Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1)

Toisaalta pystyn kyllä hyvin uskomaan, että FSD vähentää kolareita ja vahinkoja. Tuskin olen itse koskaan ajaessani yhtä hereillä ja valppaana kuin tämä rouva autoaan vahtiessaan.

9 tykkäystä

Vähän off-topiccia mutta mielestäni tuo nainen on valppaana samalla tavalla kuin jokaisen autoilijan tulisi olla… Eli yrittää ajaa normaalisti, mihin FSD ei (ainakaan vielä) kykene.

1 tykkäys

Kyllähän se jotain kertoo, että edes ketjun Tesla-Bullit eivät ole raaskineet linkata videoita päivityksestä. Myös twitterissä Muskovaiset ovat alkaneet turhautumaan näihin olemattomiin päivityksiin ja Muskin “mind-blowing” twiitteihin.

Korttitalo alkaa sortumaan?

6 tykkäystä

Ei suinkaan…

Maalitolppia siirrellään:
Whole Mars Catalog Twitterissä: “FSD Beta is not about solving autonomy. This is not Robotaxis. The goal is simply to move forward one step on autonomy from where society was standing before.” / Twitter

Sen lisäksi nyt sepostellaan sitä että pörssikurssiin sittenkään ei ole leivottu ollenkaan FSD:n tuomaa arvoa.:
Whole Mars Catalog Twitterissä: “One of the main reasons $TSLA is undervalued is that very few people, even bulls, are able to understand what’s happening with Autopilot & FSD. @elonmusk” / Twitter

Johonka Muski sanoi:
Name Twitterissä: “@WholeMarsBlog To be fair, investors are giving us significant credit for achieving self-driving, given that Tesla’s valuation/production is very high compared to other automakers” / Twitter

Ja Kari Bläkin heitto:
Gary Black Twitterissä: “@elonmusk @WholeMarsBlog You’re both correct. Investors believe that as EV adoption soars, $TSLA is best positioned to capitalize on the shift from ICE to EV, and vols and earnings will 10x by 2025. My $1,100 PT assumes no increm value for robotaxis, but achieving self-driving will sell more Teslas.” / Twitter

Edit: Lisätään siis, että teslatwitteri on ollut erittäin aktiivinen. Jätkät on ihan ylikierroksilla ja viestiä tulee. Sellaista lievää panikointia. Eli melkein sanoisin, että tuo FSD 10 on oikeasti pettymys perma-bulleillekkin. Ei välttämättä näy kurssissa sinällään, mutta isoimmat nousut lienee nähty. Nyt tarvitsee nousu tukea esimerkiksi rajusti kasvavista myyntiluvuista, jos niitä löytyy.

6 tykkäystä

Juu. Sortuu sortuu. Tänne nyt on ihan turha linkittää mitään FSD beta videoita. Ne keskustelut on käyty ja odotellaan jos/kun jotain ihan oikeasti uutta asiantykkää ilmenee.

4 tykkäystä

Oletpas sinä hauska kaveri. Tiedäthän mitä termi beta tarkoittaa?

Vaikka se Beta 10 ei olekaan vielä täydellinen, niin osaa se jo aika eteviä temppuja:
https://twitter.com/Rand0mNPC/status/1438553642257162270?s=20

Kukaan muu ei kykene vastaavaan suoritteeseen käyttäen ainoastaan videokameroita sensoreina. Hiljattain saimme hyvän demostraation FSD:n universaalista kartoista riippumattomasta kyvykkyydestä, kun ukrainalaiset hakkerit saivat FSD 8.2 kehittäjäversion toimimaan Kiovan kaduilla:

1 tykkäys

Alkaa tämä tilanne FSD:n osalta osalla omistajiakin rassaamaan:

Eikä ole ihmekkään, sillä 10 tonnia on iso raha jos vastinetta ei tule. Näkisin että tänä vuonna on kyllä FSD:stä lähtenyt puhti pois. Minulle on nyt lievä kysymysmerkki, että kuinka yhtiön arvostus määritellään. Osa analyytikoista on kääntänyt kelkkansa (esim. Gary Black) siitä että tämän hetken tavoitehintoihin ei ole enää leivottu odotuksia FSD:n suhteen. Että valuaatio nykyään perustuu autojen myyntiin ja sen räjähdysmäiseen kasvuun. Aiemmin taas juurikin robotaxin piti olla se juttu, joka tämän huiman arvostuksen oikeutti.

