Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1)

Eli Teslalla oli tosiaan disclaimer, että videota on muokattu ja auto ei oikeasti toimi niin? Saisitko laitettua, en ole nähnyt. Nikolalla oli myös demo-video. Väitteesi perusteella toiselta löytyy disclaimer. Odottelen!

Nyt päästään juurikin siihen ongelmaan. Pienempi kaveri oli helpompi saada. Aina ei mene nallekarkit tasan ja sehän tässä nyppiikin.

6 tykkäystä

Nikola esitti videon kuvaavan olemassa olevaa, valmista teknologiaa. Nikola valehteli.

Teslalta sen sijaan on löytynyt disclaimerit sen hetkisistä omaisuuksista sekä siitä, että tuote ei ole vielä valmis niin markkinointimateriaaleista, tilausvaiheesta kuin käyttöönottovaiheesta. Kukaan tuotteen tilanneista tai tuotteeseen perehtyneistä ei voi väittää, ettei olisi tiennyt tuotteen rajoitetuista ominaisuuksista.

7 tykkäystä

Kyseinen video on ollut upotettuna Teslan sivustolle ja ollut osa markkinointimateriaalia. Samasta paikasta on löytynyt tarpeelliset disclaimerit.

En ole missään vaiheessa väittänyt minkään videon sisältävän disclaimereita. Voit viimeisistä viesteistä lukea mitä olen kirjoittanut. Tähän asiaan ei varmasti tarvitse enää palata.

7 tykkäystä

Lienee tästä vuoden 2016 videosta kyse. “The person in the drivers´s seat is only there for legal reasons” on kyllä vähintäänkin kyseenalaista mainostusta mielestäni.

https://www.tesla.com/videos/full-self-driving-hardware-all-tesla-cars

https://edition.cnn.com/2023/01/17/tech/tesla-self-driving-video-staged/index.html

Andrew McDevitt, the lawyer who represents Huang’s wife and who questioned Elluswamy’s in July, told Reuters it was “obviously misleading to feature that video without any disclaimer or asterisk.”

18 tykkäystä

Kun linkittää tänne uudestaan jo kertaalleen viime viikolla linkatut uutiset käynnissä olevasta oikeudenkäynnistä, niin samaa jankkausta voi jatkaa?

Mun vastaukset on täysin samat kuin yllä, eli copy-paste:

  • Teslalta on löytynyt disclaimerit sen hetkisistä omaisuuksista sekä siitä, että tuote ei ole vielä valmis niin markkinointimateriaaleista, tilausvaiheesta kuin käyttöönottovaiheesta. Kukaan tuotteen tilanneista tai tuotteeseen perehtyneistä ei voi väittää, ettei olisi tiennyt tuotteen rajoitetuista ominaisuuksista.
  • Kyseinen video on ollut upotettuna Teslan sivustolle ja ollut osa markkinointimateriaalia. Samasta paikasta on löytynyt tarpeelliset disclaimerit.
  • En ole missään vaiheessa väittänyt minkään videon sisältävän disclaimereita.
30 tykkäystä

Sellainen näkökulma vielä rajoitettuun L3:een.

Aika moni suurkaupunkilainen taitaa viettää 2 tuntia päivässä aamu- ja iltaruuhkissa. Liikenne seisoo ja matelee. L3 olisi kiva.

5 tykkäystä

Semile oma tehdas Nevadan?. Kuullaankohan jo pian uutisia uudesta tehtaasta myös Indonesia/Mexico/Canada akselilla?

9 tykkäystä

En sanonut että FSD tippuu pois kun nopeus nousee yli tietyn rajan, FSD yleisesti tippuu pois kun kuski joutuu ottamaan ohjat käsiin syystä tai toisesta.

