Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1)

Onkohan kyse samasta raportista

6 tykkäystä

Kuinkas monta autoa Tesla valmistaa vuosittain? Onko 500k lähellä totuutta. Siitä 158k on aika merkittävä määrä.

Edit: lisätään tarkennuksena että tuo 158k jakautunee ilmeisesti kolmelle tuotantovuodelle. Mutta jos vuodessa saadaan valmistettua 500k autoa, vapaaehtoinen recall määrä on silti yli 10% valmistetuista autoista.

“Tesla Inc. seeking a voluntary recall by the company of some 158,000 Model X units from the 2016, 2017 and 2018”

https://www.google.com/amp/s/www.marketwatch.com/amp/story/tesla-asked-by-federal-regulators-to-voluntarily-recall-158000-vehicles-over-safety-functions-defect-2021-01-13

11 tykkäystä

Ote kirjeestä, jossa vika paikannetaan NVIDIAn Tegra 3 prossuun. Mikäli vaihtavat uuden näytön kaikkiin ko. kutsuun liittyviin Model X autoihin, niin kustannus on jossain max. 400.000.000 $, mikäli käytetään hinnoittelussa Model S ja X malleihin tarjottua päivitystä näytöistä). Iso raha, mutta onneksi kassassa riittää varoja.

1 tykkäys

Prosessorissahan ei ole mitään vikaa, ongelma on siinä että Tesla valitsi integroidun ja liian pienen muistipalikan sen kylkeen ilmeisesti kustannussyistä.

2 tykkäystä

Jep, hyvä täsmennys.

2 tykkäystä

Ei se vika ole Tegrassa vaan siinä että käytettiin pientä ja halpaa eMMC-flashia ja koodattiin logitus niin että infotainment-kone spammasi logia flashille naama punaisena koko ajan. Loppuu kirjoituskerrat flash-piiriltä. Toimi pitkään OK, mutta kun ohjelmisto on koko ajan saanut uusia ominaisuuksia, vapaa tila on vähentynyt joten aina vain pienempää levynnurkkaa on logitus jurnuttanut ja varsinkin halvemmissa flash-piireissä kirjoituskertojen määrä on varsin rajallinen…

Koodi korjattiin tietenkin ja nyt logittaa paljon maltillisemmin mutta ei auta niitä joiden eMMCn “tunnit oli jo täynnä” tai melkein.

Se on totta että Teslan olisi pitänyt vain ottaa tuosta se tarvittava taloudellinen hitti heti ja vaihtaa kaikki. Ja todellisuudessa hitti ei ole noin iso koska nämä voi korjata. Eli refurbishattua tilalle joista on vain vaihdettu tuo flash-piiri uuteen (ja isompaan, koska isommat eivät myöskään enää maksa juuri mitään) ja softat reinstattu. Korjattu logituskoodi + isompi flashi jossa on enemmän tilaa kirjoituksen tasaamiseen eri alueille ettei samaa flashisolua tarvitse rämplätä koko ajan ja ongelmaa ei ole.

Ja siis tämä ei ole uusi asia, tässä vaikka tarinaa aiheesta

Uutta on vain se että suositellaan voluntary recallia.

Ja siis kaiken pahan alku ja juuri on tämmöinen piirikortilla möllöttävä eMMC flash-piiri joka korjaukseksi pitää kolvata irti, dumpata sisältö ja kopioida se uudelle (mielellään isommalle) piirille ja uusi piiri kolvata takaisin. Ei ihan hirveä rasti, mutta vaatii hieman erikoistyökaluja. Niin ja sitten jos se ehtii kuolla kokonaan niin ettei siitä voi sisältöä enää kloonata ulos niin sitten vermetteä ei saa henkiin enää ilman Teslan huoltoa koska sisällä on uniikkia tavaraa jota ei voi kopsata toisesta MCUsta ja vain Tesla pystyy tuon uudelleenalustamaan.

Ja jos Tesla vain olisi aikoinaan 8GB flash-piirin sijaan maksanut muutaman taalan lisää ja pistänyt vaikkapa 32GB piirin niin ongelmaa ei olisi koskaan tapahtunut koska logituksella olis ollut kymmeniä gigoja lääniä jossa tasaisesti jurnutella niitä kirjoituksia ja vermeet olis kestäneet varmasti 10x pidempään eli helposti auton normaalin käyttöiän.

13 tykkäystä

Minusta surkein juttu koko asiassa on, ettei Tesla suostu myöntämään virheitään, vaan tässäkin tapauksessa asian todistelu jää viranomaisen tehtäväksi. Alkaa viranomaiset kuormittumaan melkoisesti ja vaatii kasan asiantuntijoita ylipäätään, mikä ei kai olisi viranomaistoiminnan tarkoitus, todistella autojen virheitä?

  • sinänsä tämä kertoo vaan siitä, minkälaisista asioista EV-autojen kanssa tullaan jatkossa painimaan. Ei tämä varmasti jää ainoastaan Tesla-tapaukseksi
  • @Jarnis Sehän se onkin, etteihän näissä kustannuksiksi voi laskea vain jonkun komponentin hintaa, työlle voi tulla ihan yhtä suuri hinta ellei isompi
9 tykkäystä

Joo, mutta jos Tesla sanoo että MCU1n vaihto on $2000 niin oikeasti tämä ei maksa noin paljoa korjata.