Huono juttu tässä on se, että joku Toyota myy 10 miljoonaa autoa ja kaikki voitolla. Sen markkina-arvo on vain murto osa Teslan vastaavasta…

7 tykkäystä

Hieno kirjoitus muuten, mutta tässä kohtaa pitää automiehenä sen verran korjata, että GR Yaris myydään tappiolla. Se sama pirssi, jolla saadaan mainetta, kun voitetaan ralleja.

2 tykkäystä

Mielenkiintoinen juttu muurin takana, mm. Lepikön mietteitä.

Sokerina mm. Woodin kovat visiot.

”Robottitakseihin uskoo kaikkein tunnetuin Tesla-­optimisti: sijoitusguru Cathie Wood . Hänen Ark Innovation rahastonsa arvo on kuusinkertaistunut vuodesta 2017. Korona-aikana rahastoa siivittivät krypto­valuutat ja Tesla.

Pitäkää hatustanne: Wood uskoo Teslan osakkeen nousevan vuoteen 2025 mennessä 1 500–4 000 dollariin, todennäköisimmin 3 000 dollariin. Autobisneksen liikevaihto vähintään yhdeksänkertaistuisi ja liike­voittoprosentti olisi 30.”

5 tykkäystä

En harrasta teknistä analyysia, mutta näin perjantai-illan ajankuluksi piirtelin tällaisen viivat iPhonen printscreen työkalulla.

Bearien lemppari analyytikko teki äänestyksen
https://twitter.com/GordonJohnson19/status/1438569407576432640?s=20

Tilanne nyt tätä kirjoittaessa ja siltä varalta jos Gordon poistaa twiitin :smiley:

5 tykkäystä

Tällä hetkellä vielä enemmistölle EV=BEV=Tesla, mutta mitenhän sitten parin vuoden päästä, kun patteriautot ovat valtavirtaa? Eikä sillä edes varmaan ole Teslan kannalta mitään väliä, koska volyymit tulevat Teslallakin olemaan hirmuisia. Tämä kommentti siis tuohon Gordonin polliin.

Mikä ihmeen ONE choice on 3/Y/S/X? (Ja mikä on Lighting? Ford-valaistus?)

Mistä Teslan kilpailijat taikoo tarpeeksi pattereita, jotta patteriautoista tulisi valtavirtaa Tesla-brändin ulkopuolella parin vuoden päästä? Teslalla parhaat diilit toimittajien kanssa nyt ja tulevaisuudessa sekä oma hyvin agressiivinen projekti puljun sisäisen akkutuotannon kasvattamiseen.

2 tykkäystä

Toimittajia tulee sitä mukaa lisää kun kysyntä kasvaa. Oleellisempaa on se, että kuka hallitsee mineraalivarantoja.

5 tykkäystä

Akut ovat commodityä siinä missä muutkin auton osat, softaa lukuunottamatta. Rahalla saa, hevosella pääsee. Mersu muistaakseni ilmoitti hiljattain tehneet jonkun 20 miljardin akkudiilin eri tahojen kanssa, VW:llä taisi olla isompi summa vielä.

Jos joku vieläkin perustaa Teslan investment casen siihen että se saa eniten akkuja/parhaat akut niin metsään mennään lujaa, paras osaaminen on CATLilla, LG:llä, Panalla ja muilla toimijoilla ja he myyvät kelle tahansa.

9 tykkäystä

Jaa? Kovaa se Valmet Automotivenkin niitä akkuja puskee ulos jo. Ja eivät muuten mene teslan autoihin.

Kyseinenkin firma pystyy toimittamaan akut noin miljoonaan hybridiin vuodessa.

