Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1)

BYD:n kasvu on ollut erittäin hyvää. Yhtiö toimii kuitenkin pääasiassa Kiinan markkinoilla. Jos pidemmässä juoksussa haluaa haastaa Teslaa, pitää lähteä valloittamaan globaaleja markkinoita. En tiedä onko länsimaissa tuntemattomalla merkillä potentiaalia tähän.

Se, että joku toinen yhtiö (oli sitten BYD, Toyota tai VW) myy paljon autoja, ei tarkoita ettei Tesla voisi myydä myös paljon autoja.

Teslan kakkoskvartaali on täysin one off kvartaali, luvut ei ole millään tavalla vertailukelpoisia esim. käynnissä olevaan kvartaaliin. Tesla toimittaa tässä kvartaalissa noin 360 000 autoa ja luvut ovat täysin eri luokkaa kuin lockdownien pilaamassa kvartaalissa.

Autoanalyytikot (ei Tesla bullit) puhuvat Teslan asiakastyytyväisyydestä:

13 tykkäystä

Kiina on todella tärkeä markkina Teslalle ja Teslalla riittää kilpailijoita muillakin markkinoilla. BYD syö Teslan markkinaa koko ajan Kiinassa.

Asia selvä. Minua kuitenkin informoitiin, että Teslan marginaalit pysyy samana Q2 kaikesta huolimatta.

Hyvä Teslalle jos asiakkaat ovat vielä tyytyväisiä. Toi Troytesliken keräämä data ei kuitenkaan kovin hyvältä näytä eikä poista Teslan laatuongelmia. Teslan asiakaskunta kun on varsin mielenkiintoista.

3 tykkäystä

Niin siis en todellakaan ennusta, että Teslalle kävisi Nokiat tai väitä että Teslalla olisi Nokian kaltainen kulttuuri. Pointti oli se, että Tesla on kasvussaan lähempänä vuoden 1995 Nokiaa kuin 2007.

Mutta myös huonot skenaariot ovat mahdollisia ja Telsakin kuolee jossain vaiheessa. Meneekö siihen 10 vai 200 vuotta, en tiedä.

2 tykkäystä

Ennustaminen on vaikeaa, kuten nähdään vuoden 2014 jutusta. Se mikä tuntui silloin absurdilta, olikin realismia vuonna 2020. Disruptio muodossa tai toisessa muuttaa äkkiä voimasuhteita. Apple näytti sen aikanaan ja Teslan kehityksessä on samaa pöhinää.

17 tykkäystä

Tuohon väliin ei tarvittu, kun varmaan 6-8 rahoituskierrosta, muutama vaporware tuote, itsestään ajavia autoja(FSD), robotakseja jne. Monen firman kohdalla rahoitus olis loppunut ja monen firman kohdalla SEC tai joku muu virasto olisi laittanut lapun luukulle paskan puhumisesta. Tällä kertaa meni näin. Toivottavasti muut ei ota mallia, että miten pääsee maailman rikkaimmaksi.

Eikös Tesla voi olla myös Research In Motion joka teki Blackberry puhelimia? Mites niillä nykyään menee? Eikös niillä ollu ylivoimainen älypuhelin myös?

Helppoa kun voi peräpeilistä valita firmat. Altavistalla olis myös joskus hakukone. On muuten varmaan Googlea isompi firma, kun tekivät hakukoneen niin paljon aikasemmin.

9 tykkäystä

Joka vuosi sama homma. Nää on aika isoja juttuja, että voit valita parhaat talentit päältä. Ei tainnut noilla sun mainitsemilla firmoilla yltää brändi ikinä ”ihan” tälle tasolle?

En siis todellakaan väitä, että Tesla on näillä tasoilla hyvä sijoitus. Mutta ei Tesla ole myöskään mihinkään enää katoamassa. Ja hyvä niin, päästöttömät autot ja niiden tuottajat on objektiivisesti hyvä juttu.

4 tykkäystä

Teslan kyydissä on mielenkiintoista matkata jo pelkästään sen ympärille luotujen vahvojen mielipiteiden vuoksi.

Sähkövatkain, tulevaisuutta, kiihtyy hyvin, toimintamatka, helsinki-lappi?!?, lataaminen, sähkönhinta, Elon Musk

Mielestäni on selvää että ollaan menossa Applena iPhonen alkupään malleissa, hyviä puhelimia, brändi alkaa tulla tutuksi ja vielä on matkaa :wink:

4 tykkäystä

Seppo Saario taisi opettaa että älä rakastu osakkeeseen.
Toistaisesti Tesla on tuonut hyvät tuotot ja niin kauan pysyn kelkassa kun siltä näyttää.
VW arvo näytää houkuttelevalta mutta näkemykseni mukaan menee vuosia ennen kuin 73 mrd euron panostus alkaa tuottamaan.
Toyotasta melko varmasti tulee iso peluri sähköautomarkkinoilla. Tämäkin osake on kiikarissa.
Jos tilanne muuttuu, muuttuu myös salkun sisältö.

