Tesla - Johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 2)

Sen ongelman, että tarvitaan ihminen kuljettamaan ajoneuvoa. Tämä tuo kustannuksia ja on tehotonta sekä vaatii ihmisen kouluttautumisen. Lisäksi ihminen tekee älyttömästi virheitä, joita FSD ei tee. :thinking:

6 tykkäystä

Tässä oma käsitykseni Ashokin yllä mainitusta kommentista. Jos asiapohjaisesti joku osaa tarkentaa, niin voi sen tehdä

Perinteisellä mallilla neuroverkolle opetetaan objektit datasetilla, jossa halutut objektit on merkitty.
Tällöin auto ennustaa liikkeitä pohjautuen näihin opetettuihin objekteihin.

Teslan end2end tunnistaa itse asioita ja niiden suhteita. Sisäisesti se oppii tunnistamaan perinteiset objektit (autot, kävelijät…) mutta myös paljon muita.

Transformer oppii tunnistamaan erilaisten asioiden välisiä suhteita/merkityksiä hyvin erilaisista näkökohdista. Näkökohtien määrään voi vaikuttaa mm. datan/tokenin “merkitys”-vektorin ulottuvuuksien kasvattamisella.

Eli FSD muodostaa staattisen “kartan” hyvin erilaisten semanttisten asioiden välisistä suhteista.
Tämän vuoksi FSD V12 on videoissa osannut väistää esim. vesilätäköitä.

Kun ihminen ohjaa autoa ja kohtaa ennen kokemattoman tilanteen, tekee ihminen päätökset dynaamisesti juuri sillä hetkellä yhdistämällä opittuja asioita niiden välisten suhteiden perusteella ja voi reagoida uudella tavalla erilaisiin tilanteisiin.

FSD end2end yrittää saada opetettua kaikkien mahdollisten asioiden riippuvuudet/suhteet yhteen moniulotteiseen avaruuteen (esim. GPT2 käytti 1600 ulotteista vektoria).
Tuolloin end2end voi päätellä hyvin ihmismäisesti, tosin pohjautuen esiopetettuun valtavaan staattiseen malliin. Tähän mielestäni Ashok viittaa

Tesla ehkä tekee tästä perumallin, jota finetuunataan eri tarkoituksiin.
Teslalla on etuna todellisesta liikenteestä saatava datan määrä. Tosin esim. Mobileye opettaa pääosin realistisessa simulaattorissa. Aika näyttää saako Tesla datan määrästä etua.

Kuten olen useasti maininnut, onnistuessaan Tesla voi saada tästä etua tasolla 2 ja 3. Joka paikassa toimivat tasot 4 ja 5 ovat vielä vuosien päässä.

Riippumatta onko karhu vai härkä, on tätä kehitystä mielenkiintoinen seurata.
Itselle on sama kuka voittaa, kunhan tulevaisuuden liikenne kehittyy kokonaisuudessaan järkevällä tavalla mahdollistaen aina vain uusien innovaatioiden kehittämisen sen päälle

PS Tällä palstalla oli kuva/näkemys siitä, että FSD on ohittanut simpanssin tason ja lähestyy Eisteinin tasoa. Hieno kuva, mutta valitettavasti sillä ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa

15 tykkäystä

Mihin tämä väite perustuu ottaen huomioon viimeaikaisen dramaattisen loikan FSD:n suorituskyvyssä? Uusi End2end-arkkitehtuuri ratkaisi kerralla valtavan määrän entisen arkkitehtuurin ongelmia. Miksei sama, nopea kehitys voisi jatkua nyt kun laskentatehokaan ei Muskin mukaan ole rajoitteena?

