” olekaan kuopattu vai onko kyse vain Model 3:n halpuutetusta versiosta?

Päivän isoin uutinen oli se, että uusia edullisia malleja alkaa valumaan tuotantolinjoilta viimeistään noin vuoden päästä. Siis aikaisemmin, kuin aiemmin odotettiin. Eikä vain yhtä, vaan uudet mallit mainitaan monikossa. Puhutaan kolmen miljoonan auton valmistuskapasiteetista nykyisiltä tuotantolinjoilta.

Ensimmäistä kertaa sanotaan myös näin suoraan, että nykyisen FSD arkkitehtuurin on todettu ratkaisevan skaalautuvan autonomian. Enää tarvitaan vain training kapasiteettia, joka kasvaakin eksponentiaalisesti.

Asiat etenee siis siihen tahtiin, että voidaan suunnitella jo sovellusta robotaksikäyttöön:

22 tykkäystä

Tämä lienee ollut valmiina piirongin laatikossa jo vuodesta 2020 :sweat_smile:

5 tykkäystä

Tällaisen kuvan Tesla julkaisi 2019. Silloinkin asiat etenivät vauhdilla.

Fool me once shame on you, fool me twice, shame on me

29 tykkäystä

Kertoo kyllä vallitsevasta tilasta Teslan kohdalla, että tänne ei edes vaivauduta linkkaamaan Q1 tuloksesta mitään. Sen sijaan keskitytään taas Muskin tölkin potkimisiin sekä niellään kaikki suoraan kurkusta alas. Onpahan taas jotain mitä hehkuttaa “uutena mullistuksena”. Teslan somettajat saavat taas puheenaiheita useaksi kuukaudeksi.

Tässä myös bulleille linkki tulokseen. Kannattaa vilkasta.

32 tykkäystä

Bye bye uuden tuotantoprosessin Model 2. Reuters juttu oli totta. Unboxed tuotantotekniikka on robotaksia varten.

Veikkaan että Tesla julkaisee MY refreshin ja alkaa tehdä sitä giga Shanghain toisella y-linjalla. Linja joutaakin mennä kiinni refresh muutosten takia.

P.S Aika nätisti Tesla hoiti Giga Meksikon lykkäysilmoituksen, rivien välissähän se tuli, mutta ikään kuin positiivisena uutisena.

6 tykkäystä

Mitä nostaisit rapsasta esille? Mielestäni numeroissa ei ollut paljoakaan erikoista vaan kaikki odottivat huonompaa ja huonompaa saatiin. Numerot eivät kerro tässä tilanteessa Teslan potentiaalista.

Musk sanoi aika selväsanaisesti konferenssipuhelussa että jos et usko Teslan pystyvän ratkaisemaan autonomista ajamista niin älä sijoita Teslaan.

4 tykkäystä

Seuraavaksi varmaan muistutat (taas), että FSD:n piti olla valmis jo 2017?

Nämä on pikkumaisia kommentteja sijoittajilta Teslan sijoituspalstalla, joilla ei ole munaa edes ottaa näkemystä osakkeeseen oikealla rahalla. Longina tai shorttina.

Eilisen osarin ja etenkin tulospuhelun kommenttien jälkeen oma lyhyen aikavälin näkemyskin Teslasta kääntyy positiivisen puolelle. Pitkän aikavälin näkemys sitä on aina ollutkin - kurssin ollessa laskutrendissä on vaan odotettu sitä oikeaa aikaa ostaa osaketta ja se näyttäisi olevan nyt. Siispä ainakin itse ostan tänään.

Kannattaa tutustua earnings deckiin ja kuunnella tulospuhelu ihan huolella. Siellä oli aika merkittäviä julkistuksia.

12 tykkäystä

Tulos oli odotetun huono, tässä ei liene yllätystä kenellekään.
Voisit alkaa vähän murskaamaan lukuja kun kerta otit asian puheeksi jo ennen aamukahdeksaa.

Ohjeistus oli hyvä ja yhtiöllä on selkeät toimenpiteet käynnissä.

