Ensi vuoden alusta alkaen vastaanotettuihin sähköautoihin saa jenkeissä 7500 taalan hankintatuen, joten ymmärrettävästi pieni kannustin joulukuun ajaksi on paikallaan. Q1 alkaen IRA alkaa vasta boostaamaan Tesla 2032 asti
Lisättäköön, että viime earnings callissa oli kysymys crediteistä ja Musk vahvisti että molemmat (3 ja Y) mallit pääsevät credittien piiriin. Sen perusteella uskon, että ovat siis ottaneet selvää esim SUV -kategoriaan mahtumisesta ja materiaalivaatimuksista.
Elon Musk – Chief Executive Officer and Product Architect
Well, yeah, I mean I think just at a high level, I’d say, we do expect to fully meet the IRA’s requirements. Do you want to add?
"
Miettinyt samaa. Aika pienistä nyansseista voi päätellä asioita toisen autoilijan käyttäytymisestä…
"
Niin, mitä autopilotti tekee jos moottoritiellä lennähtää eteen jätesäkki, jota omalla on kuskiurallani tapahtunut useamman kerran, lyökö täys jarrutuksen ruuhkassa moottoritiellä 120km/h vauhdissa.
Entä kun tien pinta vaihtelee peilijäästä sulaan, esim kun sataa alijäähtynyttä vettä kuten viime talvena jolloin ajoin 30km/h ja meinasin ajaa bussin perään kun auto meni tuosta vauhdista nastarenkailla suttina yli 50m. Kun painoi jarrut pohjaan vauhti vaan kiihtyi(liikekitka vs statuskitka). Jäiselle tielle oli satanut vettä, ja tuli pakkanen ja tie jäätyi peilikirkkaaksi jääksi, ja sitten satoi taas vettä, kitkakerroin nollan osia, jalkaisin ei ollut mahdollisuutta pysyä pystyssä pitämättä jostakin kiinni.
Noita ei koko ajan tapahdu, mutta riittää se tasan yksi kerta niin hekin lähtee jos kuski/pilotti mokaa.
Eiköhän kuolemanriski ole jatkossakin liikenteessä läsnä. Kysehän on vain siitä että saadaanko sitä ja muita autoiluun liittyviä riskejä pienennettyä robottiautoilun myötä vai ei. Odotusarvo on että riskit pienenevät kaikenkaikkiaan reilusti.
Mites tämä tarina liittyy tuohon, ettei tätä Semiä pitänyt tulla koskaan myyntiin kovimpien epäilijöiden mielestä? Totuus on, että sitä ruvetaan myymään nyt asiakkaalle, tosiaan myöhässä mitä oli alunperin tarkoitus. Haittaako tämä osakkeen omistajia, sitä en tiedä, mutta itseäni ei haittaa. Ei ole yhtiön kasvu ollut tuosta ainakaan kiinni.
Edit. Vastaus @Sambadi :lle eiköhän tarkemmat tiedot selvine aikanaan ja huom. “asiakkaalle eli Pepsille”
Milloin aletaan myymään? Reutersin jutusta tämä ei käynyt selväksi:
Tesla Inc (TSLA.O) Chief Executive Elon Musk delivered the company’s first heavy-duty Semi on Thursday to PepsiCo (PEP.O) without offering updated forecasts for the truck’s pricing, production plans or how much cargo it could haul.
the company did not announce pricing for the Semi, provide details on variants of the truck it had initially projected or supply a forecast for deliveries to PepsiCo or other customers.
Tesla said it had completed a 500-mile drive on a single charge, with the Semi and cargo weighing in at 81,000 pounds in total.
Tesla did not disclose the weight of an unloaded Semi, one key specification analysts had hoped to learn and an important consideration for the efficiency of electric trucks.
Mitä tiedetään:
Pepsi sai ensimmäisen Semin
Muskin mukaan Semi on “the most badass rig on the road”
Pepsi toi Semillä snacks-tyyppistä välipalaa julkaisutilaisuuteen
Mitä Tesla sanoo:
Semillä tehty 800 kilometrin matka yhdellä latauksella lähes 37 tonnin kokonaispainolla
Mitä ei tiedetä:
Semin hintalappu
Semin omaa painoa, joten emme myöskään tiedä hyötykuormasta tuolla 800 kilometrin matkalla
Milloin asiakkaat alkavat saamaan rekkoja tätä seremoniallista ensimmäistä toimitettua rekkaa enempää.
Olenko ymmärtänyt oikein? Teslan sijoittajaviestintähistoria huomioiden en nyt varsinaisesti vielä näiden tietojen pohjalta uskaltaisi luvata, että Semia “ruvetaan myymään nyt asiakkaille”.
