Tesla - Johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 2)

Eikös Windowsissa ole jo AI integroituna? Androidkaan ei taida olla kaukana jäljessä tästä kehityksestä. Onko jatkossa vain Linux-läppärit ja Sailfish- tms. puhelimet sallittu?

Teorian tasolla en ole eri mieltä Muskin kanssa, mutta käytännössä tuollaiseen taisteluun lähteminen on täyttä hulluutta.

12 tykkäystä

Niin siis tässähän on taustalla se että Musk kehittää omaa Grokkiaan, xAI:tä tms. ja nyt kun isot pojat valtaa markkinansa samalla kun Muskin Grok on jäämässä Muskin oman pienen kuplan sisälle niin alkaa kitinä.

Jos Apple tuo OpenAI:n omiin laitteisiinsa (joka varsinkin jenkeissä on hallitsevassa asemassa) niin tämä Grok jää entistä enemmän pienen marginaaliporukan leluksi. Ei ihme jos Elonia taas kerran vähän suututtaa.

17 tykkäystä

Eiköhän tässä ole myös ihan pointti - jos AI-featuret leivotaan syvälle OSn syövereihin ja vekotin kerää dataa koko ajan (tekstiä, ääntä, kuvaa), on ihan validi kysymys “saako ne pois päältä?”

Ja jos vastaus on että ei, silloin tuo reaktio voi olla perusteltu. Isoilla firmoilla on tällä hetkellä järjestään ohjeet että pilvessä majaileviin AI-vekottimiin ei saa antaa dataa. Jos meillä olisi kännykkä joka tämän tekee koko ajan… :grimacing:

Kyllä, todennäköisempää on että haluttiin isoja otsikoita ja mesoamista vaikka faktoista ei vielä ole tietoa. Sitten kun se off-nappula löytyy (aika varmaa on että löytyy) voidaan vetää takaisinpäin, mutta kukaan ei enää siinä vaiheessa jaksa jutusta tehdä isoa numeroa…

5 tykkäystä

Paitsi että tälläkin hetkellä about jokainen iso firma Suomessakin vähintään pilotoi Microsoftin CoPilottia joka säilöö tiedon pilvessä.

Se mihin viittaat on varmaan ChatGPT jonka ilmaisversio surutta käyttää/tallentaa kaikki syötteet mitä sille tarjotaan ilman että kukaan tietää mitä sillä datalla tehdään.

2 tykkäystä

Kyllä, CoPilot on se mitä firmat järjestään käyttävät koska Microsoft lupailee kovasti että firmojen salaisuudet eivät päädy opetusmateriaaliksi. Yleinen kuvio on “voit käyttää maksullista firman systeemin kautta tarjottavaa CoPilottia, mutta et saa käyttää mitään muuta AI-viritystä”. Poikkeukset vaativat yleensä kirjallisen luvan ja IT-osaston tekemän selvityksen.

Applen osalta koska firma on sen verran vahvasti vetänyt “privacy first” kilpi pystyssä (uskokoon ken tahtoo), on todennäköistä että tässäkin homma on vain vaiheessa ja sopimusehdot ja lupaukset korjaavat tilannetta, mutta tuo implikaatio että AI ympättäisiin hyvinkin syvälle käyttöjärjestelmän kerrokseksi on uusi tilanne ja vähintäänkin jokainen firmojen IT osasto kuuntelee korvat höröllä että “mitäs kettua tällä kertaa?” ja mikäli selvyyttä ei nopeasti muodostu, tulee nootteja että tätä ei saa käyttää toistaiseksi.

Potentiaalia ongelmiin voi esim. tulla jos firman nimissä olevat, firman omistamat laitteet saa “suojatuksi” mutta yksityisten vehkeet toimivat eri periaatteella ja lisäksi todellakin OS voisi käyttää kaikenlaista dataa (kuva, teksti, ääni) AI-featureihin. Johtaisi hyvin nopeasti “ei omia laitteita yrityksen tiloihin”-paranoiaan.

2 tykkäystä

Competition is coming!

58,5miljardin uudelleenallokointi polttomoottoreihin vuonna 2024, halleluja!

Antlitzin mukaan miljardit käytetään polttomoottorimallien ”kilpailukyvyn säilyttämiseksi”.

8 tykkäystä

Teslat jäämässä tehtaan pihalle. Hintoja taas alas. Onneksi Tesla ei ole vain car company. Teslan halvin takavetoinen Model Y maksaa nyt Saksassa 38 990 euroa.

9 tykkäystä

Apple menee tuossa aika syvälle käyttäjän tietoihin ja jakaa näitä oman infransa kanssa, jotta ChatGPT-koodia voidaan pyörittää missä vaan. He ovat kehittäneet oman Private Cloud Compute-konseptinsa (PCC), joka lupailee prosessoida käyttäjän tiedot yksityisenä myös pilvessä.