Autopuolelle useampia uusia halvempia tuotteita M3&Y kokoluokkaan mahdollisesti tänä vuonna ja viimeistään ensi vuonna.

Cybertruck ramp etenee ja 4680 Odotetaan ohittavan toimittajien nikkelikennot kustannusten osalta tämän vuoden aikana.

Megapackien kovan kasvun odotetaan jatkuvan, toinen tuotantolinja lathropissa käynnistyy.

Botin asiakastoimitukset mahdollisesti 2025 aikana.

FSD Lisenssointisopimusneuvottelu käynnissä, odotetaan yhtä tai useampaa allekirjoitettua sopimusta tänä vuonna.

Päästöoikeudet käy paremmin kaupaksi muiden valmistajien EV jarrutuksen ansiosta.

Semi asiakastoimitukset 2026 alussa.

Servicen kannattavuus “laski” käytettyjen autojen hinnanlaskun takia, mutta kääntynee nyt takaisin kasvuun.

Toistaiseksi totta, mutta ei kai lopullista tuomiota jaettu.
Lars kommentoi uusia tuotteiden Next-Gen elementtejä seuraavasti.

Lars MoravyVice President, Vehicle Engineering

the on-box manufacturing method is certainly great and revolutionary, but with it comes some risks because new production lines and not, but all the subsystems we developed, whether it was powertrains, drive units, battery improvements in manufacturing and automation, thermal systems, seating, integration of interior components and reduction of LV controllers, all that’s transferable, and that’s what we’re doing, trying to get it in their products as fast as possible.

2 tykkäystä

Teslan Q1 tulos typistettynä:

-Faktat & numerot ovat karmeita
-Bullit sai taas vähän lisää porkkanoita jonka perässä juosta, ollaan taas kerran Muskin lupausten varassa.

Reutersin uutinen tuli nyt todistettua, ei ole tulossa mitään 25k autoa vaan nykyisillä tuotelinjoilla aletaan rakentamaan jotain halpis-mallia.

Kassavirta rajusti pakkasella vaikka capex/r&d ovat todella pieniä suhteessa liikevaihtoon eli näistäkään ei oikein voi säästää → sama meno jatkunee tulevillakin kvartereilla.

Mutta mielenkiintoista oli kommentit esim. 4680:sta, sen piti mullistaa kaiken mutta nyt se onkin vain “hedge”. Vähän kuin Dojo, piti kehittää oma vallankumouksellinen siru mutta lopulta ollaankin vain Nvidian asiakas.

29 tykkäystä

Noita halvempia tuotteita on Teslalla tullut hinnanalennusten johdosta vaikka kuinka paljon. Nyt hinnanalennuksista pyritään tekemään hyvä sopeuttamalla tuotteita alentuneeseen hintatasoon.

Aika paljon promiswarea. Näissä on yleensä mennyt sitten vuosia saada edes jotenkin tuotantoon.

Kompakti / halpamallin tuotantolupaus on tietysti hyvä. Toisaalta se on paniikissa tehty ratkaisu, koska tuotannon ajaminen vähän yli puolella kapasiteetilla ei ole järkevää. Katsotaan koska saavat ulos, ja miten suhtautuu vaikka Volkkarin ID.2:een ja muihin next gen - malleihin.

FSD:n suurin haaste on edelleen sen saaminen 100% kuntoon siten, että Tesla uskaltaa ottaa liabilityn sen toiminnasta. Siihenkin menee vuosia. Yksi hazardi tekee aina sitten vuoden lisää.

Tässä voi olla hyvä upside, mutta riskit on isoja. Siksi itse palaan omistajaksi jostakin satasen tasolta.

Voi olla että se oppo tulee tai sitte ei, mutta liikaa kohinaa ja historian toteutumattomia lupauksia niin luotto ei ole hyvä.

Poistun taas, kunnes jotakin merkittävää ilmenee. Jos ilmenee.

