Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1)

Ymmärsinkö oikein, että uskot nyt jo myydyissä Tesloissa olevan tarvittavat fyysiset härpäkkeet kamerat yms autonomista ajamista varten?

1 tykkäys

Skaalautumisella tarkoitan, että Mobileyen nykyteknologia mahdollistaa autonomisen teknologian käytön vain a) robotaksiyhtiöille (teknologia ei hinnan takia esim. kuluttajien saavutettavissa) b) tietyille maantieteellisille alueille (geo-fenced).

3 tykkäystä

Teslan Autopilot käyttää (ainakin Teslan mukaan) kahdeksaa kameraa 360 asteen kuvan luomiseksi auton ympäriltä. Teslan lähestymistapa autonomiseen ajamiseen on ollut tietokonenäkö, joka käyttää siis kameroiden kuvaa ympäristön analysointiin (esim. LIDARien sijaan).

1 tykkäys

Teknologia itsessään ei skaalaudu niin että kun robotaksi saadaan berliinissä toimimaan, saadaan se suoraan toimimaan myös helsingissä. Bisnesmallin luulisi olevan hyvinkin skaalautuva, mutta alkupanostukset ovat toki paljon suuremmat.

Juu, hienot systeemit :+1: mut ei vastannu mun kysymkseen

Katsoin myös tuon Amnon Ahashuan esityksen ja sen Radar uutisesta kommentoin tuonne Lidar-palstalle eilen

Oletin väärin, että Robotaksi käyttäisi vain REM-karttaa, mutta haluavat ottaa varman päälle tuon Robotaksin suhteen ja käyttää ainakin aluksi HD-karttaa REM:n rinnalla

Zeekr 001 on varusteltu 11 kameralla. Olen käsittänyt, että 2 kk sisällä se saa OTA päivityksen, jonka jälkeen sillä pitäisi olla samat autonomiset navigointiominaisuudet ominaisuudet kuin Teslalla. Kiinnostavaa nähdä, millaisia videoita sen ajosta julkaistaan

Mobileye pääsee levittämään REM-karttaa entistä laajemmalle, koska mm. tulevat VW-konsernin autot (VW, Audi, Seat, Scoda) sekä Ford tulevat sitä käyttämään. Muitakin ehdokkaita on.
Mitä enemmän sitä käytetään, sitä enemmän se lisää turvallisuutta.
Jos Tesla ja Mobileye käyttävät neuroverkkoja autossa (opetus pilvessä) niin Mobileye REM käyttää erittäin laajasti neuroverkkoja ja laskee mm. optimiajolinjat teille (hyvä lumisilla olosuhteissa), risteyksien optimilinjat, rivissä olevien liikennevalojen ja oikean kaistan riippuvuudet jne. Nämä on sitten autoilla käytössä. Tämä vähentää todennäköisesti myös auton neuroverkkojen opetuksen tarvetta (vertaa Dojo), koska neuroverkon rakenteesta voidaan tehdä yksinkertaisempi

Mobileye IPO on kiinnostava myös siksi, että jos REM leviää niin, että siitä tulee yleinen standardi, ovat Mobileyen kasvumahdollisuudet autonomisten autojen lisäksi autonomisessa infrassa

Mielestäni Karpathy tässä videolla selittää osin REM-kaltaisen kartan toimintaa kohdassa 22.00 alkaen Karpathy RNN feature map. Mitä mieltä on @Jukka_Lepikko

Mobileyen Radar uutinen on kova, sillä heidän 5-10 kertaa lidaria halvempi Radar toimii lähes lidarin tarkkuudella, siksi varustavat sillä ja kameroilla 360 asteen näkymän tuleviin L4 autoihin. FMCW-lidar vain eteenpäin ja yksi syy on objektien reaaliaikainen nopeuden tunnistus.
Jos katsoit tarkkaan Karpathyn AI Day esityksen, on keskeistä tietää objektien tarkat etäisyydet ja nopeudet

Sanoisin, että Teslalla on nuori ja nälkäinen tiimi ja Mobileyellä kokenut vahvasti koulutettu tiimi Prof. Amnon Shashua, Dr. Gaby Hayon, Prof. Shai Shalev-Shwartz