Tuossa eilisessä tilaisuudessa esiteltiin videomateriaalia kahdesta testiajosta. Ensimmäinen oli tuo 500 mailin matka Nevadasta San Diegoon väitetyllä 37 tonnin kokonaispainolla. Toinen oli pätkä, missä Semi kiihdyttää 65 km/h → 70 km/h 6% nousussa. Laskin silloin (avo)lavalla olleen 11 betonista reunaestettä, joiden painoksi Google kertoo keskimäärin 4000 lbs eli kuormaa olisi n. 20 tonnia. Mielestäni sanoivat jossain kohtaa tuonkin olleen täysi kuorma. Ehkä joku jaksaa kuunnella höpinät uudestaan läpi tuon tarkistaakseen.
Edit: videolla siis kohdassa 37:15 kuva tuosta lastista, mikäli linkki jostain syystä ei toimisi oikein.
Tesla ei kuulemma mainosta. Itse lasken mainosbudjettiin Tesla Botin, Roadster2:n suihkumoottoreilla, FSD:n ja Robotaksit.
Tesla Semi näyttää menevän samasta budjetista. Jep, ensimmäiset rekat toimitettiin. Mutta mikä on akkukapasiteetti ja range ko akuilla? Jos Semi kerran on myynnissä, luulisi että speksit kerrottaisiin.
Veikkaan että potentiaaliset asiakkaat haluavat vähän enemmän teknisiä tietoja suorituskyvystä kuin arvioin kuorman painosta videon perusteella.
En sano etteikö Semi voisi tulla myyntiin jollain aikataululla, mutta tosiaan Teslan sijoittajaviestinnän historia huomioiden en yllättyisi vaikka lopulta koko hanke jäisi @MiamiFan mainitsemaksi mainokseksi.
En tiedä raskaasta liikenteestä juuri mitään. Enkä sähkövoimalinjasta raskaassa liikenteessä muuta kuin tiedostan haasteet hyötykuorman määrässä johtuen tarvittavien akkujen painosta. Lähinnä kritiikkini osuu Teslan sijoittajaviestintään. Jos he kertovat jotain tuotantotavoitteista jollekin tulevaisuuden ajanjaksolle, projektien aikatauluista, tulevista projekteista yms niin vaikea antaa niille mitään painoarvoa. Niin monta kertaa näissä asioissa on aikataulut venyneet jne.
Itseäni kinostelee hinta. Akkurekka kun ei voi olla määräänsä enempää kalliimpi kuin FCEV-malli. Tai ei voi välttämättä olla ollenkaan kalliimpi. Ja kinostelee mistä akut tulee, että pääseekö edes IRA:n tuista hyötymään, jos se edes tulee oikeesti myyntiin.
Niin, ehkä keskimääräisesti. Onnettomuudet tuppaavat sattumaan ns. riskikuljettajille, jotka nostavat onnettomuustilastoja suhteessa lukumääräänsä nähden huomattavan paljon. On kyse sitten iästä, kokemuksesta tai k*sipäisyydestä. Tai vaikkapa näiden yhdistelmästä.
Onko olemassa mitään numeraalista arvoa, edes odotusarvoa, sille, paljonko kokenut, ikänsä turvallisesti ja ennakoivasti ajaneen Erkki Esimerkkikuskin riskit pienenevät, kun hän luovuttaa ajoneuvonsa FULL SELF DRIVERin haltuun ja ummistaa mökkimatkalla silmänsä ollakseen skarppina saunan lämmitykseen heti perille päästyään?
Jos riskit pienenevät keskimäärin niin ne pienenevät myös Erkin kohdalla. Siinä kohtaa kun joku törttöilijä paumauttaa kolmion takaa kylkeen niin Erkin henkilökohtaisilla ajotaidoilla ei ole mitään merkitystä.
Tässä on Salkunrakentajan juttu Teslasta ja sen kilpailijoista. Jutun lukee muutamassa minuutissa.
S&P:n mukaan mukaan yhä useammat autonvalmistajat tulevat markkinoille halvemmilla vaihtoehdoilla – erityisesti alle 50 000 dollarin malleilla, joissa Tesla ei vielä todella kilpaile.
Esimerkiksi korealaiset Kia ja Hyundai hakevat kasvavaa markkinaosuutta USA:n täyssähköautojen markkinoilta. Tällä hetkellä niiden markkinaosuus on noin 10 prosenttia.
Teslan on pakko vastata tähän haasteeseen halvemmilla malleilla. Yhtiön toimitusjohtaja Elon Musk vahvisti jälleen kerran äskettäisessä tulospuhelussa, että yhtiö työstää Model 3:a edullisemman hintaista ajoneuvoa, vaikka markkinoille tulon ajankohta on epäselvä.
Voiko kysyä mitä haet tällä takaa? Luuletko että nyt Semikin on tehty vain ja ainoastaan sen takia, jolla Tesla voi vain mainostaa itseään eikä rekka tule koskaan edes myyntiin vai mikä on homman juoni?