7 tykkäystä

Ei tunnu näkyvän paljon bulleja näissä yksityissijoittajien keskusteluissa. Negatiivisuuden määrä on ollut itselle yksi pääindikaattoireista ostopaikoille historiassa ja taas se tuntui toimivan.

5 tykkäystä

Shorttina 6.9.2023 alkaen lyhyttä jaksoa lukuunottamatta, olen palstalla kertonut. Minusta oli ihan asiallista muistuttaa että noita screenshotteja Tesla jakoi jo 5 vuotta sitten. Antaa vähän perspektiiviä.

Juu ja arvostan, että kerrot etukäteen omat sijoitusliikkeesi. Tosin muistelen, että aioit heti Q4 tuloksen jälkeen ottaa long position, niin ainakin etukäteen sanoit

20 tykkäystä

Ei kannata uskoa kaikkia kavereita. Eivät välttämättä ole kaikessa kaiken tietäviä

Ja sitten AH +10%…Nyt ollaan sitten viisaampia

Ihan näin sijoitusteknisesti kysyen, mitä muuta Q&A-sessiot ovat kuin ohjeistusta ja näkemyksiä (lupausta) tulevasta, riippumatta siitä onko Musk, Tavares vai Blume näitä kertomassa? Oliko Muskin tai tässä tapauksessa Teslan nyt uusissa mallilupauksissa jotain erityistä? Jos Blume olisi sanonut, että uusi halvempi malli tulee nykyiseltä tuotantolinjalta 2025, olisiko Volkswagen-palstalla ollut epäilyä, ettei varmaan onnistu. Mitä ihmeellistä siinä pellin vääntämisessä on?

Siinä olen samaa mieltä, että joku jänis on vedetty hatusta ja jänis käynyt kertomassa Muskille, ettei autonomia riitä uskottavaksi kasvutarinaksi vaan tarvitaan perinteistä automaailman segmentointia eli “variations of horse carriage”. Veikkaan jänikseksi Franzia ja Larsia, jotka nyt ovat vielä jäljellä aikuisista - ja toisaalta Muskin ansioksi on laskettava, että hän on jaksanut kuunnella osaa johdosta. Optimus ei tule linjatöihin eikä SWB tule ensimmäisiin halpamalleihin. Oma toiveeni lisäkonfiguraatioista halvempaan segmenttiin meni läpi.

6 tykkäystä

Eikä ole tulossa Giga Meksikoa, Ranskaa, Kanadaa, UK:ta, USA-itärannikkoa, Indonesiaa tai Intiaa.

Nykyiset Gigat päivitetään 2.5milj->3milj jossakin aikataulussa.

2025 alkuvuodelle luvassa re-toolingia kun Shanghain toinen y-linja ajetaan parkkiin. Ehkä jo aiemmin, jos kysyntä jatkuu Kiinassa nykytasolla

9 tykkäystä

Sijoitusteknisesti vastaten, onhan siellä kysymyksiä myös nykytilanteesta, asioita joita ei ole avattu esim. tulostiedotteessa jne. Lisäksi kuten Teslan Q1:ssä kysyttiin Muskin kompensaatiopaketista jne.

Niin, tämä on varmaan ihan hyvä kysymys kaikille mietittäväksi. Jos Blume lupaa 25k auton vuonna 2025 niin onko se uskottavampi lupaus kuin Muskin vastaava lupaus? Minusta ero on selvä näiden välillä mutta tästä voi tietysti kukin tehdä oman johtopäätöksen.

5 tykkäystä

Sanottiinko puhelussa näin? Viimeksi luin, että homma etenevät Meksikossa, mutta tietysti lupa-asioissa menee oma aikansa.

Muistan toistuvan narratiivin sinulta, ettei tuotantoa voida nykyisissä tehtaissa nostaa eikä tuotantolinjoja edes muuttaa? Luulisi, että toimitusketjun vuoksi on helpompaa tehdä uutta tuotantoa nykyisillä tehdasalueilla kuin perustaa uutta Gigafactorya? Aikataulu on aika selvillä ohjeistuksen vuoksi.