Muitakin varteenotettavia kilpailijoita toki Teslalla on.
Teslan etuna on yleisesti AI/ML/neuroverkkojen käytössä liiketoiminnassa on Elon Muskin mm. OpenAI:n kautta luoma laaja osaajaverkko

5 tykkäystä

[quote=“Seinakadun_Keisari, post:4633, topic:5316, full:true”]

Mä voin referoida katsomatta Mobileyen videota: Täysi yleinen autonomia ei ole kartoitushaaste, se on tekoälyhaaste. Tarkkojen apukarttojen tekeminen on jo itsessään kallista, mutta niiden ylläpito vasta kallista onkin. Maailma on jatkuvassa muutoksessa ja minuutti sitten päivitetty hd-kartta on nykyhetkessä jo vanhentunut. Lisäksi karttoihin tukeutuva tekniikka vaatii autolta paljon kallista rautaa ja infralta häiriöttömät tiedonsiirtoyhteydet. Sille on syynsä miksi geofencet ovat hyvin rajattuja pieniä alueita.

Kysykää itseltänne ajaako FSD Beta 10.8 paremmin jo kuin apina?

3 tykkäystä

Ok, meillä lienee hieman eri käsitys skaalautumisesta tässä suhteessa, se mitä Mobileye on aikaisemmin sanonut geofencen laajentamisesta on ettei se ole mikään iso juttu, se ei siis vaadi mitään älyttömiä kartoitusoperaatioita tms ja Mobileyellähän on jo kaikkein eniten dataa käytettävissään koska sen kameroita/sensoreita käyttää niin moni auto.

1 tykkäys

Sä aina penäät lähteitä, niin nyt olisi sinun hetkesi.

1 tykkäys

In 2007, following eight years of research and development, Mobileye’s system-on-chip product went into production with global automakers for the first time. Over the next five years, Mobileye produced one million chips. Today, over 40 million cars have Mobileye technology installed, and our products have been selected for implementation in serial production of 313 car models from our 27 OEM partners by 2017 (compared to 36 car models across seven OEMs in 2010) . From Mobileye’s perspective, the best proof of how well our technology works and how much impact we are having on vehicle safety is in the number of partners we have, and how many of our programs are currently and soon-to-be on the road.

We credit our success with OEMS to the accuracy of our machine vision algorithms, our ability to demonstrate future advancements in safety technology years ahead of planned deployments, and our proven ability to bring these advancements into production on time. Mobileye’s software demonstrates extremely high accuracy in a safety-critical area of the vehicle, where false negatives can cost lives and false positives can drive costly recalls. Our focus on safety is the core reason why Mobileye’s EyeQ® chip volume grew from 182,000 units in 2010 to 4.4 million in 2015.

Oliko muuta tällä kertaa?

5 tykkäystä

A new lane departure warning system from Mobileye takes a different approach than any of its competitors. In most cases, the lane markings are recorded there with at least one camera. In the Mobileye system, on the other hand, lane guidance is based on previously collected data from the line that other vehicles were driving on this road. The database: Last year alone, information on four billion kilometers was added, Mobileye announced at the CES in Las Vegas.

4 miljardia kilometria olisi 10 000km per 400 000 autoa.

Edit: samasta artikkelista poimittua, MobileEyen johtajan kommentti: “In the next three to five years I don’t see any technical possibility of bringing a system onto the market that is only camera-based,”

2 tykkäystä

Kiitos! Että yli neljä miljoonaa laitetta jo kuusi vuotta sitten. Osaako joku tarkemmin sanoa, miltä nuo autot näyttävät, jotka on Mobileyen raudalla varustettu. Luulisi niitä näkevän täällä Suomessakin kerta niitä noin paljon on.

Herää kysymys, miksi Mobileye on konenäössä niin paljon Teslaa jäljessä, kun koko homman pointti on tekoälyn kouluttaminen valtavalla määrällä dataa. Tesla käynnisti nykyisen FSD arkkitehtuurin kehittämisen noin puolitoista vuotta sitten hieman ennen FSD Beta jakelua. Jo nyt FSD Beta 10.8 on uskomaton saavutus. Auto ajaa lähes kuin ihminen inputtina pelkät videokamerat. Vastaavaan ei kukaan muu pysty ilman kalliita lidar ja hd-map party trickkeja.