3 tykkäystä

Ei olekkaan enää menossa mihinkään, kun välttivät konkurssin lupaamalla vaporware FSD ja robotakseja. Sitten viikkoa myöhemmin tekivät 2 miljardin annin jolla tähän kinuttiin rahaa. Numerot ja aikajana ulkomuistista. Tälläkin palstalla puhutaan aika paljon luotettavasta johdosta, mutta en näe tässä firmassa yhtään luotettavaa johtajaa. Kummasti paranee marginaalit, kun voi myydä $10ke ilmaa kansalle.

Ehkä Altavistan ja RIM:n ois kannattanu vetää vaikka Aikakone^tm hatusta, kun alko näyttää vaikealta.

2 tykkäystä

Päätös splitistä ensi viikolla. Viime kerralla kurssi sai splitistä kivasti vauhtia, eiköhän myös tällä kertaa, kun on paljon muutakin katalyyttiä (EV-tuki, loppuvuoden todennäköisesti kovat Q3 ja Q4 luvut, jne.) nousua tukemaan.

3 tykkäystä

Kyllähän se on tämän fooruminen ongelma, että aika monessa ketjussa lähtee tuo selkään taputtelu täysin käsistä. Viime kesän Harvia-ketju on hyvä esimerkki ja tuo nyt vielä on “laatuyhtiö”, mutta kyllä siellä oli jo koko USA:lle hinnoiteltu saunat viime kesänä. Huomannu kanssa sen, että jos on negatiivinen niin pitää semmonen Pohjolan_eka-tyylinen 200 virkkeen analyysi, mutta puffaamiseen riittää one linerit tai muut älyttömät vertaukset. Itsekkin pysyin erossa tuosta ketjusta, kun olisi ristiinnaulittu jos olisi maininnut et kurssi oli vähän lähtenyt käsistä.

Tänne esim. eräs uskovainen vertas Teslan ja A-insinööri Oy työntekijämääriä tai jotain, mutta sitä ei liputettu! :rofl:

Kuten tuossa toisessa viestissä kirjoitin, niin Tesla pääsi noista turskista eroon lukuisilla anneilla ja sitten veti kanin hatusta FSD:llä ja Robotakseilla. Viikkoa myöhemmin tehtiin parin miljardin anti jonka jälkeen homma saatiin pelittämään jotenkin. Varmaan aika kiikun kaakun oli firma siinä 2017-2019. Eikä ihme, että tämmöisten liikkeiden jälkeen $900B megacappi kiinnostaa vähän enemmän, kun joku turskaa tekevä nakkikiska.

Sen rannikolta rannikolle itsestään ajava auto uupuu vielä tälleen 2022 vaikka se piti onnistua 2017 lopussa. Kauanko sitä joudutaan odottamaan? Maksavat asiakkaat vaihtanu autoa 10 kertaa ennen kun toi onnistuu. :smiley:

12 tykkäystä

Vertikaalisesti integroituneen sähköautofirman ylösajaminen voi vaatia hieman luovaa taloudenpitoa, mutta eikö ole aika kova suoritus, että se onnistui? Ei olisi varmaan paljoa tarvittu, että jollain pienillä patenttikiistoilla tai muilla bmw:t ja muut olisivat saaneet tämän paatin kipattua noina vaikeimpina vuosina. Itse olen ainakin erittäin iloinen, että legacy-firmat ”antoivat” Teslan onnistua, koska onhan tämä firma vienyt EV-alaa eteenpäin monta vuosikymmentä hetkessä.

Kyllä mielestäni Teslan kohdalla myös samaa palautetta voi antaa toiseen suuntaan, kyllä se epäilyn ja FUD:in määrä on ollut myös aivan tähtitieteellistä koko osakkeen matkan ylös. Mutta samaa mieltä, että molemmilla puolilla on ollut ylilyöntiä. Siksi tätä ketjua tullut luettua aika harvoin.

