Ensinnäkin, väitteesi ei pidä paikkaa. Teslan markkinaosuus sähköautoissa on kasvanut Euroopassa tänä vuonna huolimatta siitä, kuinka paljon kilpailijat ovat sähköistäneet mallistojaan ja kasvattaneet valmistuskapasiteettiaan.
Toiseksi, kun yhä suurempi osuus myydyistä autoista on sähköautoja, pelkkä sähköautojen markkinaosuuksia tarkastelu antaa täysin väärän kuvan tilanteesta. Esim. jos VW:n asiakas ostaa polttomoottorin sijasta sähköauton, niin kasvaako VW:n markkinaosuus oikeasti vs. Tesla (VW:n automyynti ei kasva yhtään, ainoastaan voimalinjojen jakauma muuttuu). Ainoa järkevä tapa on tarkastella koko automyyntiä ja miten siinä markkinaosuudet kehittyvät.
Ja siinä viesti on täysin selvä: Tesla vie koko ajan lisää markkinaosuuksia kilpailijoilta.
Käytin eu-evs.com graafeja (vaakaviivat 5% välein), sanoisin että Q1 pomppua lukuunottamatta aika tasaista seilausta (23Q4 luku ei relevantti tässä kohtaa tietysti)
Niin tuossa omassa viivakuviossani näkyy kehitys mielestäni paremmin, 15% molemmin puolin seilattu pl. 23Q1 ja 22Q2 jolloin Shanghai oli kiinni. Eli Q1 hinnanalennukset näkyi pomppuna mutta sen jälkeen hinnanalennukset eivät enään näy.
Tämä on se mielenkiintoinen pointti. Ainakin oma näkemykseni on, että kertyneet tilauskirjat alkaa olla syöty. Merkkeinä voi pitää vaikka uutisia volkkarin ylimääräisestä tehdaskapasiteetista.
Vaikea nähdä, että kilpailijat saisivat kirjat uudestaan tilauksia täyteen. Odotan siis, että ensi vuonna Teslan markkinaosuus on tätä vuotta korkeammalla.
Kilpailijoilta tulee jatkuvasti uutta BEV mallia tarjolle eri luokkiin, Teslalla on samat mallit ja niiden faceliftit.
Itse näen että Teslan selvä markkinaosuuden kasvu Euroopassa vaatii sen Model 2:n sinne 25-30k hintaluokkaan johon on tulossa iso kasa autoja kilpailijoilta.
Yli 3 v käytännön kokemusta FSD:stä → se on holipompelia. Mikään osa siitä ei toimi. Tuo jälkiosa on jo todistettu siis oikeaksi. Holipompelia voi myydä, mutta ei se vaan toimi likikään kuin FSD:n nimi antaa olettaa. Sitten kun auto ajaa yli 100 km/h muiden joukossa ilman ohjauspyörää, ei ole markkinoita muulle kuin täydelliselle järjestelmälle. Tai sitten kun ekan kerran kosahtaa, maine menee ja koko värkki katoaa markkinoilta. Täydellinen järjestelmä edellyttää, että käyttöalue rajataan ja ympäristön infra on rakennettu niin, että se toimii vuorovaikutuksessa auton ja alueen koko autolaivueen kanssa ja autot myös keskenään.
Giga pressit on kyllä hyvä esimerkki Tesla innovativisuudesta mitä tulee autojen valmistukseen.
Huvittavinta on, että vaikka Tesla innovoi jotain uutta ja kertoo siitä julkisesti, muut valmistajat eivät vielä siinäkään vaiheessa ymmärrä miten/miksi uusi teknologia on niin paljon parempi. Menee pari vuotta ja sen jälkeen vasta ymmärretään ja lähetään kehittämään itse omaa prosessia samaan suuntaan.
Nyt giga casting -tekniikkaa on lähtenyt valmistelemaan ainakin Toyota, Volvo, Ford ja Hyundai.
Artikkelista, missä kerrotaan miten mullistavana Volvo pitää muutosta giga castingeihin:
The method saves an enormous amount of time and money as some replace hundreds of old steel parts that previously had to be welded together. In an interview with Autonews, Volvo’s Mikael Former described the method as “The biggest technological shift since we switched from wood to steel.” This can mean a time saving of 75 percent. In addition, the car will be lighter.
Kannattaa muistaa, että uuden teknologian kehittämisessä pioneerin rooli voi olla myös hyvin raskas: otat kaikki R&D kulut täysimääräisesti, myös ne pieleen menneet kokeilut. Sen sijaan peesaaja voi ottaa toimivaksi todetun ratkaisun ja optimoida sen omaan käyttöön sopivaksi pienin riskein ja kustannuksin.
Volkswagenilta heikohkot Q3 luvut ja erityisesti kommentit heikosta tilauskehityksestä antaa varoituksen tuleville kvartaaleille.
(Bloomberg) – Volkswagen AG’s new orders for its electric vehicles failed to meet the company’s targets in the third quarter, amid weaker global demand and European customers’ reluctance to buy battery-powered cars.
“Our order intake is below our ambitious targets due to the lower than expected overall market trend,” Hildegard Wortmann, who oversees sales for the carmaker, said Friday.
Shares declined as much as 2.6% after the company released the results, which included a 5.8% drop in deliveries in China.
Europe’s largest carmaker is aiming for EV sales to make up between 8% and 10% of total sales this year, down from an earlier target of 11%. With demand faltering, the company has been forced to lay off temporary workers and cut shifts at its German factories in recent weeks.
F-150 Lightning mallia valmistettu alle 28.000 kpl kumulatiivisesti, niistä 30 % edelleen myymättä. Työntekijöitä irtisanotaan kysynnän puutteen takia.