Olen harmitellut pidempään, että tällä yhtiöllä ei ole omaa ketjua, joten päätin nyt perustaa sellaisen.
The Trade Desk on maailman suurin riippumaton demand-side platform (DSP), joka tarjoaa mainostajille mahdollisuuden ostaa digitaalista mainostilaa reaaliajassa eri kanavista. Yhtiön alusta hyödyntää kehittynyttä data-analytiikkaa ja tekoälyä parantaen mainoskampanjoiden kohdentamista.
Vuonna 2024 yhtiön liikevaihto oli 2,44 miljardia dollaria ja nettotulos 393 miljoonaa dollaria. Käyttökate on vahva ja kassatilanne hyvä. Asiakasuskollisuus on yhtiössä korkea ja yhtiö on kasvanut hyvin kansainvälisesti. Trade Desk kilpailee mm. Googlen ja Metan kanssa, mutta erottautuu läpinäkyvyydellä ja teknologisella edistyksellään.
DSP ei ole kovin tuttu käsite minulle joten kysyin siitä tekoälyltä:
DSP (Demand-Side Platform) on mainosteknologiassa käytettävä alusta, jonka avulla mainostajat voivat ostaa digitaalisia mainoksia automatisoidusti ja reaaliaikaisesti eri kanavista – kuten verkkosivuilta, mobiilisovelluksista, suoratoistopalveluista (kuten CTV), podcasteista ja muista digitaalisista medioista.
DSP yhdistyy useisiin ad exchangeihin ja käyttää dataa – esim. käyttäjien selauskäyttäytymistä, sijaintia tai laitetietoja – jotta mainokset voidaan kohdentaa mahdollisimman tarkasti oikeille yleisöille, oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa.
Sijoittajanäkökulmaa
The Trade Desk toimii digimainonnan ytimessä yhdistämällä mainostajat sekä tuhannet verkossa mainostilaa tarjoavat alustat tehokkaasti, lisäks sen teknologia mahdollistaa mainosten reaaliaikaisen “huutokaupan”, datavetoisen kohdentamisen ja mainoskampanjoiden jatkuvan tehokkaan optimoinnin. Yhtiö hyötyy digitalisaation ja avoimen internetin kasvusta, lisäksi sen skaalautuva liiketoimintamalli sekä vahva kassapositio tukevat pitkän aikavälin kasvua.
Suurimmat riskit liittyvät kilpailuun teknologiayhtiöiden kesken, etenkin suljettujen ekosysteemien kuten Googlen ja Metan osalta, joilla resursseja riittää. Myös mainonnan suhdanneherkkyys ja mahdolliset sääntelymuutokset voivat vaikuttaa kysyntään. Yhtiön aggressiivinen kasvu vaatii jatkuvia investointeja, mikä voi hetkellisesti painaa kannattavuutta. Markkina on myös teknisesti monimutkainen ja jatkuvasti muuttuva.
Kokonaisuutena Trade Desk tarjonnee suhteellisen houkuttelevan yhdistelmän kasvupotentiaalia, kannattavuutta ja teknologista kilpailuetua, jos trendi siirtyy edelleen pois suljetuista alustoista kohti avointa verkkoa, niin The Trade Desk voi olla yksi suurimmista voittajista “mainosrahan” uudelleenjaossa.
Lukuhommia
Poimittu 29.3.2025
2024
2024/Q4