8 tykkäystä

Teslan “alihankkijalta” Qt Groupilta tuli tänään negatiivinen tulosvaroitus. Luulisi energian hinnan nousemisen, korkean inflaation ja talouskasvun hidastumisen vaikuttavan isäntäänkin…

Qt Groupin tulosvaroituksesta:

“Vuoden toisella neljänneksellä oli nähtävissä, että epävarmuustekijät toimintaympäristössä, kuten energian hinnan nouseminen, korkea inflaatio ja talouskasvun hidastuminen lisäsivät varovaisuutta asiakkaiden ostokäyttäytymisessä erityisesti Aasiassa. Etenkin merkittävämpiä hankkeita lykättiin tai toteutettiin ainoastaan osittain, mikä seurauksena varsinkin kehityslisenssien ja konsultoinnin liikevaihto jäi yhtiön tavoitteista.”

3 tykkäystä

Toyota kumminkin myy 11 mil autoa vuosittain eikä epäilystäkän etteikö tuo tahti jatkuisi myös malliston sähköistyttyä.

Ensin toyotan pitää saada panel gapit fiksattua noissa niiden sähköautoissa.

4 tykkäystä

Nyt kun “valmista” tuli:

  • Jokaiselle bZ4X:lle takaisinkutsu
  • Jokainen bZ4X käyttökieltoon (!!)
  • Korjausta ei toistaiseksi saatavilla
  • Toyota tarjoutuu ostamaan auton takaisin tai antamaan polttomoottorilla varustetun auton sijaisautoksi määrittämättömäksi ajaksi

https://electrek.co/2022/06/23/toyota-recalls-bz4x-electric-cars-wheels-falling-off/

Jos tämä uutinen olisi koskenut Teslaa, se olisi ollut kaikissa medioissa. Nyt kun se koskee maailman suurinta autonvalmistajaa, ketään ei näytä kiinnostavan.

39 tykkäystä

Nyt vähän pantaa löysemmälle. Googlaa “Toyota bZ4X recall” ja huomaat, että asiasta on uutisoitu käytännössä “kaikissa medioissa”.

Nolo moka kieltämättä Toyotalta varsinkin, kun Toyota-brändin olennainen osa on luotettavuus. Toisaalta taas kyseessä moottori.fi uutisoinnin mukaan hyvin pieni määrä autoja joista euroopassa on ehditty asiakkaalle toimittamaan 1 ja jenkeissä vajaa 300 autoa. Loput takaisinkutsutuista autoista olleet joko esittelyautoja tai niitä ei ole ehditty vielä asiakkaalle luovuttamaan.

21 tykkäystä

Luin tuon ensimmäisen viestin takaisinkutsusta ja odotin että okei tämä on Teslan ketjussa joten jotain mennyt sähkövoimalinjaan liittyen uudelleensuunnittelupöydälle. Mutta että kyse jostain pyörän tuennan rakenteesta, mikä nyt sattuu tapahtumaan sähköautolle.

Eikö kannattaisi tämän tason tuohtumusta esittää vasta siinä kohtaa kun kilpailijan sähkö autot syttyy palamaan parkkihallissa tai niiden automaattiajo yrittää ajaa betonitolppaan tai jotain oikeasti relevanttia Teslan ketjuun liittyvää?

24 tykkäystä

Itse en toistaiseksi ole Teslan osakkeenomistaja enkä fanboy, mutta Tesla M3:lla (sr+/2021) ajan. Ostin auton alkuvuodesta, jolloin hinnat olivat selvästi alle 50k. Edelliset kaksi autoa ovat olleet uudehkoja volvoja ja en koe laadun mitenkään romahtaneen teslaan vaihtamisen myötä. Jo pelkästään tuplasti pidempi takuu (4v vs. 2v) verrattuna legacy valmistajiin on merkittävä etu. Voi ajella 4v suht huolettomasti ja päivittää uuteen. Autoa vaihtaessa toinen vaihtoehto oli polestar 2 ja valinta meni melko selväesti teslalle, syitä: laatuvaikutelma oikeasti parempi kuin hinnat alkaen polestarissa, teho/range, ei tarvitse ruksia lisävarusteita, ei huolto-ohjelmaa ja paremmat tilat. Ajomelua oli molemmissa saman verran, polestarille pisteet mukavuudesta, ulkonäöstä ja korkeasta istuma-asennosta. Varmasti esim. bmw i4 on laadukkaampi auto, mutta myös kalliimpi.

13 tykkäystä

Kiinnostava veto. Teslan koti-laturia voi pian tarjota muidenkin käyttöön ja kerätä siitä halutun hinnan suoraan Tesla-tilillle…?

11 tykkäystä

Ajatuksia tästä?

4 tykkäystä