Joku voisi kuvitella että koska Musk ja Tesla-fanit hehkuttavan FSD:n olevan niin ylivoimainen niin sille olisi myös haettu viralliset lv3 hyväksynnät mutta tätä ei ole tehty, syynä lienee juuri se ettei Tesla uskalla ottaa mitään vastuuta FSD:n toiminnasta ts. se ei luota että FSD on vielä siinä vaiheessa että Tesla voisi vastata sen toiminnasta.

Mutta kuten sanoin, pidän huomattavasti todennäköisempänä että Mersu laajentaa lv3 käyttöolosuhteita nopeammin kun Tesla saa FSDn tarpeeksi toimivaksi että se saavuttaisi virallisesti lv3 tason.

7 tykkäystä

Tässä yksi yhteenveto mersun “lvl 3” Drive Pilotista. Muutama sekuntti näytettiin Teslaa ja se oli jo paljon vakuuttavampi, kuin tuo Mersun yksinkertainen ajo tapahtuma. Mersun pitää lisätä aika paljon käyttöolosuhteita ennen, kuin se on lähelläkään Teslaa.

4 tykkäystä

Hakusanan “Model Y” globaalit hakumäärät Googlen datan mukaan. Mistäköhän tämä kertoo?

20 tykkäystä

Jengi tarkistaa paljonko Y maksaa nyt hinnanalennusten jälkeen. Siitä se kertoo.

19 tykkäystä

Onko tämä retorinen kysymys vai oliko tähän jokin oikea vastaus?

Eiköhän tosiaan kaikki etsi uusia hintoja sekä miten käytettyjen hinta on muuttunut

4 tykkäystä

Oli retorinen kysymys… johon ei samalla voi olla muuta kuin yksi oikea vastaus: noin suuri kasvu hakumäärissä ei voi kertoa muusta, kuin lisääntyneestä kysynnästä ja tilausmääristä Model Y:n suhteen.

11 tykkäystä

Varmaankin tuo kiinnostuksen lisäys (hakumäärät) tuo uusia leadejä, jotka generoituu kaupoiksi lyhemmällä tai pidemmällä aikavälillä. Osa varmaan enemmän harkitsevia ja osa perusautoilijoista taas aiemmin pitänyt Tesloja liian kalliina ja päivittävät nyt näkemystään, kun monesta uutiskanavasta tämä hinta-ale on silmiin osunut.

Aikajänne liikevaihdoksi muuttumisesta riippuu kaiketi eniten kuluttajaluottamuksen palautumisesta, mutta jonkinlaista padon muodostumista ja tulevaisuudessa purkautumista tuo saattaisi ennakoida. Onko se kerralla vai tipoittain, ei varmasti pitkällä perspektiivillä ole väliä.

Vähän turhan kärkkäästi matadorit pyrkii nyt painamaan tikareita Bullien niskaan. Oma näkökanta Yhtiöstä on varovaisen positiivinen. Kassavirta juoksee nätisti, mutta kyllä kilpailijat tulevat ottavat teknologiassa kiinni Teslaa kaiken aikaa.

3 tykkäystä

Tesla plans to invest an estimated $3.6 billion in battery and electric semi-truck manufacturing in Northern Nevada, the White House confirmed Tuesday.

The electric automaker headed by billionaire Elon Musk already has its Gigafactory in Storey County, east of Reno, where lithium-ion batteries and other electric vehicle components are manufactured. The investment is expected to expand its production capacity for the Tesla Semi, a cargo-hauling electric truck that was recently purchased by PepsiCo.

Liekö vanha uutinen, mutta osui feedissä silmään.

4 tykkäystä

Siitä jollekin työpaikka. Tesla-yhteisössä tiesivät, että ainakin briteissä vastaava paikka on aiemmin ollut auki.

FSD:n laajentumista Eurooppaan siis tiedossa jollain aikavälillä.

6 tykkäystä

Tässä vielä Teslaltakin virallinen tiedote.

