Nevertheless, the time is still impressive considering the next fastest production EV, the Porsche Taycan Turbo, could only manage a 7:42 lap. That was back in 2019. Of course, the Model S Plaid packs a hypercar-rivaling 1,020 hp while the Taycan Turbo’s peak output is 671 hp.
Ford keksi massatuotannon ja oli huima edelläkävijä. Mitä Ford on nykyään? Tekevät pääasiassa jotain perusmondeoita eikä taida olla edes top 5:ssä? Ehkä, this time it’s different.
Waymo founding engineer Anthony Levandowski on Tesla’s Pure Vision approach to autonomy: “I personally believe in the camera[-only] approach. All the information you need is in the camera.”
Tesla on viimeaikoina edennyt samaan suuntaan kuin parhaat toimijat. Varsinkin kun AI-päivän esityksen mukaan ovat käsittääkseni ottamassa käyttöön Mobileye:n kaltaista AV-karttaa. Voivat hyvinkin edetä jatkossa nopeasti.
Pelkät kamerat voivat jatkossa toimiakin, mutta tässä muutama huomio
Nopeuden ja etäisyyden mittaus kameralla vaatii paljon prosessointia
AI-päivän esityksen mukaan, Tesla joutuu käyttämään paljon prosessointia mitatakseen kohteiden etäysyyden ja nopeuden kameralla. Epätarkkuus mittauksissa voi aiheuttaa turvallisuuteen vaikuttavia vääriä ennustuksia kohteiden liikkeisiin
2023 markkinoille tuleva FMCW-lidar mittaa suoraan ilman prosessointia kohteen nopeuden ja etäisyyden hyvin tarkasti. Lisäksi toki mittaa nämä myös pimeässä ja muissa vaikeissa valaisuolosuhteissa.
Jos pelkkä eteenpäin osoittava FMCW-lidar tulee maksamaan pari sataa euroa, se poistaisi mainitut nykyiset Teslan kameramittausongelmat
AI ei vastaa mitenkään aivoja
Luin Mediumista artikkelin “Here’s Why We May Need to Rethink Artificial Neural Networks”
Artikkeli kertoi uudesta tutkimuksesta, jonka mukaan AI neuroverkolla ole juuri mitään tekemistä ihmisen aivojen kanssa. Sinänsä tunnettu fakta.
Vaikka kamerat sinänsä voisivat vastata silmiä, eivät AI neuroverkot vastaa aivoja
Pari kiinnostaa pohdintaa artikkelin perusteella
AI neuroverkkoja kehittävät tekniset nörtit, joita ei sinänsä kiinnosta todellinen älykkyys
AI neuroverkkokehitystä ohjaa lähinnä raha
AI neuroverkot vaativat aina vain enemmän opetustietokoneiden prosessointitehoa, että niiden sähkönkulutus voi muodostua ongelmaksi. Vertaa Teslan uusi erittäin tehokas opetustietokone tai bitcoin louhinta
Suuren prosessointitehon vuoksi voidaan päätyä tilanteeseen, että isoilla organisaatioilla on mahdollisuus käyttää AI:ta tehokkaammin taloudellisesti hyödyksi kuin pienillä toimijoilla
Karpathy on tehnyt CV-tutkimusta Stanfordin yliopistossa vuodesta 2011, ja luennoi kurssia CS231n “Convolutional Neural Networks for Visual Recognition” Stanfordin yliopistossa kolmena vuonna peräkkäin (suosittelen, löytyy YouTubesta). Karpathy myös on kerännyt mainetta olemalla ImageNet -data setin ihmisreferenssi
Olen samaa mieltä, että Karpathy on todellinen neuroverkkoguru
Toisaalta voisi kuvitella, että Tesla koko autonomisen ajamisen johtajan tulisi hahmottaa mm.
koko tulevaisuuden liikenne ottaen huomioon autonominen liikenne ja muu liikenne sekä liikenneinfra
viranomaisten oletettu rooli tulevaisuudessa
maakohtaiset mahdolliset liikenteen haasteet ja viranomaisten kannat
jne. kaikki tulevaisuuden liikenteeseen vaikuttava. Näin hän voi muodostaa Teslalle tulevan kehityspolun
Toistaiseksi Karpathy on esitellyt lähinnä neuroverkkoja. Karpathy voisi olla AI-johtaja, mutta koko autonomiseen liikenteeseen voisi palkata hieman laajemman kokemuksen omaava ?
Toki nyt tulee FSD Beta 10 ja hienoja videoita, joten toki viranomaiset saattavat ympäri maailman innostua
Esimerkkinä erilaisesta etenemisestä vaikka Mobileye. Mobileye otti AV-kartan käyttöön 2018, mutta alkoi tiedottaa siitä laajemmin 2020, kun lähes koko eurooppa oli kartoitettu. Oletettavasti strategisista syistä, koska mitä laajemmalla kartta otetaan käyttöön sitä enemmän siitä saadaan erinäisiä kilpailuetuja.
Mobileyellä on parametroitava auton käyttäytymismalli Responsibility-Sensitive Safety (RSS), jolla auton saa konfattua eri maiden ja viranomaisten vaatimusten mukaiseen liikennekäyttäytymiseen
Mobileye on ollut aktiivinen useissa autonomisen ajamisen säädösten työryhmissä, kuten IEEE P2846. Osin Mobileyen luomia malleja on otettu yleiseen käyttöön
Teslan tuleva AV-kartta ?
