Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1)

Ei nuo mitään ihan ylettömän hyviä lukuja ole.

Kiinan NEV markkinat eivät kauhean kovasti kasva ensi vuonna. Siellä on siis turha odottaa mitään eksponentaalista (tjsp) kasvua myynneissä.

2 tykkäystä

Teslojen myyntiä ei Kiinassa voi lisätä ilman hinnanalennuksia.

Perustelut: puolet Shanghain tuotannosta rahdataan muualle, pääasiassa Eurooppaan, vaikka rahtikustannukset ovat pilvissä ja tulleja pitää maksaa 10%. Ei mitään järkeä, jos ne menisivät Kiinassakin kaupaksi.

3 tykkäystä

Ei olekkaan järkeä roudata niitä Eurooppaan mutta auto on liian kallis Kiinan markkinoille. Akkujen nouseva hintataso, nousevat rahtikustannukset+tullit ja kiristyvä kilpailu syövät katetta merkittävästi.

Tällaista tämä autoteollisuus ja automarkkinat ovat. Realismi hiipii puseroon.

11 tykkäystä

Mistä ne euroopassa myytävät Teslat olisi sitten pitänyt tuoda?

4 tykkäystä

2 tykkäystä

Juu Twitter päätti, että Musk myy osakkeita:

https://www.sec.gov/Archives/edgar/data/1318605/000089924321044060/xslF345X03/doc4.xml

Explanation of Responses:

  1. THE TRANSACTIONS REPORTED ON THIS FORM 4 WERE AUTOMATICALLY EFFECTED PURSUANT TO A RULE 10B5-1 TRADING PLAN PREVIOUSLY ADOPTED ON SEPTEMBER 14, 2021 AND ESTABLISHED BY THE REPORTING PERSON FOR THE PURPOSE OF AN ORDERLY SALE OF SHARES RELATED TO THE EXERCISES OF OPTIONS SCHEDULED TO EXPIRE IN 2022.
3 tykkäystä

Ei olisi kannattanut tuoda mistään jos esim Kiinassa olisi kysyntää vaikka 15% halvemmalla hinnalla. Eurooppaan tuotuna tulee rahti ja tullit päälle.

Eurooppalaiset kyllä maksavat aika mojovaa lisähintaa. Äkkiä katsottuna Model Y LR Kiinassa noin 47k€. Voi olla, että tuohon tulee esim. veroja päälle, mutta tuskin sen verran, että ollaan Suomen hinnoissa, eli 64k€.

Olisko sitten parempi ratkaisu jättää paikallista tehdasta odotellessa eurooppalaiset tyystin ilman Tesloja ja antaa kilpailijoiden vallata markkinaa rauhassa?

5 tykkäystä

Tuonti on vanhanaikaista. Pitää disruptoida verottaja ja ajaa autopilotilla kotiovelle.

5 tykkäystä

ALV on Suomessa 24% → 50 kE alvittomasta hinnasta tulee jo pelkästään sen takia siis 62 kE.
Tuo loppuosa hintaerosta meneekin sitten rahteihin yms.

Toki Kiinassakin voi jokin ALVin tapainen olla mutta tuskin on 24% eikä välttämättä koske referenssihintaasi.

NHTSA Complain Allegedly Reports First FSD Beta Crash - autoevolution

According to the report published on the NHTSA website, the car sounded a warning. However, it was halfway through the turn. The driver tried to steer the vehicle back to the correct lane, but the car would have taken control and “forced itself into the incorrect lane(,) creating an unsafe maneuver (and) putting everyone involved at risk.”

The car that was in the invaded lane did not have time to avoid the crash. With that, the Model Y would now be “severely damaged on the driver side.” Without a name or any other reference, such as the location in which the crash happened, we have no way to check if the story is true or not. Despite that, it was relevant enough to deserve an article, which may be a way to clarify everything.

UBS:llä mielipide Teslan suhteen kääntymässä positiiviseen suuntaan. Tosin tuo arvio, että Tesla myy vuonna 2025 noin 2,3 miljoonaa autoa on pahasti pielessä. Eiköhän tuo määrä mene jo vuonna 2023.

5 tykkäystä

According to Hummel, of Tesla’s projected $20 billion profits in 2025, 45% will come from its in-house software alone. We estimate that $9 billion of the $20 billion OP is directly related to the monetization of Tesla’s software capabilities (mainly full self-driving),”

P/E 52 2025 nykykurssilla ja ilman osakekannan kasvua …

Upside: myy enemmän kuin 2.3milj autoa, downside: stock dilution, FSD edelleen beta… voitto per auto vähemmän kuin 8700 (25k autolla voitto 8,7k on kova sana)

4 tykkäystä

Ei mitenkään yllättäen, sirupula näyttää iskeneen Teslaankin:

Ei myöskään yllättäen, autot toimitetaan vaikka ilman noita sirujakin.

Useammassa ketjussa tästä olikin jo, mutta ongelma näyttäisi koskevan nimenomaan vanhempia siruja joita käytetään mm. Usb porttien ja langattoman latauksen ohjaamiseen. Noita ei edes Teslalla pystytä kovin helposti korvaamaan uusimman sukupolven tuotteilla.

3 tykkäystä

Jorma Erkkilä käy artikkelissa läpi Teslan arvonmääritystä

DCF-mallin tulos ja johtopäätökset

Edellä mainituilla oletuksilla Teslan teoreettiseksi arvoksi saadaan hieman alle 1080 miljardia dollaria. Osaketta kohden se on noin 1070 dollaria , mikä on lähellä osakkeen tämän hetken 1033 dollarin kurssinoteerausta.

8 tykkäystä

Tuossa mallissa näyttää olevan lukuisia varsin optimisilta vaikuttavia oletuksia, kuten menekin olevan kiinni ainoastaan tuotantokapasiteetista, keskihintojen laskun pysyvän varsin maltillisena kuitenkin katetason per auto säilyvän korkeana. Mun mielestä riskitaso tuollaisen skenaarion käytössä on hiukan korkea, suorastaan yltiöpäinen.

10 tykkäystä

Lopputuloksena myös tämän planeetan BKT:ta isompi yhtiö, joten toivottavasti jossain vaiheessa löydetään muualta universumistamme älykästä elämää ja Tesla onnistuu valtaamaan markkinaa myös tuolta.

24 tykkäystä

Ilmeisesti Teslaan kannattaa sijoittaa, jos sen arvo nousee isommaksi kuin planeetan BKT (>$90 biljoonaa). Teslan arvo on nyt 1 biljoona. Helppo 100-baggeri.

21 tykkäystä

Kyllä minä yritykseen sijoittaisin, jos uskoisin sen kasvavan maailman bkt:ta isommaksi.

Jos siis jollekin jäi epäselväksi niin määrittämällä maailman bkt kasvua korkeamman terminaalikasvun DCF-laskelmaan oletat yrityksen kasvavan tulevaisuudessa isommaksi kuin maailman bkt, joka luonnollisesti on mahdotonta.

Oikeampi lopputulos tuolle olisi tuo 780 dollaria ja sekin todella bullilla näkemyksellä ja yrityksen beta huomioiden liian pienellä diskonttokorolla.

18 tykkäystä

Tulee hyvä Q4 toimitusmäärä Eurooppaankin, kun Tesla -laivoja on tulossa iso määrä. Artikkelissa puhutaan 12 laivasta (josta 10 Eurooppaan), mutta nähtävästi päivitetty oikea luku Eurooppaan on 16, jolloin autoja tulisi 48000 kpl.

6 tykkäystä