4 tykkäystä

Tämän taitaa tietää kaikki paitsi Musk.

1 tykkäys

Mistä tiedät kumpi on edellä?

Autonomisessa ajossahan Mobileye on valovuosia Teslan edellä mutta se johtuu osittain siitä että he ovat tajunneet ettei pelkät kamerat riitä.

Lidarit eivät ole kalliita (ellei vertaa niitä Teslan kivikautisiin kameroihin jotka ovat resoltaan about samaa tasoa kuin ensimmäisissä kamerakännyköissä 90-luvulla), tämä on taas vanhentunutta tietoa jota jostain syystä eräät tykkäävät levitellä.

Mistä tiedän? Kato tuo video ja päättele itse.

Eli kuten itsekin toteat: Teslalla on kustannusetu. Kelaappa miten hyvin FSD Beta 10.8 toimii vaikka käytössä on vaan kivikautiset paskat kamerat.

1 tykkäys

Oliko tuossa videossa myös Mobileye? En viitsisi alkaa selaamaan videota läpi.

Kyllä. Jos/kun Tesla saa kehitettyä kameroihin perustuvan järjestelmänsä (minkä itse uskovat kehittävänsä), kaikki rauta löytyy autoista jo valmiina (ei ihan vanhimmista malleista, mutta varmaan 90+% autoista). Tarvitaan vaan over-the-air softapäivitys.

2 tykkäystä

Kustannusetu verrattuna mihin? Nykyisellä hardiksella ei todennäköisesti ikinä tuoteta lv4, saati sitten lv5 autoja joten vertailua on mahdoton tehdä niihin lidar-autoihin jotka lv4/5:een pystyvät.

1 tykkäys

Juuri näin, autoja on ilmeisesti tuotettu muutama tuhat tähän mennessä. Todella mielenkiintoista verrata videoita Teslan nykytilanteeseen. Zeekr 001 ilmeisesti kuitenkin jää pysyvästi Level 2 autoksi, koska Mobileye näkee omalla teknologiallaan Level 4 autoissa tarvittavan muutakin kuin kamerat. Tuo comsumer AV lidar/radar yhdistelmä on vasta kehitysvaiheessa.

Varmaan pitää ihan mielenkiinnosta myös lähteä käymään Berliinissä tai Tel Avivissa koittamassa L4 robotakseja ilman kuljettajaa, kun ne tulevat saataville. Exciting!

Tuolla videolla Karpathy puhuu “HD-mapin tapaisen näkymän rakentamisesta”, mutta nähdäkseni viittaa sen rakentamiseen kameroiden näkemän informaation perusteella. Vähän jää epäselväksi, säilötäänkö tuota tietoa REM-tapaan ja käyttävätkö muut autot toisten keräämää dataa? Vai onko kysee vaan siitä, kuinka neuroverkot oppivat rakentamaan tuollaista karttaa koko ajan tehokkaammin.

Tesla teki aika ison pivotin vasta viime toukokuussa, kun sanoivat keskittyvänsä pelkkään kameraan perustuvaan järjestelmään. Kehitys sen jälkeen on ollut nähdäkseni aika nopeaa, vaikka vielä ei olla lähelläkään itse ajavaa systeemiä. Tämän vuoden aikana ollaan varmaan paljon viisaampia siitä, mikä on kehitystahti ja millä tasolla ks. systeemi on 6 kk tai 12 kk päästä. Tesla on aktiivisesti pyrkinyt rekrytoimaan parasta tekoälyosaamista, missä on varmasti onnistunutkin. Lisäksi Dojon saaminen käyttökuntoon varmasti kiihdyttää kehitystä.

6 tykkäystä

Ne eivät ole mitään robotakseja, vaan tavallisia autoja, joissa on MobileEyen ADAS (esim kaistavahti)

Millions of Mobileye-equipped ADAS vehicles sending data to the cloud in small data packets

1 tykkäys