Taso 4 on muuten autonomista ajoa nimenomaan rajoitetulla alueella/rajoitetuissa olosuhteissa, ei joka paikassa kuten tasolla 5. Waymo toimii jo tasolla 4 useissa kaupungeissa. Itse pitäisin hyvinkin mahdollisena että Teslakin pystyisi tähän melko nopeallakin aikataululla sillä ongelmakenttä pienenee rajusti kun alue ja olosuhteet on rajattu. Autolla voi esimerkiksi reittivalinnoilla väistellä vaikeimpia tilanteita, välttää vaikeita sääolosuhteita jne.

Toisaalta se että vaikka teknisesti tähän pystyttäisiinkin ei välttämättä tarkoita sitä että se olisi paras strategia siirryttäessä kohti täysin autonomisia autoja.

2 tykkäystä

Kukaan ei toki tiedä ja jokainen voi esittää omia arvauksia. Eikä paljoa itseä harmita, jos/kun olen väärässä, jos kehitys on kokonaisvaltaisesti järkevää.

Oma näkemykseni pohjautuu siihen, että turvallisuus halutaan maksimoida ja pohtia liikennettä kokonaisuutena, ei vain ajoneuvon kannalta.
Tällöin dynaamisesti päivitettävä kartta (kuten Mobileye REM) tarjoaa paitsi turvallisuutta autoille ja mahdollistaa jatkokehityksen ja innovoinnin sen päälle.
Taas erilaisia olosuhteita tukevat sensorit lisäävät turvallisuutta ja myös tukevat tulevaisuuden jatkuvaa kehitystä (tarkka lidarin etäisyyden mittaus tukee monia asioita, joihin kamera ei pysty)

Säädökset ovat vielä hajallaan. Dentos julkaisi uuden statuksen USA:n ja sen eri osavaltioiden tilanteesta. Aika sekava tilanne toistaiseksi

Euroopassa on hankkeita, jotka tähtäävät liikenteen digitalisoitumisen kasvattamiseen ja Suomestakin ovat viranomaiset mukana. Tuntuvat vain etenevän hitaasti.
AI-boomi on kuitenkin on kasvattanut kiinnostusta infran digitalisoimiseen ja uskon, että asiat etenevät.

Waymolla on kuitenkin laajat sensorit, käsin editoitava HD-kartta sekä valmius ohjata autoa etänä. On vielä matkaa siihen, että ilman etäohjausta ja HD-karttaa sekä auton joka puolella olevia sensoreita auto voisi liikkua mistä mihin

Oma arvaukseni on, että end2end ja perinteinen malli yhdistyvät ja tästä on jo ensimmäisiä merkkejä. Myös liikenne asteittain digitalisoituu.
Autot ottavat käyttöön tason 3 ja 4 autonomisuutta rajatuissa toiminnoissa ja alueilla. Siitä edetään askeleittain autojen teknologian ja liikenteen digitaalisaation kehittyessä rinnakkain kohti laajaa tason 4 ja 5 autonomisuutta

Jos tämän rakentaa oikein syntyy palvelukerros (Digital Twin), jonka päälle voi innovoidaan aina vain uusia palveluja. Kehitys on ikuista, ihmiset vain vaihtuvat

7 tykkäystä

Voisin väittää ettei maailmassa tulla digitalisoimaan yhtään hiekkatietä eikä nämä hankkeet tule muutenkaan olemaan olennaisessa osassa autonomian ratkaisussa. Ennemminkin näitä digihankkeita voidaan ottaa käyttöön kunhan robottiautot ovat jo käytössä.

Sinä vaikutat ymmärtävän hyvin FSD:n kyvyistä ja mahdollisuuksista niin suosittelen päästämään loputkin tulevasta lvl 4&5 kehityksesta sisään :slight_smile:

FSD tekoälyn ongelmanratkaisukyvyt ja ihmiskuskin imitointi tulevat mahdollistamaan kehitysvauhdin kiihtymisen ja täyden lvl5 autonomian pelkillä kameroilla. FSD osaa nyt jo säätää ajotapaa varovaisemmaksi esim huonolla tiellä huonossa ajokelissä.