Käsitykseni siitä, että Tesla ottaa mahdollisesti käyttöön Mobileyen kaltaisen AV-kartan (semanttisen tiedon kartta) pohjautuu tähän AI-day videoon
Kohdassa 1:09:20 Karpathy kertoo jotenkin näin “Useat autot voivat päivittää karttaa, joka on kuin HD-kartta mutta ei sisällä yksittäisiä kohteita, vaan kartan RNN:n featureista. Tämä on aika cool, en ole nähnyt tällaista aikasemmin”
Lisäksi kohdassa 1:06:40 Mainitaan esimerkki featureista “Signs & Markings” eli samoja kuin Mobileye AV-kartta
Mobileyellä ja lähes kaikkilla toimijoilla on semanttinen kartta (myös osa NVIDIA Drive platformia jota vaikka Mersu käyttää). Semattinen kartta sisältää tietoja kuten autojen yleisesti käyttämät reitit risteyksissä, tien merkinnät, tien reunat jne. Kaikki pakattuna siten, että vain 10 Kb/km tarvitaan datan siirtoon
Kun data siirretään pilveen se analysoidaan ennen karttaan päivitystä (liikenenvalot kohdennetaan oikeisiin kaistoihin, usein käytetyt reitit päivitetään…)
Pitkän aikavälin sijoittajana en juurikaan välitä päiväkohtaisista osakkeiden liikkeistä, mutta juuri sulkeutunut Teslan pörssipäivä oli kuin parasta Suomi - Ruotsi lätkäpeliä Mertarannan selostamana.
FSD tulossa kohta laajaan jakeluun ja Q3 näyttää jälleen rikkovan kaikki ennakko-odotukset. Euroopassa tulossa monsteriluvut. Elämme jännittäviä aikoja.
Toisaalta pystyn kyllä hyvin uskomaan, että FSD vähentää kolareita ja vahinkoja. Tuskin olen itse koskaan ajaessani yhtä hereillä ja valppaana kuin tämä rouva autoaan vahtiessaan.
Vähän off-topiccia mutta mielestäni tuo nainen on valppaana samalla tavalla kuin jokaisen autoilijan tulisi olla… Eli yrittää ajaa normaalisti, mihin FSD ei (ainakaan vielä) kykene.
Kyllähän se jotain kertoo, että edes ketjun Tesla-Bullit eivät ole raaskineet linkata videoita päivityksestä. Myös twitterissä Muskovaiset ovat alkaneet turhautumaan näihin olemattomiin päivityksiin ja Muskin “mind-blowing” twiitteihin.
Edit: Lisätään siis, että teslatwitteri on ollut erittäin aktiivinen. Jätkät on ihan ylikierroksilla ja viestiä tulee. Sellaista lievää panikointia. Eli melkein sanoisin, että tuo FSD 10 on oikeasti pettymys perma-bulleillekkin. Ei välttämättä näy kurssissa sinällään, mutta isoimmat nousut lienee nähty. Nyt tarvitsee nousu tukea esimerkiksi rajusti kasvavista myyntiluvuista, jos niitä löytyy.
Juu. Sortuu sortuu. Tänne nyt on ihan turha linkittää mitään FSD beta videoita. Ne keskustelut on käyty ja odotellaan jos/kun jotain ihan oikeasti uutta asiantykkää ilmenee.
Kukaan muu ei kykene vastaavaan suoritteeseen käyttäen ainoastaan videokameroita sensoreina. Hiljattain saimme hyvän demostraation FSD:n universaalista kartoista riippumattomasta kyvykkyydestä, kun ukrainalaiset hakkerit saivat FSD 8.2 kehittäjäversion toimimaan Kiovan kaduilla:
Alkaa tämä tilanne FSD:n osalta osalla omistajiakin rassaamaan:
Eikä ole ihmekkään, sillä 10 tonnia on iso raha jos vastinetta ei tule. Näkisin että tänä vuonna on kyllä FSD:stä lähtenyt puhti pois. Minulle on nyt lievä kysymysmerkki, että kuinka yhtiön arvostus määritellään. Osa analyytikoista on kääntänyt kelkkansa (esim. Gary Black) siitä että tämän hetken tavoitehintoihin ei ole enää leivottu odotuksia FSD:n suhteen. Että valuaatio nykyään perustuu autojen myyntiin ja sen räjähdysmäiseen kasvuun. Aiemmin taas juurikin robotaxin piti olla se juttu, joka tämän huiman arvostuksen oikeutti.
Huono juttu tässä on se, että joku Toyota myy 10 miljoonaa autoa ja kaikki voitolla. Sen markkina-arvo on vain murto osa Teslan vastaavasta…
Hieno kirjoitus muuten, mutta tässä kohtaa pitää automiehenä sen verran korjata, että GR Yaris myydään tappiolla. Se sama pirssi, jolla saadaan mainetta, kun voitetaan ralleja.
Mielenkiintoinen juttu muurin takana, mm. Lepikön mietteitä.
Sokerina mm. Woodin kovat visiot.
”Robottitakseihin uskoo kaikkein tunnetuin Tesla-optimisti: sijoitusguru Cathie Wood . Hänen Ark Innovation rahastonsa arvo on kuusinkertaistunut vuodesta 2017. Korona-aikana rahastoa siivittivät kryptovaluutat ja Tesla.
Pitäkää hatustanne: Wood uskoo Teslan osakkeen nousevan vuoteen 2025 mennessä 1 500–4 000 dollariin, todennäköisimmin 3 000 dollariin. Autobisneksen liikevaihto vähintään yhdeksänkertaistuisi ja liikevoittoprosentti olisi 30.”