Tesla rakentaa siis kaksi uutta tehdasta:

  • Akkutehdas, jonka kapasiteetti 100 GWh (4680)
  • Tesla Semi -tehdas
18 tykkäystä

Haluan vielä palata näihin Innovator’s Dilemma -kirjassa esitettyihin ajatuksiin, koska niin perverssiltä kuin se kuulostaakin, uskon että Teslalla on iso riski tulla disruptoiduksi.

Most new technologies foster improved product performance. I call these sustaining technologies.
Some sustaining technologies can be discontinuous or radical in character, while others are of an
incremental nature. What all sustaining technologies have in common is that they improve the
performance of established products, along the dimensions of performance that mainstream customers
in major markets have historically valued. Most technological advances in a given industry are
sustaining in character. An important finding revealed in this book is that rarely have even the most
radically difficult sustaining technologies precipitated the failure of leading firms.

Occasionally, however, disruptive technologies emerge: innovations that result in worse product
performance, at least in the near-term. Ironically, in each of the instances studied in this book, it was
disruptive technology that precipitated the leading firms’ failure.
Disruptive technologies bring to a market a very different value proposition than had been available
previously. Generally, disruptive technologies underperform established products in mainstream
markets. But they have other features that a few fringe (and generally new) customers value

Lvl 3 tarjoaa täysin erilaisen arvoehdotuksen lvl 2 ajamiseen verrattuna. Siinä missä lvl 2 ajossa täytyy koko ajan pitää katse tiessä ja aina välillä mikromanageroida autoa, voi lvl 3 ajossa vaikka lukea kirjaa, vilkaista työpaikan sähköposteja tai vaikka treidata. Itse en koskaan ostaisi lvl 2 autoa, koska jos minun on pakko tuijottaa tietä ja pitää kädet ratissa, niin mieluiten ajan sitten itse. Sillä ei ole minulle merkitystä kuinka hyvä tuo Teslan lvl 2 auto on navigoimaan kaupunkiympäristössä, mikäli lvl 3 auto tarjoaa moottoritien matka-ajoon mahdollisuuden aidosti irrottautua ratista ja rentoutua. Uskon että minun tavalla ajattelevia on monia ja heti kun nämä lvl 3 ratkaisut pääsevät tuolle suorituskykyvaatimusten alalaidalle, niin lvl 2 autot alkavat hävitä asiakkaita lvl 3 autoille. Tähän tuskin menee muutamaa vuotta pidempään, joten jos Tesla aikoo ostaa ne LiDARit/Radarit, niin Muskille tulee jo aikamoinen kiire :face_with_monocle:

20 tykkäystä

Kyllä se Teslalla ajaminen on viimeisen vuoden aikana ollut kallista. Auton hinta laskenut voimakkaasti ja sähkökin hiukan pomppasi.

Nämä amerikan luvut, meillä tullaan perässä pienellä viiveellä.

3 tykkäystä

Niin on ollut saunominenkin jos on ostanut Harvian osakkeita ja sähkö on ollut kallista. Olisikohan mitenkään mahdollista jos tämä ketju ei olisi täynnä Teslan sijoituscaseen liittymätöntä FUDia ja ihmeellistä negailua joka asiasta?

Tottakai käytettyjen autojen hinnat ovat laskeneet normaalille tasolle toimitusaikojen normalisoiduttua, tax creditin tultua voimaan ja hintojen laskettua. Olisi hyvin outoa jos normaalitilanteessa käytetyn auton hinta olisi korkeampi kuin uuden, ja tämä oli tilanne nimenomaan heinäkuussa joka tuohon linkkaamaasi twiittiin oli otettu näppärästi vertailuun.

FSD keskustelu tässä ketjussa on mielenkiintoista, vaikka noudattaakin yleistä keskustelun kulkua. Jos MB/Tesla asetelma olisi toisinpäin, kuinka moni tosissaan esittäisi Teslan olevan lähempänä oikeasti lvl4/5 tason saavuttamista?

10 tykkäystä