1 tykkäys

Eli Gordonin äänestyksen loppupäätelmä on, että kannattaa shorttaa Teslaa, koska competition is coming! :clown_face:

Tulkinnat kullakin. Itse jatkan TSLA:n ostamista. :slight_smile:

3 tykkäystä

Kenen kanssa teslalla on parhaat diilit? Panasonic myi kaikki Teslan osakkeet keväällä. Sieltä ei ainakaan tule alle markkinahinnan.

Mistä Tesla saa parhaat diilit?

BTW, Elokuun Teslan Kiinan myynnit on aivan karmeita. Onko pysyvämpikin olotila?

2 tykkäystä

Tesla saanee parhaat diilit sieltä missä on suurin asiakas ja tehnyt pitkäaikaisen sopparin. Kilpailutilanteen kiristyessä tilanne muuttuu.

Teslan mallistoon liittyen Model S alkaa olemaan melkoisen vanha malli (julkistus 2012). Model X on vuodelta 2015 ja Model 3 on vuodelta 2018. Onhan malleja uudistettu matkan varrella, mutta siitä huolimatta jossain välissä on tehtävä isompi uudistus, kuten automalleissa on tapana ollut. Toisaalta faceliftattu Model S on erittäin hyvän näköinen vieläkin.

Varmaan Teslalla on pelkästään teslamaisuutensa takia mahdollista pitää vanhenevia malleja tuotannossa huomattavasti kilpailijoitaan pitempään ja pitää niitä ns. uusina jatkuvilla pienillä muutoksilla. Onhan se vähän vääristelyä väitää esim Model S plaidia ihan uudeksi model S:ksi, koska kyseessä on oikeasti vain facelift.

En ole mikään tesla bear, mutta kilpailijoiden työntäessä jatkuvalla syötöllä uusia malleja sähköautomarkkinoille, jossain välissä teslan mallit saattavat alkaa kuluttajien mielessä tuntumaan vanhoilta. Tosin esimerkiksi mersun EQE lanseerattiin kilpailijaksi model S:lle, mutta tehojen suhteen tehottomin tesla taitaa jäädä tehokkaammaksi, kuin tehokkain EQE. Tosin voi joku AMG versio pärjätä long range versiolle, mutta esittelyversiossa EQE 350 oli tehoja about puolet verrattuna model S long rangeen.

Sinällään jännä nähdä muodostuuko ikääntyvästä mallistosta ongelma teslalle vai jatkuuko voittokulku.

2 tykkäystä

Noita malleja voidaan muuttaa ja varmasti muutetaan jos kysyntä alkaa sakkaamaan. Varsinkin 3/Y:lle keksisin helppoja ja halpoja refresh ideoita, mutta niille ei ole tarvetta niin kauan kuin Tesla on tuotantorajoitteinen. Model S on / tulee olemaan 911-tyyppinen ikoninen malli, johon tullaan tekemään vain pieniä muutoksia refreshien myötä. Lienee viimeisin malli, johon Teslan kannattaa radikaalimpia muutoksia tehdä.

Ja mitä everlaastian robotaxi kommentteihin tulee, niin FSD ei ole pelkkä robotaxin mahdollistaja. FSD tuottaa jo nykyisellä pienellä fleetillä, toisinkuin millään muulla valmistajalla/roboautofirmalla. FSD take rate on ollut vikan 3 vuoden keskimäärin about 25% tasossa ja tämä on puhdasta katetta. Mitäs sitten kun Tesla myy 10milj autoa vuodessa ja fleetin koko on lähes 100 miljoonaa? Aika pienet take ratet tuottaa jo hävyttömiä summia tuossa vaiheessa, varsinkin kun voi olettaa softan menevän paremmaksi koko ajan. Jos Toyotan 10milj myynnissä olisi 20%*10k$ = 2k$ softakatetta per auto, toisi se 20 miljardia katetta lisää - jonka osakemarkkina arvostaisi teknologiansektorin arvostuskertoimella. FSD on siis erittäin suuri mahdollisuus jo ilman robotaxeja. Nykyisestä FSD:n tasosta ja kehityksen nopeudesta olen pettynyt, sen myönnän.

3 tykkäystä