Älykkyyden kehitystä Einsteiniksi asti ei tarvita autonomian ollessa sovelluskohteena, kyllä tieliikenteessä pärjää aikamoiset simpanssit vallan mainiosti. Kunhan tekoälyn perusasiat on kasassa niin kyllä se kone pystyy siihen mihin ihminenkin. Ylivertaisuus tulee vain 360 asteen havainnin ja jatkuvasti nopean reagoinnin kautta. Tämä voi olla monelle vaikeasti hyväksyttävä fakta. Ihminen ei oikeasti käytä tieliikenteessä kykyjään täysimääräisesti eikä täyttä AGI:ta täten tarvita.

Edit. Niin kauan kuin liikennesäännöt ja nopeusrajoitukset ovat ihmiskuskien mukaan säädettyjä niin ei lidareita tms ylivertaisuutta tarvita.

Jos 2060 kieppeillä liikennesääntöjä aletaan muokkamaan koneiden kykyjen mukaisiksi niin voi kyvykkäämmät sensorit ja digitalisaation mahdollisuudet tulla tarpeellisiksi.

3 tykkäystä

Mobileyen REM-kartta kattaa jo lähes koko Euroopan ja suuren osa USA:a. Tämä on periaatteessa Digital Twin.
Seuraavaksi vain jonkin maan tai maantieteellisen alueen viranomainen rakentaa pilvipalvelun, johon voi integroida eri valmistajien dynaamisesti päivitettävät kartta. Myös NVIDIAn Drive tukee omaa hieman Mobileyen kaltaista karttaa.

Kovasti Suomessakin jo nyt rakennetaan infran digitaalisaatiota. Autonomiset ajoneuvot ketjuun olen asiasta päivitelly jotain. Tuossa Helsingin kaupungin ja Väyläviraston hankeista.

Oletan, että Teslakin tekee oman dynaamisen kartan josta Karpathy jo vihjaili

Mutta en tästä halua sen enempää väitellä. Jokainen arvailee oman näkemyksensä mukaan ja tekee sijoituksensa sen perusteella. Itselläkin on eri kulmista sijoituksia tukemaan omia näkemyksiäni. Sijoituksia vaihtelen näkemyksien muuttuessa

7 tykkäystä

Eikö tämä ole jo tehty?

https://www.reddit.com/r/TeslaModel3/comments/18kzhbu/traffic_lights_and_stop_signs_finally_added_to/?rdt=56798

1 tykkäys

Muutama pointti tähän kartta-argumenttiin. Ensinnäkin kaikki autonomiset autot hyödyntävät karttoja ja myös Tesla päivittää dynaamisesti karttatietojaan. Odotuksissa on että sen datan päälle rakennetaan tulevaisuudessa lisäpalveluita. En siis näkisi että kilpailijat eroavat tämän suhteen hirveästi toisistaan. Toinen kysymys on mikä on auton suorituskyvyn riippuvuus karttatiedosta eli kuinka hyvin auto pärjää alueilla joista ei vielä ole tarkkaa karttadataa? Videoiden perusteella Teslan voi heittää lähes mihin tahansa ja se luovii itsensä perille. Waymo ei toimi HD-kartan ulkopuolella. Mikä lie tilanne Mobileyen kanssa?

Kolmannen osapuolen palveluita tai digitaalista infraa varmasti tulee mutta ne eivät voi olla eivätkä olekaan edellytys autonomisille autoille. Ajatus siitä että ne olisivat jonkinlainen perusvaatimus on aivan absurdi. Auton on pärjättävä nykyisillä teillä ja mielestäni on jo aivan riittävällä tasolla osoitettu että ne myös pärjäävät.

Tässä itsekin viittasit Ashok Elluswamyn kommenttiin siitä että ongelmat on lähinnä softan puolella, ei niinkään sensorien kanssa. Ilmeisesti et ole hänen kanssaan samaa mieltä? Elluswamy on ollut pitkään Teslan FSD:n kehityksen ytimessä. Hänellä luulisi olevan melko hyvä käsitys siitä mihin vision only-ratkaisu kykenee ja mihin se ei kykene. Fakta on että mikään patteristo antureita ei pelasta jos auto ei osaa tulkita niiden antamaa tietoa oikein.

