Text Sa ent Livechat - SAAS palvelu onlineviestintään ja -kauppaan

No niin, tässä hieman koottuna ajatuksia ja havaintoja vs. kilpailijat (Huom: tuotteen osalta nämä perustuvat aika pitkälti verkkosivujen informaatioon. En siis ole käyttänyt LiveChatia joten 100% varmoja nämä eivät ole). Tiivistelmänä sanoisin, että vaikuttaa ihan pätevältä firmalta ja nopeaa kasvua on varmasti luvassa ainakin lähitulevaisuudessa (minkä voisi olettaa näkyvän myös osakkeen hinnassa), mutta haasteitakin riittää ja pitkän tähtäimen menestyksestä ainakin minulla herää aika paljon kysymysmerkkejä.

Kilpailijoista tuotemielessä lähimpänä näkisin tämän tällä hetkellä olevan Intercomia, joka on listaamaton yritys eli siinä mielessä osakkeen hinnan nousun potentiaalin määritys hieman haastavaa. Jos verrataan Zendeskiin, niin heillä oli liikevaihtoa 2019 816M USD (kasvua 36% YoY) ja asiakkaita (heidän omien investor sivujen mukaan) noin 150,000. Kuukausitason ARPU Zendeskillä olisi siis noin 450 USD jo 2019 vs. Livechatin 111 USD Q2/20. Aika kauas siis jää LiveChat keskimääräisessä liikevaihdossa per asiakas. Zendesk tosin tekee tappiota, mutta mielestäni tämä kertoo siitä, että Zendesk panostaa kasvuun enemmän ja heillä on kykyä saada isompia ja maksukykyisempiä asiakkaita. Tästä herääkin kysymys, että jos LiveChatille asiakashankinta on hyvin edullista, miksi siihen ei investoida enemmän ja haeta vielä aggressiivisempaa kasvua?

Sitten vielä muita nopeita havaintoja:

Plussaa:

  • Laaja toiminnallisuus, selkeät tuotteet, ja use caset tuodaan hyvin esille: mm. käyttö myyntiin, eli voidaan tuottaa paljon lisäarvoa, eikä vain palvella olemassa olevia asiakkaita. Vastaavat myynnin tarpeisiin orientoituneet ratkaisut (esim. Drift) ovat huomattavasti kalliimpia.
  • Vaikuttaisi olevan suhteellisen hyvin visuaalisesti muokattava, eli oman firman tarpeisiin brändäys onnistuu.
  • Ihan hyvät integraatiot muihin sovelluksiin (joskin esim. Intercomilla taitaa olla laajemmat)
  • API löytyy, eli kustomoidumpia ratkaisuja saa tehtyä tämän päälle (ja tuotua dataa sisään omista järjestelmistä jne), tärkeää isommille asiakkaille. En ole koodari joten hieman haastavaa arvioida, mutta mielestäni Intercomin vastaava on kuitenkin vielä laajempi.
  • Ei halvin, eli hinnoitteluvoimaa löytyy ainakin jossain määrin. Se, että he onnistuvat tässä vaikka päämarkkinat ovat pienissä ja keskisuurissa yrityksissä (joille hinta on usein aika kriittinen tekijä) puhuu mielestäni laadukkaan tuotteen puolesta.

Miinusta / kysymysmerkkejä:

  • Valtaosa case studyista / testimonialeista on aika pieniltä yrityksiltä (Löytyy onneksi joitain isompiakin kuten Europcar). Heillä on nettisivuilla paljon isojen firmojen logoja, mutta ei juuri ollenkaan lainauksia tai case studyja näiltä firmoilta. Onkohan tässä nyt niin, että monet näistä firmoista ovat kokeilleet LiveChatia mutta eivät todellisuudessa ole mitään merkittäviä asiakkaita (jos ovat enää asiakkaita ollenkaan).
  • Ei tosiaan halvin. Bisneksen kannalta myös hyvä asia, mutta saattaa muodostua haastavaksi myöhemmin kun esim. Hubspotin vastaavan ratkaisun saa nykyään ilmaiseksi jos käyttää heidän markkinointisoftaa (joskaan se ei ole yhtä muokattava).
  • Hieman kääntäen, pienten ja keskisuurten yritysten segmentissä on paljon vastaavia tuotteita tai ainakin tuotteen osia kehittäviä kilpailijoita. Jos ne ovat halvempia ja parantavat ominaisuuksiaan, voi LiveChatin tilanne käydä haastavaksi pitkässä juoksussa.
  • Jos kohdemarkkina on pienet ja keskisuuret yritykset, onko riskinä että isoimpien avainasiakkaiden kasvaessa tarpeet eivät enää kohtaa ja he vaihtavat pois LiveChatin tarjonnasta? En usko että tämä on toistaiseksi kovin merkittävä riski, mutta firman kasvaessa lisää, pitää heidän saada bisnestä myös isommilta enterprise asiakkailta ja vastata näiden tarpeisiin, eli tuotekehityspanostuksia vaaditaan.
  • En näe tuotteen puolelta mitään erikoista teknologista etumatkaa tai todella poikkeavia kyvykkyyksiä vs. kilpailijat (ehkä jossain määrin tuo visuaalinen kustomointi, mutta vaikea sanoa tuotetta kokeilematta). Riippuu siis nähdäkseni aika pitkälti myynnin ja markkinoinnin osaamisesta, miten he pärjäävät jatkossa. Tämä vaatisi ehdottomasti isompia panostuksia varsinkin jos meinaavat kasvaa juuri Yhdysvalloissa voimakkaasti ja haastaa esim. juuri Intercomin jolla tämä osaaminen on todella hyvällä tasolla.

Pitää koittaa syventyä vielä paremmin myöhemmin, mutta toivottavasti nämä herättävät ajatuksia suuntaan ja toiseen :smile:

11 tykkäystä