MCUn vaihtotyö on ehkä parin tunnin homma, tuo flash-piiri maksaa <5e, sen kolvaus ja softien asennus… jos teet käsipelillä yhden niin saahan siihen tunteja menemään, jos pistät pystyyn “korjauslinjan” joka työkseen näitä MCUita korjaa niin ihme on jos koko prosessiin saat kulutettua yli $500 (työ, osat, sisältäen itse autossa MCUn vaihtotyön) per laite olettaen että siis korjaat tuhansia.

2 tykkäystä

Kyllä varmasti, mutta maksaa se korjauslinjan, siihen hankittavan työvoiman, hankintalogistiikan yms järjestely, niin kyllä siitä hintaa tulee. Sehän on osittain kiinni siitä, mitä näiden erikoisjuttujen tekemiseen yhtiössä lasketaan mukaan. Mutta tämä tästä :face_with_hand_over_mouth:

2 tykkäystä

Mitä meinaako joku muukin myydä sähköautoja? Ei ollutkaan monopolia, edes sähköautoissa, puhumattakaan koko autoteollisuuden tulevaisuuden myynnissä.

image

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/viihdejatti-sonyn-autohanke-etenee-vision-s-sahkoautoa-testataan-jo-yleisilla-teilla/2d7f0d76-95d7-4c55-bc8b-da3da73c7b5e

7 tykkäystä

Teslan Mcap 800 miljardia$ kannattaisi ostaa Daimler Mcap 71 miljardia €. tuohan onnistuu helposti vihamielisestikin vaikka Daimlerin osakkaat eivät hyväksyisi teslan osakkeita. tesla vaan laskisi tehokkaille markkinoille lisää osakkeita ja oikeilla rahoilla Daimlerin kimppuun.

1 tykkäys

Oliko tämä kevennys? …onnistuu helposti… Yhtiö on harvemmin (ei koskaan) ostettavissa sen hetkisellä osakkeiden laskennallisella hinnalla. Osa osakkaista haluaa osakkeistaan huomattavasti suuremman hinnan.

Daimlerin markkina-arvo rupeaa olemaan teslan päivävahdon suuruista niin ei se haittaa vaikka Daimelrin hintaa vähän korotettaisiin.

1 tykkäys

Miksi Tesla ostaisi Daimlerin?

KIA:lla ja kiinalaisilla BAIC:lla ja muistaakseni myös Geelyllä (ei kylläkään näöyt kuvassa alla?) on tukevat strategiset omistukset Daimlerista.

1 tykkäys

6 tykkäystä

Aika huima arvio Tesla bullilta. Itselläni on hieman erilainen näkemys mutta hyvä katsoa mitä muut ajattelevat.

Palihapitiya’s opinion on Tesla stock? “Don’t sell a share.” He added that he believes the stock will double or triple in value.

What Palihapitiya finds most enticing, he revealed in the interview, is that Tesla is a distributed energy company before it is a car manufacturer, a sentiment Musk has previously shared. “People think of Tesla as an electric car company but the whole purpose of Tesla was to accelerate the advent of sustainable energy,” Musk stated during the 2016 unveiling of the Tesla solar roof.

1 tykkäys

Taas Teslalla ajettuani nyppii muutamat yksityiskohdat. Autoa ei ole tehty Suomen oloihin, vaikka sattumalta sen monet ominaisuudet tänne sopivatkin. Katolla jää natisee kuin palat olisi tulossa niskaan. Latauspiste on omituisesti takanurkassa. Mieluummin peruutan pois kuin parkkiin.
Mutta yhtiön arvoon liittyen; Miksi pitää hankkia kaikenlaisia appeja, että saa autosta ihan olennaisia tietoja ulos. En tosin ole niitä hankkinut enkä hanki, mutta kiinnostuneet kyselevät. Mielestäni pitäisi olla vakiona auton mukana, jos tuo kerran mainostaa olevansa niin viivalla ohjelmallisesti.
Yhden potentiaalisen turvallisuusriskin löysin myös. Pitäisi vaan jotenkin saada se Elopin arvioitavaksi.

3 tykkäystä

Olipas taas juttu, tuskinpa puolen vuoden softaongelma pahemmin vaikuttaa tähän 50 miljardin sähköautobetsiin. Ja veikkaanpa että OTA updatet osaisivat tehdä helposti mutta eivät toistaiseksi halua/uskalla laittaa sitä päälle.

Ehkäpä ei myöskään tarvitse pelätä auton hakkerointia

Linkitetään tähänkin tämä mielenkiintoinen uutinen, kun FSD on yksi Teslan suurimmista lupauksista. Microsoftalta 2 miljardin $ investointi Cruiseen, jonka takaa löytyy jättiläiset GM ja Honda ja jonka valuaatio pomppasi nyt jo 30 miljardiin.

1 tykkäys