Edit. Kritiikki ja skeptisyys on ihan ok. En tiedä olenko ainoa mutta itse ainakin kaipaisin hieman enemmän perusteluja miksi Teslan ratkaisu ei toimisi (kun se näyttää toimivan). Miksi HD-kartta? Miksi lidar? Miksi digitaalinen infra? Jos perustelu on se että ku Mobileye tai että ku Waymo niin se jää melko ontoksi.

3 tykkäystä

Aika rankka kärjistys sanosinko :rofl: Ainakin Briteissä on ryhdytty luomaan lainsäändäntöä robottiautoille. Ja vakuutusyhtöt ovat siellä tyytyväisiä eli jos roboauto ajaa kolarin ja on syyllinen niin auton valmistajalle lähtee vakuutusyhtiöstä lasku. Kysymyksessä on esitys eli ei vielä hyväksytty.

2 tykkäystä

Voiko tuota L3:sta syödä? Amerikkalaiset ja kiinalaiset tuovat tänne huippujoukkueita ja eurooppalaiset selaavat sääntökirjaa, onko nyt kyseessä L2 ja L3. Vain insinööri wannabe-juristina jaksaa vääntää näistä tasoista.

Itse kun ajoin pohjoisesta lähes 13 tuntia putkeen eilen, osan toki autopilotilla rentouen, olisin mielelläni ottanut FSD:n käyttöön riippumatta mistään tasoista. “Supervision” ei ole ongelma, kun käytännössä tuossa FSD:llä voi ottaa rennommin kuin autopilotilla tai omalla ohjauksella. Jenkkien suurkaupunkiruuhkissa sama tilanne. Mitä enemmän ajamista on, sitä enemmän tästä voi hyötyä.

Sijoittajalle take-rate on nyt olennainen eikä mikään eurooppalainen virkaintoinen autonomian taso. Nyt 2Q-tuloksissa varmasti haarukoidaan, mihin take-rate on noussut.

3 tykkäystä

Päin vastoin. Tuo lainsäädännön ja teknologian kehitys ovat nimenomaan avainasemassa lähitulevaisuuden sijoituskohteita autonomisen ajamisen saralla pohtiessa. Mielestäni voidaan jo täydellä itsevarmuudella todeta, että 100 vuoden päästä kaikki uudet autot on varustettu jonkin sortin autonomisuudella. Hyödyt turvallisuudessa ja suurten kaupunkien liikenneinfran tehokkuuden saralla ovat niin suuret, että pitemmässä juoksussa autonomia varmasti yleistyy. Kysymys on siis vain siitä, ketkä kehittävät ja myyvät tämän teknologian massoille. Tämä vaatii myös päivitykset lainsäädäntöön, jotta vastuukysymykset voidaan ratkaista.

1 tykkäys

supervised FSD:llä et nimenomaan voi ajaa rennommin, koska jos katseesi alkaa harhailla, FSD ensin varoittaa ja lopulta sinun 199 dollaria kuussa maksava softa menee käyttökieltoon viikoksi.

L3:lla tarkoitan juuri sitä, että voit rentoutua ajon aikana ja vaikka katsoa kännykkää. Viis tasojen nimistä.

8 tykkäystä

Teslalla etu datan määrässä? Tämä kirjoittaja eri mieltä

https://x.com/MattEnthoven/status/1774625616039678407?s=20

Summary

Tesla doesn’t have a “data advantage” for four reasons:

#1 - Tesla collects data randomly; its competitors collect data deliberately.

#2 - Tesla and its competitors face the same bottleneck: data annotation. More data does not mean more labeled data.