PCC:stä on nyt Whitepaper-tasoista materiaalia saatavilla ja veikkaan, ettei ainakaan EU AI Actista mene läpi tällaisenaan. Apple lupailee jakaa PCC-materiaalia lisää, mutta ilman lähdekoodien täydellistä julkaisua tuskin tätä kuluttajille asti jaellaan. Microsoftin CoPilot on käyttötapauksissa kilpailija, mutta tilanne ehtoineen on toinen, kun yrityskäyttö on lähtökohtana - ja Teslalla on taas sitten auton tiedot, joissa ei nyt ole vastaavaa suojausongelmaa. En kyllä mitenkään näe Apple Intelligencea Grokin tai Teslan kilpailijana.

Jos yrityskäytössä on Applen laitteet, kyllä sinne “poispois”-täppä tulee.

Mitä todennäköisimmin Teslan Model Y korvataan lähitulevaisuudessa faceliftillä. Viimeiset aiemman mallin Model 3 puskettiin myös aikoinaan lopulta alennuksilla ulos.

BYD ja Tesla ovat edelleen ne arvokkaimmat autofirmat ja syystä.

1 tykkäys

Musk sanoi viimeksi pari päivää sitten että tänä vuonna ei ole tulossa Model Y faceliftiä.

Ei olisi eka kerta, kun Musk ei ole ihan “täsmällinen” - varsinkaan aikatauluissa. :rofl:
Toki muutenkin kannattaa olla kertomatta, että esimerkiksi kuukauden päästä voi tilata uuden malliin.

1 tykkäys

Jos twiittaa ettei faceliftiä ole tulossa niin taitaa päästä SECin kynsiin taas kerran jos vaikkapa 3kk sisään tulisikin päivitys. Ei toimarit, edes Musk, voi mitä tahansa huudella sen osalta jolla on varmasti vaikutusta pörssikurssiin.

4 tykkäystä

[Halpojen kiinalaisautojen aika ohi? EU iski ankarilla tullimaksuilla (iltalehti.fi)]

Ne sähköautonvalmistajat, jotka tekivät yhteistyötä EU-tutkinnan kanssa, mutta joita ei erikseen ole tarkastettu, saavat osakseen ”painotetun keskiarvon” mukaisen 21 prosentin tullin. The Guardianin tietojen mukaan tähän joukkoon kuuluu amerikkalainen Tesla, jonka Eurooppaan tuotavat Model 3 -mallit valmistetaan Kiinassa.

1 tykkäys

Eli Teslan M3 tullit nousee 10–>21% jos tuo pitää paikkansa. En jaksa edes avata iltalehden juttua.

Teslan M3 mallin tulli ei nouse yhtään, koska Teslalla ei kyseistä mallia ole olemassakaan. Muutoin Teslan Kiinasta Eu:n alueelle tuotavien autojen tullimaksu nousee 21%, vanhan tullimaksun päälle.

3 tykkäystä

Ahaa pahoittelut tarkoitin Model 3…

Näin se vaikuttaisi olevan eli 10%—>31%

1 tykkäys

Kovia odotuksia tiskiin, Tesla bull 3100 ja bear 2000 usd.
Ilman robotaksia 350 usd eli tuplat nykytasosta.

Pitää nostaa hattua rohkeudelle, kyseessä ei kuitenkaan random somettaja vaan oikean rahaston keulakuva…

Citing data from their updated open-source model, Ark said this projection reflects the expected value, with the bull case suggesting a potential price of $3,100 and the bear case estimating $2,000 per share.

One of the primary drivers behind this forecast is the expected launch of Tesla (NASDAQ:TSLA)'s robotaxi service, which, per ARK’s estimates, could account for nearly 90% of Tesla’s enterprise value and earnings by 2029.

Remarkably, if the robotaxi opportunity is removed from the model, the price target for Tesla drops significantly to around $350 per share, ARK highlighted.

https://www.ark-invest.com/articles/valuation-models/arks-tesla-price-target-2029

6 tykkäystä

Draama ohi. Elon xiittasi, että ehdotukset on menossa läpi huomenna.
Kurssi raketoi saman tien.

GP69D-PaUAAWQPI

9 tykkäystä

Tämä tietää huomattavasti positiivishenkisempää yhtiökokousta :birthday:

6 tykkäystä

Vapaiden ja riippumattomien vaalien periaatteet unohtuivat näistä vaaleista kun vaalin ”pääehdokas” julkistaa väliaikatietoa vaalituloksesta …

3 tykkäystä