#3 - Tesla must predict things that its competitors don’t (notably, object trajectory and static traffic indicators, like stopsigns).

#4 - Tesla isn’t actually collecting as much data as it could be.

6 tykkäystä

Valvontaa on monenlaista. FSD seuraa tarkkaavaisuutta samoin kuin nykyinen Autopilot, joten oikeasti pää suorassa ja silmät auki riittää ajajan läsnäolon toteamiseen. Jos nyt haluaa kännykkää selata vähän alaspäin katsomalla, ongelmaa ei ole eikä punaista rattia tule. Itselleni on tullut 100tkm aikana yksi punainen ratti ja sekin järjestelmävirheestä.

Siksi tämä Supervised-koeajo myynnissä on ihan hyvä, koska siinä oikeasti näkee, miten auto ajaa itse eikä tarvitse olla rystyset valkoisena kaupunkiliikenteessäkään. Jos koeajolla pitää hirveästi läsnäoloa jännittää, sitten varmaan kauppoja ei tule ja take-rate laskee kuin lehmän häntä. Nopeasti kehityksen nyt sitten näkee, kun myynnin pakotus on päällä.

2 tykkäystä

Teslan V11 taisi käyttää labelöityä dataa (superviced learning) mutta V12 ei käytä labelöityä dataa tai vain vähäisessä määrin.

En ota kantaa Teslan puolesta tai vastaan, mutta end2end pitäisi oppia itse

2 tykkäystä

Alkaa Muskin X-toilailut oikeasti haittaamaan bisnestä, ja ihan oikein.

https://www.reuters.com/business/autos-transportation/would-be-tesla-buyers-snub-company-musks-reputation-dips-2024-04-01/

Dan Ives sanoo että Teslalla menossa Code Red:

Ja Tesla on alkanut mainostamaan.
https://www.thestreet.com/video/teslas-ad-spending-hits-an-all-time-high-

Huomenna saataneen tuotantoluvut. Shorttisormea venytellessä.

7 tykkäystä

Troyn ennustukset:
Myynti: 409k
Tuotanto: 431k

https://x.com/troyteslike/status/1774579244590379468?s=46&t=HZabgxlBFSbWKtdGrLCmQw

4 tykkäystä

Wall Street arvioi Q1/24 toimitusmääräksi 449 080 eli n. 50 000 autoa vähemmän verrattuna Q4/23. Aika iso pudotus, johon löytyy toki ihan hyviä syitäkin, kuten Punaisenmeren tilanne (Berliinin tehtaan komponentit), ja Kiinan uudenvuoden juhla. Varmasti noiden lisäksi on jonkin verran kysyntäänkin vaikuttavaa seikkaa, enkä kyllä henkilökohtaisesti usko tuohon WS:in estimaattiin, vaan luvut tulevat olemaan lähempänä Troyn arvioita.

No, kuten tällaisten heikkojen kvartaalien kohdalla yleensäkin toimin, niin nytkin osakkeet on jälleen myyty ja odotellaan toimitus- ja tuotantoluvut, sekä myöhemmin itse tulosluvut ja ostellaan sitten taas osakkeita mahdollisesti takaisin.

4 tykkäystä

Tulihan sieltä Kiinastakin pitkästä aikaa hyvät lukemat maaliskuun viimoselle viikolle ja samalla Q1 loppuun. Jospa tämä indikoi parempia myyntejä eteenpäin jatkossa… Tai sitten ei :person_shrugging:t2: Pikkasen ollaan myynneissä jäljessä kun vertaa viime vuoteen.

Toivotaan, että hyvät myyntimäärät jatkuu loppu vuoteen saakka, eiks niin? :wink:

5 tykkäystä

Punaisen meren tilanteella tai Kiinan uudella vuodella ei ole mitään tekemistä deliveries -luvun kanssa, kaikilla päämarkkinoilla on isot varastot myymättömiä autoja eli kyseessä on lähes täysin kysyntäongelma.

9 tykkäystä